{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.035 visninger | Oprettet:

ifol hoppe {{forumTopicSubject}}

Hej er der nogen som har lidt erfaring med ifol hoppe??
Min hoppe har været ved hingst sidste år, men jeg syndes ikke at det er til at se at hun er med føl... Hun har termin i slutning af april mdr... Kan nogle hopper godt skjule at den er ifol???

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ifol hoppe
  • #2   21. mar 2013 Det er altså skide farligt ikke at få sin hoppe tjekket efter hun har været ved hingst.
    Hvis der er tvillinger i hende kan det gå rent galt!

• #5   21. mar 2013 Føllet skulle gerne være så stort nu med kun en mdr til termin, at hoppen ikke ville kunne skjule det.. Men har i slet ikke fået tjekket om hun var ifol?
    Eller måske lagt mærke til hun har været i brunst hen over sommeren sidste år?

• #6   21. mar 2013 Hoppen er for tyk i forvejen, derfor svært at se en forskel... Hun har ikke været i brunst efter bedækningen.

Til jer som skriver andet end lige det jeg spørger om, hold jer venligst til emnet....
    Gider ikke jeres dømmekræft uden i ved noget som helst... På forhånd tak...

• #7   21. mar 2013 hvis hoppen er førstegangs ifolet kan hun godt skjule det. Min welsh pony er i fol er scannet og hun fylder ikke så meget. hun skal ha føl omkring 1 april..men held og lykke..

• #8   21. mar 2013 Mette J : hun er ikke første gangs ifolet, men var lidt for fed ved besøg hos hingsten...
    Mange tak og i lige måde ;0)

• #9   21. mar 2013 Dengang vores hoppe var ifol med Macur, var det også svært at se om hun var med føl,fordi hun lignede sig selv, men det var så også første gang hun skulle have føl, men vi vidste så at hun var fordi vi havde fået hende scannet. Men Altså du kan jo se det på hendes yver hvis hun er når det er lige op over...

• #10   21. mar 2013 Man kan sagtens se forskel på en "fed" hoppe og en hoppe ifol.. En mave med føl ligger ligesom længere tilbage og er ikke vommet på samme måde..

• #11   21. mar 2013 kan det passe at maven buer ned ad imod jorden???

• #12   21. mar 2013 Som supplement til det Stald Rosen skriver; Prøv at klip en stribe hvor de bagerste ribben skulle være. Så kan I mærke om det er en føl-mave den har eller om den er tynd.
    Min tidligere stærkt overvægtige avlshoppe ser stadig utroligt fed ud, nu i 7. mdr., men hendes ribben kan mærkes, så hun skal faktisk skrues lidt op i foder nu.
    Hun ligner noget der er løgn med den her stribe ned af siden, men det gør at jeg kan fodre hende fornuftigt her over vinteren uden at skulle til at gætte.

• #13   21. mar 2013 En ifolet hoppe er ofte pæreformet, hvor vægten ligger længere bag ude end en fed hest.

• #14   21. mar 2013 Altså, nu ved jeg faktisk ret meget, og det er sku en pisse dårlig ide ikke at scanne..
    Det er også så andre der måske læser emnet til en anden gang lige scanner deres hest..

Hvis en hoppe er i fol med tvillinger kan det i værste fald ske at alle tre dør!

• #15   21. mar 2013 Hun er ik det jeg kalder fed længere, da jeg kan mærke hendes riben ved let trykken i forhold til før... Der måtte jeg trykke en del for at mærke ribene... Hun er noget pæreformet, men det ses ik rigtig fra jorden... Men når man ser hende oppe fra loftet er hun mere rund bagtil.... Syndes at det kan være lidt svært at se på en hoppe at den er ifol med det blotte øje...

• #16   21. mar 2013 Hvordan er hendes yver?

• #17   21. mar 2013 Kveikja og stine: Har jeg ikke frabedt at der blandes andet ind i diskotisonen end om hestens udsenelse ved et ifol... Jeg fatter ikke at i kan tillade jer at provokere på den måde uden at i ved om hvad der er fortaget eller ej....
    FOR HUN ER SCANNET OG TJEKKET FRA A TIL Z....
    Det er lige som ikke det jeg indspørger til

• #18   21. mar 2013 Jeg har fået et gammelt husråd: Er føllet forholdsvis tæt på termin, så prøv at tage vand fra hoppen nogle timer. Giv den så iskoldt vand at drikke og læg hænderne på maven. Her kan følle sprælle fordi den får et kuldeshock. Jeg har dog ikke selv afprøvet det med held.

Nogle hopper er så små at det ikke er forsvarligt at scanne dem. Her kan et produkt som weefoal http://www.avlshoppen.dk/index.php/weefoal-120 give dig et bedre praj. Det kan dog ikke fortælle dig om der er tvillinger. Nu får flere herinde det til at lyde som om tvillinger er en overhængende risiko, men det er faktisk en temmelig sjælden hændelse, så tag det lidt roligt.
    Prøv at mærke på hesten, test den evt. - en dyrlæge vil også kunne tage en blodprøve - og fodr den med de vitaminer den skal bruge hvis den er ifol.
    Er den for fed, så sæt den i arbejde. Det skader absolut ikke en ifolet hoppe.

• #19   21. mar 2013 Hendes yver er forstørret en annelse, virker lidt anspændte...

• #21   21. mar 2013 Mia H : jeg har forsøgt det gamle husråd, men har svært ved at vurdere om det er rigtig et spark fra føllet....

• #22   21. mar 2013 Så er der bare tilbage at vente smiley

• #23   21. mar 2013 Billede af hende måske ??

