{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.417 visninger | Oprettet:

hjælp... indavl elleer linieavl {{forumTopicSubject}}

jeg har en hoppe efter don romantic... det vil sige don schufro til farfar og det vil sige donnerhall til oldefar

men den hingst jeg godt vil ha på hende er sunny boy som har donnerhall morfar

se gerne lavinias profil og stamtavle..... og sunny boy`s ( fra gørklintgård)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp... indavl elleer linieavl
  • #1   11. maj 2010 Linie når det er 3 led og derefter

• #2   11. maj 2010 det er ikke noget jeg gerne vil.... sunny boy har altid været min drømme hingst... og efter min anden hoppe blev insenineret med ham... viste det sig hun ikke kan ifoles... jeg har nu fået lov til at forsøge igen med en anden hoppe.. og hende jeg har... har jo så også donnerhall ok tæt på sig....

og lijeavl er jo helt " normalt" da der ellers ikke ville sat de heste sammen der gør.... der er rigtig mange heste der dele et navn flere steder en en gang i deres stamtavle... min hoppe har også landgraff ( ladykiller osv) 2 gange i hendes stamtavle... og gribaldi har pastuer xx på 2 sider det er bare ikke lige så tæt på som hos min...

derfor stiller jeg spørgsmålet :O)

• #3   11. maj 2010 skal lige siges.... at sunny boy`s mor er hel søster til don schufro.... som er min hests farfar... er det indalv ??????? det vil sige føllets farmor er den samme som vil være føllets farfar`s søster erdet for tæt på ??

• #4   11. maj 2010 Der er da ikke forskel på linieavl og indavl..

• #5   11. maj 2010 du kan tjekke det på hestedata smiley

• #6   11. maj 2010
    Ser ikke pointen i indavl - selvom man så laver det om til noget kønnere ved navn "linjeavl" og den du laver syntes jeg er tæt på.
    Der er en grund til at jeg syntes heste avl er ved at blive som hundeavl smiley

• #7   11. maj 2010 Jeg synes, at når der er helssøskene i afstamningen, så bliver der pludselig rigtig meget som går igen. Derfor vil det bliver mere end blot linjeavl.

• #9   11. maj 2010 Hvis folk herinde dog ville holde sig til ting de rent faktisk havde forstand på!!
    Hvis du kun kigger 3 led tilbage i det mulige føls stamtavle, så er der ingen navne der kommer til at gå igen hvis det er som du beskriver(gør det evt selv og se om ikke jeg har ret)
    Dvs. du har en indavlsprocent i 3 led der er 0!
    Der er RIGTIG mange varmblodsheste der har "gengangere" i de første 3 led, tror flere af mine fremragende springheste har Cor de la Bryere liggende både 2,3 og 4 gange hvis man tager 5 led..
    u kan sagtens ifole din hoppe med Sunny-Boy.. og ellers så spørg dem på Gørklitgård (er sikker på de vil sige det samme)
    Matilde.. springhesteavler

• #10   11. maj 2010 PS det svarer til du gifter dig med din farfars søsters søn.. det er ikke engang ulovligt for mennesker smiley

• #11   11. maj 2010 Man kan da ikke bare tage et enkelt led ud, når man beregner indavlskoefficient...

Har ikke som sådan noget imod indavl, HVIS man ved, hvad det er, man laver. Det kan blive rigtig godt, men det kan også blive noget rigtig l...

Få rådgivning af nogle, som har styr på det. Du kan også finde programmer på nettet, der kan udregne indavlskoefficienten, hvis du har behov for det.

• #12   11. maj 2010 nej også her vil jeg sige det er ok, der er ingen linieavl eller indavl i det, så sæt du bare drømmehingsten på.
    og held og lykke med insemineringen ;0).

• #14   11. maj 2010 Sunny Boy's mor og Don Schufro er helsøskende.

• #16   11. maj 2010 Der er kun en indavlsprocent på 3,13% i 4. led, så jeg synes godt det kan gå.

Men tag en snak med stutteriet, jeg garanterer de er enige med mig smiley

• #17   11. maj 2010 Som regl er indavl = når det går dårligt dvs følle får alle de dårlige gener

linieavl = når det går godt.. Følle får de gode gener, eller får som var det en "alm." parring

Det er ikke noget man skal bevæge sig ud i hvis man ikke har forstand på avl, eller ikke har en erfaren opdrætter der kan stå til rådighed 24/7

• #18   11. maj 2010 INDAVL er inde for 3 led og linjeavl er når det er længere ude...

Matilde;- )
    du har ret... det svare til jeg giftede mig med min farfar søsters søn og nej det ville ikke være indavl selv hos menesker...
    har snakket med dv og de sagde det samme... det er et led og de krydser ikke hinanden hvor det har nogle betydning da det er over i det som du selv beskriver :O)

og self er der tjekket om de overhovedet passer sammen...
    og det gør de...

har også snakket med ejeren af sunny boy ( jørgen ravn )

og det er slet ikke noget poblem

det er først når vi er ved forældre bedsteforældre søskende osv... og det er jo ikke tilfældet her...

Linda T
    mange tak :O)

• #19   11. maj 2010 Selv tak..
    ved jo hvad jeg udtaler mig om smiley
    og jeg tænker der kan blive en fantastisk hest ud af det!!
    Kan fortælle at kolding hingstecenter der har Diamond har haft lavet en hest: ´double diamond(er ikke sikker på de har stasvet det præcis sådan) den har diamoind til både far og morfar!!¨
    Matilde

• #20   11. maj 2010 Jørgen har vist selv lavet en Sunny Boy på en Don Schufro hoppe, og de billeder jeg lige har set, der ser den helt fantastisk ud.

Som holstener avler, går jeg helt ind for linieavl, og mener det kan gøre rigtig meget godt, man skal bare tænke sig om, og det er ikke alle hingste man skal lave det med. En hingst som Landgraf, kan man jo i mine øjne slet ikke få nok af, og han må gerne være der flere gange. Det samme gælder Cor de la Bryere, men specielt Landgraf.

Jeg mener slet ikke du er ude i noget kritisk, og jeg er sikker på du får et super ridelig afkom, for er der noget Donnerhall er kendt for at lave, så er det ridelighed. Der kan være en lille risici for typen, kan bliver gammeldags, men helt ærlig, så tror jeg det ikke.

Held og lykke med din ifoling smiley

Annette

• #21   19. jun 2010 TIL JER ALLE

hva med en hoppe efet de noir det vil sige.. at ha donnerhall som oldefar i det ene led og ha ham som farmor i det andet...

hvem kan regne den procent og led ud ??

Kommentér på:
hjælp... indavl elleer linieavl

Annonce