{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
873 visninger | Oprettet:

Mistede mit ufødte føl fredag d. 13... {{forumTopicSubject}}

Min dejlige hoppe havde termin 23 maj med Romanov.

I eftermiddags da jeg skulle lukke heste ind, opdagede jeg at der hang noget ud af enden på Lumina.. Jeg gik totalt i panik og ringede direkte til min dyrlæge, som desværre ikke havde tid til at komme, så jeg måtte ringe til centralen. 30 minutter gik, hoppen kom ind i sin boks, og stod som om hun skulle tisse hele tiden, men der kom intet. Jeg rev dækkenet af i en fart, og kunne se hun slet ikke var tyk mere, så vi gennemgik hele marken. Men fandt intet.. Dyrlægen kom, og han stak armen i hende.. Jo, den var god nok.... Hun var ved at kaste... Så han måtte grave hovedet frem, som var længere nede end benene, og efter ca. 10 minutter trak han føllet ud med kæder.. Det var en meget hård oplevelse, som jeg nok skal have snakket igennem et par gange.. Lumina afviste ret hurtigt føllet, og lagde sig ned med ryggen til det og spiste sit hø. Dyrlægen konkluderede, at navlestrengen var bristet for et stykke tid siden, for føllet lugtede MEGET dårligt. Hun fik noget beroligende og smertestillende, og nu skal jeg tjekke hende flere gange indtil dyrlægen kommer i morgen formiddag og tjekker.
Hun fik alt ud, og fik nogle stave sat op. Boksen er tømt, føllet er kørt væk og hun spiser heldigvis sin mad..

Nøj hvor er jeg bare ked af det..

Hvor er der bare mange spørgsmål der kommer frem...
Kan hun komme i fol igen i år? -Og er det smart?
Hvordan med følanmeldelsen.. Hvad skiver jeg?
Er det godt at motionere hende nu her eller hvornår?

Bare jeg ikke mister min dejlige hoppe.

Hun er 17 år i år, og skulle have/har fået sit føl nr. 3 i streg.

Lige nu læner jeg mig meget op af min dyrlæge, for hvad ellers kan jeg gøre??

Vil gerne høre fra ERFARNE avlere.....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mistede mit ufødte føl fredag d. 13...
  • #1   13. mar 2009 orh... stakkels dig!!

  • #3   13. mar 2009 jeg er ikke erfaren..
    Men ville undersøge med romanovs holder om du ka få ombedækning til en anden pris, da føllet jo ikke er folet.. men ikk sikkert, da den jo er erklæret drægtig..
    ville ikk lave følbeskrivelse og anmeldelse når det er så meget før- men ring til LU de ved hva du ska gøre.
    Min hoppe folede et levende føl, som gik bort inde for den første mrd, det inberettede jeg.. men du skal nok inberette at den ikke har folet, og den har kastet..!


  • #4   13. mar 2009 (link fjernet)

    ville skrive misdannet.. og dødsfødt.
    og at det ikke ønskes registreret..
    Men var jeg i din situation, ville jeg ikke gøre noget- andet end at holde mig til dr.dyr..


  • #5   13. mar 2009 Hej

    Har du mulighed for det så få hende ud at løbe nu, hun står og ser ud som om hun skal tisse, fordi hun skal have renset børen, så der ikke kommer kronisk børbetænelse, så ja, jo mere hun røre sig, jo mindre skade, er efterbyrden gået??? tjekkede dyrlægen det, vi kalder livets træ, i moderkagen???

    I kan hvis hun er ren, godt bedække hende igen i år.

    sidst men ikke mindst, hvor er det synd smiley

    Skriv gerne hvis du har spørgsmål.

    Knus Anita W


  • #6   13. mar 2009 Uh det er bare så træls en oplevelse.. vi har med tiden også måtte sige farvel til et par af de små. Det er forfærdentlig, men godt hoppen ikke er påvirket af det . altså mht savnet.
    Du bør nok gøre det din dyrlæge anbefaler da det jo er ham/hende der har undersøgt hesten. Men som hovedregel hvis ikke der er sket noget under selve folingen, er at hun skal ud og rører sig så man er sikker på hun bliver renset helt ud, men kan se hun har fået noget til at hjælpe udresningen på vej så det er godt. Men eftersom føllet har været dødt i en periode, skal du nok være glad for hun har smidt nu, så der ikke kom yderligere komplikationer med betændelse ect.
    Du kan jo få taget en svaber prøve på hende og se om der er evt. forandringer såsom bakterier og lign. der skulle hindre en ny ifoling.
    Men trist måde at starte sin weekend på, stakkels lille hyp..


  • #7   13. mar 2009 Ej hvor trist . Føler virkelig med dig, det er forfærdeligt at miste sådan en lille en

  • #8   13. mar 2009 Efterbyrden er gået, og hun er helt tom nu, så det skulle være iorden..

    Øv....


  • #9   13. mar 2009 så skal hun bare ud på en dejlig lang dag på folden imorgen og få nogle gode d vitaminer af solen, samt rører sig lidt efter sikkert en lidt hård dag for hende.... Heste kan jo også sørge så ud med andre heste i den forhåbentlige gode sol imorgen så hun ikke står inde og lurer..

  • #10   13. mar 2009 Jeg spurge lige min stedmor, som har arbejdet med mange følhopper i mange år..
    Hun siger at det bedste for hoppens psyke er at sætte hende i fol med det samme.. Hun siger også at du skal gå ture med hoppen, så hun får noget andet at tænke på og så skal du bare gøre som du plejer med hende og ikke ynke for meget om hende.. Selvfølgelig hvis dyrlægen giver lov..


  • #11   14. mar 2009 hej
    ja det er en virkelig trist historie, noget man elst ikke vil opleve, men godt den kom ud og ikke har forgiftet lumina.

    Cawani. jeg har nu aldrig hørt om at det er bedst for hoppens psyke at blive ifolet igen med det samme og vi har dog haft en del både levende og døde føl igennem årene som avler. hesten hjerne er for det første ikke ret stor og meget lidt veludviklet i det center hvor føelser er. jeg har aldrig haft en hoppet der har sørvet over et føl, så længe de bare har set hvad der er sket med det.

    hilsen kristina


  • #12   14. mar 2009 nej hvor forfærdeligt, føler virkelig med dig mette... Det da virkeligt pisse træls sådan noget. Heldigvis din hoppe har det godt.....

Kommentér på:
Mistede mit ufødte føl fredag d. 13...

Annonce