{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.065 visninger | Oprettet:

Farve til blandningsføl, hvad tror i? {{forumTopicSubject}}

Jeg skal have min boulonnaishoppe Opaline ifolet med frieser hingsten Jon Juan i foråret smiley

Mit spørgsmål er så, hvad farver kunne der komme ud af det tror i? Jeg er ikke så god til 'farve-avl' smiley

Opaline er skimmel (født rød) og Jon Juan er selvfølgelig sort. smiley

Hvad ville jeres bud/gæt være?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Farve til blandningsføl, hvad tror i?
  • #1   3. jan 2013 Jeg gætter på skimmel eller rød. smiley
    Højest sansynligt skimmel, da det næsten altid er dominant. smiley

• katrine
    katrine Tilmeldt:
    maj 2012

Følger: 36 Følgere: 14 Svar: 228
    #2   3. jan 2013 hvis den har ét skimmel gen, er der 50% for skimmel, hvis den har 2 gener for det, bliver føllet skimmel. Sort er recessivt, så jeg vil gætte på at føllet bliver brunt, måske rødt hvis hingsten er bærer af rød. Jeg kan ikke huske om røde heste kan være bærere af sort, men det tror jeg ikke at de kan smiley

• #3   3. jan 2013 Katrine: Mener kun der er sorte heste der kan være bærere af rød, ikke omvendt. smiley

• katrine
    katrine Tilmeldt:
    maj 2012

Følger: 36 Følgere: 14 Svar: 228
    #4   3. jan 2013 Blanca & Ida: Tak, så blev jeg så klog smiley

• #5   3. jan 2013 Katrine: Det var så lidt. smiley
    Som sagt er jeg ikke helt 100% sikker, men mere 99,9% sikker. smiley

• #6   26. mar 2013 men er der ikke noget med at hvis hingsten er homozygot sort og hoppen videregiver sit røde gen, så kan man få buckskin? ^^

• #7   27. mar 2013 Sikke noget vrøvl, nogen af jer skriver! smiley Det der farvegenetik er sgu heller ikke nemt! smiley

Vi kan godt gå udfra, at hingsten er homozygot for sort, eftersom at han er frieser. Han kan ikke bære brunt skjult, derfor må han videregive Ea.

Hoppen er født rød, dvs hun er ee. Hun er derudover skimmel, dvs minimum Gg, måske GG. Hun kan bære brunt skjult i enten enkelt eller dobbelt dosis.

Føllet kan derfor blive (afhængigt af hvad hoppen reelt bærer på) sort, brun eller skimmel med sort eller brun grundfarve.

Bianca: skimmel er altid dominant. Det er rigtig at sorte heste kan bære på rødt, så har de genotypen Ee, man siger så, at de er heterozygote for sort.

Katrine: sort er dominant, ikke recessivt. Brun er et helt andet gen, som bleger heste med genotypen Ee eller EE (sort) til brun

Nadia: en buckskin er en brun hest med et cremegen fx EeAaCrcr eller EEAACrcr. Det har som sådan ikke noget med rød at gøre. Hvis man krydser en homozygot sort hingst med en hoppe, som giver et gen for rødt videre, får man bare en sort hest, idet den bliver Ee genotypisk

Kommentér på:
Farve til blandningsføl, hvad tror i?

Annonce