{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.092 visninger | Oprettet:

Bedække med fuldblod eller en springer {{forumTopicSubject}}

Er i vilrede. Skal ifole en fuldblodshoppe næste år. Hun er desværre ikke min mere, for så ville det være så let.
Mit dilemma er at jeg ikke ved om jeg skal vælge en ren fuldblod eller en springhingst kårede i DV.
Jeg vil gerne avle halvblodsheste og derfor vil jeg jo meget meget gerne have et fuldblods hoppeføl. Men men men. Man kan jo desværre ikke bestille kønnet. Og hvis det bliver en hingst så bliver jeg nok nød til at sælge da jeg for det meste kun er intresseret i avl.
Men da det er min tidligere hoppe vil jeg selvfølig meget meget gerne have et afkom efter hende og derfor ifoler jeg hende (Som er en del af salgsaftalen) i stedet for bare at købe en fuldblodshoppe.
Nu er det desværre bare sådan at hoppen ikke har gået løb og derfor skal jeg nok ikke regne med det vilde beløb ved salg af en hingsteafkom efter hende. Og derfor er jeg i tvivl om jeg skal vælge en springer til hende, som der nok vil være flere penge i.

Jeg har kig på disse fuldblodshingst:

Special Quest
Mingun
Evt. Final Appearance eller Devils Drink

Af springhingste:

Heartbeat
Chicago
Casir ask
Ci Ci Senjor ask
Sir Shutterfly

Min ynglingsrace er fuldblod og vil jo gerne avle halvblods spring/militaryheste.

Håber i kan hjælpe mig lidt med valget.

Mvh. Lene

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bedække med fuldblod eller en springer
  • #1   4. apr 2011 tag heartbeat... han kan lidt af hvert... og laver nogle smukke føl

Sir shutterfly kender jeg som selvstændig hest, men hvad han laver af føl ved jeg ikke..

• #2   4. apr 2011 Af fuldblod ville jeg vælge Final Appearance, han laver super fine heste, som også kan sælges som rideheste, hvis ikke de kan rende stærkt nok.
    Mange af hans hoppe afkom går endda i DH hos DV, smiley

Af springhingstene Heartbeat eller Casir Ask.

Fusager har en fuldblode, som de med succes har brugt både Heartbeat og Casir på.
    (link fjernet)

• #3   4. apr 2011 Tusinde tak. Tror også jeg tager chancen med en fuldblods. Som sagt vil jeg helst have en ren fuldblod at avle på og så må jeg jo krydse finger for at det bliver en hoppe.

• #4   4. apr 2011 Har kun set godt efter Heartbeat, men Ci Ci Senjor er en -virkelig- fornuftig hingst!

• #5   4. apr 2011 Jae, de FA afkom går man ikke fejl af...
    Hvis du evt. er interesseret i at låne din hoppemave ud, så er jeg interesseret om et par år, jeg vil nemlig gerne have en hoppe efter FA.

Forresten har min angloaraber FA til morfar.
    Moderen til min anglo er her:
    http://www.pedigreequery.com/avensis

Hun er/var en yderst velspringende hoppe, desværre noget kulret efter det uheld med startboksen.
    Så hun har ikke de store resultater i military, hun har dog lavet en vallak efter Louvre S, som har udemærket succes i ungheste klasserne i Tyskland.

De fleste Final Appearance afkom er faktisk yderst velspringende, så han er ikke noget dumt valg.
    Desuden er jeg ikke så vild med Special Quest, da jeg synes hestene af den linje mangler krop og tit har en tynd hals.

De andre to XX hingste kender jeg ikke noget til.

• #7   4. apr 2011 Special K.

Det lyder godt. Hoppen mangler så ikke selv hals syntes jeg. Men jeg tror det bliver FA.

Katja og Musse

Ja men nu vil jeg helst have en ren fuldblod at avle på og ikke en halvblods at avle på. Men du har ret at det nok vil være letter at sælge en halvblods hingst/vallak.

• #8   4. apr 2011 Har man en fuldblod, og ønsker springavl, så er Cajus da noget af det mest oplagte.

Rigtig gode halvblod´s hingsteføl kan sælges, men eller er halvblod hingsteføl ikke det nemmeste at sælge i de her tider

• #9   4. apr 2011 Rene fuldblod er nu ikke så svære at sælge som rideheste, de fleste af dem kan nemlig godt springe rimeligt ok.

Forresten er der en hingst som ham her, hvis du vil avle ren XX til springning.

Handsome Stranger, efter fantastiske Hand in Glove XX, som har gået utallige internationale GP'er og deltaget i world cuppen.
    Dressur har Hand in Glove også gået på Prix St. Georges niveau.
    Så alt i alt, en klasse hingst.

http://www.sporthorse-data.com/sirepages.htm?id=10406611

Desuden har Bernard Le Courtois avlet en super forædler med afstamningen Hand in Glove XX/Laudanum XX/Almé´Z.
    Så at fuldblod ikke kan springe, det er den største skrøne jeg endnu har hørt.

Jaguar Mail vandt Sire of the World på Zangersheide i 2007 og har deltaget i utallige internationale GP'er.

http://www.sporthorse-data.com/sirepages.htm?id=10350658

• #10   5. apr 2011 Enig. Fuldblod kan godt springe. Enda ret godt i en del tilfælde. Spotlights mor var f.eks. også god til det.

