{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.897 visninger | Oprettet:

Pris for test af homozygot. Farve blanding? {{forumTopicSubject}}

Hej igen igen igen... igen HG!

Har udkig på en hingst, og har fundet et par flotte nogen som ligger i gemmebogen.

Desværre har min hoppe KUN avlet røde føl, på trods af at hun har været i fol begge gange med samme broget hingst.

Hvis det viser sig at hun er homozygot for rød.(Kan de godt det, selvom de er broget, da hun har frederiksborg i sig?)
Vinder hendes farve så eller gør den brogede homozygot hingst??

- Hvad koster det at tjekke om de er homozygotter? Midtjylland omegn.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pris for test af homozygot. Farve blanding?
  • #1   17. jun 2012 hvis du ikke ønsker røde føl er det eneste der kan give en anden farve en homozygot sort hingst.
    er din hoppe homozygot for broget kan du bruge en hel farvet da broget er dominerende.

• #2   17. jun 2012 hov jeg kender ikke prisen for testene, men de er ikke voldsom dyre.

• #3   17. jun 2012 Så hvis hun er hetero, men bare har tildens til røde og så kommer i med en broget homo, så vil den brogede vinde?

Hvis hun er homo, og hingsten er broget homo, så vil rød altså vinde, og kun sort homo kan vinde over rød homo?

• #4   17. jun 2012 farve og broget er to forskællige ting.

dvs at hoppen eller hingsten homozygot broget vil føllet altid blive broget, da broget er dominerende.

så er der farven.... har hun homozygot rød er det kun en homozygot sort der vil kunne lave ikke røde afkom (eller skimmel, så vil føllet dog fødes som rød, men skimle efterhånden)

gav det mere mening ?

• #5   17. jun 2012 Jeps! smiley

Har lige fundet ud af det koster 150 kr for test, så vi har valgt at gøre det. Så krydser jeg fingre for hun er heterozygot.... smiley

• #6   17. jun 2012 Jasmin og Camilla

Hvor har du fundet ud af pris på test - ville egentlig godt have testet vores hingst for homozygot broget

• #7   17. jun 2012 animal genetics søger du bare på, så kommer hjemmesiden.. mener det er animalgenetics.eu

du trykker på den farve din nu er så kan du se prisen længere nede og info smiley

• #8   17. jun 2012 Din hoppe kan godt være homozygot rød, men den er nok hetrozygot broget. Det er to forskellige gener, derfor findes der forskellige farver broget smiley

• #9   17. jun 2012 vi tester for rød - da hun altid har avlet rød :o) Vi krydser for hun er heterozygot rød men kan give både broget og rød videre smiley

• #10   17. jun 2012 Husk, at en homozygot broget hingst (eller hoppe for den salgs skyld) faktisk i nogle tilfælde KAN give minimalt broget ;))
    dvs du er stadig aldrig helt sikker på den brogede farve..

Mvh P

• #11   17. jun 2012 Er skam ligeglad om den bliver sort-brun-grå-rød broget og om det er meget eller mellem eller mindre. Så længe det ikke kun er enkelte pletter, så er jeg tilfreds.. Men der er helt til 2014 så der er god tid smiley

• #13   18. jun 2012 Louise - hun er rødbroget, men da hun har frederiksborg i sig, så ved man aldrig om hun giver sin broget gen eller røde gen videre.

Dérfor ved jeg ikke om hun er heterozygot rød eller homozygot rød i og med hun er broget, men har frederiksborg i sig.. smiley

Jeg er godt klar over hvad de forskellige ting hedder, med at de skal være ens - det var slet ikke det jeg spurgte om - det jeg spurgte om var blot at HVIS hun var homozygot rød, på trods af at hun var broget og i fol med en homozygot broget, ville det så være rød eller broget der ville vinde? Det har jeg fået svar på smiley

Er godt klar over hun er heterozygot broget... smiley
    Men vi laver test på om hun er homozygot rød, hvilket jeg håber hun ikke er, og at hun blot de tidligere gange har været i fol med en heterozygot broget. smiley

• #14   18. jun 2012 Så vidt jeg forstår, så vil du teste din hoppe? Men der er INGEN grund til at teste hende for om hun er homozygot eller heterozygot, hvis hun selv er broget, men har lavet ensfarvet afkom. Så kan hunganske enkelt ikke være andet end heterozygot broget.. Så det er fuldstændigt spild af penge, at få hende testet..

• #15   18. jun 2012 Det er ikke en kamp mellem rød og broget du tænker på - det er mellem solid/helfarvet og broget.

• #16   18. jun 2012 Jamen for pokker - det er jo ikke BROGET jeg vil teste på - det er om hun er rød homozygot.!! smiley

Det er ikke spild af penge, det er sølle 147 kr.

• #17   18. jun 2012 Men hvis hun er rød, så ER hun homozygot, og derfor vil det også være "spild" af penge. Men det må du da selv om.
    Derimod kunne det måske være interessant, om hun er bærer af brun - det bærer hun nemlig skjult, så det kan man ikke vide på forhånd.

• #18   18. jun 2012 Hun er rødbroget - men har rød frederiksborg i sig. Hun har KUN lavet RØDE føl - på trods af at hun var i fol med en sortbroget. Om han var homozygot ved jeg ikke, men jeg tror det ikke.

