{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan den kåres..
  • #1   23. okt 2008 Den er selvfølgelig os connemare..

• #2   23. okt 2008 Nu ved jeg ikke så meget om connemara, men hvis det er en EU-godkendt hingst burde den kunne.

• #3   23. okt 2008 Hvis hingsten er kåret i Frankrig - ja. Men så vidt jeg husker kan du ikke få logo på før føllet er kåret i DK, medmindre du vælger en hingst der også er kåret i DK.

• #4   23. okt 2008 Men altså hvis jeg tager til følkåring i DK, og den får gode karakter, så får den vel os logo, plus stamtavle osv..

• #5   23. okt 2008 Stamtavle behøver den ikke tage nogen steder for at få.
    Det danske connemaralogo - det gotiske C - kan du ikke få ved bare at tage til følbedømmelse, hvis du bruger en fransk hingst. Der skal hingsten være kåret i DK også. Men der kommer logo på så snart føllet selv er blevet kåret (som voksen).

• #6   23. okt 2008 Du kan ikke få logo på et føl efter ikke dansk-kårede forældre. Følshow har ingen betydning. Men det gør ikke noget - jeg er stolt avler af logoløse-connemara. Hele vores følårgang sidste år, i år og næste år er uden logo.

Theresa: den får da ikke logo af at blive kåret...?

• #7   23. okt 2008 Cille S: Jeg forstår ikke helt, har du stamtavle på dine føl?

• #8   23. okt 2008 Ja, de har stamtavle og rettigheder mht. kåring præcis som logo-føllene. Men da de er efter udenlandsk kårede hingste, så har de intet logo i papirene.

• #9   23. okt 2008 Hvad har det af betydning for avl, og salg?

• #10   23. okt 2008 Cille S
    Jeg er altså også ret sikker på at de får logo i passet når de bliver kåret som voksne. I shetlænderforeningen får afkommene heller ikke logo i passet hvis ikke de er efter dansk kårede forældre (Der er mange impoterede hingste som er kåret i england eller et andet land), men de får logoet i passet når de selv er blevet kåret

• #11   23. okt 2008 Som Labaniet siger, der kommer logo i passet - den bliver ikke brændemærket ved kåring.

Mht. til avl har det overhovedet ingen betydning at der ikke er noget logo, for som Cille siger, de har præcis samme rettigheder som logo-føllene. Salgsmæssigt vil jeg heller ikke sige det har nogen betydning, udover det at hvis du bruger en fransk hingst, så vil den, i hvert fald på fadersiden, have nogle attraktive blodlinier i forhold til et rent danskavlet føl, da der efterhånden er et ret lille udvalg af hingste i DK.

• #12   23. okt 2008 Simone: Logoet har absolut ingen betydning. Det eneste det betyder er, at forældrene er dansk kårede. Ponyer med/uden logo er ligestillet.

Labaniet: Jeg er ret sikker på at de ikke får det. Logoet "betyder" at der findes en dansk kåring på forældrene. Det ændres jo ikke ved fremstilling af ponyen...

• #13   23. okt 2008 Synes det er lidt forvirrende.. Men altså brændemæret kan de først få, når de bliver kåret når de fylde 3?

• #14   23. okt 2008 Jeg har netop tjekket connemarareglerne. Hvis forældrene ikke er dansk kårede, så kan du ikke på noget tidspunkt opnå logo. Så hvis du vil have logoet, så skal du bruge en dansk kåret hingst. Avler man med EU-godkendte forældre, får føllet intet logo, men præcis de samme rettigheder som logo-føllene.

Der er frit valg mellem brandemærkning og chip for føl. Intet bliver mærket på et senere tidspunkt.

Håber det var klart nok, ellers skriv!

• #15   23. okt 2008 Cille S:
    Hvor har du fundet at de ikke får logo ved kåring? Jeg har nemlig lige kigget shetlændernes regler igennem, og der står det samme, men der ved jeg at de får logo i passet ved kåring i DK, selvom de ikke har det inden

• #16   23. okt 2008 Der står i reglerne, intet logo til ikke dansk kårede forældre. Der står intet om at logo kan opnåes som følge af resultater/kåring. Sådan noget skal stå i reglerne.

Jeg kan huske, at emnet har været oppe til diskussion for et/få år siden, men intet blev vedtaget. Derfor findes den mulighed ikke på nuværende tidspunkt.

• #17   23. okt 2008 Jeg troede egentlig at det var noget der var blevet bestemt længere oppe end i avlsforeningerne, det er jo Landscentret der står for stambogsføringen. Jeg mener i alt fald at det var pga dem, at shetlændere uden kåret mor fik rødt pas, og samme vilkår om at kunne stille til kåring. De fik bare ikke logo i passet, men det vil de får hvis en dag de selv bliver kåret

• #18   23. okt 2008 Jeg tror ikke landscenteret har ret meget at skulle have sagt. Det er EU reglerne der er årsagen til de mange ændringer de sidste par (og kommende) år.

Men jeg er overrasket over, at shetlænderne kan slippe igennem med ukåret afstamning. Der bliver vi fanget i et register uden nogle som helst rettigheder for ponyen selv og dens afkom.

• #19   24. okt 2008 Det er også kun når de selv bliver kåret at de får logoet, og selvfølgelig skal moren have rødt pas (ved ikke om hun skal have logo i) Det er vist ret nyt, og så vidt jeg ved, noget der blev bestemt ovenfra

Kommentér på:
Kan den kåres..

Annonce