{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gode råd til overben
  • #1   8. okt 2013 Lad det da være.

Overben kan være meget store og fylde nærmest hele indvendige side af piben, men jeg har til dato ikke set et eneste overben have nogen praktisk betydning. Min hvide hest har et stort flot overben på det ene forben - han har gået 16 år upåklageligt med det og jeg har aldrig gjort noget som helst ved det.

• #3   8. okt 2013 Hej jeg vil lige høre hvad du mener med overben.Overben er det en bule på knoglen eller?.det har min nemlig efter en hegnsskade.hun er ikke øm eller noget men bulen er bare kommet efter hendes sår er helet.jeg kan evt tag et billede imorgen og sende så vi kan samligne.jeg gir også staldbandage på og så massere jeg det hver dag inden natten.

• #4   8. okt 2013 Min hoppe havde også et overben (har hun nok stadig, men hun er solgt nu smiley - dog ikke pga overbenet, haha ) - og det var altså på ingen måde noget jeg mærkede noget som helst til.
    Under handelsundersøgelsen sagde dyrlægen også at det var rigtigt normalt heste havde det, og jeg fik hende fuldt forsikret uden nogen som helst probelemer - så vil bestemt mene du slet ikke skal bekymre dig om det.

• #5   8. okt 2013 Og hvad kommer overben af.?:-)

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
    #6   8. okt 2013 Min har et overben på hvert forben. Har fået taget røngten af det ene, da det sad lige under knæet og var ret så stort. Det var griffelbenet, der var brækket (og helet fint igen).

Jeg ville ikke gøre noget ved det, medmindre hesten viser tegn på gener fra det (halthed osv). smiley

• #7   8. okt 2013 Overben skyldes en vækst i benhinden efter slag. Langt de fleste overben kommer som følge af et slag eller stød mod knoglen.

• #8   8. okt 2013 Jeanett - spark, slag ol smiley

• #10   8. okt 2013 Du skal være opmærksom på, om det sidder et sted, hvor hesten let kan komme til at sparke til det igen og igen. I et sådant tilfælde, ville jeg give nogle lette bandager/gamacher på til at beskytte når hesten er på fold og rides. Gentagende slag på et overben kan provokere det til at vokse yderligere. Hold øje med det ikke bliver varmt, ømt og vokser. Er det ugeneret, vokser det ikke, er hesten ikke halt eller på anden måde generet af det. Så bare lad det være. Der er ikke det store at gøre ved det. smiley
    Det skal så lige siges, at mange overben faktisk svinder en del ind igen i løbet af nogle år. smiley

• #11   8. okt 2013 Ok, hun er slet ikke mærket af det i ridningen, men ja er bare bange for det på et tidspunkt kan vokse ind i senerne! Men dyrlægen sagde os jeg intet sku gøre ! Men ja vil da lade være med at bekymre mig så hvis ikke folk mener det er slemt !
    Tænker måske ikke jeg vil give hende fold gamacher på da jeg er bange for de genere overbenet mere end de gavner smiley må bare håbe det forbliver som det er smiley tak for alle svar !

• #13   9. okt 2013 HVIS der er tale om et overben - og det er der sikkert, når dyrlægen har set hesten - så vokser det med garanti ikke ind i senerne. Det er ganske simpelt knoglens benhinde, der efter slag, stød eller lign vokser i helingsfasen og det har ingen betydning for hestens virke.

Her på billedet kan du se overbenet på min hvide hest - som faktisk, nu når jeg tænker over det, er blevet noget mindre med årerne - men jeg har aldrig gjort noget ved det....

profilbillede
  • #14   9. okt 2013 Hvis din dyrlæge ikke har sagt noget, skal du lade det være smiley
    Overben KAN behandles, men kun så længe det er i udvikling - dette mærkes ved, at overbenet er varmere end området omkring det. Et overben kan reabsorberes i kroppen, men det tager tid og forsvinder ofte ikke helt.
    Jeg står selv og er i gang med et behandle et overben af proportioner, midt i panden på min hest... Han blev sparket i sommers. Vi behandler med noget der hedder Ekyflogyl, der er noget gele indeholdende steroider, som smøres på i perioder af 10 dage, så med pause. Det stopper dannelsen af overben hurtigere, men det er ikke noget dyrlægen bare giver ud smiley Men nu sidder overbenet lige mellem øjnene, og er ved at være så stort at det kan give problemer med tårekanalerne...

Så overben kan behandles, men det gøres kun i særlige tilfælde smiley Det bedste du kan gøre er, at lade det være.

Min hest så sådan ud for en måneds tid siden, og overbenet er stadig i vækst.

profilbillede
  • #17   9. okt 2013 Vores Prins har også et overben mellem øjnene... Han var pænere uden, men stadig smuk smiley Det er heller ikke behandlet på nogen måde.

profilbillede
  • #18   9. okt 2013 K A det er præcis samme sted min har et overben !

Ej hvor er det vildt at se, har aldrig set en hest med et i hovedet smiley

Er meget glad for alle svarene, det har gjort mig roligere smiley

• #19   9. okt 2013 lise w: Lad det være - det betyder intet og der er ingen grund til bekymring!

E.B.P: Det er en meget meget smuk pony - overben eller ej smiley

• #20   9. okt 2013 Det ser voldsomt ud, ja, men man lærer at holde af det smiley Jeg er bare glad for at ser ikke er sket mere, spark i hovedet kan gøre uoprettelig skade.
    Nu er min hest bare noget særligt, ligesom E.P.B's smiley

• #21   13. okt 2013 nu har jeg det lamgt bedre efter lige og ha hørt fra jer andre for var sgu bange for min var den eneste der havde en bule på benet,det pynter jo ikke,men på den anden side ligger jeg jo heller ikke mærke til det når hun bare render rundt

Kommentér på:
Gode råd til overben

Annonce