{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.007 visninger | Oprettet:

Hingst til palomino hoppe {{forumTopicSubject}}

Jah jeg har mig en jo en fin palomino hoppe og jeg kan bare slet slet ikk finde ud af hvad for en hingst jeg skal vælge til hende..

link til hende.
http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=127990

Vil helst have det var en palomino men ikk et must kom med jeres mening hvad i syntes.
har kigget på palominos hjemmeside men der var ikk særlig mange og de få af interesse var i jylland

hingsten skal stå på sjælland eller lolland falster da jeg ikk har lyst til og køre til jylland eller fyn.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hingst til palomino hoppe
  • #1   16. okt 2009 spring eller dressur hingst er ligemeget for mig.
    Den skal have god gang og god benstilling er det jeg går mest op i da hesten jo gerne skulle holde =)

• #2   16. okt 2009 Skal hesten være en bestemt race eller afstamning ?

• #3   16. okt 2009 Nej altså ville helst have en palomino eller pinto på men ja..
    Andet kan også have interesse men altså selvføgelig skal der kommer papire på afkommet

• #4   16. okt 2009 hvad med ham her?

Carpe Diem Blue.

(link fjernet)

• #5   16. okt 2009 K #: Står den ikke i Jylland?

• #6   16. okt 2009 Er der papirer på din hoppe?
    Højst sandsynligt fra Palomino forbundet, siden du kalder hende palomino, når hun er helt alm. rød.

Først og fremmest synes jeg du skal overveje hvad du vil have et føl på hende for?
    Er det for at sælge videre eller for at beholde?
    Hvis du vil beholde, hvad vil du så bruge føllet til? Spring, Dressur, hygge osv.?
    Skal det sælges vil jeg gerne vide hvordan hoppen er kåret, da jeg ikke kan finde noget om det på hestedata.

Dernæst skal du når du har besluttet dig for at beholde føllet og fundet ud af hvad du vil bruge den til finde de negative og positive ting ved din hoppe som skal hjælpe dig med at vælge hingst.

Hvis din hoppe er i palomino forbundet, skal du finde en hingst derfra også for at få papirer. Ellers skal du finde en godkendt hingst fra andet forbund og så kan følle blive LU-brændt.

Er der spørgsmål er du velkommen til at skrive.

• #7   16. okt 2009 hmm sorry, det gik lige stærkt nok.

men hvis du er ligeglad med LU afstamning, så synes jeg du skulle kigge lidt på en hingst med lidt blod i, så du kunne forædle hoppen lidt.
    nu kender jeg ikke hoppens temperament, men en hingst med lidt blod i ville ikke gøre noget.

og der er Carpe Diems far Weltjunge jo interessant, idet han indeholder angloaraber, istedet for fuldblod.

og så laver han lækre føl, selv på små lavbenede ponytyper.

• #8   17. okt 2009 Jeg venter føl efter palomono hingsten Shulay Gold Fever, men han står desværre også i Jylland...

• #9   17. okt 2009 Der er fulde papire på hoppen selvfølgelig.. og hun er brændmærket i paloino hun er ikk kåret endnu men det er planen til sommer..

Føllet skal være beholder. Og om det er dressur elerl spring gør mig virkelig ikk det store da det ikk er på vildt højt plan jeg skal ride.
    Som sagten vil jeg bare godt have hingsten har gode ben altså ikk under 7 i for og bagben. Plus en god gang.

Gider ikk have LU papire men få jeg vel heller ikk fordi jeg finder en hingst fra andet forbund(kåret) ( ved ikk så mege tom dette da jeg mest er idne i welsh avlen)

• #10   17. okt 2009 Pia.. Jah de fleste gode hingste stå i jylland =(

• #11   17. okt 2009 Jo altså er din hoppe ikke i samme forbund som hingsten vil føllet få LU papirer.

• #12   17. okt 2009 Team Grønvang

okey har da set flere som er med færældre i forskellige forbund uden Lu papire men med almindelig papire?

ved bare dette ikk er tilfældet i Welsh

men har altså set mange filfælde hvor hesten altså ikk ahr LU papire selvo forældrende er i 2 forskellige forbun så den holder da vist ikk helt??

• #13   18. okt 2009 Det kræver at hingst eller hoppe er kåret i flere forbund.

I DV f.eks. er der flere race-forbund der er optaget og derfor kan heste af disse racer, eks Hannoveraner, trakhener, Holstener, Oldenburg osv. også kåres i DV.

Men du kan jo ikke få et forbundspas hvis hoppe og hingst ikke er i samme forbund, for hvilket forbund vil du så mene føl hører under?

• #14   18. okt 2009 Men har du eksempler vil jeg da gerne se dem. For min uddannelse indeholder en masse med avl, så vil da gerne lære mere end jeg ved i forvejen.

Nu skal du huske at et forbund og en race ikke er det samme.
    DV, Barokpinto, tysk og tildels dansk oldenborg osv. er jo ikke rene racer, men iblander gerne fra andre udvalgte godkendte forbund.
    Men det ved du jo nok fra Welsh forbundet, der er jo også sektion f (?)
    Hvor det så vidt jeg husker kun behøver være en procentdel der er welsh.

• #15   18. okt 2009 Men hvis jeg var dig ville jeg overveje at stille hende til kåring i DV, så ville hun muligvis komme i forregisteret og du ville få muligheden for at bruge en del flere hingste end du har ved at vælge palominoforbundet.

