hygge avls hingst? hygge avls hingst?
Jeg er meget facineret af hingste, synes de er så lækre og jeg går og lejer lidt med tanken om at købe en avls hingst eller 2, men er det nogetman kan tjene lidt penge på? (forventer ikke at blive millionær, men vil da gerne have lidt i lomen)
Er meget facineret af Welsh sec C og evt araber til pony forædling.
Hvis man har en flot welsh hingst, men ok papirer og som har licens, hvad kan man så tage per bedækning og hvormange bedækninger kan han ca modtage pr. sæson, hvis har prøvet at bedække mange gange før, og han er ca 4-5 år?
Og hvad med en araber? er det ikke noget med at arabere godt kan lave føl med stambog selvom han ikke er kåret eller har licens (han har selvfølgelig selv papirer og er ren OX) hvor mange hopper pr sæson og pris pr bedækning?
Håber i kan hjælpe mig:-)
mar 2009
Følger: 17 Følgere: 16 Heste: 1 Emner: 84 Svar: 215
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.110
Jeg vil også mene at det er vigtigt at du sætte dig ind i hvordan det er at have hingste, og hvilket ansvar du har hvis du tilbyder hingste til avlsbenytning.
Og så vil jeg på det kraftigste frarådde dig at avle med hingste der ikke har bedæknings licens eller kåring, aller helst synes jeg de skal være kåret.. men det er simpelhent så amatør agtigt (ikke sagt på en grov måde) at avle med hingste uden nogen former for bedømmelse fra godkendt og uddannet dommere der kan se fejl og mangler vi civile hesteejer kan
mar 2009
Jeg snes bare at jeg har hørt det ang OX arabere:-)
Hvis det skal være en welsh pony, så skal han også helt klart have bedækninslicens:-)
Blogger
Følger: 158 Følgere: 176 Heste: 12 Emner: 1.027 Svar: 4.562
ox hingste må bedække ox hopper uden kåring, de skal have været stillet til shows for at må bedække andre racer, men det er ikke en kåring, da de ikke har det.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.439
Så tror som med alt andet med heste, det langt fra pengene som du skal gøre det for. Det tjener sig næppe ind. En billig hingst kan du ikke tage meget for bedækker en dyr hingst skal du have dækket købet af hingsten. Osv. Men drømmer du om at arbejde ride og have en skøn dreng. Ja så det jo fint den kan tjene lidt på bedækning oveni.
Men tjek bedæknings annoncer, evt send folk en PB og få lidt konkret erfaring denvej.
Men som en skriver, de ikke nemme at få opstaldet. Og det kræver man har hestekundskab, men ja held og lykke de nogle skønne dyr og af og til er det ærgeligt når man ser en lækker vallak at den ikke kan lave afkom
mar 2009
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at købe en smuk hingst, ikke pga af pengene, men fordi det kunne være sjovt og dejligt, derodover ville jeg jo gerne få nogle af de penge ind igen, som jeg bruger på ham.
Jeg vile købe en hingst som var kåret og har licens i Welsh forbundt, ved ikke om jeg ville gå det flere shows, stævner og dyreskuer med ham, det er ikke rigtig mig interesse nu, men det kan jo være at jeg får lyst til det, når jeg har fået ham, da det jo nogle gange er lidt fedt at vise sin "prs" frem:-)
jan 2010
Følger: 20 Følgere: 21 Heste: 5 Emner: 5 Svar: 63
hygge avls hingst?