Pris på føl-opvækst + råd om hingst. {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg har part på en hoppe som jeg er rigtig glad for. Jeg går lidt og leger med tanken om at vi, ejeren og jeg, kunne få et føl på hende, som jeg så kunne købe/låne hende som rugemor.
Men inden jeg sådan går videre med de tanker vil jeg gerne have lidt praktiske oplysninger om hvordan den slags foregår.
Hoppen er 10 år, hun har så vidt vides ikke fået føl før, hvor sent er det muligt at vente med at få føl på hende til?
Hvis det gøres - hvor skal man så ca. regne med at lægge i sådan et føl af tid, energi og penge fra fødsel til den er ca 4 år?
Endvidere - hvilken type hingst kunne det være godt at sætte på hende? Hoppen er 151, og føllet må gerne have stor pony/lille heste-størrelse. Hoppen er endvidere bygget meget kort, kompakt og rundt, men med et meget charmerende hovede. Hun er en blanding mellem fjordhest og noget ukendt. Hun har især et fantastisk temperament, som lige passer til mit. Tager næsten alting helt koldt, flipper ikke, men arbejder godt og stabilt og meget villigt under rytter. Endvidere har hun heste-gangarter, tager store skridt, og har forholdvis gode middel gangarter, traven er især god, galop og skridt kunne være bedre. Hun har ok talent for at springe, (vi er så småt ved at lære det, hende og jeg) og er fin i dressur, på det plan hun går nu (LB pt, LA når der gøres lidt mere ved det mht undervisning osv).
Føllet skal bruges til all-round ridehest, men må gerne have talent for spring/jagt. Højt konkurrence plan er ikke noget vi skal gøre i.
Jeg tænker måske noget stort welsh halløj? Da jeg synes noget lidt længere, en smule lettere og med længere ben ifht. kroppen ville være godt, især en længere og knap så kraftig hals er ønskelig. Men jeg ved ikke hvordan det vil gå ind og virke/nedarves?
Freja:
http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=71572
KUN SERIØSE OG UDDYBENDE SVAR ØNSKES.
maj 2008
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 5.411
Måske haflinger..
jan 2007
Følger: 146 Følgere: 149 Heste: 8 Emner: 1.001 Svar: 6.474
jan 2007
maj 2008
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 5.411
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 26
Hvis du blot søger en sød, rolig og stabil hyggehest, så køb en i stedet. Du skal tænke på at de første 3½-4år er det ren udgift. Den koster det samme som en voksen hest i opstaldning, dyrlæge og smed.
Er det fordi du synes det kunne være skægt at få et afkom efter hoppen du passer, så tænk det godt igennem. Det er ikke for at male fanden på væggen, men det er et stort arbejde at have føl/unghest. Masser af træning og uanede mængder af tålmodighed og en vis mængde erfaring på området er et must.
Held og lykke med jeres fælles beslutning
okt 2006
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 3.137
Ponygården - er det normal pris for inseminering/bedækning, eller hvad bedækker i med?
Schmøls - Fjordglimt har en ret let welsh sec d. Fjordglimts Martino WDH 42
Og det er især måske en let welsh jeg overvejer, da de tiltaler mig.
Hvorfor mener i NF er bedre? Og kom gerne med eksempler på visse der kunne være gode?
Frederiksborgerer tiltaler mig absolut ikke. Heller ikke DSP'er, selvom jeg godt kan se pointen i at sætte noget forholdsvis let på hende, og så få en middelting ud af det. Bryder mig bare ikke om det temperament jeg har mødt på de fleste DSP, nogle værre sipper ;o)
Hmm - hvordan ligger reglerne forresten - må man overhovedet bruge sin f.eks. welsh med hingstelicens på en blanding??
aug 2005
Følger: 146 Følgere: 132 Heste: 13 Emner: 77 Svar: 1.921
Jeg har svaret i din anden tråd. Kig evt. forbi mine hingste. Hvis du mangler noget 'luft' til din hoppe, så vil Chili være et godt bud efter min mening.
=)
okt 2006
Skovsminde - tak, kigger lige der så.
okt 2004
Følger: 112 Følgere: 105 Heste: 12 Emner: 575 Svar: 3.829
- Min hoppe er 17 år og har aldrig haft føl vi er i gang med at ifole hende nu, bare hoppen er sund og rask godt helbred og i god form så skal alt lade sig gøre!
Hvis det gøres - hvor skal man så ca. regne med at lægge i sådan et føl af tid, energi og penge fra fødsel til den er ca 4 år?
- tror vi kommer til at betale omkring 10.000 kr måske mere for at få føl i hende, vi har smidt 2600 kr ud af vinduet på en hingst vi ikke ville have alligevel. men du skal bruge mer etid og energi end penge på sådan en, når den bliver 1 år og har lært de grundlæggende ting vil det gavne den at komme på sommergræs ½ år, og så tager du den hjem eller lign. og genopfrisker de ting så den ikke glemmer det
jan 2007
okt 2006
jan 2007
okt 2006
jan 2007
Pris på føl-opvækst + råd om hingst.