{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
951 visninger | Oprettet:

Linieavl eller indavl? {{forumTopicSubject}}

Ja linieavl eller indavl er i mine øjn det samme. og betyder at man sætter heste sammen med delsvis ens stamtavle... syntes jeg har set det en del gange, og må sige jeg aldeles ikke syntes om det.

Rygterne som jeg høre er at er man en stor avler, som kender de rette mennesker kan man slippe godt fra det, og så betegnes det som liniavl og en ganske god ting... gør den samme nye avler det, er det indavl og ikke noget som bliver set igennem fingre med.

Hvad er din erfaring på dette om råde, og hvad syntes du om det?
Ville du selv gøre det?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Linieavl eller indavl?
  • #1   4. aug 2009
    Aldrig i livet om jeg ville gøre det - ikke når det kan have konsekvenser.
    Det har man jo set på mennesker at det kan have, Christian d. 9's familie var ret så indavlet hvilket fik konsekvenser for 3 svenske prinsesser - de var absolut skudt i hovedet og hørte til på et skøre hus.

Kan ikke se logikken i at sætte heste der er i familie med hinanden sammen, der er jo en grund til man ikke gør dette - også ved mennesker.

• #2   4. aug 2009 ved ikk om det er rigtigt, men det skulle ikk gøre noget en gang med hvis man gør det to gange, bliver der mange med hjerte fejl og lunger der ikk dure osv.

• #3   4. aug 2009 Krikken: Nemlig, er helt enig. Dog siges det at der ikke sker noget ved det hvis det bare er en gang, men ved gentagene gange, fremmer man de svage gener.

Har set tilfæle af en avlshingst har den samme hingst i sine linier 3 gange ud af 4....skøn hingst men ville aldrig bruge den med den afstamning

• #4   4. aug 2009 Danni P
    Ja jeg har hørt det samme

• #5   4. aug 2009 Avl har jeg aldrig helt forstået, altså logikken i nogle bestemmer hvordan den type skal se ud, og hvilke fejl den må have for at hører ind under denne race. f.eks katte og hunde med flade næser hunde med hofte problemer fordi nogle bestemmer at nu skal racen sænkes bagtil! fjorheste er nu pludselig super slanke og sporty! ja sorry men snakker man med gamle mennesker, vil de jo slet ikke kalde de nye typer fjorheste for norbakkere hehe
    Ja indavl eller linieavl, er noget skidt, men så længe man vil beholde en bestemt type og kun har en håndfuld man kan bruge til avl, vil det krydses på et tidspunkt.
    sorry blev vidst lidt langt svar

• #6   4. aug 2009 Jeg synes det aldeles forkasteligt... Selvfølgelig kan man i nogen racer ikke undgå det helt, men de bør ikke komme tættere på en i 4 led.
    Jeg vil ikke selv gøre det hvis jeg har et valg, men desværre er min hingst (dartmoor) Selv offer for "linieavl" fordi der ikke er så mange af racen tilbage (9 godkendte hingste) hans far og mormor er halvsøskende.. Derfor er jeg også meget forsigtig med hvilke hopper han får lov at bedække..

• #7   4. aug 2009 Skal lige for en god ordens skyld sige at jeg arbejder en del med mus, og der kan man sagtens avle linieavl gør man især meget til forsøg, da musene skal være så ens som muligt og der hedder det altså af og til 15 25 generationer tilbage bror og søster avl. Og der ikke alverdens fejl.
    Men ja har man først fej inde, og avler på dem, vil de jo blive fermhævet utroligt hvis man kører bror søster avl, da begge så vil have fejlen.

• #8   4. aug 2009 tina C
    Nej det er jo det der er mad avl, der er en gruppe mennesker der sider og finder ud af den enkelte forenings avlsmål, og ikke alle de nye tiltag er med dyrenes velbefinde i øje, men mere for udseende.

