{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.363 visninger | Oprettet:

hvilken hingst?? {{forumTopicSubject}}

Jeg står jo og kommer i forårshumør, og kigger hingste... har fundet 3 der kunne du på min oldenborg... nu er problemet bare, hvis jeg skal vælge, hvilken skal jeg så vælge, jeg har det ælle-bælle agtigt lige pt. men det er jo ikke en beslutning der skal tages let...

min oldenborg er kåret i forregister i DV, og der er tager højde for stærke/svage sider i valget af disse tre hingste, samt hun er svær at få i fol med naturlig bedækning så disse tre er kun ved inseminering
Jeg er en blanding af dressur og springrytter, har pt. evner til LB dressur men ønsker at komme i LA klasserne, og i spring har jeg pt. evner evner til LD og lyst til LC... hvilke af disse hingste ville i bruge med denne viden, begrund GERNE:

(link fjernet)
(link fjernet)
(link fjernet)

håber i vil give jer tid til at tænke lidt på det og se om i kan hjælpe mig...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvilken hingst??
  • #2   7. apr 2010 der er i disse tre taget højde for hoppens svage sider. jeg kan ikke bruge bedømmelsen til noget, først og fremmest fordi hun er OLDENBORG kåret i DV, det de leder efter har hun ikke, jeg kigger på bygning og bevægelse, og ser hvad der skal gøres bedre, og det har jeg fundet i disse tre...

Det er blevet til pintohingst da jeg gerne vil have et broget føl, og da min hoppe er kåret i Dv kan jeg såfremt jeg får et hoppeføl, komme videre derfra, både i pinto forening og Dv, eller helt lade være...
    Vil gerne have størst mulighed for broget, men hendes dressur ville kunne forbedres med blod efter De Niro- Donnerhall osv, som der er i boston, men han giver nok også mindst sandsynlighed for pletter...

der står mere om dem her:
    http://www.stutteri-hoelgaard.dk

• #3   7. apr 2010 Stald Zederkof...
    de to første er nemlig efter lækre blodlinier, men den tredie er nemlig med 25% fuldblod, hvilket er supergodt til at forældle oldenborgere med... men ja, svært valg...

som skrevet, pinto fordi jeg altid har drømt om en pletter...

Team KARR - du ville vælge DV - det vil jeg IKKE...

• #4   7. apr 2010 drømmehingsten passer ikke på min hoppe.... eller også er den for dyr....(BH Don Shufro) eller også er han lige afgået sidste år... (Uffe)

forhåbenlig skulle hun ikke være færdig med at avle på endnu... så det skal prøves om hun kan lave broget, sidst håbede jeg på 4 sokker og det lykkedes, dernest på anden hoppe ønskede jeg blis og hvide ben, og fik det, så må tredie gang være lykkens gang... for broget.. måske... man kan ikke få det man ønsker uden at prøve... (-:

• #5   7. apr 2010 det de har til fælles er at deres stærke sider går op imod min hoppes svage sider, hvilket hovedsageligt er det jeg leder efter...

men ja de er forskellige, da jeg ikke har besluttet mig for om jeg ønsker en springhest, en dressur hest eller en all-round hest...

• #6   7. apr 2010 ja, desværre, og min hoppe er i forvejen svær at få i fol, så sakl bruge hingste med meget højt sæd-niveau..

Men nun sidder jeg og hælder mest til Boston - pga De Niro blodet og Sambuca pga, Crelido blodet... arg... det er et svært valg... hvis bare man vidste hvad de kostede... (har mailet til hingstestation) belliggenheden har også lidt med valget at gøre, det er ikke sindsygt langt hjemmefra, i tilfælde af jeg kan hente sæden og inseminere hjemme, da min hoppe går ud af brunst andre steder...

• #8   8. apr 2010 hælder også mest til ham Sambuca :).

• #9   8. apr 2010 Hvis du er til dressur skal du vælge Boston smiley Hans blodlinier er lige så gode som dem hos blue hors hingstene, folk har det bare med at være "racistiske" overfor brogede dressurheste. Men han har altså Donnerhall, De Niro, Voice og Samber i sine blodlinier...