• #16   18. okt 2009 det kan godt lade sig gøre at få rødt pas på et føl hvor mot og far er fra hvert sit forbund.

et eks. på dette er hvis jeg valgte at bruge De Noir elle Weltjunge på en angloaraber hoppe.
    så ville føllet blive en sportsaraber, da lige netop de to hingste indeholder nok AA blod til at kunne godkendes til indkryds.

og Carpe diem er da kåret hos palominoerne og hans far er lige netop weltjunge.

Men jeg tror desværre nok du vil blive nødt til at bide i det sure æble og transportere hende til jylland, hvis lige netop den rigtige hingst står der.

men altså der står jo heller ikke på hingstelisten om det er naturlig bedækning eller inseminering hingsten tilbyder.
    og dette var nok værd at undersøge inden man afskrev en hingst helt.

• #17   18. okt 2009 Team Grønvang R
    Hmm oki men de bliver vel så ikk LU brændmærket af den grund troede jeg kun var dem som ikk havde stamdog eller delvis stambog??

Jeg har også i plan af både og kåre hende i palomino og dv
    Men jeg tænker

hende morfar er jo Holstener men kåret i dv å ved ikk om hun så kunne komme i mere end forrigister?

• #18   18. okt 2009 Hestetosse M; Man kan ikke få LU papirer hvis ikke hesten har stamtavle.

• #19   18. okt 2009 Snuppet fra en anden side:

Bordeaux omslag:
    Såfremt begge forældre er kårede i samme avlsorganisation, er avlsorganisationens logo angivet på forsiden af passet. Benævnelsen "registreringsattest" er anvendt når både far og mor er optaget i samme avlsorganisations hovedafsnit.

Blåt omslag:
    Her er tale om krydsninger og lign. eller moderhoppen ikke er med i avlsorganisationens hovedafsnit. Benævnelsen "afstamningsoplysning" er anvendt enten i kombination med et dansk avlsorganisations's logo eller landscentret, Heste's logo for stambogsføring (LU)

Grønt omslag (konkurrencepas):
    Heste med ukendt afstamning eller heste med afstamningscertifikat, som ikke er udstedt af landscentret for Heste.

Som der står ovenfor, vil føllet hvis ikke hoppe og hingst er kåret i samme avlsforbund få blåt pas og dette er her LU mærket kommer ind.

Hvis hoppe eller hingst har manglende afstamningsoplysninger og derfor ikke kan kåres, eller hvis de er kåret i forskellige forbund.

Vil du have din hest får et "Rigtigt" stempel på røven og ikke bare LU, ja så skal den hingst du vælger være fra samme forbund som din hoppe.
    Er næsten også sikker på din hoppe bliver nødt til at kåres først.
    Derfor mit valg at kåre den i DV da der er et langt større udvalg af hingste end der er i Palomino.

K # << Ja netop fordi hingstene er godkendt i forbundet. Hingstene er kåret og godkendt til at bruge.
    Du ville ikke kunne bruge en Kåret Fjordhingst f.eks., for de er IKKE godkendt til at iblande.

Det ville også være muligt inde for Welshavlen i sek. F, da disse bare skal indeholde en hvis procentdel af welsh. Derfor kan du f.eks. ifole en DV hoppe med en welsh hingst, eller bruge en godkendt hingst fra eks. DV til en welsh hoppe.

Men du kan ikke bare tage en Hoppe som er brændt i DV eks. og komme en Trakhener hingst som ikke er på DVs hingsteliste på og så regne med at få rød pas.
    Der ville det kræve en godkendelse af hingsten hos DV først, ellers så vil føllet få blåt pas.

• #20   18. okt 2009 Alt det ved jeg godt, min pointe var bare, at når nu palomino forbundet vælger at kåre en hingst efter Weltjunge, mon så ikke de vil tage et føl efter ovennævnte hingst.

og så ville jeg slet ikke vove mig ud i forregister avl, jeg ville som sagt nok bide i det sure æble og så køre hoppen til hingst i jylland.
    og så vælge en cremello hingst, så jeg er sikker på det palomino farvede føl.

og så lige som et kuriosum, hverken Weltjunge eller De Noir er stillet til kåring i DSAH-Shagya-Anglo og Sportsaraber afdelingen.

Der skal søges tilladelse hjem til at bruge dem i ovenævnte forbund og de kan kun bruges, fordi de er kåret i DV OG indeholder tilstrækkelig stor andel angloaraber blod.
    og det ved jeg fordi jeg forhørte mig om muligheden for at avle sportsaraber på min anglo og netop for at få større udvalg end de hingste der var på forbundets hingsteliste.

og så ville føllet ikke få rødt pas, men først opnå det røde pas, når den var stillet til kåring og godkendt som sportsaraber.
    (meget snørklet og indviklet regelsæt)

• #21   18. okt 2009 K # kan se vi er enige. Kan god være jeg har forklaret mig lidt snørklet mht. enkeltgodkendelser v. brug af hingst.
    Dog ville føllet under alle omstændigheder kun få blåt pas og LU mærke, da hoppen der er tale om ikke er kåret, og først når hoppen er kåret vil føl kunne få rødt pas. Eller hvis man vælger at få kåret føllet når denne er gammel nok.

Synes dog at hvis man er så meget imod at lave LU-føl, burde man se hvad man avler på.

• #22   18. okt 2009 ja, vi er vist enige, men har skrevet forbi hinanden om det samme smiley

selvfølgelig skal man se på hvad man avler på, netop derfor ville jeg mene at det er en god ide' med lidt forædling til denne hoppe.

Kommentér på:
Hingst til palomino hoppe

Annonce