{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.270 visninger | Oprettet:

Bøvs!? {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har jo en lille plag fra maj 2009. Han er begyndt at "bøvse"? Der lyder en høj brummen hele vejen op igennem halsen på ham og så åbner han munden og der kommer luft ud. Jeg har først bemærket det idag, men er da lidt urolig for hvad det kan være. Er der nogen der har hørt om noget lign?

Mange forårs-hilsner fra Marie & Bello


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bøvs!?
  • #1   24. apr 2010 har stået et sted hvor der stod en vallak der oz bøvsede, den havde ikke men af det eller noget, så tror ikke det er noget alvorligt smiley

  • #2   24. apr 2010 Præcis!! Jeg mener heller ikke heste skal kunne bøvse. Men hvad i alverden er det så? Tror måske jeg skal have fat i doktor dyr, da det ser ud til at det er ubehageligt på det lille pus:o(

  • #3   24. apr 2010 jo de kan smiley det kunne den vallak i hvertfald

  • #4   24. apr 2010 Hmm det må værre noget andet end en bøvs. Det kan ikke ha været en bøvs.

  • #5   24. apr 2010 de lød sådan og det kom for maven af, og den gjorde det tit og intet tegn på ubehag

  • #6   24. apr 2010 Spørgsmål
    Jeg har en plag som går og "bøvser" det lyder som hvis at når hun synker der blev lukket noget luft ud samtidig. Det er galt hvis hun spiser af en krybbe v gulvet, men er ikke så slemt hvis den er i hendes knæhøjde. Den er ikke krybbebider eller vindsluger(jeg ved godt hvordan det ser ud og lyder)
    Det kan også forekomme på fold, hvor det lidt lyder som en der bøvser med lukket mund efter at have drukket sodavand. Hvad kan det være?

    luft i maven, vindslugning, noget forkert i spiserør/luftrør, jeg har dog ikke villet kontakte dyrlægen om det, for det ser ikke ud til at påvirke hende. Kun mig.

    Svar
    Du skal have plagen undersøgt af din dyrlæge. Det er muligt, at bøvseriet ikke betyder noget, men der kan også være tale om misdannelser i svælg eller spiserør.

    Fandt lige dette:

    Nogle føl og plage bøvser, fordi de har mavesår. Men det plejer de at blive syge af, f.eks. blive nedstemte og få manglende ædelyst.

    Det er umuligt her at afgøre, hvad der kan være galt. Se og få fat i dyrlægen.

    Dytrlæge Jørgen Falk-Rønne



  • #7   24. apr 2010 heste kan sagtens bøvse, det de ikke kan er at kaste op. Alt dette fik jeg at vide da jeg var i praktik hos hestedyrlægerne i nogle uger smiley min egen gør det også selv til tider (:

  • #8   24. apr 2010 En hest kan sagtens bøvse.

    De kan bare ikke kaste op, da de mangler drøblen ,


  • #9   24. apr 2010 Kender til en 2 års hingst som gør det samme - min veninde har det faktisk på video smiley

    Jeg synes, at han gør det når han lugter noget bestemt - så løfter han hovedet højt og ser fjollet ud... mens "bøvse-lyden" kommer ud smiley


  • #10   24. apr 2010 Heste kan ikke kaste op, fordi overgangen mellem spiserøret og mavesækken har en meget kraftig muskulatur omkring sig. Det er nærmest en ringmuskel, der forhindrer at maveindhold kan stige op i spiserøret.
    Man kan anskueliggøre det simpelt, ved at sige, at den opkastnings-kraft der skal til for at overvinde både ringmusklen og længden af spiserøret har hesten ganske enkelt ikke anatomi til.

    Hos heste med lav spiserørsforstoppelse, ses at foderet kommer ud af mund og næse - det er ikke opkast, men "overløb"
    Desuden kan ved svære ubehandlede tarmstop i de øvre afsnit af tarmen ses, at mere fordøjet føde kommer ud af næse og mund, men det er også "overløb" og ikke hvad man forstår ved "opkast".


  • #11   24. apr 2010 luft slugning er et symptom på, at noget er galt.

  • #12   24. apr 2010 Kysse videoen med 2 piger, føj for den da. *

    Den sluger netop ikke luft, men bøvser det ud smiley


  • #13   24. apr 2010 Det skal ind, før det kommer ud.

  • #14   24. apr 2010 MLC: Min gør det også under spisning eller lige efter. Hmmmm må vist hellere kontakt doktor dyr for en sikkerheds skyld......

  • #15   25. apr 2010 CC: Jamen så mener du at de sætter tænderne på krybben og sluger luft ikke? Og så lyder det som en bøvs. Min kommer der luft UD af, det er det der undrer mig.....Men det er tilsynladende kun når han får krybbefoder.

  • #16   25. apr 2010 det lyder som om den er vindsluger.


    heste kan ikke bøvse ej heller brække sig


  • #17   25. apr 2010 Eftersom at flere herinde skriver, om heste der bøvser, så må de jo kunne det smiley

    Min egen plag, har også somme tider kommet med en bøvselyd med munden lukket.


  • #18   25. apr 2010 Ja det var så åbenbart kun igår min lille plag kunne bøvse. Idag er der ingenting (heldigvis) Jeg takker mange gange for jeres input og ideer.

    Mvh
    Marie


Kommentér på:
Bøvs!?

Annonce