{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.071 visninger | Oprettet:

kan min plag kåres,med halv stamtavle {{forumTopicSubject}}

ja har gået og tænkt om min plag celina kan kåres i dv evt som lu,tænker hvis ja hvad vil hendes afkom engang,kunne kåres som,hvis det en avls godkendt hingst

hendes mor kåret i dv som ds
far jackson
farfar dybdalsgårds farrie han er efter don schuffro/racot
var til kåring,men blev kasert pga han ikke var hingstet nok,de havde ellers godkendt,men stregede det over
jackson mor chanel blandings hoppe uden papir

håber i kan besvare det

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kan min plag kåres,med halv stamtavle
  • #1   1. sep 2011 kigger lige med her smiley

• #2   1. sep 2011 faren til føllet er pirat hingst,faren til ham er i dv og efter don shuffro/racot

• #3   1. sep 2011 ok,hvad vil hendes afkom blive hvis hun er i forregistert

• #4   1. sep 2011 okay,tak for det : ) blev lidt klogere
    så det bare om hun er f 1-2-3 hvordan ved man det så undskyld jeg spørger meget

• #5   1. sep 2011 okay tak,
    har været meget inde i avl,men kun dem med stamtavler : )
    det om de kan lide hende de kåre hende efter 1-2 eller 3 ?

• #6   1. sep 2011 F1 er kåring for hopper uden afstamning, og denne kategori vil din gå under, hvis de kåre hende, da hun jo kan kåres hvis hun lever op til alvsmålet i forbundet.

bliver hun kåret, og du ifoler hende med en kåret hingst i forbundet kommer der en afstamningsblok mere på, dvs får du et hoppeføl der bliver kåret igen som 3 års bliver den kåret som f 2. og endnu en gang et kåret hoppe afkom bliver denne gang f 3, der efter har du opbygget en afstamning, det er en lang og dyr vej, og som hesteavlen ser ud nu kan det ikke betale sig, men når det så er sagt kan det være utroligt spændende at følge udviklingen frem, såfremt man beholder og afler fra f1 og op, god fornøjelse.

F = forregister

• #7   2. sep 2011 mange mange tak,det var dejligt og få den viden
    det var lidt hen ad det ,med de generation hvor jeg vil hen,da jeg har haft min hoppe gennem 10 år som er mor til hende plagen,og det samme på far siden været med til far og farfars fødsler kåringer,så det kunne jo være sjovt og føle dem så langt man kan
    det handler lidt om det sjovt og se og hvad folk siger om hopperne

• #9   4. sep 2011 Nu skal jeg ikke blande mig i hvad folk de avler på og med, men der kommer lidt harme op i mig, når jeg læser det du skriver.

Du skriver at farfar har været til kåring, og var tæt på at blive godkendt. Det er slet ikke korrekt. Han har været til forbesigtigelse, og med rene 6 og 7 taller, er man ikke engang i nærheden af Herning, ergo har hingsten IKKE været til kåring, eller været tæt på en godkendelse.

Jeg kan se du har lavet to føl efter den pirat hingst, ja faktisk pirathingst i to led bagud, og har den ene til salg. Hvorfor avle med pirathingste, med salg for øje ? For den pris du har den til salg for, kan folk gå ud og få sig et DV føl, måske nok ikke det bedste, men da minimum lige så godt som det du har til salg, og som kan kåres fuldt ud ?

Der er svære betingelser for avler i dagens Danmark, ja i hele verden, hvorfor så lave flere "dårlige" heste end nødvendigt ?

Det er korrekt dit føl kan godkendes i F1, men den kan også bliver afvist, det må tiden jo vise. Der er lang vej, og selvom du får hoppeføl i første forsøg hver gang, og det er jo med godkendte hingste, så tager det 12 år, før du har en fuld kåret hoppe i stambogen, og du vil stadig have usikkerhed i afstamningen, kva der er ikke godkendte heste bagud i stammen.

Du har en kåret hoppe, vil du gerne avle, så tag og put en godkendt hingst på den, og avl videre på det afkom istedet. Der er altså årsager til at der findes en avlsledelse indenfor alle forbund, og man stiller til kåring med sine hingste, og nogen bliver godkendt og andre ikke.

• #10   4. sep 2011 Hej ah
    for det første er det hvad avler har fortalt om sin hingst,som jeg har kendt mange år
    det var meningen jeg skulle beholde det føl,da den anden hoppe jeg havde,troede vi ikke var i fol,hingsten sprang over hegnet og tidligere ejer forsøgte i 6 år,så troede abesulut ikke hun var i fol,da hun også var i brumst efter,så nu stod jeg lige pludselig med to,hvor jeg kun havde regnet med en beholder,så derfor,og så valgte jeg det var hende jeg ville af med
    har sørme også bedækket med kåret hingste bh hertug,fik en halt hest hjem fra dem,som aldrig har kommet sig,og nu skal aflives,de havde ingen gang tilkaldt dyrlæg,så må sige jeg har ikke det vildeste lyst til og sende hende derned igen,eller andre hingste stationer
    og har været med til både farfars og farens fødsel,og fulgt dem på tæt hånd,så valte og avle til mig selv
    så inden man kritisere,må man gerne spørge hvorfor endelig jeg har valgt og gøre tingene
    og min hoppe,jeg har fået føl efter har jeg haft gennem 11 år så ville gerne ha et afkom efter hende,og det ikke lykke ved kåret hingste,de døde under fødsel eller efter,længere historie
    og så har jeg fået en skadet hoppe hjem,com ikke kan bruges

• #11   5. sep 2011 Jeg kritiserer dig ikke, jeg stiller dig nogen kritiske spøgsmål, der er stor forskel, og som avler har man et ansvar over for de dyr man sætter i verden, og som avler bør man forholde sig kritisk til tingene.

Du modsiger jo dig selv nogen gange. Du siger du har kendt farfar siden fødslen og fulgt den tæt, ergo må du da også vide om den har været i Herning eller ej ? Eller også så må man jo undersøge og slå ting op, inden man skriver det online.

Lad os nu sige, en henvender sig for at købe dit føl, og du siger det du skriver, så fortæller du jo faktisk noget der ikke er sandt, og det kan man bliver holdt op på.

Nu er dit indæg ovenfor meget svært at læse, da det står noget ud en en kører. Men som jeg læser det, så fravælger du godkendte hingste, fordi du har fået en skadet hoppe hjem fra EN bedækning, og fordi der er føl efter godkendte hingste der er døde ved fødslen ?

Det var da nogen vage undskyldninger, for at bruge en pirathingst. Den hingst du har brugt, som sprang over hegnet, kunne lige så godt, eller rettere med meget større sandsynlighed have skadet din hoppe, eller være.

At du bruger den fordi du bare ELSKER den hingst overalt, ja det er da mere forståligt, men det andet er altså dårlige undskyldninger.

Som jeg siger, folk må gøre hvad de vil, men jeg mener det er useriøst, specielt som marked er pt

Kommentér på:
kan min plag kåres,med halv stamtavle

Annonce