593 visninger
|
Oprettet:
ekstraudgifter på foder osv? {{forumTopicSubject}}
hvor meget bruger man ca på foder osv til en hoppe som er drægtig i ottende måned.
jeg har solgt min hoppe, men får føllet tilbage ved fravænning og skal selvfølgelig betale alle udgifter vedr ekstra foder, dyrlæge osv der vedrøre hoppens graviditet og føllet selvf.
men hvad har i ca brugt mere om måneden??
apr 2008
Følger: 19 Følgere: 21 Heste: 5 Emner: 9 Svar: 794
Så det er meget afhængig af hvilket foder man bruger
Det er kun de sidste 3 mdr. hoppen har brug for ekstra og så selvfølgelig efter foling imens føllet stadig dier.
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 26 Heste: 12 Emner: 439 Svar: 3.243
mar 2005
Følger: 73 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 78 Svar: 1.291
Jeg bruger ca. 400 kr pr. måned på Lac, men henter det også i Tyskland. Normalt bruger jeg ca. 250 kr. på alm. foder til samme hoppe.
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Men lidt ekstra vitaminer, og soyaskrå tilpasset efter hvor mange kilo hø den kan presse ned.
Kan den spise fuldfoder, er det fint, men går den fra foderet, er det en god ide at holde huld med olie, evt. majsolie, der smager bedst.
Jeg gav også lucerne, strukturfoder og O grass, fordi hun ikke ville have wrappen.
Lone
maj 2007
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 152
Efter foling, er der selvfølgelig brug for mere, og igen, alt efter hvornår på året det (om der er godt græs) og hvad hoppen og føllet fodres med, så kan prisen jo svinge.
Men normalt, på steder hvor heste står opstaldet, så siger man prisen stiger med 300 kr om måneden, når føllet kommer til verden, og det tror jeg er en meget fair allround pris. Det er i alle fald det, en drægtig opstaldet hoppe skal give her.
For hopper der går fra foderet og høet, har selv en der begynder på det tidligt, omkring to måneder før, så vil jeg sørge for at give en god tilskudsmusli, så den med små mængder er dækket ind. Olie, som Lone nævner, og så har jeg også selv brugt varmebehandlet majs, men i år prøver jeg med Fiberpiller i stedet, for majs kan de også godt blive træt af, og jeg tror fiberpiller giver mere, samt holder stivelsen nede, selvom jeg ikke er stivelses forskrækket.
Er de rigtig lede af foderet, så er mash om aftenen, der kan man også "skjule" olien i, en rigtig god ide. Min yngste avlshoppe, begyndte at gå fra morgen foderet allerede omkring 6. måned, første gang hun var ifol, og vi prøvede alt. Til sidst i desperation gav jeg hende lidt mash hver aften, og når hun fik det, så spiste hun sin morgenmad
Annette
ekstraudgifter på foder osv?