Fuldblod kan jo altså ikke KUN finde ud af at galopere. De er ret alsidige.

A H.

Ja men nu ønsker jeg jo at avle halvblods springer og da hoppen ikke er min så ville jeg jo gerne avle en ren fuldblod til at avle vidre på. Og ja så ville Cajus nok være et oplagt valg til den tid.

• #11   5. apr 2011 Der er ingen der ikke påstår at fuldblod ikke kan springe, selvfølgelig kan nogen det, mens andre ikke kan. Men nu skriver trådstarter at hun gerne vil avle spring og military, og når hoppen er solgt, og hun kun har et afkom på hende, så vil jeg mene at en halvblod er det bedste at avle videre med.

Det er nu engang sådan, at når vi snakker varmblod avl, som jeg formoder det er det trådstarter stiler imod, udfra de hingste hun nævner, så er det gerne de gode halvblods døtre man gerne vil have i avlen, med andre ord, når fuldblods hoppen har leveret en god datter eller to, så er hende "pligt" og plads i stalden udfyldt.

Fuldblod er godt, og der er brug for det, specielt i springavlen, men det er bare ikke så simpelt. At avle med fuldblod er ikke nemt, slet ikke indenfor springavlen. Ser vi på hingstesiden, så er der godkendt tre siden 2006, to med anglo blod i, og en halvblod, men ellers ingen i nyere tid, og de er alle ud af meget sikre og gode hoppestammer. Der har været fremstillet flere, men ingen er gået igennem nåleøjet, det viser hvor svært det er, selvom folk her i Danmark har fået øjene op for fuldblod er nødvendigt.

Special K, nu nævner du hingste der virker i den franske avl, og det er nu engang en kendsgernning, at den franske avl, ikke er ligesom mange andre forbund, og fordi hingste virker i Frankrig, er det langt fra sikkert, at de virker i andre varmblodsforbund. For et par år siden, tog Holstener Forbundet en fransk angloaraber (mener han er det) hjem, og en som har virket med succes i Frankrig, men han blev altås sendt hjem igen, efter en eller to sæsoner, han virkede ikke på Holstener hopperne.

En ting er også, at de selv har virket i sporten, noget andet er om de kan virke i avlen. I nyere tid, når vi snakker springavl, så er det jo få fuldblod der har bevist de virker, og her må vi sige at Heraldik xx er topscoren, sammen med Barnaul xx og Esteban xx.

Holstenerne er nok nogen af dem, der gør mest for at finde fuldblod til springavlen, igen idag ved efterkåringen, er der nogen stykker, og selvom de leder med lys og lygte, så er der langt i mellem.

Pt har vi ikke her hjemme en fuldblod som virker i springavlen, det er et faktum. Vi har tre gode halvblod, som der desværre ikke bliver brugt, og den ene er også ude af avlen pt.

Nu kommer det jo også an på ens ambitionsniveau, og "springe ok" kan jo være mange ting. Der er jo forskel på om man vil avle L-heste, M-heste, eller S-heste. Toprytterne vil gerne have springheste eller militaryheste med en god andel fuldblod, men kun når de kan se at kapaciteten er der, ellers går de videre.

Så ja, jeg mener stadig at skal man have en god avlshoppe ud af en fuldblods hoppe, så ville jeg bruge en stærk springhingst, med en god hoppestamme. Man kunne evt. prøve "Lord-modellen", og putte en halvblod på, eller en med høj andel af fuldblod.

Lene, Cajus er jo en ældre herre, så at satser på at bruge ham om fem år, det er noget risikabelt, men lad os da håbe denne danske topbeskeler, stadig er her og er virril om fem år smiley

• #12   5. apr 2011 AH:
    Jeg nævner EN hingst med en fransk hingst(Almé) i morlinjen ja, men Hand in Glove er en ren fuldblod af overvejende amerikansk afstamning.
    Han er så også i mine øjne interessant, netop fordi han har egen præstation og det samme med Laudanum XX.
    Han har også gået internationale GP'er under Pierre Durand.

Hingsten Handsome Stranger står faktisk i UK og IKKE Frankrig.
    Hingstens mor har produceret flere afkom i springning og er angivet som Producer of Showjumpers, så helt ringe er den hingst heller ikke.

Jaguar er avlet i Frankrig ja, men er overvejende fuldblod.
    Hingsten står pt. i Sverige og er i mine øjne mere interessant end dem du nævner, da han er efter hingste med egen præstation.

De franske heste er avlet med præstation for øje, og indeholder for det meste, en hel del fuldblod.
    Hvilket også er medvirkende til, at de franske heste tit bliver betegnet som uridelige af primært danske/tyske og andre nordiske ryttere.
    Den franske ridestil er unægteligt lidt anderledes end den tyske, og derfor er hestene jo også forskellige.

Men havde holsten ikke fundet Cor de la bryere, som jo er FRANSK, så ville de ikke have deres berømte C linie i dag.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Cor_de_la_Bryere

Og det er fint at vælge hingste fra holsten, men hvorfor ikke prøve noget nyt og kigge lidt andre steder end bare i Tyskland.
    ???