Hvis du vil have spring skal du vælge Sambuca eller Kontrast. Sambuca er ung, men utroligt talentfuld. Kontrast har til gengæld vist at han kan avle heste med S kapacitet i spring.
    Zeeland er den smukkeste af Jens Oles heste, men ham ville jeg ikke vælge.

Men alle jens Oles heste er helt helt fantastiske. Min er efter Kontrast.

Og så kan jeg jo lige nævne at jeg har aldrig mødt en hest der var så god i hovedet som min hest. Og jeg har efterhånden haft mange heste. Så på trods af at jeg har haft dv heste og connemara ponyer og det ene og det andet, så er jeg slet slet ikke i tvivl om at skal jeg have en hest mere, så bliver det en af Jens Oles heste. For de er fantastiske!

• #10   8. apr 2010 Men var det min hest.. Ville jeg smide Boston på den smiley
    De fleste heste kan jo springe en LB, så det behøver du ikke avle efter. Så jeg ville gå efter dressurkapacitet, når du ønsker at ride La dressur smiley

• #11   8. apr 2010 Stald Abli, tak fordi du ville give dig tid til at forklare dit valg... det hjælper på mit valg.

Signe, også tak til dig... det er nemlig også stutteriets ånd jeg har følt mig draget af, og de flotte resultater de har opnået..

det giver mere stof til eftertanke (-:

• #12   8. apr 2010 Og forresten så ville jeg ringe til Jens Ole i stedet hvis jeg var dig. Han er ikke så skide god til at svare på mails haha. Hans tlf nr er 24415580 og han tager stort set altid tlf.
    Men tag ned og se stedet inden du beslutter dig, han plejer altid at være frisk på en lille rundvisning derude. Han har alle hingeste hjemme hos sig selv smiley

• #13   8. apr 2010 Signe, hælder også mest til Boston, men min far siger Sambuca, for størst chance for rødbroget... (det er vi begge helt vilde med, og det kan være muligt da min oldenborg bærer det røde gen)
    men Sambuca er jo ung, og der er kun et enkelt billed hvor han springer, kender du lidt til deres hingste, og ved du om Sambuca er helt igennem springbetegnet, eller virker han til at være all-round..
    min hoppe har dressuregenskaberne, og har avlet dem videre før, det er mest bevægelsen der skal forbedres dér...

• #14   8. apr 2010 Hvis det var min hoppe ville jeg tage den med fuldblod.. smiley
    Men det er kun fordi jeg er mest til de tændte heste.

Hvis du så går efter dressur, (mest hvertfald) så ville jeg også tage den første. smiley

• #15   8. apr 2010 Ja jeg kender lidt til stedet. Købte min hest derfra for 1 ½ år siden og har hold kontakten med Jens Ole ved lige, fordi han bare er jordens flinkeste mand.
    Sambuca er deres springhingst, men La dressur er jo ikke højere end de fleste heste kan gå det, så tror jeg da sikkert han ville kunne. Men han er primært til spring avl, hvorimod Boston er til dressur avl. Og ud af Bostons 9 føl er 6 af dem jo brogede.

Han har alle hingste stående ved siden af hinanden og de er altid helt rolige. Fatter ikke hvad det er den mand gør må jeg indrømme, men han har bare et utroligt tag på heste.
    Men tag ned og se på dem. Han har ridehal på stedet, så du kan se en fremvisning af hingstene.
    Jeg var henne og besøge ham den 26 og han har flere føl der nu, så kan du jo se hvordan afkommene til de forskellige hingste ser ud smiley

• #16   8. apr 2010 Der er forresten en herinde der lige har fået føl efter Boston smiley

Den her lille fis er efter Boston smiley http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=142342

• #18   8. apr 2010 Har haft snakket med Jens Ole, og skal helt klart have fundet pengene til at besøge ham... han ville også gerne tage en snak om hvilken hingst han ville anbefale når han havde set min hoppe, og fået ud af mig hvad det var jeg ønskede mig (-:

Boston er helt klart god afstamningsmæssigt hvis det bliver et sort føl pga. De Niro, men alligevel kunne han fortælle at 7 af 9 (mener jeg) føl på ensfarvede hopper var blevet brogede..
    Samt Sambuca (mener jeg, eller også var det Boston) rent faktisk var halt på kåringsdagen, og derfor ikke fik gangartspoint som fortjent...

