FØL! Hjælp.. Førstegangs kommende føl-ejer!! {{forumTopicSubject}}
Hejsa!
***Jeg har lige nogle spørgsmål!! Det er første gang jeg skal have føller!***
Jeg står og skal have en lille følle på min shetter hoppe, men jeg må ærligtalt sige, at jeg ikke ved så meget om føl.
Jeg ved at hoppen skal have noget specielt tilskudsfoder inden hun foler, men hvor langtid inden?
Og hvad skal jeg gøre, når først hun får vokspropper og sætter yver? Skal jeg lade hende gå i løsdriften, eller lukke hende i boks?
Hvad skal der gøres med føllet, når det kommer?
Er der for koldt endnu, til at den lille kan gå uden dækken?
Hvor gammel skal den være før den må komme på fold?
Er der andet jeg skal vide inden den kommer?
Noget vigtigt jeg har overset?
Hvornår skal den fravænnes?
Hvilket foder skal den have der? og hvornår?
Tusind tak på forhånd, hvis i gider svare på mine spørgsmål
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Please please ikke bliv sur på mig når jeg spørger;
Hvorfor vil du/har du i fole/t din shetlænder hoppe ( som jeg kan læse ikke er med tavle ) ?
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 54 Svar: 1.289
- Jeg ved ingenting om føl, men jeg ved da at det er når de er ved at blive et halvt år, at de vænnes fra ;). Mere kan jeg ikke hjælpe med
aug 2008
Følger: 242 Følgere: 292 Heste: 7 Emner: 725 Svar: 2.831
Vores fik ca. 4 mdr. inden foling.
Og hvad skal jeg gøre, når først hun får vokspropper og sætter yver? Skal jeg lade hende gå i løsdriften, eller lukke hende i boks?
Hvad er hun van til? Føllet skal nok overleve i løsdriften. Men jeg ville nok lukke hende ind, for at have styr på hende.
Hvad skal der gøres med føllet, når det kommer?
Ikke noget rigtig, det overlader du til hoppen
Er der for koldt endnu, til at den lille kan gå uden dækken?
Nej, den lille klare det.
Hvor gammel skal den være før den må komme på fold?
Lad den komme ud med det samme, eller dagen efter.
Hvornår skal den fravænnes?
6 mdr + (evt. -)
Hvilket foder skal den have der? og hvornår?
Følfoder???
Jeg havde nok fundet ud af alt det inden jeg valgte at få føl.... Som jeg kan tyde det, skal din hoppe fole i år?
aug 2010
Følger: 22 Følgere: 20 Heste: 1 Svar: 186
sep 2009
Følger: 101 Følgere: 101 Heste: 9 Emner: 99 Svar: 371
Krikken. Undskyld, men jeg bliver ret forbavset når jeg ser dit indlæg? Hvad er det da for noget at skrive? Det er da underligt. Hvorfor skulle man ikke kunne ifole en hoppe bare fordi der ikke er tavle på den? Den er vel lige så god som alle andre?
sep 2009
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Håbede lige på at du ikke ville tage det ilde op - men gjorde du så ;o).
Men hvad er det for noget og skrive? Det er for mig og se ikke underligt. Der er SÅ mange mennesker, der har shetlænder føl ( uden tavle ) til salg lige pt, fordi de syntes det kunne være hyggeligt og få et føl.
Dermed ikke sagt at det var sådan det foregik ved dig. Men der er så mange føl til salg, i den størrelse, som ikke kan indbringe nogle penge og som går en trist skæbne i møde.
Så jeg finder det ikke dumt og skrive. Jeg har ikke noget imod pirat avlet føl og hvis du læser så skriver jeg heller intet om at dit føl ikke er lige så god som alle andre.
Det handler om, at der er så mange på markedet - hvor de fleste af dem var meningen at folk ville beholde dem, men så kan de ikke af den ene eller anden årsag og nu er markedet oversvømmet med dem.
Så det er sådan set bare ren venlighed, bekymring, hjælpsomhed. Intet ondt ment, så tag det ikke så tungt.
feb 2009
Følger: 2 Følgere: 2 Heste: 1 Svar: 95
Når der kommer vokspropper er der ca. 48 timer til foling. Føl begynder at smage/spise når de er ca 3 dage, ofte inklusiv moderens afføring, detter er normalt.
Når føllet er født skal det have afføring inden for de første 12 timer, det såkaldte tarmbeg, det er sort. Sker det ikke skal du have dyrlægen ud og give afføringsmiddel. Den skal helst være oppe at stå og drikke mælk inden for 2 timer, idet mælken indeholder nogle livsvigtig antistoffer som forsvinder ret hurtigt. Lad så vidt muligt hoppe og føl klare det selv, men vær tilstede og vær klar til at gribe ind. Måske det vil være godt at have en tilstede som har prøvet en foling før, men læs i den før nævnte bog, det kan være en stor hjælp. Jeg ville lade hende fole alene, men lukke ud til de andre dagen efter under skarpt opsyn. Den kan sagtens holde varmen, men skal helst ikke blive gennemblødt af regn, dvs. ved styrtregn i timevis skal de ind.
Held og lykke.
sep 2009
sep 2009
Jeg undre mig bare over hvorfor folk så ofte har noget imod føl, som ingen tavle har, men det er så heller ikke tilfældet her
Ja jeg har godt set dem. Men ja, nu lyder jeg som alle andre, men føllet bliver hos os Og det er vi sikre på. Men ja, jeg lyder jo nok bare som alle de andre, som var sikre på, at de ville beholde føllet, men blev forhindret eller mistede interessen..
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
Jeg ville give hoppen Hippolyt EquiLac eller Horselux Grow og det samme til følle når den kan spise selv, derefter ville jeg køre den videre på enten Hippolyt FohlenGold eller Grow... Den skal på fold når i er sikre på den har drukket og skidt.. Og nej den skal IKKE have dækken på..
De 3 drenge jeg har haft fra føl, blev født i Marts måned, og så aldrig skyggen af dækken....
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.748
sep 2009
FØL! Hjælp.. Førstegangs kommende føl-ejer!!