Det er derfor jeg vil teste om hun er homozygot for rød selvom hun er broget pga. frederiksborgen i hende og hendes føl. Jeg er 100% klar over at hun er heterozygot broget - ellers havde hun lavet brogede føl smiley

• #19   18. jun 2012 Men en rød hest KAN ikke være andet end homozygot for rød, når den ER rød.
    Den sortbrogede hingst hun har fået føl efter har bare været heterozygot for rød, og derfor er føllet blevet rødt.

Derfor giver det mening at teste den hingst du overvejer at bruge i stedet, hvis du vil være sikker på IKKE at få et rødt føl.

• #20   18. jun 2012 ee = rød
    Ee= sort - en sortbroget hingst kan altså ikke være homozygot for rød

• #21   18. jun 2012 Åååååååh, nu bliver jeg snart irriteret.. Hun er BROGET - get it? hun er RØD- B R O G E T. Hun har frederiksborg i sig.

Jeg bruger homozygotte hingste. Er dybt ligeglad med om den bliver rødbroget, brun, grå eller sort broget. Bare den bliver broget.

Er igen igen godt klar over at en sortbroget hingst ikke kan være homozygot for rød.

Men det er min hoppe som skal testes, og hun har en RØD frederiksborg I SIG - dvs. hun er IKKE helrød - hun er rødbroget... smiley

• #22   18. jun 2012 Hvad vil du teste din hoppe for? du ved hun er homozygot for rød og ved hun er heterozygot for broget, og du er ligeglad med, om hun bærer brun - ergo er der ikke noget at teste hende for.

Men brug du bare 147 kr på det.

Hvis du ikke vil have folks kommentarer og hjælp synes jeg da du skal lade værre med at oprette et forum.

• #23   18. jun 2012 nej, jeg ved ikke om hun er homozygot for rød - det er netop det jeg vil teste....

• #24   18. jun 2012 Men det ER hun fordi hun er rødbroget. Hun kan ganske enkelt ikke være andet. Hendes gundfarve er rød selvom hun er broget.

• #25   18. jun 2012 Okay - nu forklarede du det mere forståeligt. Så når hun er rødbroget - så ER hun altså homozygot for rød?

Så en homozygot broget vil altså ikke hjælpe til at lave en broget følle? smiley

• #26   18. jun 2012 Ja, din hoppe er med garanti homozygot for rød og heterogygot for broget.

Jo, hvis du bruger en hingst der er homozygot for broget vil føllet med garanti blive broget. Og dette er helt uanset hvilken farve din hoppe har. Når en hest er homozygot broget kan den KUN lave brogede afkom.

Derfor ville jeg da bruge pengene på, at teste den hingst du har valgt ud for, at han er homozygot broget i stedet for.

• #29   8. jun 2013 Jeg tænkte på om jeg også kunne få noget hjælp til at opklare noget? smiley
    Min hest er dobbelt homozygot for sort og broget, han er testet for det smiley men jeg kan ikke forstå noget, nu er der en der siger hun har et føl efter ham, da han stod som hingst, men jeg fik at vide at han ikke havde nogle føl stående, "føllet har 3 pletter på kroppen "Meget små" og så er hovedet halvt farvet, den har blå øjne, det har min hest ikke men moderen til føllet skulle have det, men har hørt at brun er mere dominant, det der så er der er en anden hingst som stod samme sted, han er meget lys palomino og har blå øjne. Hvad skal jeg tro, er min hest faren eller er det palominoen. Hvis i vil se billeder er min hest Charlies Doc Handsome, "føllet" skulle være Charlies Blue Eyes også kaldet huddi, moderen skulle være Charlies miss lark og den anden mulige fader er Oso X smiley undskyld jeg lige bruger dit indlæg men nu var i lidt inden på emnet smiley Det var ikke meningen at der skulle være avlet så derfor er der meget tvivl omkring det smiley

• #30   8. jun 2013 held og lykke med testen. Håber at du kan lave et broget afkom på hende, for hun er godt nok smuk.

• #31   8. jun 2013 Din hoppe er homozygot rød og heterozygot broget

bruger du en homozygot broget hingst får du 100% sikkert broget føl
    bruger du en homozygot sort hingst får du 100% IKKE et rødt / rødbroget føl
    bruger du en homozygot broget sort hingst får du 100% sikkert et broget føl, men ikke rødbroget

smiley

• #32   9. jun 2013 Når du beregner farver skal du altid kun kigge på grundfarverne og ikke om de er skimlede eller brogede, de gener er kun "sidegevinster" om man vil.

rød + rød = 100 % rødt afkom. så hvis du ikke vil have et rødt afkom skal du IKKE bruge en rød hingst.

brun + rød = brun, rødt eller sort afkom. Sort er der dog kun en meget lille chance for.

rød + sort = brun, rødt eller sort afkom. Hvis den sorte har 1 rødt gen er chancen for et rødt afkom stor.

Din hoppe er ikke homozygot for det brogede gen for så havde hun produceret brogede føl, hun er hetrozygot broget.

Homozygote brogede hingste findes der ikke ret mange af her i DK, men det er vel mere vigtigt at finde en hingst der passer til hoppen end af føllet bliver broget?
    Der vil altid være 50% chance for at din hoppe laver et broget føl når hun er hetrozygot, også med en ensfarvet hingst.

Kommentér på:
Pris for test af homozygot. Farve blanding?

Annonce