{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.195 visninger | Oprettet:

"piratavl" til eget brug {{forumTopicSubject}}

Jeg undrer mig! En tråd andet sted handler om at "lave" et føl på egen fuldblodshoppe med egen hingst (welsh cob) udelukkende fordi begge heste er sunde, fornuftige og et stærkt ønske om et føl efter dem til en dag at afløse gamle Nuser. Men! alle avlerne kommer med alt andet end de billeder af netop dèn blanding, de blander sig i stamtavler, registreringer , kåring osv. Syns I ikke det er trist når en tråd bliver til "velmenende" gode råd, istedet for ønsket om billeder. Har i den blanding vil jeg meget gerne se dem! :O)
mvh merete


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "piratavl" til eget brug
  • #2   9. sep 2010 Nej, det mener jeg jo heller ikke, og det eneste jeg spurgte om var billeder af den type, men 3 ud af 4 hetzer og irettesætter.
    Det er da en privat sag hvordan man vil gøre det.
    Men det er jo nemt at være strid på "tasterne" bag skærmen :O(


  • #4   9. sep 2010 Nu er det så mig, der vil have et føl på Sasha med Bonzo som far, og ønsker bare at tage glæden på forhånd med billeder af lignende føl/heste. Tråden er på andet fora.


  • #5   9. sep 2010 Min Hera er hjemme avlet. Jeg havde hendes far og min bror har hendes mor. Det var egntlig fordi han syntes moren skulle ha et føl og han måtte gerne bruge min hingst. og idag er hun min. Det er super skønt, fordi jeg mistede min hingst for 2 år siden ;( Så nu har jeg en der igner ham meget. Har lidt billeder af ham i mit album, og der er af moren i Hera´s profil. Kig gerne forbi :O)

  • #6   9. sep 2010 Folk kan være MEGET mærkelige når det handler om "Piratavl"...

    Jeg er personligt SUPERglad for min følle der er efter en ukåret Oldenborg hingst og så min DV:-)


  • #7   9. sep 2010 der er nogle der kører i "rene racer". Men så længe det bliver et dejligt sundt føl kan alt andet være lige meget. Det er dog være i den verden jeg er i med når det er Islænder heste, der skal det være rødbede farvet pas for at være med i de stævner.

    Men hop op og fald ned over det smiley og jeg tror det bliver et flot føl med de 2 blandinger


  • #8   9. sep 2010 Hun er dejlig, og ja, netop dèt at få sin "sidste" hest fra baby af er jo skønt, kan helt lære den alt på den måde jeg mener er rigtig og bedst for hesten. ( har mødt føl/ungheste der er sky, øresky og bange for mennesker).
    Sidste hest; er jo over den første og anden ungdom, så !


  • #9   9. sep 2010 jeg avler også helst selv mine næste heste,,min gamle hoppe på 19 år har jeg altid haft og hendes mor havde jeg i 10 år, hende fik jeg da hun var 10. min nuværende hoppe har jeg lavet 3 forskellige føl på og kun den første blev solgt, nr 2 måtte jeg aflive sidste år pga. sygdom,,nu har jeg så den sidste, min lille Barok dreng, ja han er blanding af Frieser og DV, men han er en lækkermås og han bliver også ved os til han dør.
    syntes folk skal droppe alt det der stamdata lort, blandingsheste er lige så gode og dygtige.
    bare lige min historie og mening.
    tror det bliver en lækker blanding :0)


  • #10   9. sep 2010 Tak! I er altså mere "milde" her. Ja, jeg mener jo Bonzo`s rolige væremåde kan dæmpe Sasha`s "nerver", altså en perfekt følle. Og begge har "gode" ben (frit efter cykel komentatorer) . Intet usundt ved nogen af dem, mener det er god basis for en holdbar sund hest.

  • #11   9. sep 2010 Tjaaa... nu kan jeg se din Nuser er uden fødselsår og du efterlyser hans fortid+ at du har byttet dig til ham... billige heste ender ofte i de forkerte hænder (ikke DIG, men dem inden) og ikke alle bliver reddet som Nuser blev af dig...

    Jeg har selv en hest uden papire, som jeg har hjulpet en veninde af med i en nødssituation (vi kender hele dens liv), så jeg er ikke hellig- dog kunne jeg ALDRIG selv finde på at lave et for billigt føl, da man aldrig kan forudsige om man bliver nødsaget til at sælge, så du kan ikke sikre dig at føllet ikke går hen og bliver kastebold...
    Dyrere heste KAN også ende sådan, men chancen er dog mindre...
    Man skal ikke ride på papirene, men jeg tror nu ikke folk spiller hellige- jeg tror abre de tænker på hestens fremtid. Desuden vil jeg så sige, at jo flere papirløse heste der er, jo flere heste er der på markdet og prisen generelt vil så falde... også på de virkelig gode heste. Derfor er piratavl også med til at "ødelægge" det for dem der lever af avl.

