1.460 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

Dunfarvet hvordan og hvorledes.. Dunfarvet hvordan og hvorledes..

ja sagen er den at jeg har planer om i fremtiden at avle min kommende ridehest..

planen er ind til vidre at købe en hoppe, gerne plag, med en okay bygning til dressur og så bruge hende til avl og med tiden ridning.
Jeg har en friser hingst i tankerne

men nu til spørgsmålet, vil rigtig gerne have at afkommet for en speciel farve, og har ski ikke så meget forstand på alle de forskellige..

så derfor spørger jeg.. hvilken farve skal min hoppe have for at det bliver en spændene farve når hingsten er sort... ?
og evt gerne et link med billede til farven

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle en seng 500 kr.
  • Græsslåning + små klip af busk 600 kr.
  • Fræse havestykke 1.625 kr.
  • Vinduespudsning inde og ude 700 kr.
  • Sætte 2 lamper til og hænge dem op. 1.000 kr.
  • Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dunfarvet hvordan og hvorledes..
  • #1   12. nov 2010 har overvejet hvordan og hvorledes med en haflinger hoppe..?
    men ved ikk rigtig om de realt er palomino eller "bare" rød med lys man og hale..

• #2   12. nov 2010 Med en sort hingst kan du lave dunfarvet på en cremellofarvet hoppe :))

• #3   12. nov 2010 nu er ideen altså stadig på tegnebordet, og jeg vægter krop og sind langt højer end farve, men når man nu er ved det, kan man da lige så godt se om det kan lade sig gøre...

dette er planer der ligger flere år ud i fremtiden. så derfor har jeg masser af tid til at finde den helt rigtige hoppe..

• #4   12. nov 2010 * Line og hestene med Z * Kan du ikke komme med noget konstruktivt til indlægget, så hold snudeskaftet for dig selv, hvad du mener om haflinger og avl osv har intet med sagen at gøre..

• #5   13. nov 2010 om afkommet har værdig er ligegyldigt, da det skal være min fremtidige ridehest...

• #6   13. nov 2010 nu var det med haflingerne også kun en tanke, igen er hoppens race ikk vigtig i forhold til bygning og sind.. farven er selvf noget jeg vælger efter, men går ikke på kompromi med det andet

• #7   13. nov 2010 Haflingere er røde!

For a være helt sikker på a få et afkom i speciel farve skal hoppen være cremello eller perlino. Man kan dog også være heldig (50%) at en dun/buckskin, palomino eller smokey black giver sit creme gen videre.

• #8   13. nov 2010 du kan lave en buckskin med sort og cremello...

Hvis du skal lave en dun skal en af forældrene have den farve...

Hilsen en der avler dun.

• #9   13. nov 2010 Freestejler .. rigtig smuk sag...

• #10   13. nov 2010 Buckskin er også en utrolig flot farve.. der bliver noget at tænke over..

Line.. igen.. tilbage til emnet.. min økonomi har intet med sagen at gøre.. og hvordan tingene ser ud i fremtiden kan jeg ikke spå om og har sandelig ikke tænkt mig at droppe mine drømme af den grund..

• #11   13. nov 2010 For det første!
    Så synes jeg du skal købe en hoppe med det eksteriør, som du falder for. Når du vil bruge den i avl, vil mit foreslag være at købe en hoppe du kan kåre i en avlsforening, og avle renracede føl.
    Sorry, men er virkelig sur over at du uden at have hoppen, allerede kan sige hvilken hingst du har i tankerne? Du skal købe en hest der passer til dig, ikke en der passer til en fremmed hingst.

Farver vil jeg ikke rode mig ud i, delvist fordi min viden omkring det ikke er overvældende, og fordi jeg ikke gider fortælle dig hvordan du kan få specielle farver, kom med hoppen, og til den tid vil folk sikkert hjælpe dig og linke til hingste der umiddelbart ser ud til at overlappe hendes dårlige sider, og måske ovenikøbet har specielle farver (;

Desuden, kan du ikke vide om det føl der kommer ud af din kommende hoppe kommer til at sige dig noget, alle føl er nuttede, men ikke alle føl passer til alle mennesker, selvom man kan præge dem!

Du skal virkelig ikke føle det som om jeg lukker lort ud på dig, men jeg (og kan se jeg ikke er ene) har set mindre gode resultater grundet farveavl, og det er sku ikke iorden at man sætter farven højst! (:

• #12   13. nov 2010 Det kommer MEGET an på hvilke gener der ligger i både hoppen og hingsten.
    Man kan ikke bare kigge på en hoppe og sige den er den farve, og hingsten er den farve, og så kommer den farve på føllet.

Finder du fx en sort hingst, og en cremello farvet hoppe, kan du risikere føllet bliver sort, dun/buckskin, rød eller brun, alt efter hvilke farve gener der er i hoppen og hingsten.
    Har hingsten fx anlæg for brun, altså brun farve i generne, og hoppen rød, kan føllet blive en af 4 farver, alt efter hvilke gener der er dominerne ved forældredyrerne.

