735 visninger
|
Oprettet:
Kåring af shetter hingst {{forumTopicSubject}}
Hej
Er der nogen der ved hvor man kan læse noget om kåring af shetter hingst. Altså hvad den skal kunne for at blive kåret.
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.460
http://www.shetlandspony.dk/
apr 2009
Følger: 45 Følgere: 74 Heste: 2 Emner: 130 Svar: 1.241
feb 2007
Følger: 33 Følgere: 68 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 147
apr 2009
Følger: 45 Følgere: 74 Heste: 2 Emner: 130 Svar: 1.241
der er avlsmålende
mar 2007
Følger: 17 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 1.330
I første omgang skal hingsten have fuld tre-ledet afstamning og være efter mindst en kåret hingst. Jeg tror også at hoppen skal være kåret. Så skal den kunne gå igennem et alm. dyrlægetjek hvor der bliver set efter drejede testikler og lidt andet. Og så skal den kunne mønstres til den regulære kåring i skridt og trav og for at få den endelige kåring skal hingsten også gå gennem matrialprøven, hvor den skal vises i longe/lange liner/under rytter/for vogn.
Ellers kan du evt. melde dig ind i denne eller en af de andre shetlænder grupper og spørge nogle af dem der er lidt mere opdaterede omkring kåringer end jeg er pt.
http://www.hestegalleri.dk/html/grp_vis.asp?GroupID=7653
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.007
Hvis du har nogle spørgsmål er du meget velkommen til at spørge der, eller sende mig en pb.
Hvis det er Bubbel du gerne vil stille til kåring, kræver det først og fremmest at han ryger på slankekur
Han skal nok i skarp træning, så man kan se muller istedet for deller. Overvægten er nemlig også med til at hæmme gangarterne hvilket der selvfølgelig bliver lagt stor vægt på til kåringen.
Udover det er der ingen problemer for Bubbel i at stille til kåring. Hans tavle osv. er helt i orden (har tjekket ham på hestedata
Udover kåringen og materialeprøven, skal han også stamdata verificeres ved DNA, før han kan optages på hingstelisten.
Der er hingstekåring i maj måned i Fredericia.
Kåring af shetter hingst