    Til sidst vil jeg (for den får jeg sikkert smidt i hovedet) sige, at papirløse heste SAGTENS kan have lige så stor udstråling og kapasitet som en MED papir. Dog skal den papirløse først SELV bevise det, så det varer en del år inden den rent faktisk bliver noget værd. Modsat har den MED papire stamtavlen der beviser kvaliteten i forfædrene.


  • #14   9. sep 2010 Jo, vi ved hvad vi gør, har jo haft Bonzo i 2 år som ung fyrig hingst i teenage alder, og han er nem , mild og værst når det er madtid :O) Så en skøn knægt, som min mand(nybeynder) kan "tumle".
    Næste; Sasha har jeg fået lidt at vide om, hun har foreløbigt haft 2 ejere på 3 år, føllet er hendes garanti for ro, og falde til, før jeg maser rundt med damen, hun er 12 år, sikkert mange gode år endnu, men der vil jo også gå 4-5 år før baby skal rides.
    Nuser er min hyggehest, han er morsom, glad og charmerende. En kylling, der kun kan gå i fold med miniature :O) Nuser har fået mig tilbage i sadlen efter en skræk. Så han er guld værd.


  • #15   9. sep 2010 Fjalladis.
    Sikke en skønhed :O)


  • #16   9. sep 2010 Hvis det som udgangspunkt er en beholder (der kan jo ske noget uventet) og man har nogle fine heste så ser jeg intet problem i det. Jeg kunne selv have fundet på det! Dog ikke hvis det var et føl jeg ikke ville beholde så er det ikke det værd :-))

  • #17   9. sep 2010 Malene S: Man kan jo bare ikke garantere at man ikke kommer ud for at skulle sælge... det er der jeg synes problemet ligger. For hvad folk vil avle og ikke avle til eget brug- kommer da ingen andre ved :o)

  • #19   9. sep 2010 Ja, og jeg havde for år tilbage en anglo avlet til at være avlshingst, men gik ikke igennem som 4 årig, han nåede at have 11 ejere på 8 år, hvorfor ved jeg ikke, han endte her, måtte aflives p.gr. ødelagte gigtplagede bagben i en alder af næsten 17 år. Så jo, stamtavle giver da sikkerhed ?
    Buller, min datters første pony har vi haft i 20 år, han er 23 nu. og ingen stamtavle.
    Mener desværre også, at avl efter udseende, stamtavle osv. ikke altid er lige vellykket, og sundt.


  • #20   9. sep 2010 Tjaaa :o) Altså det vil jeg ikke sige, men måske er det nok der jeg vil hen af. Jeg glæder mig bare til mit eget føl kommer til næste år, som jeg håber bliver en hoppe, for så er det en beholder til videreavl OG først og fremmest ridehest til mig selv (hvis det er en hingst er den højst sandsynligt afsat til min kusine) :o)
    Så må andre gøre hvad de vil med eller uden papire- jeg prøvede bare at forklare hvorfor JEG tror der er mange der farer op over piratavl :o)


  • #21   9. sep 2010 at man avler lidt piratavl til sig selv synes jeg er helt ok. men at man avler piratavl for bare at komme af med afkommet forstår jeg ikke helt. Man har jo ikke nogen ide om hvad man får ud af de pågældende heste...altså hvis de er vidt forskellige...fx dem der krydser en traver med en fjordhest, DET er altså mig en gåde!

    Så på et tidspunkt en hingst herinde hvor ejeren tilbyder bedækning for vidstnok 1000kr. Hesten er en blanding, virkelig ikke noget at råbe hurra for, helt ærlig havde den en virkelig uattraktiv bygning/ eksteriør, og alligevel henvender flere interesserede sig......DET forstår jeg ikke....for hvorfor i alverden vil man avle videre på nogle skavanker der ikke er brug for i rideverdenen....så hellere vælge en god hingst selvom man har et "gadekryds-hoppe" selv...man skal ikke gøre værre endnu værre efter min mening.


