{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.482 visninger | Oprettet:

frieser hingst avl? {{forumTopicSubject}}

Jeg har set denne her dejlige frieser hingst... men da jeg aldrig rigtig har haft med friesere at gøre har jeg heller aldrig sat mig ind i hvad de forskellige ting betyder...

når en hingst har fps tavle.. hvad betyder det??
og kan man få avlsgodkendt en frieser?
hvis ja hvordan gør man så?
hvis man avler på ham og der kommer føl. kan føllet så få papire??

håber på svar

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  frieser hingst avl?
  • #1   25. maj 2010 Hej,

Det er meget svært og meget dyrt at få kåret hingstene, og det kan kun gøres i Holland. Det er meget få hingste ud af flere 100 der kommer gennem nåleøjet.
    Hvis den ikke er kåret, så kommer der heller ikke papir på afkomne efter ham.
    FPS er en stamtavle fra det Hollanske frieserforbund.

• #2   25. maj 2010 En FPS tavle er en stamtavle fra det hollandske avlsforbund for friesere, alle friesere med tavle er registreret deri.

Man kan godt få den avlsgodkendt , hvis den går igennem nåleøjet ;0)
    og alt dette foregår i Holland, men chancen er meget lille.

i Dk ser Dansk frieser forbund ikke med milde øjne på at man avler med sin frieserhingst, man kan blive ekskluderet pga. dette.

Men vælger man alligevel at gøre dette og hoppen også er frieser med tavle, kan der laves bi-bogspapire på afkommet igennem FPS, der skal dog indsendes DNA test.

Men det er ikke noget jeg anbefaler at gøre. ;0)

• #3   25. maj 2010 okay.. det lyder lidt indviklet.. er er ingen godkendte friesere her hjemme i DK??

• #4   25. maj 2010 nej der er ingen avlsgodkendte hingste i DK.

• #5   25. maj 2010 så spørger jeg nok lidt dumt... :O) men hva jeg kan se er der da det ene frieser føle efter det andet ti salg... er det så bare fra "forbudt" avl eller hvad man kan kalde det??

• #6   25. maj 2010 Hej,

Det er muligt at købe fost/køle sæd fra avlsgodkendte hingste i andre lande;-)

• #7   25. maj 2010 okay :O) så de friesere der bedækker her hjemme.. dem er jeg jo os faldet over.. de er ikk godkendte

• #8   25. maj 2010 vi importere sæd fra holland efter godkendte hingste og nej de hingste der tilbyder bedækning herhjemme er ikke avlsgodkendte ;0)

• #9   25. maj 2010 tusinde tak for svaret smiley så blev jeg da det klogere.. gad vide hvorfor folk avler føl uden papire.. det kan vel egentlig slet ikk svare sig

• #10   25. maj 2010 hmm genetisk nej kan det ikke svare sig, men pengemæssigt pt. mister vi avlere mange penge, da vi ikke kan få solgt vores afkom. Da priserne er høje, ved at avle på godkendte hingste, er det nemmere og billigere for folk at lave en "hul i hækken" hest og det går prismæssigt ud over os andre. desværre.

• #11   25. maj 2010 Jeps! rigtig dårlig ide at støtte piratavlerne. Desuden skal man huske at man får hvad man betaler for, og en kvalitetes frieser koster altså ikke kun 20.000-30.000;-!!

• #12   25. maj 2010 ja, men desværre ikke nemme at komme af med til de priser heller, selv om man står med fuldpapirs og 1 pr føl, desværre

• #13   25. maj 2010 hvad skal jeg kigge fter med hensyn til prisen... altså en hingst med papire er vel et godt køb???

• #14   25. maj 2010 he he det kan jeg sagtens følge... smiley

• #15   25. maj 2010 Karina44 & Katrine17H : Kommer heldigvis længst med ærlighed ;0)
    og det er helt ok med mig du vælger sådan. Men for os som avler med papire, er det økonomisk rigtigt ærgeligt.

N.Q.J. : En frieser med papire ligger pt. i prisen 25.000 (føl-plag) og opefter alt afhænig af kvaliteten.

Hopperne er lidt dyrere.

• #16   25. maj 2010 Jamen det er da dejlig det ikke afskrækker dig og mine tre er meget forskellige typer.

• #17   25. maj 2010 altså ham jeg har set på er os med papire .. mine spørgsmål var rettet på eventuel avl smiley

• #18   25. maj 2010 Pyyha! Anede ærlig talt heller ikke, at det hænger sådan sammen smiley
    Min frieser er også uden papirer, fik hende endda for sølle 14.000 smiley Men hun har hollandsk pas, bare ingen tavle.. Hun er skøn som dagen er lang, og ligner altså en rigtig frieser..

