{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.470 visninger | Oprettet:

Hvad sker der lige!? Kæden og føl :S {{forumTopicSubject}}

Hej alle HG'er smiley

Ja, min hoppe er højst sandsynlig i fol, da hun blev bedækket i sommers, og blev scannet 5-6 uger efter, hvilket viste at der var et føl i hende.
Men man kan jo aldrig være sikker på at de ikke smider føllet, så man kan jo godt gå her og ha sin tvivl nogle gange.

Nå, men da jeg så var ude ved hestene i dag, kom jeg til at snakke med Dorte(Hende der ejer stalden)
Deres ene ko har kalvet kl. 3 i nat, og de har nu en fin lille kvie kalv smiley Vi kom så til at snakke om vores hopper som begge sku være i fol, og hun fortalte så noget meget mærkeligt.
Hende og hendes mand Tommy, havde haft gæster over og spise en aften, og Tommy sidder så og snakker med en af mændene. Manden fortæller så at hvis man vil tjekke om sin hest er i fol skal man bare tage en kæde, og holde den over et bestemt sted på hestens ryg, hvis kæden så svinger hen langs ryggen/ på langs, skulle hoppen være i fol, men hvis den svinger fra side til side/ på tværs skulle der ikke være noget.
Manden kunne slet ikke forstå at en ’hestemand’ som Tommy slet ikke havde hørt om det før, når han havde været med til at avle heste hele sit liv.
Nå, men Tommy troede vist ikke rigtig på det så de lavede derfor en kæde, og gik ud i stalden til deres hoppe Raya, som gerne skulle være ifolet. De afprøvede det så på hende, og kæden viste at kun sku være i fol. Tommy troede stadig ikke helt på det så de prøvede også på deres vallak Sigurt, hvor den viste det modsatte :S

Nå, men efter Dorte havde fortalt mig og min far alt det, sagde min far at jeg skulle prøve at tage dækken af min hoppe Jackie så vi kunne få bevist at det virkede. Imens jeg tog dækkenet af hende hentede Dorte så kæden.
Da hun kom tilbage holdte hun så kæden over Jackie's ryg, og hun holdte tydeligvis hånden fuldstændig stille! Men så lige pludselig begynder kæden stille og roligt at svinge let! :S Det tager så mere og mere til og den svingede så hen på langs med Jackie's ryg, hvilket jo skulle betyde at hun var i fol.
Jeg syntes selvfølgelig det var vildt mærkeligt, men min far var ikke helt overbevist, for det kunne jo være den gjorde det ved alle heste, om de er ifol eller ej.
Nå, men vi går så ind til Dorte's pony, Sigurt som er en vallak, og han sku jo selvfølgelig ikke være i fol smiley Nå, men vi holder så kæden på samme måde hen over hans ryg, med en HELT stille hånd. Kæden begynder så pludselig at svinge fra side til side, hvilket jo viser at han ikke er i fol :S

Der blev både mig og min far så helt overbevist. Utroligt, og så min far, der ellers normalt syntes at sådan nogle ting er noget overtroisk pjat.
Jeg fatter ikke lige hvad der sker? :S Har i hørt om det før, evt prøvet det?

Jeg syntes det lyder total underligt, men jeg så det selv med mine egne øjne :S
Hvordan kan kæden svinge selv sådan? Er det noget med hestens hjerte? Altså at grunde til at kæden svinger på langs når hoppen er i fol, er fordi at der er to hjerte (Et fra føllet og et fra hoppen) som tiltrækker, eller sender energi? Jeg kan slet ikke forstå det :S
Skriv endelig hvis i har en idé om hvad det er der gør det!

- Undskyld det blev lidt langt, håber i vil læse det igennem alligevel smiley Prøvede at forklare det så godt som muligt, så håber jeg fik formuleret det godt nok til at i kan forstå det smiley

( Forresten er jeg lidt i tvivl om indlægget er korrekt placeret eller om den sku ha været under ”off topic” så undskyld hvis det er sat forkert ;b )

Mvh. Louise

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad sker der lige!? Kæden og føl :S
  • #1   14. mar 2009 Emnet har jo noget med avl at gøre..

Hmmm spændende.. det må jeg vist lige prøve på Canna i morgen..
    Bare en almindelig halskæde? Eller en tøjre-kæde?

• #2   14. mar 2009 Ja, det var nemlig det jeg tænke, men kom lidt i tvivl ;b

Altså ved ikke om det er det samme med en halskæde, men vi brugte sådan en lidt tykkere kæde, nærmere en lænke.

Noget lingene det her tror jeg :b
    http://www.carl-ras.dk/gfx/imager/catalog/45271030.jpg

• #3   14. mar 2009 Dog ikke så tyk som en tøjre-kæde smiley

• #4   14. mar 2009 Anne Mette M

Vi ved sådan set heller ikke om Raya er i fol da hun ikke har været tjekket. Men jo vi ved jo alligvel at hun har været ved hingst :b

Vi prøvede det også med min anden hoppe Bella senere, og det viste den negativ. Altså at der ikke var :b Hende er jeg nemlig meget i tvivl om da hun en dag var løbet sammen med hingsten, og vi nåde at se ham på hende flere gange inden vi fik fanget dem ;S

Jeg ved ikke om det passer, men det er ligefør jeg er overbevist, det virker bare lidt for utroligt, men tænkte på om det kunne være en logisk forklaring??

