{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
830 visninger | Oprettet:

Hvor stor må han være? {{forumTopicSubject}}

Jeg tænkte lidt på, hvor stor må hingsten være i forhold til hoppe, hvis det er naturlig bedækning, og hvad hvis det er frostsæd man bruger? fra hvor stor en hingst kan man så bruge det fra, så man er sikker på at føllet ikke bliver for stor til hoppen :-)?

Også hvis man nu har en meget spinkel hest, men gerne vil have en koldblodshest på, kan man det? fx. en araber hoppe på 148 med en barok pinto på 165?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor stor må han være?
  • #1   28. jun 2012 De fleste dyr er så smart indrettet, at fosterets størrelse tilpasser sig moderens størrelse, men der kan jo ske fejl, der gør at fosteret alligevel bliver for stort, men i langt de fleste tilfælde tilpasses størrelse automatisk.

Dog findes der jo også racer, hvor man har avlet å store dyr, så de ikke kan øde dem selv.

• #2   28. jun 2012 Okay, gælder det også hvis det er frostsæd? syntes bare jeg engang hørte noget andet :-)?

• #3   28. jun 2012 Det gælder ved alt slags sæd. smiley

Men syntes blanding araber og koldblod lyder meget voldsom. Ved avl skal man huske at tænke længere frem end 12 mdr. Skal du selv bruge afkommet, Vil afkommet få en bygning, der gør den brugbar, Bliver afkommet, noget der kan videresælges en dag, vil afkommet få problemer? Og mange, mange flere ting skal tages i betragtning, når man vælger at avle.

Det kan godt være man lige nu og her, ønsker at beholde afkommet, men ingen kender fremtiden, det kan være man bliver fyret og derfor ikke har råd til hest, så skal den sælges og vil der så være købere til sådan en som man har?

Dertil kommer genetiske sygdomme, en kronisk skadet/syg hest er ingen hest.

Hvis man vil avle en bedre hest, end den man har, så kan man ligeså godt lade være, da det langt fra altid lykkedes.
    Det koster ca. 100.000 kr. at lave en 3-års inkl. sæd, ekstra foder til hoppen, dyrlæge, opstaldning, smed osv. For 100.000 kr. kan man få en umådeligt lækker 3-års.

• #4   28. jun 2012 Er ikke så meget inde i avl at jeg kan svare på dit første spørgsmål.

Men en Barokpinto er ikke en koldblod. Det er jo en blanding af frieser og pinto. Der findes blandingen arabo frieser, som er friesere med 10-25% araber, så blandingen araber//barockpinto må bestemt også være mulig.

• #5   28. jun 2012 Okay, tak for jeres svar allesammen smiley det er heller ikke fordi at jeg skal avle, men er bare lidt nysgerrig smiley

• #7   28. jun 2012 Ville nok ikke gøre det, da der er meget forskel på en araber og en barock(:
    Det med at shetlandsponyer som for så store føl ser jeg noget unaturligt. Da vi selv avler Shetlændere ved jeg at hingsten ikke må være meget større end hoppe for shettere har MEGET svært ved at få føl i forhold til andre ponyer:)

• #8   28. jun 2012 Første gang en hoppe skal have føl må hingsten slet ikke være for stor, da hoppe jo har sværest ved at få det første(:

• #9   28. jun 2012 tak for svar smiley

Kommentér på:
Hvor stor må han være?

Annonce