Ville ærlig talt heller ikke have noget imod at få føl på hende, med en hingst, uden tavle.. Men det kun fordi det ikke ville kunne betale sig for mig (at sælge videre), og fordi jeg alligevel højest sandsynligt ville beholde føllet så længe det lever :o)

• #19   13. dec 2010 Undskyld jeg spørge her, men nu er der jo lige nogle eksperter på linjen(:
    Jeg skal efter sommerferien have egen hest, og jeg har som så mange andre forelsket mig i frieseren.

Jeg kunne da godt tænke mig en kvalitetsfrieser, men kan ikke finde ud af hvad prisen er.
    Har fundet manger friesertutterier her i DK, men der står ikke pris på deres heste, jeg har så skrevet en mail til dem, men ikke fået svar.

Hvad koster en kvlitetsfrieser, som er over 3 år?

• #20   14. dec 2010 hmm det er for det første for dårligt du ikke har fået svar, det er simpelthen ikke seriøst avl.

En kvalitets ster kåret frieser med fuld tavle, det vil sige hvor moderlinien i minimum 3 generationer er kåret ster, skal du forvente en pris i øjeblikket
    til alt mellem 50 og højere alt efter hvad den kan.

En med fuld tavle, men som selv kun er kåret i stambogen kan du i øjeblikket få for omkring 35000 og opefter.

Hvis du derimod vælger en 2 års med fuld tavle og god premiering så ligger de fra 20000 og op efter.

Priserne er ca. blevet halvveret efter krisen.

• #21   14. dec 2010 Ja, jeg er også rigtig træt af det, har skrevet til flere stutterier, der på deres hjemmeside ser rimelig seriøse ud, og har tjekket flere gange mailen er sendt, og det er den.

Okay, det var da ikke så slemt, havde frygtet det minimum var 100.000 kr eller sådan noget.
    Har godt hørt at hestepriserne er halvveret efter krisen, godt for mig, men må være en hård tid for avlerne..

1000 tak for dit svar. Sådan et svar har jeg ledt længe efter(:

• #22   14. dec 2010 Jamen det var da så lidt og skulle du have lyst til en snart 2 års, så skriver du bare , har 2 hopper som gerne skal sælges snart ;0)

• #23   14. dec 2010 Hehe, jeg skal desværre ikke have hest endnu, da jeg ligger med et piskesmæld, og vil helst have en på min. 3 så den er klar til tilridningen(: Men ellers fristende;)

Kan du sige noget om om priserne vil stige til sommer? Eller er det ikke noget du som avler ar lyst tl at fortælle noget om?

• #24   14. dec 2010 jeg tror bestemt ikke priserne stiger pt, tror kun priserne stiger i takt med uddannelse af hesten, ellers ikke.

Av da, håber du snart komme på højkant igen.

• #25   14. dec 2010 Okay, 1000 tak for alle dine mange svar. Dejlig der endelig er en prof. der kan svare på mine mange spørsmål(:

Har du seriøs avl og stutteri med friesere, for så kunne det være det var dig jeg skulle henvende mig til når jeg ska ud og have hest?(:

Jo tak, håbe jeg også, det er første ´gang jeg kke har redet i over 3mdr., er vant til at ride hver dag,så det er hårdt at undvære;)

• #26   14. dec 2010 så lidt, jeg avler seriøst, men har kun føl og plage til salg normalt, dog har jeg en hoppe på snart 13 til salg. Men kun hvis jeg kan få hende solgt ordentligt.
    Men du kan altid skrive til mig, har jeg ikke det du søger , kender jeg andre seriøse avlere der har.

• #27   14. dec 2010 Ja vi er medlem af både DFF og Kfps (det hollandske forbund) .

Hvis man ikke er medlem af Dansk frieser forbund (DFF) , kan man ikke stille hestene til kåring i danmark. ej heller afkom selvfølgelig.
    I DFF accepterer de heller ikke bibogs friesere, hvilket bla. vil sige heste efter ikke avls godkendte hingste. Det gør de derimod i hollandsk forbund.

men om man kan snige sig uden om noget, nej ikke andet end det jeg har nævnt.
    men jeg vil da sige at man har størst sikkehed ved at købe fra en der er medlem af DFF, for er de medlem der ,er de også af hovedeforbundet i Holland KFPS.

Men selvom der er folk medlem af begge forbund finders der desværre også svindlere imellem og dem skal man passe på , for det kan nemt komme til at koste en mange penge, så det kan være et dyrt bekendskab.