  • #22   9. sep 2010 Vores Nuser er også en sikker "bliver", selvom han kløede bagdel op af æbletræet med mig på ryggen, så jeg fik et ælbe i hovedet :O)
    Jeg ønsker mig også en hoppe, men kun fordi hun så kan blive hos Sasha til hun ikke gider baby mere!
    Et eller andet sted, så kunne avlerne jo bare kasterer deres hingste plage, hvis de vil undgå piratavl, dèt gør man jo bla. med maine coon katte har jeg set.
    Tit er det jo også svært at få en hoppe til god kåret hingst, hvis hun er en blanding! Derfor kan ønsket om et føl efter hende da være ligeså seriøst, som hvis hun havde stambog.


  • #23   9. sep 2010 Sikke en pæn tråd det her er endnu ihvertfald smiley
    Normalt er disse tråde heftige og med meget firkantede argumenter, både fra papiravlernes side og os andres..
    Men måske er det netop, fordi du starter med at sige, at det er surt..

    Jeg kan ikke klare en welsh cob/fuldblod desværre, men jeg har en welsh cob hoppe, som er krydset med araber, connemara og welsh, og deres afkom er et godt resultat.

    Generelt synes jeg cob´en er en god indkrydsningsrace, hvis man ønsker mere volume og takt plus selvfølgelig hår smiley


  • #24   9. sep 2010 Hov ÆBLE- ikke ælbe :O)
    Nej jeg ville aldrig bruge elendige heste til avl, vil da være sikker på en stærk og fornuftig hest, ikke et skravl. Bonz er jo blevet en rigtig hingst i det sidste ½ år, inden da var han lille og ranglet. Sasha syntes jeg er utrolig flot af sin alder, og efter sigende har hun været mor til lignende blanding for 1½ år siden.


  • #25   9. sep 2010 Jeg har selv lige sat min blandingshoppe i fol med en Welsh Cop hingst (som har stamtavle..) - simpelthen fordi Flicka har en temperement som passer super godt til mig og hun er en kanon hest - hvilket hingsten også er. Begge heste er præcis som jeg gerne vil have en hest skal være - hingsten har blot en tættere bygning end Flicka og jeg håber dette kan smitte af på føllet... - Så jeg har valgt at avle på min papirløse hoppe, da jeg (så fremt intet meget uventet sker..) skal beholde føllet og have det som min egen - og er det så ikke vigtigere at det er en type som jeg ved jeg bliver glad for og som jeg ikke er i tvivl om at jeg kan nå langt med, end at det er en dyr hest med stamtavle os hele pivtøjet hvor jeg ikke kender forældrene på samme måde og heller ikke har føllet allerede fra dag 1?

    - Begge forældrene kan du btw se på min profil hvis du er nysgerrig smiley

    Jeg kan ikke se noget problem i "piratavl" såfremt det er til sig selv - man kan jo give hesten en god start (og dermed mindre risiko for at blive kastet mellem ryttere) samt at hvis hesten ender med at blive solgt må man gerne tage "nej-hatten" på, hvis ikke man mener at en evt. køber er 'ens hest værdig'.
    - Man kan jo aldrig være sikker, men sådan er det jo ligemeget hvad man gør, og man kan kun gøre sit bedste for at sikre sig at føllet har en god fremtid - for det første ved at give den en god start på livet i de første år...


  • #26   9. sep 2010 er reglerne ikke idag at alle heste skal være registeret? altså de skal have pas? (der er jo flere farver pas)

    jeg mener at reglerne fra 1januar 2010 er at alle heste skal registeres og chippes. Der ved er der ikke en eneste hest der er ude i det sorte felt (selvom det er der nok ved privat handel og de heste der ALDRIG bliver registret.

    Men der er også mange race heste der er billige. Husk også den. Så kaste bolde kan være en hvilken som helst hest


  • #27   9. sep 2010 Mette *
    Jo sådan er reglerne..


  • #28   9. sep 2010 Mitho: Tænkte det samme med at det er en herlig tråd den her:-) Vi to er jo af samme mening har jeg fundet ud af i en knap så pæn tråd hehe...

    Jeg synes det er ok at lave pirat HVIS man ikke gør det med hovedet under armen...

    Da jeg valgte hingst til min hoppe valgte jeg en hingst jeg har kendt siden den var 1 år, så kendte dens sind, og har også set en del forskellige afkom efter ham. derudover havde han de plusser som min hoppe ikke har... Bl.a Stærke hove og Ekstremt sunde lige ben...
    Mit føl er nu blevet en keeper og er simpelthen blevet den dejligste lille pige med et super hoved:-)

    Men kunne ALDRIG finde på at proppe en dårlig hingst på bare fordi den er billig... Charmeur kostede kun 1800,- men vidste jo osse hvad jeg fik(Samt at hans afstamning er ganske fin selvom han har blåt pas og ikke kan kåres)


  • #29   9. sep 2010 ¤ Stald Esmann ¤
    Ja det synes jeg nok, at jeg kunne huske smiley
    Men netop, det er jo et spørgsmål om at have hjernen med i sine valg, også selvom man vælger at beholde...


