26. apr 2008 Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Foderskifte hos drægtig hoppe? {{forumTopicSubject}}
Hej derude (igen igen :D)
Jeg står jo med den her skønne hoppe, som er sat til at fole den 2. April i år. Indtilvidere er ALT gået efter bogen, og dyrlægen kommer på fredag og giver vacciner + ormekur.
MEN jeg har altid haft det problem med hende, at om vinteren er hun begyndt at hoste. Sidste år tjekkede dyrlægen hende men kunne <b>intet</b> høre på lungerne. Hun kunne (logisk nok x)) sagtens høre, at hesten hostede - men der var ikke noget på lungerne og hun mente at det "bare" var en let støvallergi.
Der har så intet været med hesten i år - nogle enkelte host i løbet af vinteren og en smule snot når hun har lavet noget som krævede lidt ekstra af hende - men vi snakker om at jeg måske har hørt hende hoste 2 gange om måneden, og aldrig når jeg har redet / arbejdet med hende. Men nu er hestene kommet hjem her for cirka 2½ uge siden - og den sidste uge har hun hostet og hostet hele tiden. De går i løsdrift og der kommer massere af luft til dem, men alligevel hoster hun konstant - både når hun står på folden, når jeg strigler hende og når jeg vil gå tur med hende.
Jeg har derfor kigget på nogle urter (b.la. dette: http://shop.hippolyt.dk/shop/mucolyt-aandedraetskur-224p.html ) - men er det godt for hoppen, at jeg giver hende noget gelt nyt foder så tæt på folingen?
Vi skal ud og købe foder i morgen, og der vil jeg selvfølgelig høre hvad 'fodermanden' har at sige, han plejer altid at være meget god til at hjælpe når der er noget
Desuden vil jeg selvfølgelig snakke med dyrlægen på fredag om hvad der er mest fornuftigt at gøre og om jeg skal have min hoppe grundigere undersøgt.
Jeg bliver bare bekymret for min baby - også for føllet selvfølgelig, moren burde da helst blive holdt lidt i gang her de sidste måneder, så jeg ville gerne ud og gå med hende, men tør altså ikke når hun hoster sådan. Det kan heller ikke være nemt for hende at fole, hvis hendes vejretrækning er besværet - derfor vil jeg jo helst finde en løsning hurtigst muligt.
Håber i kan hjælpe mig lidt
Knus Frederikke !
mar 2010
Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 68 Svar: 2.375
okt 2006
Følger: 31 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 774
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
apr 2008
Så kan du måske svare mig på om det er noget de altid skal have? Eller hjælper det hvis de bare får det i en periode ?
Synes det er liige dyrt nok hvis de skal have det hele tiden må jeg indrømme
apr 2008
- Det er jo kun om vinteren jeg har bøvl med min dame. Jeg vil se om jeg ikke kan købe en bøtte i morgen og så lige prøve mig frem og se hvor meget hun skal have - det er jo nok en god idé lige at få hende op på fuld dosis og så kan jeg nok tage lidt fra hende igen. Regner også med at de skal over på wrap - så skal det jo nok også hjælpe - og indtil de kan komme over på wrap skal vi have fundet en løsning så høet kan ligge i vand et døgns tid inden fodring
Mange tak for svar !
apr 2008
Men hvis ikke vi kan finde ud af noget vil jeg selvfølgelig 'bare' skylle høet igennem inden de får det... Problemet ligger egentligt i, at der ikke er vand koblet til den bygning hestene går i - lige nu kører vi med en balje fra en anden bygning når hestene skal have vand. Men min mors kæreste plejer at have en fix løsning i baglommen
Foderskifte hos drægtig hoppe?