Hvis vi alle vælger de samme XX hingste, så ender genvariationen inden for forædlerne med at være alt for lille.

Det er helt sikkert fine hingste dem du nævner, men ingen af dem har i mine øjne egen præstation på højde med hverken Laudanum eller Hand in glove.
    Og netop derfor er det vigtigt at bevare generne efter lige netop disse 2 fuldblods hingste.

• #13   5. apr 2011 Både Laudanum og Hand in Glove er forøvrigt nedarvere af springevner i høj grad.
    Laudanum er far til Velins Grim St. Clair og Oberon du Moulin og gennem Oberon du Moulin FF til Equest Carnute.

Hand in Glove står der en del om her, mht afkom og evner.

His sire the thoroughbred HAND IN GLOVE had a sporting career a little out of the ordinary ; flat racing , Dressage (level St Georges) and World Cup Show Jumping CSO (7th G.P. CSIW The Oaks -$100 000).

His sire BEST TURNhas produced in the USA thoroughbred winners in CSIW (MVP) and CDI (Shinning Moment). TURN TO his grand father is the same to LUCKY BOY (Hollande), COUNT IVOR and RUBLOFF in France. His dam MISS BETTYis a daughter of the American crack Buckpasser a horse known for his cool and solid character. MISS BETTY has produced 4 classic winners (flat racing Gr. I & II). She is the 3/4 sister to Settlement Day, sire of the thoroughbred FRENCH BUFFET (CSI, champion of Chili), stallion in Holland. His grand dam is a daughter of DOUBLE JAY, grand father to the Olympic champion GEM TWIST.

HAND IN GLOVE started breeding in France in1992 and has been accepted by 15 studbooks.
    He produces winners in all the different disciplines, CSO, CCE, CD and racing. He was in first place of the fathers of 4 yr olds (1st year of his offspring) in CSO in 1997.He is the sire of these international winners from his first breeding season: FRISCO MAIL CSI, FESTIVAL DE RIVER CSI, FAMOSO MAIL CCI, ICC 156, FREE STYLE CCI, ICC 173 (3rd World Championships for 7 yr olds,Champion of France 2002,Silver team medal at the World Champioships 2002),JEANS GLOVE VARNEL ISO 167, 7th World Championships for 7yr olds at Lanaken ); HAND IN GLOVE is also the sire to these other good winners in CSO, CCE et CD : Fieffe de Wy ISO 125, Fresh Wind ISO 131, Fidelio de Meigne ISO 125, Favola in Switzerland, Gypsy de Volsain ICC 136 (6th 6 yr old World Championships), Grenade ICC 120, Golden Glove ISO 125, Gloria Mail ISO 130, HOGGAR MAIL 6 yr old / champion ISO 144, Herme du tertre ICC 121, Helianthe Joyeuse IDR 125, Hiawatha Borealis ICC 126, Hippolyte du Lyvet ISO 132, Hoggar de la Foret ICC 120, Ilos de Boisy ISO 122, Indigo du Sapin ISO 124, Isadora du Loup ICC 120, Fabuline IDR 124 (4e Championnat 5 ans), Indigo du Sapin ISO 124, Infinity ISO 124,.
    Father of the stallions,Grand Prix Globe (Argentine), Hand In Hand (USA) and Hoggar Mail.

• #15   6. apr 2011 Det kan godt være i har ret, men jeg vil nu helst have en ren fuldblod at avle på. Så kan jeg jo se hvordan det går og så evt. skifte hende ud hvis det er og hvis jeg vil det. Jeg er så uenig med jer om det med fuldblod og springning. For alle heste kan i bund og grund springe fra naturens side af.
    Og måske var det på tide der var nogle der avle ren fuldblod med henblik på rideverden i stedet for at avle til løb. Og få nogle fuldblod med i champunater m.m. Det var faktisk det jeg ville med Spotlight. Hun skal til stationsafprøvning i år.
    Jeg ved godt Casir og Cajus er ældre herre, men jeg kan kun håbe de vil holde sig lige så godt og verile som MWI. Han er tros alt over 25år og stadig sund og rask samt veril. Og ellers er det jo ikke jordens undergang, selvom det vil være surt.

Tak igen Special K.

• #16   7. apr 2011 Jeg vil også hellere have en SUPER fuldblod at avle på.
    Som sagt har Fusager en hoppe, som leverer det ene pragt springføl efter det andet, nogle er solgt til USA, enkelte til Stutteri Ask og nogle har de beholdt.
    Hun er en ren fuldblod efter Mas Media XX, som kåret i DH.

• #17   7. apr 2011 Me to. Spotlights mor stillede jeg til kåring i Vallensbæk og hun blev kårede i DH og gik enda på fløjen.
    Spotlight skal til stationsafprøvning på Vilhelmsborg og jeg regner stærkt med at hun bliver kårede i RDH d. 24. maj. Det bliver bare vildt spændene. Skal over og se hende den dag, så der skal jeg helt sikkert tage masser af billeder af hende. Glæder mig bare vildt meget.

• #18   7. apr 2011 Det kan jeg godt forstå.

Jeg glæder mig til det bliver min tur engang.
    Men nu skal jeg først lige have fundet den helt rigtige hoppe.