  • #30   9. sep 2010 Det er nemlig det:-) Har set flere tinker hingste herinde(ikke kårede) Som absolut ikke var Acceptable:-P

    Men ved jo at din Pirat avl er super og rigtig spændende at følge dine føllere hvert år;-)


  • #31   9. sep 2010 Mithos: ja men jeg ved ikke hvordan de bliver håndhævet. For jeg kunen da godt finde på her i næste uge til Egeskov marked og sætte klingen ved hestehandlernes strube og sprøge om hestene er loveligt registeret som de skal være.

    Men altså så længe det ikke er indavl og mor og faren er af god støbning så kan jeg ikke se noget galt i det.

    for mustangs er af blandet blod, og mustang betyder vist også blandet blod eller noget. smiley

    men der vil altid være dem der vil sige at den her race er den rene og den bedste og bla bla for 100 år siden var det fuldblod der var sagen. Og sådan er det altid.

    bare sørg for at få den lille registeret så den ikke en dag bliver en taber i spillet


  • #32   9. sep 2010 ¤ Stald Esmann ¤
    Mange tak smiley

    Mette *
    Det kan du roligt gøre. Reglerne indeholder en overgansfase, så alle heste behøver ikke have chip og pas endnu.
    Heste født efter 2005 skal have pas inden 31/12-10.
    Heste født mellem 2001-2005 skal have pas inden 31/6-2011
    Heste født før 2001 skal have pas inden 31/12-2011

    Så handlerne behøver ikke have pas på alle endnu, men jeg kender da en, som har fået chip og pas i alt.
    Ang håndhævning af dette, så må dyrlægerne ikke længere medicinere din hest, hvis den ikke har chip, altså chipper de den på stedet, hvis den skal have medicin.
    Så har man måske ikke passet i orden, men næste gang dyrlægen kommer, skal han indføre medicinen i ens pas.


  • #34   9. sep 2010 Mette: De fleste af de handlere jeg kender eller er venner med har kun heste med med papirer... Det er desuden endnu IKKE lovpligtigt... De sidste heste skal være registreret senest slutningen af 2011...

    Skal selv på Egeskov:-)


  • #35   9. sep 2010 ¤ Stald Esmann ¤
    Jamen da, det skal jeg også smiley


  • #36   9. sep 2010 Herligt:-) Kunne være at vi ses:-)

  • #37   9. sep 2010 Jeg ser heller som sådan heller ikke noget problem i piratavl/blandingsavl, så længe den sunde fornuft er med..
    Har dog halt lidt mere imod piratavl end jeg har haft tidligere, da jeg synes, føl er kommet ned i en urimelig lav pris, og at markedet efterhånden er mættet, og alligevel, bliver folk ved med at tilbyde bedækning ved deres dyr..
    Har også oplevet pirat hingste der bedækker fra plag alderen og opefter, dette ser jeg som dybt kristisk, da du stort set ikke aner en pind om hesten i denne alder - Dette forstår jeg ikke, og kommer jeg aldrig til at forstå!

    Det andet jeg kan se et problem i, er ukritisk avl, dem der avler på syge eller utiregenlige dyr..



  • #38   9. sep 2010 ¤ Stald Esmann ¤
    Det er ikke utænkeligt smiley

    . MLC
    Ang bedækning i plag-alderen er vi helt enige. Det er dybt godnat og forøvrigt uden tanke på hingstens holdbarhed.


  • #39   9. sep 2010 MiTho´s heste .

    Ja det lærer jeg aldrig at forstå.. Uanset hvor super duper en stamtavle er, så kan der jo ligge nok så sløv og ugidelig en hest eller en arvelig sygdom og lurer som først kommer til syne, når hesten er tilredet og brugt og trænet over et stykke tid...


  • #40   9. sep 2010 MLC: Der er osse mange i tinker avlen der har set dette problem og på det seneste er der en del middel hingste der er blevet kastereret...

    Og ja der er mange føl på markedet pt... Har osse lige fået en gratis plag, der er pirat... Kender dog både hans far og mor, men han skal da bestemt også kastereres til foråret:-)


Kommentér på:
"piratavl" til eget brug

Annonce