{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
951 visninger | Oprettet:

drætig som 3 års?? {{forumTopicSubject}}

Oprettet for en veninde,,!

Min veninde's hingst gik gemmen hegnet ind til hendes 2års hoppe i september sidste år.
Hun opdagde det ikke med det samme da hun ikke var hjemme, men på det sidste er hoppen begyndt at bleve mere og mere tyk og sløv.,
Så hun har haft dyrlægen ude og hoppen er ifol, hoppen er lige blevet 3.

Efter min menning er det jo vanvittigt tidligt..men hun har ikke kunne gøre noget da det skete . Hun siger selv at hun burde have haft dyrlæge før. Men sket er sket.

Hun vil nu høre om en af jer har prøver med en ifolet 3 år, hvordan gik det?
Hvordan klarde jeres hoppe det?

På forhånd tak

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  drætig som 3 års??
  • #1   5. mar 2013 altså er nogen avler der gør det. de fleste klare det fint dog stopper deres egen udvikling

• #2   5. mar 2013 miv læs dog hvad ts skriver

• #4   5. mar 2013 Det var trist hun ikke fik dr. dyr ud og gav hende en abortsprøjte, men nu er der jo kun en vej...

Hoppen kan godt klare at bære et føl hvis hun ellers er sund og rask, mange avlere ifoler faktisk sine hopper allerede som 2 års (trist) hvis de synes de er blevet for store, da det nedsætter væksten.

Dog Synes jeg det lyder lidt sært at hun er sløv, altså hun er jo i prinsippet ikke ret langt henne.....

• #5   5. mar 2013 Vildt ærgerligt - hoppen vil ikke vokse mere eller udvikle sig videre. Men sket er sket, og den burde godt kunne klare en fødsel :o)

• #6   5. mar 2013 Min blev ifolet som 3 års, hvor jeg købte hende uden vi vidste det (fik føllet da hun var 4 år)
    Hun klare det så fint, klarede det hele selv, og vi opdagede det 2 mdr før hun skulle fole, så det var først der hun fik det foder og ro hun skulle have.
    Hun har dog haft mange problemer med at opdrage, da hun selv var unghest. Men ellers har hun klaret det flot smiley

• #7   5. mar 2013 Nu får jeg nok høvl.. Men der er vel en grund til at hoppen kan komme naturligt i fol i så ung en alder? I naturen venter de jo ikke til de er 5 år, der får de føl når de kommer i brunst.. Så mon ikke en hoppe i brunst nok skal klarer sig.. smiley

• #8   5. mar 2013 Min fjordhest blev sprunget på som 2 års og fik føl som 3 års. Samme historie, hingsten sprang igennem hegnet og ligepludselig en dag stod der en ekstra hest i stalden. Det blev nemlig ikke opdaget før føllet faktisk var født, så må sikkert have været sjovt at komme ud i stalden den morgen smiley
    Så hun klarede det helt selv.. Vi har så efterfølgende fundet ud af at hun blev nok slået lidt hårdt i lænden, da hun jo ikke var færdig udvokset, skulle der jo ikke meget til. Så ville få en kiropraktor ud og tjekke, ellers vil jeg ikke mene der er noget at være nervøs for smiley
    Bare gør som med alle andre ifolede hopper smiley

• #10   5. mar 2013 kan være din hppe mangler vvitaminer derfor den træt sæt den på foder til drægtige hopper

• #12   5. mar 2013 Min Homie er også en 'ups'er - hans mor var kun 2 år, da han blev født!.. Heldigvis har både mor og søn det godt - det kan ikke ses eller mærkes på dem. Jeg synes bestem ikke det er i orden bevidst at ifole før de er mindst 4, da jeg synes man frarøver hoppen sin ungdom. Men som 'Stald Rosen' siger, så er der jo en grund til, at hoppen kommer i brunst så tidligt - i naturen handler det om at sikre sin floks fremtid og dermed få afkom i en tidlig alder. (:

• #13   5. mar 2013 Det kan de sagtens klare, det har jeg set flere gange nu.

• #16   5. mar 2013 Det er selvfølgelig ærgerligt at den er i fol så tidligt, jeg mener ikke man bevidst bør ifole en hoppe før den er 3 år.

Men er nu sikker på at det sagtens kan gå..

• #17   5. mar 2013 Stald Rosen - dvs du mener at fordi de er kønsmodne så er det ens betydne med at hoppen skal i fol, for så vil jeg da nødig være din 11 årige datter der kommer gravid hjem...

Nu er de vilde heste og vores moderne heste jo ikke just det samme, men ja hoppen skal nok klare det, selvom det er helt hul i hovedet (upsere kan ske, men dr. dyr kan heldigvis hjælpe der), jeg kender en der med vilje satte en hingst ind til 4, 2 års hopper hele sidste sommer, kan blive så gal over sådan en tankeløshed, heldigvis var der ingen der kom i fol.

Kløve - Der er jeg altså ikke helt enig, væksten kommer ikke an på generne alene, opvæksten spiller en afgørende rolle, et ordentlig foder, en god trivsel. Tvillinger har tendens til at blive noget mindre, og så sætter tidlig ifoling altså også præ på væksten, samt tidlig ridning.

En drægtighed vil belaste knoglerne, og den skal jo også være mentalt klar til at passe det der nu kommer ud igen.

• #18   5. mar 2013 Min veninde bor på et stutteri, og de har prøvet nøjagtig det samme. Deres var kun lige fyldt 3 da det skete. Dyrlægen anbefalede dem at lave hende føde det, og det gik helt fint. Desværre var de meget usikre på om det ville gå, da moren til den 3 årige hoppe avler helt vildt stort af en pony at være smiley

• #20   5. mar 2013 Jeg er fuldstændig enig med Stald Rosen..
    I naturen kan nogle af de ældre hoppe også tage over i opdragelsen hvis føllet bliver for irriterende smiley

Jeg ville bare sørge for at hoppen fik de vitaminer og mineraler den har brug for og sørge for hun får en masse motion - det hjælper hoppen gennem folingen at være i god form smiley

• #21   5. mar 2013 Charlotte T
    Nu kan man jo ikke sammenligne heste med mennesker, mennesker tænker rationelt "tænk nu hvis" og "hvad nu hvis" .. Det kan heste ikke, derfor tænker de kun på deres egentlige eneste formål - at formere sig smiley

• #22   5. mar 2013 Jeg ved godt hvad du mener Kløve, men jeg er ikke enig, selvfølgelig stopper hoppen ikke med at vokse, men væksten bliver bremset, derfor bruger mange avlere denne metode, når deres 2 års hopper er ved at blive for store.

• #23   5. mar 2013 Charlotte, som Allimac skrive så er der bare en like forskel på mennesker og dyr. Bare en lille bitte forskel..

Hvorfor kan jeg ikke sammenligne heste i naturen med vores tam heste? De stammer da alle samme sted fra, og har alle samme adfærd, hvis vi bare lader dem være heste og ikke små glas baby dyr med menneske tankegang og menneske følelser og behov smiley

Kommentér på:
drætig som 3 års??

Annonce