Det bliver en FA hoppe, når tiden kommer, så håber jeg bare, at jeg kan finde en, som er lavet på en god, engelsk moderlinje.
    Og uden Northern Dancer blod.

• #19   7. apr 2011 Okay.

• #20   7. apr 2011 Lene, selvfølgelig kan alle heste springe fra naturens side af, det er der da ingen der benægter, men det er altså langt fra alle der har kapacitet, teknik, bascule eller mod til det. Det er heller ikke alle der kan komme over en meter, eller 130 cm, eller 140 cm, eller 160 cm, det er et faktum man ikke kan komme uden om.

Men det kommer jo meget an på ens ambitioner indenfor avlen, når man vælger hoppe og retning, samt hingstevalg, og jeg ved af gode grunde ikke hvad dine ambitioner er.

Men en start er jo selvfølgelig at få hoppen afprøvet, og nu siger du den skal gå stationsafprøvningen, og jeg formoder at når springavl er et mål, at den bliver afprøvet her også. Kommer hoppen ud med gode karakter i springdelen, så er det da en man skal prøve i springavlen, men kommer den nu ud med 5 og 6 taller i springdelen, så er det måske ikke den rette fuldblod at avle springheste på.

Der med siger jeg ikke, at bare fordi en hoppe ikke får topkarakter i springning, at så kan man ikke avle springheste på den. Men lige når vi snakker fuldblod, så mener jeg det faktisk, for her har vi ikke en gennemavlet springafstamning bagved at læne sig op af. Det er jo et bevist faktum, at når vi snakker springavl, så er nedarvningen hårdere end når vi snakker gangarter, og en stærk hoppestamme er alfa omega i springavl. Det kan man af gode grunde ikke have i fuldblod (altså en genneavlet springstamme), og derfor må man læne sig meget op af hoppens egen brugsegenskaber, type og hvis der er fuldblod i stammen der tidliger har vist det virker i springavlen.

DH er jo ikke en betegnelse for om hoppen er en god avlshoppe, det er en betegnelse for hoppen den dag hun er til kåring. Selvfølgelig er det altid dejlig at have en DH hoppe, det er det vi alle helst vil hjem med, men det er ikke et kvalitetsstempel af hoppen som avlshoppe. Der findes mindst lige så mange gode DS hopper, specielt indenfor springavlen, som der findes gode DH hopper.

Special K, jeg ved jo ikke hvem du er, og derfor kender jeg heller ikke dine personelig erfaringer indfor avlen. Jeg tror vi ser meget forskelligt på varmblod´s avlen, eller rettere brugen af fuldblod i varmblod´s avlen.

Jeg ved udemærket hvem Cor´de er, faktisk tror jeg lige når vi snakker holstener, som jo er et af de forbund der har gjort mest for at fuldbloden ind i avlen, og også i mange år har haft stor succes med det, så ved jeg en del mere end du gør, og fred være med det. Så tror jeg da helt sikkert du ved mere om fuldblod indenfor løbsverden.

Hvis du ikke kender hingste som Heraldik xx, Barnaul xx og Esteban xx, så må jeg sige, så ved du ikke meget om hvilke hingste der virkelig har gjort en forskel i nyere tid indenfor springavlen. Specielt Heraldik xx er helt umulig at komme udenom, hvis man har sat sig lidt ind i det her område.

Avl med fuldblod er nødvendigt, og spændende, i alle fald i min verden, men det er knagme svært. Hvis det var så nemt og simpelt, så var der jo flere der gjorde det. Når jeg siger avl, så er det jo ikke på LA niveau jeg snakker, jeg snakker godkendte hingst og S-niveau, det er det jeg stiller efter, og derfor også det niveau jeg snakker om, når jeg snakker om de her ting.

Ja, der findes gode fuldblod´s hopper, bla. Fusager´s, men ikke ikke engang hende, fik hendes søn godkendt i år, selvom han var rigtig dejlig. Det er en hoppe du igen og igen fremhæver, Special K, det må da sige dig lidt om hvor svært det her det er ??

Lene, jeg ønsker dig alt mulig held og lykke med din avl, men jeg vil gerne som Jessie også siger, give dig det råd at evt. snakke med Poul Graugaard. Sætte dig ned og lav dig et mål med din avl, hvad er det du vil, for som jeg læser det lidt her og på HN, så virker det lidt som om, at det ved du ikke helt endnu. Du har nogen tanker og ideer, hvilket jo altid er en god start.

Er det varmblods eller fuldblodsavl du satser på, er jo det første spørgsmål ? Hvis det er varmblod, så tænk over denne lille remse. "Uden fuldblod ingen halvblod, uden halvblod ingen varmblod". Military og springheste er dejlig og fantastiske, men det er ikke det nemmeste at lave, eller holde økonomi i, så skal man være blandt de bedste, og det er ikke så super simpelt at blive det.

