26. apr 2008 Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
Hvad skal jeg gøre op til termin? Hvad skal jeg gøre op til termin?
Hey allesammen, jeg har lige nogle spørgsmål, som jeg håber i kan svare på ;o) ...
Min hoppe har termin den 2. April - altså på lørdag. Det er hendes 3. gang som mor og første gang jeg står med ansvaret for en morhest og et føl..
Jeg er løbet ind i et mindre problem. Vi har nemlig terminsprøver på gymnasiet fra tirsdag til og med fredag. Hvis ikke hoppen foler nogle dage før tid er der jo intet problem - men hvad gør jeg, hvis hun foler midt i ugen (f.eks. natten til onsdag..) hvis vi antager, at alt går som det skal, vil det så være dumt af mig, at sætte hestene på fold og tage i skole om onsdagen de 4-5 timer jeg har prøve, eller skal jeg blive hjemme og holde øje med mulerne?
Hvis noget går galt er det klart, at jeg bliver hjemme - det skal der ikke være nogen tvivl om. Jeg føler mig noget splittet her - fordi det jo, som sagt, er første gang jeg prøver alt det her. Og der er vel mange ting, jeg skal sikre mig med føllet - specialt de første 6-8 timer, efter hvad jeg har kunnet læse mig til.
Desuden vil jeg gerne høre hvornår i mener, at man kan begynde at arbejde med hesten igen efter foling? - Både fra jorden og også skridtarbejde Hun er blevet redet indtil en måned før termin og har trænet hende i lange liner fra jeg stoppede ridningen og det bliver jeg ved med, indtil hun foler
Og til sidst vil jeg gerne lige have helt styr på hvad pokker man skal gøre ved navlestrengen? Skal man bare smørre klorhexodin på det yderste umiddelbart efter foling? - Kun på føllets navnestreng? Skal man bruge vat, eller hælde noget ud i hånden? - Er lidt forvirret omkring det punkt
Er der andre ting jeg skal være meget opmærksom på? - Jeg får dyrlægen ud dagen efter foling (hvis hun foler i weekenden, og der ikke er noget i vejen med dem, venter jeg nok til mandag..). Vi har folingsalarm fra i morgen og to uger frem og hun er kommet i folingsboks, men går ude i løsdriften hele dagen. Hun har fået de sidste vacciner for noget tid siden + en ormekur og dyrlægen sagde at hun var et prægteksemplar af en drægtig hoppe. Er der noget jeg mangler, som jeg bør havde styr på?
Jeg holder selvfølgelig skarpt øje med hende hver dag og har været meget i kontakt med den tidligere ejer, for at høre hvordan hun har været de andre gange
Knus en meget nervøs, men spændt Frederikke!
(Ved godt at emnet måske er lidt overflødigt - jeg har nok bare brug for og høre, om jeg nu har styr på det man faktisk kan ordne inden folingen :))
feb 2009
Følger: 116 Følgere: 107 Heste: 7 Emner: 19 Svar: 189
jeg ønsker dig alt mulig held med den lille ny
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
- Jeg vil da mene, at føllet skal ud og lære at bruge benene og moren skal ud og bevæge sig - det skulle også hjælpe med at få livmoderen (tror jeg nok..) til at trække sig sammen igen..?
Og mange tusind tak - håber godt nok det kommer til at gå efter bogen
feb 2009
Følger: 116 Følgere: 107 Heste: 7 Emner: 19 Svar: 189
men du kunne jo ringe til din dyrelæge og høre hvad han eller hun mener.
Der stå også noget omkring foliningen i den nye heste lov :O)
håber ikke der er for mange tryk fejl :O)
apr 2008
Men mange tak for svar - det gør da i hvert fald, at jeg vil holde mere øje med dem, end jeg ellers havde gjort ;o)
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
Du kan gøre det at du lige holder ekstre godt øje med din hoppe.. Hvordan den er bagtil.. altså om den er blød der ved halen.. og om der tegn på mælkeløb.. du er ikke i tvilv om hvornår det er ved at være tid.. Min scarlet gik en uge over tiden, og det var hendes første føl..