• #5   14. mar 2009 Taz
    Ja, jeg spurgter os om man ikke bare kunne bruget et pendul, men det viste Dorte ikke helt smiley
    Syntes det lyder lidt utroligt, men der kan jo være en logisk forklaring et sted smiley

• #6   14. mar 2009 bummelum..
    det samme kan man gøre på gravide kvinder for at finde ud af kønnet, svinger det den ene vej er det en pige og omvendt. ved så ikke lige hvilken vej det skal svinge..

dette er en gammel skrøne, sp mon ikke også det er det med hopper ?
    jeg ved det ikke, men jeg ved at i det fleste tilfælde har "pendulet" ret..

• #7   14. mar 2009 Christina J
    Okay, det har jeg aldrig hørt før smiley huuh

Ja, men det virker bare meget overbevisene. Med alle de "tilfælder" der er så ;b

• #8   14. mar 2009 Anne Mette J
    Ja, der er jo en masse vi mennesker ikke kan forklare .. sådan er det bare smiley Syntes også det lyder utroligt, men alligvel virker det overbevisene ;b

• #9   14. mar 2009 Taz
    Ja, jeg tror klart der findes mere end hva vi mennesker kan forklare smiley

Det er der fedt at i sparer dyrelæge regninger på det (: Har aldrig forstået/ hørt nok om det til at kunne droppe en dyrelæge til fordel for det.

• #10   14. mar 2009 Okay, det lyder spændene smiley

• #11   14. mar 2009 Hvor skal man holde kæden op over præcis??

• #12   14. mar 2009 Det er gammel overtro. Man brugte i gamle dage et pendul og det blev brugt både ved mennesker og dyr.
    Om det virker er nok tilfældigt.

Du kan selv få pendulet til at flytte sig, hvis du sætter dig ved et bord med pendulet i hånden og tænker hvad vej den skal svinge. Man skal bruge en kæde med noget smukke eller vægt i.

• #13   14. mar 2009 Smukke = Smykke

• #14   14. mar 2009 Film det xD

• #15   14. mar 2009 Johanne C
    Jeg kan ikke forklare det helet præcis, men lige hen over ryggen, lidt fremme. Ikke helt ved stangmål knoppen, men lidt længere bageved den. :b

Berit J
    Gamel overtro eller ej, så kan der jo godt være en logisk forklaring på det smiley Det kan jo ske at noget ved hestens krop påvirker kæden/pendulet til at svinge :b
    Jeg ved det ikke, men virker bare ret overbevisene smiley
    Dog brugte vi ikke en kæde med noget tungt i bunden, det var bare en lang kæde/lænke :b

Camilla M
    Ja, det var nemlig sådan noget lignende jeg tænkte at det kunne være, men var ikke sikker smiley

Christanna - LÆKKER HEST SÆLGES
    Jeg tror da godt jeg kan filme det en dag hvis det er smiley

Anne Mette M
    Jeg kender ikke selv så meget til det, så ville aldrig selv kunne erstatte det med en dyrelæge, men det kan jo ske at der er andre der bruger denne metode, i stedet for at få dyrelægen til at komme og tjekke smiley Det kan jeg ikke se noget galt i ;b
    Men hvis det f.eks. er en skade burde man efter min mening nok få dyrelægn ud (:
    Har du prøvet at tale med dyr? :b

• #16   15. mar 2009 Lyder spændene vil da prøve det når min ene hoppe kommer hjem fra hingst, men tror at jeg vil få en 3- person som ikke kender hoppen, til at prøve på dem der har været til hingst og den der ikke har været til hingst og se hvad de sker - hvor langt skal hopper være henne før man kan se noget ?

• #17   15. mar 2009 Lonnie B
    Ja, det kunne være spændene og se smiley Jeg ved faktisk ikke helt hvor langt henne de skal være før man kan se noget :b Min hoppe Jackie er 7 måneder henne, og den anden hoppe Raya er vist omkring 9 måneder henne smiley

• #18   15. mar 2009 Anne Mette M
    Okay, spændene ;o
    Kunne godt tænke mig at vide noget mere om sådanne ting, det er spændene at "studere"
    Min moster går meget op i det med ånder, da hun selv har haft mange mærkelige oplevelser med det. Men hun tror at ånder er gode og hjælpesomme, altså nærmest skytsengler smiley

• #19   16. mar 2009 Har i virkelig aldrig hørt om det før?? Det kender min mor helt tilbage fra da hun havde heste.

Vi har prøvet det på Omira de to gange hun har været i fol, og begge gange viste det sig at være rigtigt. Vi gør det bare med et hår fra hoppens hale og et søm bundet i enden af håret. Så holder man håret op så sømmet er ud for hoppens flanke, og hvis sømmet bevæger sig fra side til side (altså i en linje) får hoppen et hingsteføl, og hvis sømmet bevæger sig i en cirkel er det et hoppeføl. Og hvis sømmet står stille er der intet føl i hoppen.

Jeg har faktisk et videoklip liggende fra Omiras anden drægtighed hvor sømmet tydeligvis kørte i cirkler og ganske rigtigt fik vi et skønt hoppeføl smiley

Videoklippet kan ses her: http://www.youtube.com/watch?v=cPh4z96IYUI&feature=channel_page

• #20   17. mar 2009 Det er der måske ingen der har noget at sige til? smiley

Kommentér på:
Hvad sker der lige!? Kæden og føl :S

Annonce