Den bedste måde at sikre sig føllet bliver den ønskede farve, skal både hoppe og hingst farve gen-testes, for at se hvilke farver der er.
    Et godt eksempel er med min hoppe og den hingst jeg har planer om at simde på hende.
    Hingsten er blevet testet og er ægte sort, med anlæg for rød.
    Min hoppe er flueskimmel med røde "fluer", og sort hud (dette har også noget at sige) men ikke testet.
    Dvs, jeg har 50% chance for et sort føl, 25% for et rødt føl, og 25% for et skimmelt føl, evt med fluer.

Så det er ikke noget man bare lige kan se, bare ved at kigge på forældrene. smiley

• #13   13. nov 2010
    * Line og hestene med Z *

Stop lige en halv... Inden du begynder at sidde og skrive at man ikke burde blande en Haflinger med noget der slet ikke ligner, så syntes jeg lige du skulle tjekke min Walentin. Han er DV og Haflinger. En perfekt blanding. ;O)

• #14   13. nov 2010 Blanca & Ida

Nøj du er ude hvor du ikke kan bunde :S

Cremegenet vil da ALDRIG kunne give sort?? Så vidt jeg ved er Cremelloen Homozygot som er et fortyndergen..
    En homozygot sort hest vil ikke kunne avle rød da genet for sort er stærkere end rød..

Citat: Homozygot - dobbeltdosis af et gen - betydende at hesten altid vil give ét af disse gener videre til afkom. For eksempel vil en BEC* altid give et Creme-gen* videre til sit afkom. Desuden kan en homozygot* sort hest ikke avle røde afkom (rødt kan ikke skjule sort)

Her er også et dejligt link med forklaring om cremelloen: (link fjernet)

Hvis man decideret går efter buckskin (som er bærer af et cremegen) skal det være Cremello + brun el. sort
    Dog er der ingen garanti på "gul hest med sorte ben" men kan give andre spændene farver smiley

• #15   13. nov 2010 Temperament er et svært emne for det behøver ikke stamme for forældrene, det kan være længere bagud i tavlen eller opdragelse/håndtering af hesten der kan gøre den tosset i hovedet smiley

• #16   13. nov 2010 * Line og hestene med Z *
    Jeg synes simpelthen, du har en frækhed ud over alle grænser. Det er min avl, du sidder og rakker ned ang salg, det vil jeg ikke finde mig i. Du kender ikke baggrunden for, hvorfor han blev solgt igen, og du kan ikke udtale dig om, hvad der er sket i den sag.
    Han kunne lige så vel have været et føl med papirer, situationen havde været den samme.
    Fordi hesten er med stamtavle, sikrer du ikke dens fremtid.

• #17   13. nov 2010 Når det er sagt, vil jeg gerne tilføje, skal man krydse racer, så skal man gøre det med omtanke. En haflinger og en frieser... Hvad ønsker du at opå med den kombination? Hvilke egenskaber vil du gerne fremhæve og forsøge at bevare fra den enkelte race? Hvilke ting gør, at du mener ,de kunne blive en god kombination?

• #18   13. nov 2010 Et andet af vores afkom, avlet på en sort hoppe:

http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=115515

Som forøvrigt har haft samme ejer, siden han var 6 måneder.

• #19   13. nov 2010
    MiTho´s heste .
    Er så enig med dig... Sidder tit og følger med inde på din profil og dine vidunderlige heste + billeder.. Stamtavle eller ej skal man kigge på hvad man vil have af kvaliteter og hvad man har af hoppe og hingst og kombinere for netop og få disse ting...

Line: Synes godt nok du er på dybt vand her, du skal ikke kaste med sten når du selv bor i glas hus... Synes virkelig ikke du kan være bekendt og svine andre mennesker til du overhovedet ikke har kenskab til.. Fej for din egen dør!!!

• #20   13. nov 2010 Nina & Plet. .
    Mange tak smiley

• #21   13. nov 2010 Det er i orden.. Jeg vil dog tilføje enhver avl er en dum idé, hvis man ikke lægger størst vægt på de fysiske kvaliteter. Kan man kombinere kvalitet med farve, ser jeg intet dumt i det. Men avler man DV middelmådigt, så er det bestemt lige så dumt.

• #24   13. nov 2010 Husk nu på at Frieseren næsten med sikkerhed er homozygot sort. Det betyder at med mindre en evt. cremello eller palomino hoppe er bærer af brun, vil føllet aldrig kunne blive buckskin. Og vil istedet blive smokey black (der for det meste bare ligner en alm sort hest - evt. med et lidt solafbleget look).