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
apr 2008
Jeg tror ogat at alt kommer til at gå godt - det har det i hvert fald gjordt de andre gange
apr 2008
Vi kom lige til at snakke om det
dec 2008
Følger: 17 Følgere: 20 Heste: 7 Emner: 6 Svar: 643
Jeg red faktisk helt indtil termin, jo bedre form hesten er i jo nemmere klarer den fødslen.. selvfølgelig foregik det stille og roligt til sidst.. mest lange skridtture. Og hun har selv klaret begge fødsler uden hjælp.. held og lykke, du kan godt glæde dig, det er en skøn oplevelse:-)
apr 2008
Min er simpelthen så stor, så tør ikke at ride hende - men hun bliver fortsat motioneret og går på folden fra kolkken 6 om morgenen til ved 8 - 10 tiden om aftenen
mar 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
du ser at det nærmer sig når der er voks propper på patterne og yveret er fuldt af mælk, ev kan man tage en blod prøve hvor man kigger efter natrium/kalcium niveau, det skifter i forhold til normalt. Men jo ikke nødvendigt for dig tænkte bare det kan være godt at vide at den mulighed findes.
Om den skal være ude afhænger af vejret. er Følle stadig våd bør den være inde da marken stadig er kold træk og fugt går dårligt sammen. Føl ligger meget ned så det skal være helt tørt på jorden for at du ikke skal rissiker at den bliver syg. men selvføllig skal den være ude så meget som muligt, er også rigtigt at det er godt for hoppen og livmoder trækker sig sammen. Ser heller ikke noget problem med at hun foler sammen med ponyen men igen, det skal være tørt.
Moderkagen skal være hel og det kan du sagtens tjekke selv. Spred moderkagen ud, hæl vand på den og en masse vand i den så du ser om den er gået itu og om der mangler noget. Mangler der noget eller du er usikker så gem den til dyrelægen kommer så kan han kigge, det kan være farligt for hoppen hvis der er noget tilbage i hende. modergagen skal være afgået indenfor 2 timer efter foling eller tilkald dyrelæge med detsamme! så må han give oxytocin hver 1-2 time til den er ude.
Du kan også tjekke yveret når føllet er født at der kommer mælk ud af begge patter og at der ikke er knuder i yveret der kan tyde på infektion.
nov 2007
Følger: 36 Følgere: 45 Heste: 17 Emner: 9 Svar: 311
Ville ikke lade hoppe og føl gå på folden imens du er til eksamen. Det er simpelthen for stort et tidsrum når det ikke er varmere end det er, og følle vil ligge sig ned på den kolde jord og blive syg. et er den lige tager sig en lille lur ude på folden, noget andet er hvis den ligger der i 2 timer mens du er til eksamnen.
Navlestrengen plejer vi at spraye med blåspray, for at undgå infektion.
MVH Tiana
apr 2008
Stald Sandby : Hestene står i løsdrift, så de har rigtig god plads indendøre og min mors kæreste er hjemme, så han kan holde lidt øje med dem og sikre, at føllet ikke ligger flere timer på den kolde jord
Hvor køber i blåspray? - Hvor man køber rideudstyr eller hvordan?
nov 2007
Følger: 36 Følgere: 45 Heste: 17 Emner: 9 Svar: 311
ville ikke stille mig tilfred med en løsdrift, da moderen ikke vil fryse ligeså let som føllet, hun vil altså stå ude på folden og græsse og følle vil ligge sig ned ved siden af hende. Når føllet ikke er ældre end det er, vil den aldrig forlade sin mor og gå ind og ligge sig i løsdriften.
Blåspray kan købes i de fleste rideudstyrsbutikker.
MVH Tiana
apr 2008
Jeg vil endelig ikke lyde stædig - men de kommer ud, ellers ved jeg også at moren kommer til at stresse også mere end bare en smule, så at lade dem blive inde vil bestemt ikke være en særligt god løsning, da ingen af dem vil få ro
Okay, måske man lige skulle et smut til kolind :b
Hvad skal jeg gøre op til termin?