713 visninger
|
Oprettet:
Øh!! hvad syntes i???? {{forumTopicSubject}}
Har lige købt en Haflinger på 16 år. Sød og rar hendes føl er lige taget fra.
Hun skal gå sammen med min Irish Cob hoppe Dalmetine.
Men!
Nu kommer det.
Vi har et stykke tid haft en Hingst gående ( på ferie ) da han ejer er ved at flytte.
Ja, så skete der jo det at min Haflinger kom i brunst og at hun blev bedækket. Han er en Irish Cob og en meget fin herre, super sind og alt det der. Men hvad tror i?
1. Hvis hun er ifol, foler hun til oktober ( dumt ik´)
2. Hvad mon det bliver for noget?
3. Kender i nogle med sådan en blanding?
4. Nogle som har et billed.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 431 Svar: 2.577
feb 2005
Følger: 107 Følgere: 101 Heste: 6 Emner: 38 Svar: 423
Det lyder som en okay blanding.. En dejlig en..
jun 2004
Følger: 18 Følgere: 31 Heste: 5 Emner: 26 Svar: 737
Det er uheldigt med oktober-føl, fordi føllet ikke vil kunne få en optimal opvækst. For meget staldtid giver større risiko for dårlig ben osv...
mar 2005
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 8 Svar: 14
Men bare gerne vil høre andres mening, så det er vel ok?
De står i løsdrift lige nu men har bokse så de kan komme ind.
Jeg har selvfølgelig planer om at beholde føllet selv. Da begge har et super sind.
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
Haflinger/irish cob siger du...? Jeg vile da mene at de sagtens ville kunne gå i en løsdrift, hvis de absolut SKAL bevæge sig konstant, for det er jo robuste hesteracer der bestemt ikke er kuldesky. Det tror jeg ikke føllet vil tage skade af.
Kender ingen sådan blanding, men jeg er ret vis på det ville være en dejlig og sej blanding. Hvis du vil sælge føllet, er jeg ikke så sikker på det er så fedt, da der nok ikke er forfærdeligt mange der vil have sådan et "gadekryds". Men ellers: go for it!
dec 2003
Følger: 98 Følgere: 99 Heste: 6 Emner: 63 Svar: 240
mar 2005
Følger: 43 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 1.984 Svar: 10.046
jun 2005
Følger: 56 Følgere: 56 Heste: 9 Emner: 180 Svar: 969
okt 2005
Følger: 29 Følgere: 28 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 31
Ang. det med at få føl i oktober, ja såden kan det jo gå, men lad for guds skyld ikke hoppen og føllet stå i stalden hele dagen. Føllet har brug for alt den motion den kan få i vækstperioden, og oktober måned er ikke så hård en måned mere. Føllet vil efter en måneds tid kunne komme ud sammen med moren i løsdriften og vil med sikkerhed kunne klare vinteren der, når den lige har lært at styre sine ben ordenligt og begå sig i flokken.
Husk også god fodder til hoppen de sidste 3 måneder op til folningen og her er det vigtigt med god hø eller wrap og evt lucerne fordi hoppen ikke kan få fat på noget af det gode forårs græs som er en vigtig ting for hoppen og det nyfødte føl.
Så fortvivl ej, det skal nok gå.
jan 2005
Følger: 72 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 13 Svar: 160
jul 2004
Følger: 168 Følgere: 173 Heste: 9 Emner: 449 Svar: 9.001
jun 2004
Følger: 21 Følgere: 16 Heste: 5 Emner: 26 Svar: 85
Men tilgengæld er folingstidspunktet ikke at stræbe efter - men ingen grund til at græde over spildt mælk, få dyrlægen til at tjekke hende i foråret, og hvis hun er i fol, så rådfør dig med din dyrlæge om den bedste fremgangsmåde!! Held og lykke:) glæder mig til at se føllebassen!
mvh steph
Øh!! hvad syntes i????