Spring og military ryttere vil gerne have heste med en god andel fuldblod, men de vil første og fremmest have heste med masser af kapacitet og mod, og helst gerne en teknik, der gør det lidt nemt at komme rundt, uden hesten bruger for mange krafter. Fordi man har fuldblod, har man ikke automatisk de her ting, desværre, ellers var det hele jo lidt nemmere. Har hesten ikke de her ting, så går toprytteren, rytteren med ambitioner og hingsteholderen videre, der er masser af heste og vælge imellem

Rigtig meget held og lykke

• #21   8. apr 2011 AH; Det er da fint at du selv mener, at du er det alvidende orakel.
    JO, jeg ved udemærket godt hvem de hingste, som du sværger til er, men som jeg også skriver ovenover, så findes der altså andre heste, end lige dem du nævner.

Jeg synes det er MEGET snæversynet kun at kigge mod et forbund.
    Netop derfor vil man i DK højst sandsynligt løbe i problemer med genpopulationen indenfor forædlerne.
    Hvis alle forædler deres heste med Barnaul, Heraldik og så Esteban, ja så er vi snart i samme problemer, som den internationale fuldblods avl.
    90 % af nutidens fuldblod har Northern Dancer blod i årerne.

Og så kan jeg da godt fortælle dig, hvorfor lige netop de 3 hingste du nævner, avler så godt indenfor varmblods avlen.
    Der er ingen ND blod i dem.

ND var en hingst i pony størrelse, kraftigt overbygget og genetisk matchet med KY derbyets 1 1/4 mile, men ikke længere distancer.
    Derfor er de europæiske fuldblod, som regel også bedre egnet til varmblods avlen, fordi de generelt er mere rideheste prægede end de amerikanske, som for det meste har ND 2-3 gange i tavlen.
    Og som derfor, for det meste er overbyggede og matchet til 1 1/4 mile.

De europæiske er som regel bedre egnet til de længere distancer.
    De amerikanske heste løber over en totalt flad bane, som er hurtig, flad og præpareret, mens feks. Epsom derbyet i England, løbes på en bane, som er græs, som stiger i opløbet og som ikke er præpareret.

I Polen har de Velka Pardubice, som nok er på højde med Gran National Steeplechase, det er et løb, som virkelig skiller de gode fuldblod fra.
    Det er nærmest det samme som military, bortset fra, at det foregår i samlet flok.
    En fuldblod skal VIRKELIG være modig for at gennemføre Pardubice.

Og ja, jeg nævner fusagers hoppe igen og igen, fordi netop hun har bevist, at hun producerer gode springføl.
    Og hvor mange hingste blev ikke afvist i Herning?
    Jeg synes det er flot, at en forædler hoppe, 2 gange har produceret en hingst, som blev udtaget til Herning.
    (Den første var Fusagers Casillas, som Stutteri Ask købte som føl.)

Hvor mange oplever egnetlig, at få udtaget en hjemmeavlet hingst til Herning?
    Og så må vi jo heller ikke glemme, at det ikke er tilladt for hesten, at have en dårlig dag i Herning, hvis den skal kåres.

Men jeg har nok viden, til at vide at de 3 hingste jeg har nævnt, lever fint op til holstens 3 hingste.
    Jaguar Mail er dog en New Comer og har endnu meget at bevise.

• #22   8. apr 2011 Jeg siger ingen steder jeg er noget alvidende orakel, og hvis du også læser hvad jeg skriver, så forslår jeg, ligesom en anden, at Lene-trådstarter kontakter Poul Graugaard, som er talsmand for avlsledelsen i DV. Han er en person der ved meget, og er meget åben, og specielt overfor fuldblod, men samtidig er han også meget bevist om, det langtfra er alt fuldblod der virker i varmblod´s avlen, specielt i springavlen har vi ikke nogen her hjemme pt. Hvis jeg mente jeg viste alt, så ville jeg jo nok ikke forslå det smiley

Jamen det er da dejlig at vide at ND er nøglen til alt, og det er derfor de tre avler godt, men jeg tvivler nu helt på den holder stik. Så er jeg sikker på nogen af de folk i toppen af avlsforbundene i Europa, havde fundet ud af det noget før, og så valgt ikke at fører mere ND blod i avlen.

Pt er en hingst som Ibisco xx Holstenernes nye håb, og type mæssigt, smidighedsmæssigt, er det noget af det bedste vi har set længe, og jeg håber og sætter min lid til de også kan springe, og nogen af de andre nyere de har godkendt har da også ND i sig.

Nu nævner du selv Fusagers dejlig fuldblods hoppe, Its Showtime, igen, og hun er rigtig dejlig, og hun har lavet flere gode afkom, det vil jeg slet ikke benægte, og hun måtte gerne bo have boet i min stald et par sæsoner, men der er bare rigtig langt i mellem sådan nogen fantastisk fuldblods hopper som hende. Faktisk havde jeg også regnet med det afkom fra i år, blev godkendt, synes han gjorde det godt. Men hun har jo ND blod i sig, så hun bør jo ikke virke, efter den viden du lige har lært mig ovenfor.

Nu er det også sådan i Herning, at en hingst sagtens må have en dårlig dag om fredagen til løsspringningen, det havde vi jo et klassisk eksempel på sidste år, hvor en hingst gik helt i baglås om fredagen i de meget svære forhold der var sidste år, jeg var glad for jeg ikke havde nogen afkom med det år. Han blev godkendt, for de andre gange havde han sprunget meget overbevisende.

