{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.931 visninger | Oprettet:

Drægtig hoppe og føl - vacc. hvornår?? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har lige lidt spørgsmål...

Jeg har fået scannet mine hopper drægtige:

- hvornår og imod hvad skal de vaccineres?

- scanner man dem på 90.dagen?

- Ormekur hvornår?

Jeg er så kommet til at købe en skøn (drægtig) hoppe med hendes 2½ mdr gammel føl.

- hvornår skal føllet vacc. for første gang?

- ormekur til føl - hvornår?

- smed første gang? Hun er sej til at løfte forben, mens bagben øver vi stadig en del.

Håber hurtigt i kan hjælpe mig

Mvh Lise

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Drægtig hoppe og føl - vacc. hvornår??
  • #1   20. jun 2006 hvis jeg var dig så ville jeg kontakte dyrlægen og spørge med vaccinationer, for der vil altid være delte meninger herinde om sådanne ting...

Med smed... Så behøver føllet ikke at blive beskåret før det er nødvendigt... og sko bliver jo heller ikke nødvendigt før den er et par år... bare væn den til at få "nusset" hovene...

Min egen unghest er nu 3 år, og er aldrig blevet beskåret, fordi det endnu ikke har været nødvendig, hun slider hovene helt rigtigt...

• #2   20. jun 2006 Hej Vita.

Jeg får dyrlæge idag, da min fjordhest skal scannes.

Jeg vil da bare gerne høre jeres meninger og erfaringer.

- så søger stadig svar på ovenstående spørgsmål.

Mvh Lise

• #3   20. jun 2006 Det med vaccinationer og ormekure ved jeg ikke og det med smeden er et spørgsmål om hvordan dens hove er så få en smed til at kigge på den. Så er du da på den sikre side;o)

• #4   20. jun 2006 - hvornår og imod hvad skal de vaccineres?
    Almindelig vaccination, hoppen evt. mod virus abort (nogle forsikringsselskaber kræver det). Alm. vaccination af hoppen 1½ måned før folning, føllet første gang efter det er vente fra.
    Det kan man vælge helt selv...
    - Ormekur hvornår?
    2 uger før forventet folning.
    Jeg er så kommet til at købe en skøn (drægtig) hoppe med hendes 2½ mdr gammel føl.

Hver 2 måned til de er vendt fra mener jeg.
    - smed første gang? Hun er sej til at løfte forben, mens bagben øver vi stadig en del.
    kommer an på hovene, mellem 2 måneder og en 10 måneder gammel... forudsat føllet ikke har benstillings problemer, for så er det fra første dag af.

• #5   20. jun 2006 Jeg sprugte lige min dyrlæge (han har lige scannet min fjordhest og håndprøvet Katinka - begge drægtige - skønt)

Jeg har fået scannet mine hopper drægtige:

- hvornår og imod hvad skal de vaccineres?
    Herpes Virusabort: 5. 7. 9. måned
    Stivkrampe + Influenza: 10. måned

Håndprøver dem

- Ormekur hvornår?
    14 dage før foling - ellers normalt.

- hvornår skal føllet vacc. for første gang?
    ½ år, herefter i 7-8. måned

14-21 dage gammelt.

• #6   9. dec 2008 Hej jeg skulle mene. dette er med hensyn til foder. at de skal vænnes til at spise normalt føl foder den første levemåned. nogle uger efter fødslen vil jeg tro.

• #7   24. jun 2009 Hejsa, jeg har selv to PRE hopper, som lige er konstateret drægtige igen :O).
    Med hensyn til scanning, så vil jeg foreslå at det bliver gjort ca 17-18 dage efter sidste bedækning. Da der ikke må gå for lang tid, hvis der viser sig at være tvillinger, for der kan man nå at klemme den ene fra, det kan man ikke senere hen, for så risikere man at miste begge drægtigheder.
    90 dagen, kan være med hensyn til forsikring, der skal de tjekkes på det tidspunkt for at få forsikret føllet/fosteret..

Men et spørgsmål til jer :O)!!
    Hvornår skal man så beskære føllenes hove? Mine to føl på 3 mdr, deres hove er begyndt at flække og revne lidt pågrund af varmen..

Kommentér på:
Drægtig hoppe og føl - vacc. hvornår??

Annonce