• #19   8. apr 2010 Kjeld S... ville også gerne... men han bedækker naturligt... + han står for langt væk... min hoppe har vist sig MEGET svær at ifole naturligt... så eneste chance tilbage for at få føl er at prøve om hun er nemmere ved insemination...

Ellers ville Samondo have været på min top 5...

• #20   8. apr 2010 Jeg synes du skal tænke engang mere smiley Husk Jens Ole er handelsmand, og han vil gerne sælge dig en bedækning, det er det han lever af.

Du siger din hoppe er oldenborg, er der meget fuldblod i hende ?? I så fald ville jeg holde mig langt fra Boston, han er stor og tung, og kommer ikke til af forædle.

Vedr. gangarter, ja så var han ikke rengående, men derfor fik han nu nok de karakter han fortjente og lidt til. Prøv at se de karakter han fik til forbesigtigelsen i DV, hvor bla. en anden pinto hingst gik igennem. Hvis ikke du selv kan slå dem op, vil jeg da gerne fortælle dem, de er nemlig nemme at huske. 7 i type, og 6 i resten, og der var han ikke halt, men fik de karakter han fortjener.

Hvis du ønsker at bruge en af J O´s hingste, så mener jeg Zeeland er den bedste, dog kan man undre sig lidt over den ikke rigtig har været i sporten, den har jo været i ridning i lang tid hos en af de bedste berider vi har her hjemme.

Fint nok du gerne vil have en broget, men er det vigtigste ikke at det bliver en god hest, fremfor farven ?? Hvis du partou ønsker en broget, så skal du jo vælge en homozygot, og her er der vist kun en hest, men han er også ganske fin. Charlatan a Kila http://www.hc-heste.dk/

Ellers må jeg sige at de to dressur hingste jeg mener er meget spændende unghingste for fremtiden i DPF er Søholm´s Bugsy Malone http://www.soeholm.dk/ og Hedens Le Mioche (som jo gik videre til DV´s hingstekåring, samme dag som Boston blev afvist). Han står ved Festigaard.

Annette

• #21   14. apr 2010 Handels mænd er alle hingste holdere vel smiley

Synes du skal vælge sambuca så. Han er super smuk og rigtig fint gående og havde en super løsspringning.. Jeg var personligt ikke særlig vild med hans far J.D. efter crelido (han var kedelig efter min mening) men tror Sambuca´s mor lige har givet det der "pift" af noget "lækkert" der manglede. (forædlings% 46,9)

Boston vil nok blive lidt for kraftig på en oldenborg tænker jeg også mm du har en "moderne" type- de er jo en del mere ædle end de "gamle" oldenborgere. men hvis det er der man vil hen er det jo klart ham du skal vælge. Her er dressur linierne ihvertfald gennemtænkt. (faktisk er hans forædlings% iflg. hestedata 42,3)

Og ja samondo havde også været et super valg til din hoppe da han forædler enormt flot og laver super smukke føl og flere med særdeles god gang og har papirerne i orden. Men ja han er så naturlig bedækning, desværre i dit tilfælde.
    (og ja han vil jo altid være min favorit nr.1 Grin )( forædlings% 35,9)

Annette J plejer jo at være meget obs på blod linier smiley det er vist ikke tilfældet her...
    (charlatan / forædlings% 19,5 ) Homozygot eller ej..

Men ja hedens ( 41,9 %) er en super smuk dressur herre
    og bugsy (35,9) er også rigtig fin- tror måske bare de skal benyttes af lidt mere ædle hopper. MEN de er jo begge nye i avlen så det vides ikke endnu hvordan de avler.. er meget spændt på deres første afkom i år. synes hedens er en super lækker dreng!!!

SÅ ja det var mine input ;D håber du kan bruge dem til noget..

Mvh pernille

Kommentér på:
hvilken hingst??

Annonce