648 visninger
|
Oprettet:
Muligheder for kåring med en blanding? {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Jeg er den heldige ejer af en fantastisk sød hoppe. Hun er 153 høj og meget mørkebrun (sort). Jeg kender ikke hendes afstamning, kun at hendes mor var en broget pinto (uden papirer) og hendes far er ukendt. Min dyrlæge tror dog der måske er noget frieser i hende.
Mit spørgsmål lyder således: Hvis jeg sætter hende i fol med en kåret pintohingst, vil føllet så kunne have mulighed for at blive kåret? Eller hvordan er reglerne? Hvor mange % renracet skal en pinto være for at blive kåret?
Jeg har kigget på pintoforeningens hjemmeside, men synes ikke det står klart.
Mvh Anita
apr 2004
Følger: 60 Følgere: 62 Heste: 17 Emner: 64 Svar: 663
ellers er der jo altid store hestedag selvom jeg godt ved at det ikke er det du vil..
det er ikke papirene man rider på, men det er dem man avler på....
= din hest er sikkert en dejlig hest og kan den ikke accepteres i pinto er faktum jo at du ikke rider på papirene . men hvis du gerne vil have føl kunne du overveje og købe en godt kåret hoppe med guldrandede papire og avle på den så har du jo begge glæder...
bare nogle forslag jeg håber ikke de bliver taget ilde op.
Mette
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 45 Heste: 6 Svar: 2.901
feb 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 185
Hvis du benytter en registreret pintohingst OG føllet bliver broget OG føllet bliver en hoppe, kan FØLLEt (ikke hoppen) registreres i pintoforeningens forregister F1
Om hoppen kan stilles til kåring i pintoforeningen inden evt nedkomst og dermed få hoppen i F1 ved jeg ikke. Men HVIS man kan det, vil føllet, igen hvis det er en broget hoppe, komme i F2 i forregistret.
Ellers skal hoppen, der var en pony? næææ lille hest ser jeg, stilles i DV som forregisterhoppe, men der er det nok svært at få hende ind. Så vil alle hoppeføl avlet med avlsgodkendte hingste komme i F2.
Var det til at forstå? ellers spørg du bare igen
sep 2006
Følger: 69 Følgere: 65 Heste: 4 Emner: 149 Svar: 1.812
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 30 Svar: 28
-og til Trine, jo forstår helt hvad du mener.
Muligheder for kåring med en blanding?