1.622 visninger
|
Oprettet:
Risiko ved ifoling og føl? {{forumTopicSubject}}
Jeg vil meget meget gerne have et føl efter min dejlige 12 års hoppe. Problemet er bare at jeg ikke tør fordi min venindes hest døde sidste år da den folede og i år døde en anden vens føl men hoppen overlevede dog. Folk siger hele tiden til mig at det er sjældent at det går galt men jeg er så bange for at der skulle ske hende noget, men samtidig vil jeg bare så gerne have et føl efter hende. Hvad er jeres erfaringer med folinger?
Bonusspørgsmål: Min hoppe er 155 cm høj, hvor meget størrer tror i føllet ville blive hvis jeg brugte en stor hingst? Er det hoppen eller hingsten der slår mest igennem?
dec 2008
Følger: 38 Følgere: 27 Heste: 17 Emner: 30 Svar: 712
Jeg er måske ikke den ratte til at skrive til dig, som mit "føl år" har været i år
1. føl død født
2. føl druknede i foster vandet
3. føl døde pga dyrlægen
og så lige en kastning
men har heldigvis også fået et sundt og raskt føl i år
i år er det værste år både far og jeg nogensinde har oplevet, for normalt går alt godt
jan 2007
Følger: 63 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 31 Svar: 188
Det vi mistede var født 1 måned fortidligt og var slet ikke færdig udviklet.
Mange hopper klare det hele fint selv, men i skal selvfølgelig holde øje med hoppen omkring termin.
Jeg kender mange avlere og kender ingen som har mistet hoppen. Og generelt sker det sjældent at man mister hoppen eller føllet.
Du kan roligt ifole din hoppe og os med en større hingst.
dec 2008
Følger: 38 Følgere: 27 Heste: 17 Emner: 30 Svar: 712
nu når din hoppe er 155 og hvis hingsten er 160 vil jeg umidelbart sige at føllet vil blive mellem 155-160, men det kan også godt spille ing hvor høje forældre og bedste forældre er.
Og min erfaring er at det er forskelligt hvem af forældrene der slår mest igennem.
Vi har 2 helsøstre som overhovedet ikke ligner hinanden, den ene ligner sin far både i udseende og personlighed, den anden ligner sin mor.
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 14 Emner: 138 Svar: 1.644
men vi har også overvågning på og jeg har været der ved de 7 folinger - en smuttede med 10 minutter.
Var jeg dig, så ville jeg vælge en hingst i samme størrelse, da det altid vil påvirke folingen, hvis føllet er for stort - enten på grund af for godt foder eller fordi man avler større.
Så vælg en sund og god hingst 155-160cm og se hvordan det går og få lært noget omkring foling og føl.
Du kan jo også opstalde hoppe, hvor der er specielle folebokse med overvågning og tilknyttet hestedyrlæger, så har du da gjort alt muligt for at det skal gå godt.
mar 2008
Følger: 65 Følgere: 103 Heste: 13 Emner: 6 Svar: 68
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.007
Jeg ved godt at man siger at føllet tilpasser sig efter hoppen, men det er altså kun til dels sandt. Ingen grund til at øge risikoen for at det går galt. Hvis du vil have en større ridehest så køb en istedet.
Når det så er sagt så går det heldigvis oftest rigtig fint med foling osv.
Man bør dog gøre sig de forholdsregler at man har konstant overvågnening så vidt muligt, så man kan komme hoppen til undsætning/ ringe til dyrlæge hvis hun får problemer med at få føllet ud selv.
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.007
Året inden fik hun 5 dejlige føl helt uden problemer.
Så det er aldrig til at sige hvordan det vil gå.
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 14 Emner: 138 Svar: 1.644
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
dec 2006
Følger: 117 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 383 Svar: 2.300
mar 2012
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 45
sørg for at passe hoppen med det rigtige foder og vitaminer, en foleboks med overvågning eller evt folealarm er altid en fordel.
vil sige de fleste hopper klare det hele selv uden problemer, så tag det roligt.
er hoppen sund og rask, hele forløbet igennem bliver det helt sikkert en succes.
At "lave" sit eget føl ja det er dyrt, men kan bestemt også være ventetiden vær.
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
Selv min dengang 30årige hoppe folede og opfostrede selv et smukt og velskabt hoppeføl for 2 år siden..
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.362
Vi regnede ud på mit tidl. arbejde, hvor meget det koster at lave en 3-års fra inseminering til den fylder 3. Det koster ca. 100.000 kr.
His du ligger alle de penge til side og om 3 år køber en 3-års for de penge, så er du garanteret en ret god ridehest. Man får altså virkelig meget hest for 100.000 kr.
I vores regnestykke stod plagen i løsdrift med andre føl, fik det foder den nu skulle have osv. Der vr ikke noget ekstra ordinært med. Kun hvad den har brug for.
Så hvis du vil lave en din fremtidige ridehest, så kan jeg kun anbefale dig, at ligge pengene til side, det kan lang bedre betale sig.
Min kæreste sagde en gang: Der er kun en måde, hvor på man kan skabe sig en mindre formue på heste avl, det er ved at starte med en større formue.
Alle de avlere vi har kendskab til, nikker genkendende til den sætning.
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.017
Til trådstarter: jeg har stortset kun positive historier om folinger og føl. Ingen hoppe har her været i risiko på nogen måder. Dog har jeg engang indkøbt en ifolet avlshoppe som var mere tynd end forventet og det var noget af et projekt at få i god huld igen.
Det er en unik oplevelse at lave sin egen ridehest - jeg synes det er det hele værd
Risiko ved ifoling og føl?