Cawani
    Ja det er rigtigt i nogen tilfælde er det svært at undgå, men der syntes jeg så der burde tages sæd fra udlandet i stedet for kun i lille DK. Det ville jeg gøre hvis jeg ville ind i en avlsforening med meget få hingst.

• #9   4. aug 2009 ja okayy dartmoor, men det er os fordi alvsforeningen går sådan imod alle ting, vi har stået for over halvdelen af alt alv med dem i danmark lige indtil for 4 år siden tror jeg, og vi har aldrig lavet linjealv,

• #10   4. aug 2009 Hmm... Altså i darmoor foreningen har der i mange år vært det problem at englænderne (hvor racen stammer fra) ikke har villet avle med de danske heste fordi de mente at en hingst for mange år siden der var i avlen ikke var dartmoor, men welsh.. Der har for ikke ret mange år siden været en tysk hingst her i Danmark (kan ses heinde under "oak tree play whit me") men ham hentede de hjem igen efter 2-3 år og 30 afkom..
    Der er også Captain Cook i Danmark en engelsk hingst (begge disse hingste har været udlånt til samme avler)
    Men det er jo bare ikke nok...

• #11   4. aug 2009 Jeg glemte.. Der er jo også Ekens Fanfare som også er af engelsk afstamning, men han er også dansk..

• #12   4. aug 2009 jeg mener at der kommet an på hvor i tavlen og hvor meget det er der. har selv en med 3 gange ladykiller i men det er fornuftigt fordelt i tavlen, så der syntes jeg ikke at det er noget problem.

• #13   4. aug 2009 Linjealv bruges vel for at fremme popularitionens enshed i udseende/væremåde?
    Dette bevirker, at hestene er meget ens, og antallet af dårlige, såvel som extra gode heste, formindskes.
    Ved normal avl, vil der være et større antal dårlige heste, men også et større antal gode heste.

Linjealv bruges vel for at fremme popularitionens enshed i udseende/væremåde?
    Dette bevirker, at hestene er meget ens, og antallet af dårlige, såvel som extra gode heste, formindskes.
    Ved normal avl, vil der være et større antal dårlige heste, men også et større antal gode heste.

Linjeavl:

Normal avl:

• #14   4. aug 2009 ja Ekens Fanfare har været vores, den blev solgt til Sverie og så hentede vi den der, men den gik da os hen og fik 1. plads til kåring, men så fik den squ snittet klungerne af
    men Prins den har vi endnu, smiley

men kender ikk så meget til det der import af dem hingste, men kan godt huske der var en der hentede en tysk hingst og avlede på den uden den var avls godkendt i danmark

• #15   4. aug 2009 'Jeanne Hölm smiley '
    Ja det er sikkert det "man" siger for at give en grund, men syntes ikke det er grund nok. Det er tit det er halv søskene der sættes sammen, og ja det syntes jeg er for tæt på. Hvis det er 4 genartioner ude kan det gå an, men er det inden for de samme 4 generationer syntes jeg aldeles ikke det er godt.

• #16   4. aug 2009 Linie avl og indavl er meget brugt ved gnavere og reptiler, det blir brugt for at fremme de gode sider eller for at påvise en bestemt genetik.
    Der er lavet undersøgelser om indavl ved mus, og mener at der er blevet avlet over 50 led indavl i ved mus, uden nogen defekter er dukket op.. Men det kan jo osse kun lade sig gøre, hvis man KUN avler videre på sunde og raske dyr

• #17   4. aug 2009 kamilla: der er nok ingen der ønsker at få en afkom der har en defekt smiley

• #18   4. aug 2009 Danni P - kommer dælme an på hvad det ska bruges til smiley Der sidder masser foderavlere rundt i hele verdnen som er skide ligeglade med dyrets ve og vel, så længe det "bare" er foder.. Tror heldigvis ikk at der er så mange af dem herhjemme

• #19   4. aug 2009 ja dem er der heldigvis ikk så mange af mere, da der ikk er speciel mange penge i at avle mere, det kun hvis man har nogle af top hopperne eller hingstene,, :S