Det er sådan i Herning, at der er en træningsaften om onsdagen, hvor avlsledelsen også er til stede, og kigger på hingstene der, selvom de ikke springer så højt, nu er løsspringningen jo heller ikke en højdespringskonkurrence. Desuden så tæller det de så ved forbesigtigelsen også med i deres vurdering, og hvis hingsten er blevet filmet, ja så har en af dommerne også set dem der, ergo kan en hingst godt have en dårlig dag om fredagen, og sagtens blive kåret.

Nu har jeg set ovennævnte hingst springe flere gange, i forbindelse med udtagelsen og Herning i år, og jeg har faktisk ikke set den have en dårlig dag endnu, overhoved ikke. Den har gjort en god jævn præstation hver gang foran dommerne, og om fredagen sprang den fint, det må du jo også have set, hvis du var til stede i Herning. Igen som jeg har skrevet tidligere, så var det en hingst, jeg havde forventet blev godkendt, men der spiller jo mange ting ind.

Det er svært at få afkom med til Herning, og det skal også være svært, og det er endnu svære at få dem godkendt, og senere igennem hele systemet. Alle de heste der er i Herning er gode heste, lige meget om de bliver godkendt eller ej, de hører jo til blandt de bedste par procenter i landet.

Men heldigvis kan det lade sig gøre for danske avlerer at få afkom med til Herning, og vi ser flere og flere for hvert år, hvilket er rigtig dejligt. Det kan også lade sig gøre for nogen avlerer at have afkom med to eller flere gange, og også få godkendt mere end en, hvilket jo virkelig er en super avlspræstation. Indenfor springavlen her hjemme har vi jo bla. Schultz og Carsten Carstensen, som virkelig har vist de kan, og det er da folk som dem og andre der gør det godt, vi skal lytte til og lære af.

Nu har Holsten jo langt flere end tre fuldblod, og af dem jeg nævner, så er de to her jo ikke mere, den ene fås dog på frost, og de har også været godkendt i andre forbund end lige Holsten. Esteban xx er igen lige blevet godkendt i et forbund mere. Men det er de tre i nyere tid, der i mine og manges øjne, har gjort mest for springavlen i de senere år, Hvis man sider og læser startliste og resultatlister, så dukker de tre her op langt tiere end dem du f.eks. nævner.

Nu tror jeg ikke "indavl" med fuldblod, hvis man kan kalde det sådan, bliver et problem i europæisk varmblods avl, der er slet ikke nok brug af fuldblod til det kommer til at ske.

Må jeg sprøge dig om selv har nogen personlig erfaring med varmblods avl og brugen af fuldblod i varmblods avl ? En ting er nemlig teori, noget andet er erfaring. De to ting kan ikke stå alene, men skal gå hånd i hånd, det er i alle fald der jeg tror man opnår de bedste resultater.

Du har en masse teori, hvilket jeg synes er rigtig herlig, men lige netop fordi fuldblod er så svært at bruge, så har det gang på gang vist, at der skal erfaring til, før vi finder ud af hvilke der virkelig virker. Jeg siger ikke at du ikke har ret i en masse af de teorier du har, slet slet ikke, men jeg mener bare de står meget alene uden erfaringen tæt på.

Måske ikke fra dig selv, men fra folk du kender rigtig godt. En ting er hvad man kan læse på nettet, man aner jo ikke om de har brugt 100 forsøg på at lave et godt afkom, og har 20 hopper hvert år de ifoler, bare for at komme med et eksempel.

Avl er svært, rigtig svært. Med fuldblod er det endnu svære, og det virker ikke helt på mig, som om I er enige i dette, og det står jeg helt frit for. I får det lidt til at lyde som om, det er det nemmeste i verden smiley

En af de ting, jeg tror er vigtigst som ung eller nyere avler, er at LYTTE til andre, jo flere jo bedre, og så lære at sorterer i tingene bagefter, og tage det man kan bruge til noget. Jeg har tusset bagved erfarne avlerer i rigtig mange år, og jeg har lyttet og spurgt, og gør det stadig, selvom jeg har en vis erfaring idag, så er jeg langt fra udlært, for det bliver man aldrig. Jeg har kontakter både her hjemme og Tyskland, som jeg bruger meget, til at snakke frem og tilbage med om forskellige ting i avlen.

En anden ting jeg tror der er vigtig, er at sætte sig et mål, eller flere mål, hvad er det jeg vil, og så der udfra snakke med andre erfarne om det er realistisk det man har sat sig for, eller om man skal vælge sig en anden vej der hen, eller et andet mål måske.

• #23   8. apr 2011 Det er sagen uvedkommende, hvem jeg er, eller hvem du er, jeg har mine teorier og du har dine.
    Desværre har jeg ikke mulighed for at føre mine ud i livet lige nu, da jeg har småbørn i huset og også har en anden interesse end heste, som koster en del mere end at have hest.
    Så derfor avler jeg ikke pt.
    For ikke at tale om, at opdræt af ungdyr også kræver en del tid i stalden, tid, som jeg ikke har pga jeg er alene med de små.

Mine fuldblods teorier er mine egen, og ikke læst på nettet, eller videregivet af nogen.