• #28   14. dec 2010 Beklager alle de spørgsmål Linda, men det er så dejligt endelig at sinde kontakt til en prof., så kan man jo lige få svar på alle de spørgsmål man længe har gået og ventet svar på, eller gået med i hovedet(:

Jeg har jo hørt mange steder fra at der ikke er alvsgodkendte frieserhingste i Danmark. Er der forskel på alvsgodkendt og bedækningstilladelse?:$
    For denne har da fået bedækningstilladelse skriver hun.

(link fjernet)

Og så lige ENDNU et spørgsmål.
    Jeg troede ikke frieser med hvide aftegn kunne kåres, men bemærkede på den frieserhingst før at den altså havde en stor hvid stjerne.
    Og troede da slet ikke man måtte bedækker med dem hvis de havde fejltegn? Se billede her:

(link fjernet)

Synes det er lidt synd den har den stjerne, da hesten ellers er meget lækker,men er ikke intra i den alligevel grundet den stjerne:$

• #29   14. dec 2010 Hejsa
    Jamen den har fået bedækningstilladelse i ECHA og det vil betyde at den ikke kan stilles til kåring i DFF eller KFPS og kan heller ikke få stamtavle igennem dem.

Den vil kan stilles i ECHA og få pas igennem dem.
    Den hingst kan ikke få avlsgodkendelse i KFPS, de skal til holland og stilles og det er en bekostelig affære før man har fået den avlsgodkendt, hvis man er så heldig.
    Hvert år i Holland er der ca. 320 heste der stiller til forbesigtigelse og når de tre runder er over og røngten og lægelige undersøgelse er over, så er det ca 5-6 heste til bage som for lov at bedække i 4 år og hvis føllene ikke er gode nok, afkåres hingsten igen.

I DFF og i KFPS kan en hingst med så STOR en stjerne ikke engang optages i følbogen. Den er intet værd.
    De må maks have en stjerne på 3,5 cm i diameter, men det vil blive skrevet i dens papire.

Så lidt hvide hår er tilladt, men er ikke velset.

hilsen Linda

• #30   14. dec 2010 Okay, tak, så forstår jeg det meget bedre.
    Og tak for tallende om hvor mange hingste der avlsgodkndes, det hjalp lidt til når man skal forklare folk hvor få det egentlig er..

• #31   15. dec 2010 Så lidt ;0)

• #32   15. dec 2010 Ja der er køre hingste, hvis man vil kalde dem det og hingste med dressuranlæg.

Efter min mening så bare fordi man vælger en "kørehingst" er det jo ikke ens betydet med at afkom ikke kan gå dressur.
    Men en del køreheste har en lidt længere ryg og en højere opsat hals og derfor kan det være lidt sværere for dem at gå dressur.

men det har bestemt ikke afholdt mig fra at bruge kørehingste og har også fået afkom , med flotte resultater.

Men det er der imod vigtigt at kigge på din hoppes eksteriør, for at finde den hest der matcher bedst, så du får det bedst mulige afkom.

For det kan være en kørehest, kan give det din hoppe mangler, men det kan også være at det er en dressurhest bedst matcher.

Selvfølgelig er der nogle standarter, som skal følges, men nogle egner sig bare mere som køreheste en dressur. Så det er værd at tage med i overvejelserne.

• #33   15. dec 2010 jamen er jeg stadig avler til den tid, skal du være velkommen til et kig forbi.
    Ærgeligt du ikke kan huske hvad hingsten hed, det ville jo gøre det noget nemmere ;0)

Men uaset hvad, hjælper jeg gerne med at finde drømmehesten og den skal købes hos mig eller andet er ligegyldigt :0)

• #34   15. dec 2010 Linda:
    Hvor synes jeg bare det er godt du går op i både hest og rytter er tilfredse, og ikke bare tænker på pengene...!

• #35   15. dec 2010 Man vil selvfølgelig gerne have solgt sine afkom, men ikke bare for at få dem solgt. Jeg sælger kun hvis jeg kan mærke at køber og hest passer sammen.
    Så vil jeg hellere hjælpe med at finde folk en anden hest.
    For mine afkom bliver avlet af kærlighed ikke kun for pengenes skyld og jeg vil simpelthen ikke se, mine afkom blive solgt igen og igen.

Så hellere være ærlig og hjælpe købe til en hest de passer bedre sammen med.

• #36   15. dec 2010 Hvor er det dejligt at høre , at du har fundet din drømme fyr, det er jo i bund og grund det alt afgørende. :0)

• #37   16. dec 2010 hi hi , nej man skal være bestemt, men på en kærlig måde over for frieseren, da den bestemt ikke er til folk med meget temperament.

men så vil den også gøre alt for en.

Kommentér på:
frieser hingst avl?

Annonce