1.051 visninger
|
Oprettet:
Charlotte*Stald Fay*
24. okt 2004 Følger: 112 Følgere: 105 Heste: 12 Emner: 575 Svar: 3.829
24. okt 2004 Følger: 112 Følgere: 105 Heste: 12 Emner: 575 Svar: 3.829
Kåret føl efter ukåret far? {{forumTopicSubject}}
Pearl som er kåret (altså min hest) vil jeg have føl i til foråret !
Meen hingsten som jeg vil bruge er Jesper af Damgård
men han er ikke kåret han har været igennem de der teste og prøver men blev skadet få dage inden den endelige kåring !
Men så så jeg at en hingst efter ham var kåret med 9 i helhed men hvordan kan det lade sig gøre ?
(link fjernet)
- linket til hingsten
Så hvis Pearl får et føl så kan den sagtens kåres eller hva ?
Har fået afvide at begge forældre SKULLE være kåret ellers kunne man ikke !
jan 2005
Følger: 262 Følgere: 251 Heste: 9 Emner: 824 Svar: 6.702
Tiril R
okt 2004
Følger: 112 Følgere: 105 Heste: 12 Emner: 575 Svar: 3.829
okt 2004
MEEEN hvad jeg ved er at han løber levende rundt oppe i byen ved siden af kirken i sin fold med blå dækken på !
Men det kan jo være der er 2 jesper af damgård
okt 2004
maj 2004
Følger: 92 Følgere: 83 Heste: 9 Emner: 140 Svar: 691
okt 2004
Men som min far sagde at kåring startede jo med 2 ukårede forældre såe...
Men jeg er jo ikke li'e inde i det der så derfor spurgte jeg Jytte H og hun sagde det kunne kan ikk !
Men hun skal ifol til næste år for første gang så det må jeg jo se hvordan det går, og Pam skal også op til samme hingst så der bluver måske 2 føl i 2007
okt 2005
Følger: 1 Svar: 3
Hvis du har fundet en Jesper af Damgård, der er død, lyder det MEGET mærkeligt hvis der også skulle være en levende een. Tror ikke der er 2 hingste med et sådant navn. Jeg ville nok holde mig væk fra den hingst. Når du ikke får papirer på føllet ved du jo faktisk ikke om det virkelig ER Jesper af Damgård!
Jeg kan finde en Jesper af Damgård på Hestedata. Han var avlsgodkendt i 1996 og 1997, men jeg tror ikke han blev endelig kåret. Når en hingst bliver avlsgodkendt, får den lov at virke i avlen i nogle år. Derfor kan han godt have registrerede afkom, da han i 1996 og 1997 "havde lov" til at bedække, og hans afkom ville i den periode få papir.
okt 2004
Men nu er det jo sådan eg bor i den FORKERTE ;D del af Danmark hvor der ikke er nogle frederikborger hingste der er kåret ! den nærmeste er i silkeborg og det er Zarif mollerup og det tager nok højest 2 timer at køre derned og 2 timer hjem igen + penge for bensin, opstaldning og bedækkningen..
Ved ikke hvad jeg skal gøre for min far trækker lidt på at køre til silkeborg !
okt 2005
JytteH er meget inde i frederiksborgavlen, så hvis hun har sagt dit evt. føl ikke kan kåres, kan det ikke kåres. Jeg ville vælge en anden (avlsgodkendt/kåret) hingst... Det kan godt være at avlen for mange, mange år siden startede uden papirer, men det er noget andet i dag. Hvis en hingst ikke er blevet kåret, er det fordi den fra forbundets side er fundet for dårlig til at videregive sine gener, og dette vidner altså om, at det IKKE er topkvalitet.
okt 2005
okt 2004
Men jeg havde tænkt lidt over ham her :
http://www.heste-nettet.dk/lodge/36681/hest/169/
3000 for bedækning og 60 kr pr. dag er det dyrt eller okey ?
feb 2005
Følger: 34 Følgere: 33 Heste: 10 Emner: 7 Svar: 157
Den hinste som er kåret efter Jesper af Damgården er lavet mens han havde avlsgodkendelse..
og Jesper af Damgården har ALDRIG haft andet end avlsgodkendelse og den med at han kom til skade lige før materialprøven det passer IKKE han har aldrig gået eller været til afprøvning, der var temlig mange andre ting i vejen og en masse historier .
Men det er da en skam at den aldrig blev kåret færdig... og en skam at den på det tidspunkt havde så forsærdeligt et temerament, som jo åbenbart med årene er blevet bedre !!
Og jo der er en del frederiksborgheste som har forstsæd også den som er efter Jesper - Chato og den er død.... Men det bliver nu ikke billigere af at bruge frost med meget dyere.
de koster det samme at have et føl om det er med eller uden papir, men den dag det skal sælges kan prisen være en hel anden.. og så stor er Jylland vel heller ikke at man ikke kan køre lidt for en kåret hingst..
men tilbage til dit første spørgsmål som du jo også har fået svar på flere gange et afkom lavet med Jesper i dag kan IKKE kåres eller udstilles eller bedømmes...
Kåret føl efter ukåret far?