{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
537 visninger | Oprettet:

For tidlig at fravænne ? {{forumTopicSubject}}

Jeg har et dejligt føl som blir 6 måneder her d. 24 i denne måned. Nu er det bare sådan at moren er i brunst og føllet er total fremme i skoene.. Han er allerede begyndt at springe på hende selvom der ikk sker noget ved det.. Han står i egen boks om natten og er ikk afhængig af sin mor kun når han skal have mælk.. Når de er på fold går han sammen med de andre heste end hans mor..
Moren er ret træt af ham for tiden, så jeg ville høre om det var for tidligt at vænne ham fra sin mor ??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  For tidlig at fravænne ?
  • #1   7. okt 2008 vi har lige taget føllet fra sin mor i sidste uge... og den bliver først 6 måneder den 21 i denne måned... og det har der slet ikke været problemer med... føllet kaldte lidt på sin mor, men hoppen har overhovedet ikke kaldt på føllet... så i kan sagtens fravænne nu... hvis i syns de virker klar og det lyder det til i din beskrivelse... smiley

• #2   7. okt 2008
    Lille Teglgaard .

Det er også fordi jeg skal af med moren så hurtigt som muligt da jeg ikk kan have hende mere.. så det ville være lidt godt hvis jeg kunne få hende solgt og bare have føllet

• #3   7. okt 2008 jeg tror sagtens det kan lade sig gøre... det eneste vi har skulle holde lidt øje med er hoppen yver, men de er stille og roligt svunden ind... så tag du den bare fra...
    min frieser hoppe, fik jeg da den var bare 4 måneder gammel... den kom fra holland og på det sted hvor den stod tog de dem fra så tidligt...

• #4   7. okt 2008 vores hopper skubber normalt selv føllet fra, når de er ca 5 mdr, så det er ikke for tidligt for dit føl..

• #5   7. okt 2008 Vores føl er kommet væk om natten d. 1 oktober, men de er stadig på fol sammen. og den var 4 måneder 1. oktober. 1 November bliver de skilt ad på fol også, og sådan har vi gjort med de sidste to også uden problemer.

Så du kan sagtens vende fra;-)

• #6   7. okt 2008 Når føllet så småt har trukket sig væk og ikke er afhængig af hende, kan i fint afvænde helt.

For at stoppe mælken hurtig, fik jeg at vide hoppen kun måtte få vand og halm i 3 dage, så kommer det helt af sig selv. lidt hårdt syntes jeg, men når der ikke er energi til at lave mælk stopper det jo.

• #7   7. okt 2008 væn du bare fra, ingen problemer i det , med den alder.

• #8   7. okt 2008 Hvordan kan jeg gøre det med folden ??

For her går der 2 valakker sammen på en fold,
    hingsten for sig selv
    mine 2 + et andet føl og dens mor + en vallak ..

Men skal jeg så bare lukke ham den lille ud for sig selv på banen i nogle minutter og de så går sammen på fold ?? For moren kalder helt vildt og er meget urolig når følle blir trukket ud af stalden og hun ikk li kan se ham

• #9   7. okt 2008 når du vænner fra, skal det være difinitivt.
    kan han evt. komme til at gå sammen med det andet føl, eller er det ikke vænnet fra endnu???
    Jeg gjorde det i starten, at føl og hoppe kommer i hver sin boks.
    Så fik de lov at malke hoppen om morgenen og aftenen i en uge.
    Ugen efter kun en gang i døgnet og så var det det.
    De gik ikke sammen på folden, men kom på deres egen fold med en god kammerat feks. et andet føl, eller en anden rolig hoppe.

• #10   7. okt 2008 Skal det andet føl ikke også snart fravændes? så kan de 2 og en vallak der ikke er slem ved dem gå sammen og hopperne på en anden fold.
    Hoppen kalder nok lidt, men går hurtig over efter et par dage.

• #11   7. okt 2008 Nej for hun er der ikk rigtig hende som ejer stedet.. så det er os andre som endelig passer hendes heste, hendes føl er 4 dage yngre end min og hun står selv i boksen men går også sammen med sin mor men er mere afhængig af sin mor end min

• #12   7. okt 2008 Hmm. de skal fravænnes på et tidspunkt, og er bedst at have 2 føl samtidig, så de kan hygge sammen. Evt tag en snak med ejeren om hvad hun siger.

• #13   7. okt 2008 ja, det ville jeg også gøre.
    Det er bedst for dem at have en at lege med.
    Så snak da med hende og hør om det ikke kan lade sig gøre.

• #14   7. okt 2008 Føllet har brug for moder mælken ellers kan den blivevoldsomt syg, og måske dø. en hest jeg kender blev taget alt for tidligt fra moren. men overlevede. men den fik alle sygdomme osv.

• #15   7. okt 2008 du kan fravænne allerede fra 4 måneders alderen, så du kan sagtens fravænne ham...

vi havde planer om at fravænne vores to føl når de begge var omkring 4-5 måneder... men vi har bare det problem at vi har 6 bokse til 11 heste... så vi skal lige have lavet flere bokse inden vi kan fravænne...

• #16   7. okt 2008 MEFA: Ja men ikke når de er blevet 6 mrd: så skal de fravænnes og ha` mad, som de forhåbentligt også har fået siden de begyndte at interesseret sig for det.

• #17   7. okt 2008 ja ellers må jeg snakke med hende som har valakken de går sammen med om vores ikk li kan gå sammen

• #18   7. okt 2008 Rolig nu MEFA, føllet er knap 6 måneder, så den har fået det modermælk den skal for at kunne klare sig, det er alligevel tæt på de skal afvænnes alligevel...

• #19   7. okt 2008 Du kan sagtens vænne dit føl fra nu, og som de andre siger, er det en god ide at tage foderet fra hoppen nogle dage, så hun kan stoppe produktionen af mælk. Hvis det skal være helt optimalt, må føllet ikke komme på fold sammen med sin mor de første 3 måneder, da den kan patte hende op igen, især hvis hoppen ikke selv siger fra.
    Held og lykke med det..
    Mvh Lise Lotte

• #20   7. okt 2008 I år har vi fravænnet da føllet var 5 måneder... det forløb uden problemer overhovedet.

Kommentér på:
For tidlig at fravænne ?

Annonce