1.848 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
13 Svar
orgsager til kastning af føl orgsager til kastning af føl
hej har en veninde som har fået bedækket sine 2 hopper for ca. 2-3 måneder siden og da hun er nybegynde i faget så har jeg en lille dialog med hende om hva hun ikke må give sine hopper og hva hun skal give sine hopper så hun ikk risiker at hopperne kaster følene osv.
så ville høre til hva i kender til som kan være orsager til at en hest kunne finde på at kaste sit føl samt hvilke medicin må de IKKE få vis hoppe bliver syg eller nået samt er der nået foder der kan gøre at de risiker at kaste føllet
0 synes godt om
apr 2005
Følger: 96 Følgere: 96 Heste: 8 Emner: 337 Svar: 2.511
For nogle der det, men man skal ikke skære alle over en kam.
Og undskyld Fjalladis, det lyder som om du gør det til en sygdom.
Rid på hoppen de har godt af motionen, men tænk på hvad man gør. Foder den med noget som er lavet til ifolede hopper. Og nævn hvergang der er dyrlæge at hoppe er i fol så ved de godt hva hun må få og ikke få!. men gør det ikke besværeligt at hesten er i fol!
mar 2004
Følger: 34 Følgere: 32 Heste: 8 Emner: 28 Svar: 478
Ikke enig ang ridning, motion er kun godt for de tykke damer, det gør folingen nemmere for dem, og føl fra tynde hoppe har mindre risiko for at avle OCD (Selvf skal alt det andet så være på plads)
Anti-virus er kun nødvendig hvis der kommer nye heste ind i stalden, ellers kan den gøre mere skade end gavn.
Man skal huske at skifte tøj og vaske sig hvis man har været i en anden stald inden man håndter sine egne igen.
En kastning kan jo skyldes mange ting, som vi ikke selv er herre over; Infektion, forkert udvikling af føl, moderkagen der ikke fungere, virus, tvillingeføl.
ang. medicin. Så giver hun forhåbenligt ikke medicin uden samråd med dyrlægen
mar 2006
Følger: 35 Følgere: 30 Heste: 5 Emner: 101 Svar: 1.263
apr 2005
Følger: 96 Følgere: 96 Heste: 8 Emner: 337 Svar: 2.511
Trine
mar 2006
mar 2006
jan 2005
Følger: 66 Følgere: 67 Heste: 19 Emner: 13 Svar: 2.456
Du kom mig i forkøbet - helt enig, graviditet er ikke en sygdom, hverken blandt mennesker eller heste.
Der er nogle slags naturmedicin man ikke må give sine hopper når de er i fol, dog kan jeg ikke rigtig huske hvilke /; Hvis jeg husker rigtigt, så er rødkløver og morgenfrue vist ikke så godt til dem, men det kan godt være jeg blander noget sammen.
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.130
Mht. til ridning, så rid den så længe den tillader hende at komme på ryggen. Bare tilpas det, god kondi optimere forholdene omkring folingen.
Ang. virus abort, min dyrlæge sagde det var spild af mine penge, så det må være en vurderingssag. Det er ikke et MUST at de skal have den.
Derudover kan hun jo kaste følle hvis det har en gen fejl, der har været tvillingedrægtighed, infektioner osv.
mar 2004
Følger: 34 Følgere: 32 Heste: 8 Emner: 28 Svar: 478
mar 2005
Følger: 67 Følgere: 70 Heste: 6 Emner: 564 Svar: 3.624
Man må ride hoppen indtil hun selv siger fra.
Det kommer selvfølgelig også an på hvor stor din hoppe bliver.
Jeg har redet mine heste indtil 1 mrd. før termin, og der har aldrig været problemer.
Du må ikke stoppe med at ride hende, for hopper der har god kondition har lettere ved at få føllet. Selvfølgelig skal du ikke ride hoppen så hårdt som man normalt vil gøre til en ridelektion..
Vi har heller aldrig givet dem abort-vaccine.. Vores dyrlæge sagde direkte det var spild af penge, da det var meget sjældent de smed det pga. abort virus, som heldigvis ikke er særlig udbredt i DK for tiden..
Sørg for at hesten får det rigtige foder - proteiner og mineraler nok. Og vigtigst af alt: hesten må for guds skyld aldrig får dårligt halm/hø! Sørg for at lugte godt til det for at se om det er muggen eller gammelt. En hoppe har større chance for at smide føllet ved at give den forkert foder, end ved abort-virus..
Held og lykke
mar 2006
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 109 Heste: 10 Emner: 165 Svar: 1.180
feb 2007
Følger: 117 Følgere: 109 Heste: 10 Emner: 165 Svar: 1.180
orgsager til kastning af føl