1.848 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

orgsager til kastning af føl orgsager til kastning af føl

hej har en veninde som har fået bedækket sine 2 hopper for ca. 2-3 måneder siden og da hun er nybegynde i faget så har jeg en lille dialog med hende om hva hun ikke må give sine hopper og hva hun skal give sine hopper så hun ikk risiker at hopperne kaster følene osv.

så ville høre til hva i kender til som kan være orsager til at en hest kunne finde på at kaste sit føl samt hvilke medicin må de IKKE få vis hoppe bliver syg eller nået samt er der nået foder der kan gøre at de risiker at kaste føllet

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Handyman to hang up 3 shelves and 2 pictures on concrete walls 989 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  orgsager til kastning af føl
  • #2   28. aug 2010 En ting man skal huske på som kvinde og hestene ejer er: Graviditet er IKKE en sygdom.

For nogle der det, men man skal ikke skære alle over en kam.

Og undskyld Fjalladis, det lyder som om du gør det til en sygdom.

Rid på hoppen de har godt af motionen, men tænk på hvad man gør. Foder den med noget som er lavet til ifolede hopper. Og nævn hvergang der er dyrlæge at hoppe er i fol så ved de godt hva hun må få og ikke få!. men gør det ikke besværeligt at hesten er i fol!

• #3   28. aug 2010 * Fjalladís smiley *
    Ikke enig ang ridning, motion er kun godt for de tykke damer, det gør folingen nemmere for dem, og føl fra tynde hoppe har mindre risiko for at avle OCD (Selvf skal alt det andet så være på plads)

Anti-virus er kun nødvendig hvis der kommer nye heste ind i stalden, ellers kan den gøre mere skade end gavn.

Man skal huske at skifte tøj og vaske sig hvis man har været i en anden stald inden man håndter sine egne igen.

En kastning kan jo skyldes mange ting, som vi ikke selv er herre over; Infektion, forkert udvikling af føl, moderkagen der ikke fungere, virus, tvillingeføl.

ang. medicin. Så giver hun forhåbenligt ikke medicin uden samråd med dyrlægen smiley som ved at hoppen er ifol.

• #4   28. aug 2010 hun er meget tilhænger af natur medcin og er ikke den skabeste kniv i skuffen så det ikk altid hun tænker over hva hun giver sine heste og hun er ikke spicel dygtig til at huske at sammen råde sig med dyrlægen vis der er nået galt i hele taget bruger hun kun dyrlæge i meget alvorlige situation har anbefalet hende at få sig en dialo med dyrlægen om hva hun skal forholde sig til men det som om man taler for døve øre

• #5   28. aug 2010 Jeg er heller ikke enig med ridning efter foling. 1 månede efter de har folet starter vi blidt ud. Det har vi gjordt alle årende og dem vi gør det ved har de sundeste føl og ja dem selv også. vi kan se forskel på det hopper vi holder i gang selv om de har føl i maven eller går med dem ved siden. og på de hopper vi ikke røre. Og dem vi ikke motoinere ser meget mere slidt ud end dem vi holder igang. Det samme er jo gældene for mennesker. smiley

Trine

• #6   28. aug 2010 så er der nået natur medcin i kender der for hoppen til at kaste føllet

• #7   28. aug 2010 ridning er det ikk der problemet ligger da hun ikke rider sine heste min fornemlse er at hun kun tænker i kr og øre men alligevel syns jeg det er syndt vis følene skulle dø så derfor forsøger jeg at råde og vejlede hende med det jeg selv ved og derfor godt høre om andres viden som hun os kan få

• #8   28. aug 2010 Trine C

Du kom mig i forkøbet - helt enig, graviditet er ikke en sygdom, hverken blandt mennesker eller heste.

Der er nogle slags naturmedicin man ikke må give sine hopper når de er i fol, dog kan jeg ikke rigtig huske hvilke /; Hvis jeg husker rigtigt, så er rødkløver og morgenfrue vist ikke så godt til dem, men det kan godt være jeg blander noget sammen.

• #9   28. aug 2010 Sørg for at hoppen ikke spiser af grantræer, der er et stof i som gør at de kan kaste følle.
    Mht. til ridning, så rid den så længe den tillader hende at komme på ryggen. Bare tilpas det, god kondi optimere forholdene omkring folingen.
    Ang. virus abort, min dyrlæge sagde det var spild af mine penge, så det må være en vurderingssag. Det er ikke et MUST at de skal have den.

Derudover kan hun jo kaste følle hvis det har en gen fejl, der har været tvillingedrægtighed, infektioner osv.

• #10   28. aug 2010 Hyrdetaske og Timian er også giftige for drægtige hopper. Men syntes hun lyder meget uproffesionel hvis hun ikke aner hvad hun må give hesten. Naturmedcin må aldrig erstatte et dyrlægebesøg!!

• #11   28. aug 2010
    Man må ride hoppen indtil hun selv siger fra.
    Det kommer selvfølgelig også an på hvor stor din hoppe bliver.

Jeg har redet mine heste indtil 1 mrd. før termin, og der har aldrig været problemer.
    Du må ikke stoppe med at ride hende, for hopper der har god kondition har lettere ved at få føllet. Selvfølgelig skal du ikke ride hoppen så hårdt som man normalt vil gøre til en ridelektion..

Vi har heller aldrig givet dem abort-vaccine.. Vores dyrlæge sagde direkte det var spild af penge, da det var meget sjældent de smed det pga. abort virus, som heldigvis ikke er særlig udbredt i DK for tiden..

Sørg for at hesten får det rigtige foder - proteiner og mineraler nok. Og vigtigst af alt: hesten må for guds skyld aldrig får dårligt halm/hø! Sørg for at lugte godt til det for at se om det er muggen eller gammelt. En hoppe har større chance for at smide føllet ved at give den forkert foder, end ved abort-virus..

Held og lykke

• #12   28. aug 2010 hun er total uprofesonel og har os rådet hende til at lade være med at gøre dem ifol da hun ikk ved særlige meget inde på det område sidste år fik hendes mini pony et føl som døde et par timer efter og hun mener selv det har været på grund af stres

• #13   3. sep 2010 sørg for og holde hoppen i form, så klare hun nemmere selve folingen.

• #14   3. sep 2010 Og en vigtig ting og huske : Heller hoppen er til den gode side end til den slanke da et føl tære rigtig meget på en hoppe (deri blandt hvis den er til den slanke side) så risikere du en meget underernæret hoppe efter folingen.

Kommentér på:
orgsager til kastning af føl

Annonce