{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
713 visninger | Oprettet:

Øh!! hvad syntes i???? {{forumTopicSubject}}

Har lige købt en Haflinger på 16 år. Sød og rar hendes føl er lige taget fra.
Hun skal gå sammen med min Irish Cob hoppe Dalmetine.
Men!
Nu kommer det.
Vi har et stykke tid haft en Hingst gående ( på ferie ) da han ejer er ved at flytte.
Ja, så skete der jo det at min Haflinger kom i brunst og at hun blev bedækket. Han er en Irish Cob og en meget fin herre, super sind og alt det der. Men hvad tror i?
1. Hvis hun er ifol, foler hun til oktober ( dumt ik´)
2. Hvad mon det bliver for noget?
3. Kender i nogle med sådan en blanding?
4. Nogle som har et billed.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Øh!! hvad syntes i????
  • #1   15. dec 2005 Kender ikke den slags blanding, men lyder til en søød balnding : D , sejt .. Synes da i skulle la hende fole smiley

• #2   15. dec 2005 Det er ikke det bedste tidspunkt at fole på, men hvis de kan være inde i en varm stald tror jeg da det skulle kunne gå...

Det lyder som en okay blanding.. En dejlig en.. smiley

• #3   15. dec 2005 Kender ikke sådan en blanding, men i har da selv bedt om det, hvis i slipper en avlshoppe sammen med en hingst, uanset årstid...

Det er uheldigt med oktober-føl, fordi føllet ikke vil kunne få en optimal opvækst. For meget staldtid giver større risiko for dårlig ben osv...

• #4   15. dec 2005 Nu er det jo sådan at jeg ikke er dybt ulykkelig over det.
    Men bare gerne vil høre andres mening, så det er vel ok?
    De står i løsdrift lige nu men har bokse så de kan komme ind.
    Jeg har selvfølgelig planer om at beholde føllet selv. Da begge har et super sind.

• #5   15. dec 2005 jeg tror ikke det vil skade føllet at stå i en stald.
    Haflinger/irish cob siger du...? Jeg vile da mene at de sagtens ville kunne gå i en løsdrift, hvis de absolut SKAL bevæge sig konstant, for det er jo robuste hesteracer der bestemt ikke er kuldesky. Det tror jeg ikke føllet vil tage skade af.

Kender ingen sådan blanding, men jeg er ret vis på det ville være en dejlig og sej blanding. Hvis du vil sælge føllet, er jeg ikke så sikker på det er så fedt, da der nok ikke er forfærdeligt mange der vil have sådan et "gadekryds". Men ellers: go for it!

• #6   15. dec 2005 Angäende folngstidspunktet: Jeg arbejder i Luxembourg i en konkurrencestald med lidt avl. Vi har en super dressurhest som har stäet med et griffelbensbrud, og derfor blev sat i fol. Hun skal fole nu her sidst i januar, sä oktober er da ikke slemt... smiley Held og lykke!

• #7   16. dec 2005 Hvad med at få hoppen scannet???

• #8   16. dec 2005 Det lyder som en af værste blandinger jeg nogensinde har h¢rt om. Jeg har aldrig set sådan en blanding, men tror næppe at der bliver at ride dur ud af det. Oktober vil også være et forfærdeligt tidspunkt for hoppen at fole da det vil være meget koldt (f¢llen kunne nemt blive syg) og der ikke er noget gras på den tid af året. Er du sikker på at hun er i fol? Selvom hun er bedækket betyder det ikke at hun n¢dvendig vis er i fol. Det er derfor at hoppen tit bliver bedækket et par gange for at være sikker på hun er i fol, når det er meningen at hoppen skal være i fol. smiley

• #9   16. dec 2005 Blandingen lyder da ikke allerværst, der skal da nok blive en dejlig hest ud af det!!

Ang. det med at få føl i oktober, ja såden kan det jo gå, men lad for guds skyld ikke hoppen og føllet stå i stalden hele dagen. Føllet har brug for alt den motion den kan få i vækstperioden, og oktober måned er ikke så hård en måned mere. Føllet vil efter en måneds tid kunne komme ud sammen med moren i løsdriften og vil med sikkerhed kunne klare vinteren der, når den lige har lært at styre sine ben ordenligt og begå sig i flokken.

Husk også god fodder til hoppen de sidste 3 måneder op til folningen og her er det vigtigt med god hø eller wrap og evt lucerne fordi hoppen ikke kan få fat på noget af det gode forårs græs som er en vigtig ting for hoppen og det nyfødte føl.

Så fortvivl ej, det skal nok gå.

• #10   16. dec 2005 Tjaaa Det er jo en fin STER hingst der er far ham Royl Cash og hoppen ser da fin ud, så mon ikke det gliver et godt føl.

• #11   16. dec 2005 Tror det bliver en tung s*tan. rent ud og sagt.. En meget solid hest.. =/

• #12   16. dec 2005 Hmm tror sgu ikk der er så fandens stor forskel på din haflinger hoppe og så en normal irish cob... Cash er dog lidt robust, men tilgengæld er deres kropsbygning meget den samme... så føllet får nok en rød broget farve, blir sikkert som en gennemsnits Irish cob... Føllets udseende ville jeg ikke bekymre mig for:) skal nok blive godt..
    Men tilgengæld er folingstidspunktet ikke at stræbe efter - men ingen grund til at græde over spildt mælk, få dyrlægen til at tjekke hende i foråret, og hvis hun er i fol, så rådfør dig med din dyrlæge om den bedste fremgangsmåde!! Held og lykke:) glæder mig til at se føllebassen!
    mvh steph

Kommentér på:
Øh!! hvad syntes i????

Annonce