Ang. dun vs. buckskin, så er der altså forskel på de to farver. Buckskin er en gylden hest med sorte ben og sort man og hale. Den kommer idet et creme-gen lander på en hest med brun grundfarve:
    (link fjernet)
    Creme gen + rød grundfarve = palomino:
    (link fjernet)
    Creme gen + sort grundfarve = smokey black

Dun er et helt andet gen der virker ganske forskelligt fra creme genet, idet dette gen fungerer både på rødt og sort pigment.
    Her kan du altså lave:
    Golden dun = dun gen + brun grundfarve:
    http://www.shadyacres.dk/Billeder%20Hjemmeside/Genetik/eino_maj_2008.jpg
    Blue dun = dun gen + sort grundfarve:
    (link fjernet)
    Red dun/cream dun = dun gen + rød grundfarve:
    http://www.shadyacres.dk/Billeder%20Hjemmeside/Regina/Regina%2040.jpg

Man er altså nødt til at skelne mellem creme genet og dun genet der begge er fortynder gener, men altså to forskellige gener der virker forskelligt.

• #25   13. nov 2010 Camilla N: Det er muligt jeg muligvis har fået rodet rundt i det, da jeg var r*v træt.

Men en hvid hest kan jo sagtens have et cream-gen, fx unden man kan se det på pelsen, altså det er kun et gen der "ligger i blodet", men et føl efter denne hest får måske dette gen, og viser det.

Jeg sagde heller ikke at en sort hest med dobbelt homozygot for sort avler rødt. Men hvis hesten har et rødt gen i sig, hvis vi fx siger at mors farfar, er en rød hingst. Og du så krydser din sorte hingst, med en hoppe der også har rødt gen i sig, alt afhænging af hoppen farve, osv, kan man risikere, at føllet bliver rødt, selvfølgelig er chancen lille, men den er der.

DNA beskrivelsen for "min" hingst:

Hans farve er DNA-testet og er dokumenteret ægte sort (non-aguoti). Desuden har han anlæg for at kunne give røde afkom. Genotype for basisfarve: aa Ee gg.

Dette er skrevet af ejer. ^

Hende der ejer hingsten har pænt meget styr på farver, og har skrevet en artikel for Dansk PRE på 15 sider, udelukkende om farver. Som jeg har læst i gennem nogle gange efterhånden. Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke, at der muligvis er noget jeg har misforstået.

• #26   13. nov 2010 Anna F
    Jeg må jo så være en af de heldige, der ligger inde med en cremello, som er bærer af brun, eftersom vores hingsteføl efter frieseren blev buckskin.. smiley

• #27   13. nov 2010 hehe har åbenbart ikke forklaret mig godt nok...

dette er planer der ligger langt ude i fremtiden, hvor jeg selvf vil finde en god hoppe som passer til mig (krop,sind,bevægelser,farve) Der efter vil jeg finde en passende hingst.. Jeg har været med i mange år inden for avlen, så ved godt hvad det vil sige at avle et føl, dog ikke i farver, da det ikke var noget der var på "mode"... men JEG syntes at det kunne være interresant HVIS føllet bliver den farve jeg ønsker.. Om jeg bruger friser eller hva nu, ved jeg på nuverdene tidspunkt ikke.. da jeg som sagt ikke har hoppen endnu...

MiTho´s heste .
    Det er faktisk dine heste og avl der har fået mig ind på iden at man kan få en super fin hest der oveni købet også har en farve der er ud over det sædvanlige...

Takker alle sammen for de brugbare råd..

• #28   13. nov 2010 * Line og hestene med Z *

Lige over ponymål?

Ja hvis ponymålet er 146, hvis du læster det hele så vil du finde ud af at han er målt til 146.5... Sååå nix han er sørne under ponymålen, og har da også et par cm mere at gro i smiley

• #30   13. nov 2010 Betina G
    Jamen så må jeg da takke for det er da et komplimant man kan mærke smiley

• #31   14. nov 2010 Ja pinto er farveavl, men det er jo ikke svært at lave i broget hest i forholdtil at lave en mere speciel farve.

• #32   14. nov 2010 * Line og hestene med Z: Det er silver dapple også kaldet vindott hos islænderfolk.
    Eller det kan være den sjældne farve mushroom hos shetlænderne - kig min Zilver

Hos andre heste end shetlænderne stammer farven fra sølvgenet på en hest med sort grundfarve.

• #33   14. nov 2010 µSvindel&Humbukµ ¤KIJOFREG JUNIOR¤: Det ved jeg nu ikke om du har ret i??
    De fleste fortyndergener, på nær mushroom og pearl, er jo dominante gener præcis som den for brogede.
    Creme genet er selvfølgelig inkomplet dominant, men giver da stadig spændende farver i både heterozygot og homozygot form.

• #34   14. nov 2010
    * Line og hestene med Z *

Prøv at læse ALT der står, i stedet for bare det første du falder over.

6-08-2009 Måler 147 i stang smiley

20/01/2010 Måler 149,5 i stang!

8-9-2010 Walle nu stangmålt til 146.5 så der er stadig håb for at han bliver under pony målet smiley

Kommentér på:
Dunfarvet hvordan og hvorledes..

Annonce