Ja, der findes gode XX'ere efter ND, desværre er der længere imellem dem, end der er mellem de gode europæiske.

• #24   8. apr 2011 Ja, jeg har teorier, men jeg har også det der hedder erfaring smiley Samt jeg ved hvad det vil sige at avle heste, der er med helt fremme i første række.

Men som du selv siger, det er jo helt lige meget smiley

• #25   9. apr 2011 Det er fint at du AH, har behov for at komme med personlige udfald, og nedgøre andre, fordi man pt ikke avler.
    Det viser jo kun, at du er en person, som VIL have din vilje, det beviser IKKE at du har ret.

At du har avlet heste fremme i første række, jamen fint, nu foreslår jeg alternativer til Holstenerne.
    Handler det ikke om at have noget, som skiller sig ud, hvis man vil have solgt sit afkom, eller er du, oh alvidende orakel så erfaren, at det ikke betyder noget, at have noget andre ikke har?

Nu er der så også en grund til, at jeg foreslog FA, hvis det bliver en hingst, så er den nok noget nemmere at afsætte, end en halvblod.
    Desuden så har jeg set at mormor til den omtalte hoppe er en blacktype hoppe, så et fuldblodsafkom efter FA ville ikke være ringe.

• #26   9. apr 2011 Men al held lykke i fremtiden AH, du skal nok høre nærmere om min avl, hvis ikke jeg holder mig til bilsporten.... smiley
    Folk er nemlig af en lidt anden kaliber, end hestefolk, for du beviste lige endnu engang, at hestefolk ikke kan tåle at blive sagt imod og ikke få ret.

Til TS, jeg håber du følger DIT hjerte smiley

• #27   9. apr 2011 Endnu en gang tak Special K.

• #28   9. apr 2011 A H.
    Hvem er du inde på hestenettet? Har du svaret på en af mine indlæg da?

Jeg ved skam godt hvad jeg vil med min avl. Jeg vil ikke avle væddeløber, men jeg vil avle en ren fuldblod til den vidre varmblodsavl. Så vi skipper lige alle de der springhingste.
    Så hvilken fuldblod vil du så forslå? Den skal stå i danmark hvis det er naturlig bedækning. (Og ingen frostsæd.)

Spotlight stilles i dressurdiciplinen til stationsafprøvningen, da ejer er dressuravler og så har hun heller ikke haft mulighed for at springtræne hende ordenligt. Men det skulle være muligt at skifte deciplin under de 30 dage den tager. Og ellers kan det være hun bliver stillet i springdiciplinen til efteråret.
    Menere i øvrigt der er springblod på Spotlights morside, så vidt jeg husker. Og som sagt var hendes mor en god springer, dog nåede jeg ikke at gøre noget ved det ud over nogle løsspringningere, hvor hun var godt på vej til at springe huse. Men desværre blev hun syg og jeg måtte aflive hende til sist. Og modet manglede hun absolut ikke og det mangler Spotlight heller ikke.

• #29   10. apr 2011 Specialt K, du godt gammeldags tøsefornærmet nu. Rigtig modent og voksent argument at komme med i en faglig diskution. Jeg nedgøre dig overhoved ikke, men du føler det sådan, fordi du måske føler jeg "skyder" hul i dine argumenter ved at spørge til din erfaring.

Jeg spørger hvad din erfaring er på dette område, hvilket jo er ret så relevant når man sider og prøve at rådgive andre, som jo er det man gør i sådanne fora. Alle har ret til at komme med deres bud, du lige så meget som jeg, og alle andre, men man skal jo også være åben om, man har erfaring på området, eller som i dit tilfælde teorier man selv har tænkt sig frem til, men endnu ikke afprøvet.

I bund og grund kan både du og jeg være ligeglade med hvad Trådstarter gør, eller andre gør for den sags skyld, for jeg kan da forstille mig andre også læser med. For det er jo ikke vores pengepung der står for skud, eller vores navn.

Lige netop fordi man giver råd, som rammer andres pengepung, så mener jeg jo man skal være ærlig om hvor man har sine ideer og teori fra, om man har afprøvet dem eller ej. Så er det hundred procent op til andre, at sorterer i disse ting, og tage det de kan bruge til noget, og smide resten væk. Det er det, der er den svære kunst.

Som sagt så vil jeg overhoved ikke have ret, og jeg tager meget gerne en faglig avlsdiskution, bla. derfor er jeg i erfagrupper, taget meget rundt til arrangementer, fordrag og debatter indenfor avler verden, både i ind og udland. Snakker og skriver med forbindelser i både ind og udland, hele tiden for at udvide min horrisont. Men hvis ikke folk kan argumenterer stærkt for det de siger, altså at der bla. er noget erfaring bag ved, så kan jeg ikke bruge det til noget.

At jeg forslår holstener, er fordi at jeg mener man får den mest optimale springhest fra heste fra det forbund, og så gerne med brug af fuldblod til forædling. Der er helt sikker andre hingste, fra f.eks. Hannoveraner, Trakener eller f.eks. Tysk Oldenburg, som jo er et forbund ala DV, der også kunne gøre det godt på en fuldblod. Men da jeg ikke har nogen erfaring og heller ikke sætter mig fagligt ind i disse, kan jeg jo ikke tillade mig at prøve at rådgive indenfor brug af disse.

