1.065 visninger
|
Oprettet:
Farve til blandningsføl, hvad tror i? {{forumTopicSubject}}
Jeg skal have min boulonnaishoppe Opaline ifolet med frieser hingsten Jon Juan i foråret
Mit spørgsmål er så, hvad farver kunne der komme ud af det tror i? Jeg er ikke så god til 'farve-avl'
Opaline er skimmel (født rød) og Jon Juan er selvfølgelig sort.
Hvad ville jeres bud/gæt være?
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Højest sansynligt skimmel, da det næsten altid er dominant.
maj 2012
Følger: 36 Følgere: 14 Svar: 228
sep 2009
maj 2012
Følger: 36 Følgere: 14 Svar: 228
sep 2009
Som sagt er jeg ikke helt 100% sikker, men mere 99,9% sikker.
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.379
Vi kan godt gå udfra, at hingsten er homozygot for sort, eftersom at han er frieser. Han kan ikke bære brunt skjult, derfor må han videregive Ea.
Hoppen er født rød, dvs hun er ee. Hun er derudover skimmel, dvs minimum Gg, måske GG. Hun kan bære brunt skjult i enten enkelt eller dobbelt dosis.
Føllet kan derfor blive (afhængigt af hvad hoppen reelt bærer på) sort, brun eller skimmel med sort eller brun grundfarve.
Bianca: skimmel er altid dominant. Det er rigtig at sorte heste kan bære på rødt, så har de genotypen Ee, man siger så, at de er heterozygote for sort.
Katrine: sort er dominant, ikke recessivt. Brun er et helt andet gen, som bleger heste med genotypen Ee eller EE (sort) til brun
Nadia: en buckskin er en brun hest med et cremegen fx EeAaCrcr eller EEAACrcr. Det har som sådan ikke noget med rød at gøre. Hvis man krydser en homozygot sort hingst med en hoppe, som giver et gen for rødt videre, får man bare en sort hest, idet den bliver Ee genotypisk
Farve til blandningsføl, hvad tror i?