• #24   21. mar 2013 Bare fordi en hoppe er scannet drægtig, kan den jo stadig smide føllet tidligt smiley
    Hoppens yver er ikke altid til at regne med, min hoppe er termin 1/4 og har intet yver endnu, hvis ikke hun var så stor som hun er, så var jeg sku også itvivl om hun var ifol, selv om hun er scannet så sent på på 90dagen smiley

• #26   21. mar 2013 Ida krogfelt: Du spurte ikke om hvad hun var, du fronterede med hvad der var bedst...
    Det er ikke det som jeg spurte om jo vel???

• #29   21. mar 2013 Ida krofelt: Du gør mig rassen med dine tåbelige kommentar.... Hader at folk ik kan forholde sig til det der blir spurt om...
    Jeg ved udemærket om risikoerne med mere i forbindelse med ifoling.....
    Men du ved lige hvordan du kan gøre andre vrede...

• #30   21. mar 2013 hun var vel i tvivl ligesom alle andre kan blive hvis hun ikke synes hun kan se noget?

• #32   21. mar 2013 Mine hopper blir altså ikke tjekket om de er ifol eller ej. Jeg tjekker om de kommer i brunst og jeg har selv hingst så det er ret nemt.
    Synes i er ret hårde ved TS.

• #33   21. mar 2013 Jeg var også blevet provokeret af en tilbagemelding som den her: "Normalt får man (logisk nok ) tjekket om ens hoppe er i fol .."

• #34   21. mar 2013 Ida: Måske skulle du tænke før du skriver...
    Hvad nu at man forsøger at se om hoppen ændre fason i en ifoling og om det er korekt set på hoppen... Da det undre mig at hun fra jorden ser normalt ud og det er ikke alle ifolinger som er ens...

• #35   21. mar 2013 Ida: Er det her ikke nedladene : Staldrosen, hun ved forhåbenligt om den har smidt føllet

• #36   21. mar 2013 Conny: Har du et billede af vidunderet så vi kan kigge mave? smiley

• #38   21. mar 2013 Jeg syndes at det er nedladen skriven.... Hun var ifol ved scanningen, og jeg ved udemærket at der er risiko for hen kastning af føllet.... Men vil du måske ikke syndes det ville være underligt at maven ikke er stor når man ser på en hoppe fra jorden, hvilket er årsag til genopfriskning med hvordan man ser på ifol hoppe fra andres vinkeler.... Lige som mennesker kan skjule en gravidtet , kan en hoppe vel osse skjule en ifol...

• #40   21. mar 2013 Godt Ida så er vi enig.... Jeg har haft erfaring med to andre hopper, de var nemme at se det på... Men min hoppe er så svært at se det på... Hun er buttet men uden at være fed, og hun går i løsdriftstald med at gang til marken... Så hun er i rimligt form, da hun er longseret når jorden ikke har været frossen.... Ellers får hun rørt sig når jeg havde redet på min unghest, der står hun ikke stille når jeg har taget hende fra folden....

• #42   21. mar 2013 Det er lidt svært at bestræbe sig med tålmodighed med om der er føl eller ej, men afventer og ser hvordan de sidste pr uger evt ændre hende af udsenelse.... Håber på at mine mavefornemmelser er rigtig at der er føl.... Sidste gang hun var ifol var hun underernæret, det var inden jeg overtog hende. Så jeg håber at hun holder sig hul hvis hun foler i slutningen af april..... Har taget lidt forholdsregler for at forbygge at hun ik blir det...

• #43   21. mar 2013 jeg syntes godt nok der er nogen som pisker en stemning op "det er skide farligt ikke at få sin hoppe tjekket" det er dog en gang vås af format, jeg har heste gående i stod og har i alle årene kun oplevet en gang at hoppen smed, på grund af tvillinger

men tilbage til spørgsmålet det kan snilt lade sig gøre at du ikke kan se det på hoppen, . . held og lykke med den lille ny

• #44   21. mar 2013 Stald Lender: Tak så er det ikke kun mig som havde den samme opfattelse... ;0)
    Mange tak, så er jeg ik helt så bekymret... :0)

• #45   21. mar 2013 Min hoppe har før gået og lagt sig voldsomt ud, hvor dyrlægen havde tjekket på 90 dagen. Men da folings tidspunktet kom, kom der bare intet føl.. Dvs hun havde smidt føllet.. Mine hopper går som så mange andre på sommergræs, og tror det er de færreste der tjekker hele folden for et evt smidt foster smiley så nej man ved da ikke altid om hoppe har smidt føllet smiley

• #46   21. mar 2013 Det kan det godt være at hun er med føl, min egen havde føl dog kunne vi ikke se da hun var temmelig tyk, men vi kunne pludselig se noget der lå og sparkede.. smiley

• #47   22. mar 2013 Tak.... Jeg syndes ik at jeg har kunne se føllet sparke, men det er osse lidt svært at stå ved siden af hende i hele tiden... Specielt med den kuld.... Jeg satser og ser hvad der sker, jeg er ik så bekyret om hun kaster føllet. Da de pr gange hun har fået føl har der aldrig været noget, hverken kastet føllet eller tvillinger..... Men sunde og raske følbasser.... Det som gir tanker er at hun ik ser ifol ud , men det kan nemt være fordi hun var lidt fed da hun blev bedækket... Så er der en sandsynlighed for at det er lidt svære at se den ændring... ;0)

• #48   22. mar 2013 Har du ikke et billede af hende? Hvornår har hun termin?

• #49   22. mar 2013 Nej har ikke et billede af hende, da min mobiltlf tager elendig billeder... Termin sidst i april

Kommentér på:
ifol hoppe

Annonce