Det er nok her forskellen på dig og mig er, jeg kunne aldrig drømme om at komme med ting og forslag, på noget som jeg ikke har den dyberer erfaring eller viden om. Jeg kan finde på at skrive, at jeg kan TRO det måske kunne være godt, men jeg ved det ikkke.

At have noget andre ikke har, jamen det er da godt hvis det virker. Men det vigtigste indenfor avl er at have det der virker. Så må der gerne være hundred andre der også har det, hvis bare man har det bedste. Hvad nytter det at have noget ingen andre har, hvis det ikke virker ? Så kan man da ikke nemmere at sælge, bare fordi det er anderledes. I alle fald ikke, hvis man stiler mod at avle topheste.

Jeg kan ikke sige om en hingst efter FA på ovenstående hoppe er nemmere at sælge end en halvblods hingst. Jeg regner med du så snakker indenfor løbsverden, at sådan en er nemmere at sælge ? For indenfor rideverden tror jeg ikke du skal regne med det. Nu ved jeg jo ikke hvad priseleje vi snakker, når du siger nemme at sælge.

Et halvblods hingsteføl kan sagtens sælges, hvis det er rigtig godt, men det skal også være rigtig godt, og det skal helst være en kombination folk ved der virker, det kunne f.eks. være Cajus eller Casir. Der kunne nok være military folk der kunne være interesseret i sådan en fætter. Men er det ikke noget folk kender eller ved virker, så er det altså ikke nemt.

Jamen hesteverden er dejlig speciel, sådan har det alle dage været, men der er da altid plads til flere folk som ønsker at avle. Men man skal nok regne med at kommer man ind i avlerkredse og "kan det hele fra dag et" uden erfaring, så får man det nok lidt svært. Man skal holde lav profil og lytte og lære fra de erfarne, som jeg også skriver længerer oppe, og så stille og roligt lade folk lære en at kende, og så lade ens resultater tale for sig selv, det er nu engang det bedste. Bare et godt råd. Vi starter alle nederst på rangstien, så er det optil en selv, hvor langt man vil op.

Lene, man kan jo godt læse på HN, uden at have et navn der inde. Jeg læser skam tit tråde, men svarer meget sjældent, og endnu sjældnere herinde, da jeg skal være helt hundred procent ærlig, og jeg ved godt jeg bliver upopulær når jeg skriver dette. Men diskutioner er tit alt for useriøst. Men nu var det her bare et spændende emne, som jeg ved noget om, og jeg ønskede bare at give dig et råd til en god start. Men jeg kan også godt fornemme at det ikke er ønsket, og helt fint med mig smiley

Som skrevet længere oppe, så er der ikke pt nogen fuldblod i Danmark, der virker i springavlen, kort og godt, så derfor kan jeg ikke forslå dig nogen, så nemt er det. Desuden så vil det være forkert af mig at forslå dig en fuldblod, da jeg ikke mener det er en avlsfremgang og det vil ikke stille dig stærkere, så derfor kunne jeg aldrig drømme om at rådgive dig. Som alternativ har jeg nævnt længerer oppe, du kunne bruge en springhingst, med en høj andel fuldblod.

Men prøv da at spørg nogen af de folk der har erfaring med brugen af fuldblod i varmblods avlen. På HN er der bla. Charlotte Lund, selvom hun er dressuravler. Af springavlerer er nogen af dem jeg synes svarer fornuftigt en Hanne, Nanna, Flo, Anettet, Bøggild, Lajgaarden, Jessie der skriver længere heroppe har også en fuldblod hun vil bruge i springavlen. En Lene Ibsen skrev en del der før i tiden, hende måske. Der er masser. Nogen af dem har da lavet medalje hopper og kåret hingste, så måske der var noget at hente der.

Men igen, så virker det lidt som om du har bestemt dig, og så er der jo ingen grund til at ulejlige dem.

Rigtig meget held og lykke

Hvorfor ikke bare få hesten afprøvet i begge discipiner på engang, det er ikke noget problem, og jeg mener faktisk ikke det koster ekstra, i alle fald ikke meget.

• #31   11. apr 2011 Takker.

Jeg er skam ikke fornærmet og vil gerne lytte til erfaren avler. Og det kan også godt være jeg får ændret mening de første 100 gange inden næste forår. Det kender de fleste vist.
    Men i allere sidste ende bliver der valgt med hjertet. Hvis mit hjerte ikke er med ved valg af hingst, er det lige meget for mig.
    En anden ting er, at jeg syntes der mangler en fuldblodsavler som avler til ridebrug og ikke til væddeløb. Hvilket jeg godt kunne finde på. Og bevise fuldblods evner, på andre baner end på galopbanen. Og de fleste der gerne vil have en fuldblod til ridebrug vil tros alt helst have dem der ikke har været i træning/på banen.
    Men på et tidspunkt vil jeg gerne have to avlshopper. En ren fuldblod og en havlblod. Men jeg bliver nød til kun at starte med en. Og som sagt banker mit hjerte for den rene fuldblod. Og det var der jeg slap sidst og der vil jeg gerne starte igen.

Kommentér på:
Bedække med fuldblod eller en springer

Annonce