• #20   4. aug 2009 Danni P - hihi tænkte nu os mere på gnaverne smiley Men ja det er jo ikk det eneste sted det finder sted

• #21   4. aug 2009 når okayy smiley for der er da godt nok ikk særlig mange penge i at alve hvis man bare har "normale" avl :S

• #22   4. aug 2009 Danni P - Står godt nok temmelig stille for dem der avler pt... Egentlig rigtig ærgeligt

• #23   4. aug 2009 ja meget,, for så okmmer der endnu mere import,, :S men der er os mange heste der er importeret der er gode smiley

• #24   4. aug 2009 Min er efter Prins :o) Og hans (min) mormor er halvsøster til Prins..
    Oak havde vist licens i DK.. Jeg vidste så ikke det me Fanfare.. Hvorfor??

• #25   4. aug 2009 fordi avls foreningen gik så meget imod os, og så avler vi ikk mere, nu har vi bare gamle prins, og den skal bare ha lov til at gå har hjemme til han ikk kan mere, tror han er ved at være 26 smiley
    men Cawini - hvcem er din hests mor?

• #26   4. aug 2009 Hun hedder Duci Ronda (kender du hende?? Jeg skal nemlig have hende DNA testet fordi min skal avlskåres). Morfar er Dolomit af Stegstedgaard..
    Trækker i så Prins ud af avken??

• #27   4. aug 2009 ja det er os der havde stutteri Ronda da vi boede på mors smiley
    - men ja han har kun 3 damer os hygge sig med i år :S

• #28   4. aug 2009 vi havde da faktisk os Dolomit ;D

• #29   4. aug 2009 Er det rigigt O_O.. Kan du ikke fortælle lidt om dem? Jeg har søgt og søgt efter hans familie men har ikke kunne finde dem.. Ved du om Duci (hvordan det så end udtales) nogensinde er blevet DNA testet??

• #30   4. aug 2009 hmm ved ikk, der var jeg kun en lille dreng den gang ;D

• #31   4. aug 2009 Hehe.. Ja okay XD... Jeg har bare INTET kunne finde om dem og Chico (kig evt. profil) Er simpelthen så kær trods det at han er hingst er han en af de nemmeste og kærligste ponyer jeg har arbejdet med.. Og dét at jeg selv har lagt alt arbejde mht til opdragelse osv. bekræfter bare hans fantastisk temperament... Og sådan et temperament (og gang) er jeg ret sikker på ikke kommer fra hvad som helst...

• #32   4. aug 2009 dartmoor er for det meste rolige at ha med at gøre, og utrolige børnevenlige smiley

• #33   4. aug 2009 Jo tak.. Det har jeg opdaget :o)
    6 gang min dreng har rytter på
    (link fjernet)
    Og første gang han møder en pressending som ikke ligger på jorden..
    http://www.baboom.dk/uploads_mar/894702.jpg

Men nu må jeg se.. Han er fik god kritik fra andre avlere på det fynske dyrskue (havde ham ikke til bedømmelse, så ved kun hvad de andre sagde) Så han er medt til kåringen her i august.. Så håber han går igennem.. Men det er lidt et sats.. Jeg ved slet ikke hvad de kigger på når de bedømmer og det var slet ikke meningen at han skulle gå som hingst..

• #34   4. aug 2009 efter min mening er der squ ikk meget at kridiser ved ham,, men det er os ligesom om de alver dartmooren fuldstændig anderledes end fra 7 år siden, der hvor vi fik 17 føl hver år, det er slet racetypisk mere :S det er ellers en skam,
    - men hold da op den har sqtma en godt hovede den af din smiley

• #35   4. aug 2009 Indtil videre er eneste minus (af hvad jeg har fået at vide) at han er lidt smal fortil.. Så der har jeg forsøgt at lægge lidt ekstra muskler..

• #36   4. aug 2009 hmm, okayy :S

Kommentér på:
Linieavl eller indavl?

Annonce