{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
696 visninger | Oprettet:

Homonsprøjte?? Er det det rigtige?? {{forumTopicSubject}}

Hej ...
Som jeg har skrevet i et tidligere indlæg i dag, så har dyrelægen været og tjekke om Blanka er ifol og det var hun ik smiley Træls ...

Nu ved jeg så ik lige hvad jeg skal gøre? smiley
Vi har kun haft Blanka i et år nu, men forrige ejer sagde at hun har stået samen med hingst, hvert år siden hun sidst folede (det var i 2003) og hun er ik blevet ifol smiley

Jeg ville gerne have taget en svaberprøve af hende, men dyrelægen sagde at det var for indviklet? Han foreslog hellere en homorsprøjte?

Nu må jeg hellere forklare mere om omstændighederne ... jeg bor på Færøerne og her er der bare to dyrelæge firmaer(eller hvad det nu hedder) og de er begge i Torshavn.
Jeg bor i Hvannasund, som er på nordøerne og det er altid laaaang ventetid til at få dyrelægen hertil smiley Har ventet siden september på at dyrelægen skulle komme og tjekke om Blanka var ifol! smiley

Jeg føler mig så dum bare at sætte Blanka til hingst igen næste sommer uden at have gjort noget ...

Hvad foreslår i at jeg skal gøre? :s

Måske er hun bare blevet for gammel til at blive ifol? Hun bliver 24 i sommer smiley Men hun var 19 i 2003 og da blev hun heller ik ifol ...
19 er ik så gammelt, hva? Har hørt at det er normalt at islandske hopper foler til de er 25 år gamle??


Håber der er nogen der gider læse min laaange "historie" og hjæpe mig hehe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Homonsprøjte?? Er det det rigtige??
  • #1   13. feb 2008 kan være hendes indre ur bare er gået i stå...
    når hun ligefrem har gået med en hingst er det lidt utoligt hun ikke er med rogn...


  • #2   13. feb 2008 Min pony fik homonsprøjte efter nogle gange, hvor hun ikke var kommet ifol ved insemenering.
    Efter hun fik homonsprøjten blev hun ifol, og fik det fineste føl ;p


  • #3   13. feb 2008 men ellers ja, en svaberprøve kan vel sige om hun fejler noget

  • #4   13. feb 2008 Synes ikke du skal ifole sådan en ældre hoppe, når den har gået tom de sidste 5 år...

  • #5   13. feb 2008 Hej! Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med hvad du skal gøre, men det er muligt hun er blevet for gammel til at blive i fol.. kender en som ville have hendes 20 årige DV hoppe i fol, men svaber prøven viste at den var meget uren inden i og hun skulle derfor skylles inden i.

  • #6   13. feb 2008 hun er nok bare færdig med føl... molly fik også sit sidste før i 2003, min aprilsnar året efter (2004) kastede hun et føl et par måneder før termin, og siden har hun ikke kunnet komme i fol, så ''uret'' er nok bare gået i stå på hende, lad hende være hest i sin alderdom, og slå føltankerne ud...

  • #7   13. feb 2008 Tror desværre din hoppe er for gammel, til at blive sat i fol.. Kunne godt tyde på det, når den har gået med hingst sålænge... Men det kan også være noget med hendes homoner, eller hun skal undersøges... jeg ville nok lige træffe en ordenlig beslutning med min dyrlæge.. og evt snakke om det kan være alderen, hvis ikke i allerede har snakket om det.. Men jeg ville ikke sætte min 24 årig hoppe i fol.. smiley

  • #8   13. feb 2008 jeg tror også hendes tid som avlshoppe er forbi... det er meget svært at ifole en så gammel hoppe, som har gådet tom i nogle år...

    jeg har ikke gode erfaringer med brunsterne v hjælp af homonsprøjte...

    og personligt, ville jeg ikke udsætte en så gammel hoppe for sådan en omgang... og det hjælper da ikke at give hende homonsprøjter, FØR i har et ok resultet fra svaber... du kan MEGET sjældent ifole en hoppe som ikke er ren i svaber. og hvis den ikke er ren, udsætter du jo også hingsten for smittefare.


  • #9   13. feb 2008 tror du ikke dyrlægen har ment, han vil give en hormon sprøjte, så han kan tage en svaber prøve, og lave en evt udskylning??
    Begge ting kræver hoppen kommer i brunst, for det kan gøres ordenligt.

    Normalt tager hingste ikke imod gold hopper, medmindre de fremviser en ren svaberprøve.

    Gold hopper, er hopper der er forsøgt at få føl, men ikke er kommet i fol eller har smidt føllet.

    Så kan det også sagtens være hun bare ikke kan få flere føl.
    Det er ikke alderen der afgør, hvor mange føl en hoppe kan få, det er pladsen på livmodervæggen.
    Når et æg bliver befrugtet, sætter det sig fast på livmodervæggen, når det æg bliver til et føl, eller hoppen kaster det, kommer der et lille stykke arvæv på livmodervæggen, og så kan der ikke sætte sig et nyt æg der.

    Hvis din hoppe, ikke er ren i en svaberprøve(hun har køns sygdomme) så vil det få hende til at smide føllene, så hun kunne sagtens have haft et æg der har sat sig fast i hver brunst de sidste 5 år, men er blevet smidt pga hun er uren, og hvis i så får hende skyllet ren nu, så er der ikke mere plads til at æg kan sætte sig fast.

    En gennemsnits hest har plads til 15-20, nogle har self langt flere, og over 5 år, har der sagtens kunne sætte sig så mange æg.



Kommentér på:
Homonsprøjte?? Er det det rigtige??

Annonce