{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
590 visninger | Oprettet:

Hoppe til hingst {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg prøver lige igen, da jeg stadig er lidt i tvivl.

Jeg påtænker at få føl i min hoppe, Hun er en bla. med noget DV i.

Hun har haft 2 føl før.

Jeg har fundet en hingst til hende.

Min hoppe har "nemt" ved at blive strsset, så jeg har ikke lyst til at køre hende ud til hingsten et par gange. Ved godt at det kan blive nødvendigt, hvis hun ikke er der første gang, men vil helst undgå det.

Har lige nogle spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig med.

1) Hvornår skal jeg have hende til hingst? Har hørt at det "bør" være i foråret..
Det er noget med at føllet skal kunne nå at få vinterpels osv.

Men hvilken måned er bedst at sende hende afsted?

Jeg synes jo også det kunne være rart at have hende inde i stalden, så jeg kan have kontakt til føllet.

2) Hvordan ser jeg at min hoppe er i brunst?
Jeg har kun haft hende i 8 måneder nu. Jeg har endnu ikke set hende "blinke"..
Har fået fortalt at hun tisser mere når hun er klar, men det synes jeg også er svært at se..

3) Hvor lang tid er hun i brunst?

4) Hvornår skal hun køres ud til hingsten?

5) Hvor lang tid skal hun være ved hingsten?

Glæder mig meget til at høre fra jer.

Mvh. Stine

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hoppe til hingst
  • #1   13. nov 2007 Kan ikke svare på alle de spørgsmål, Men da Daisy skulle have hingst på, kom hingsten hjem til hende.
    Det er måske også lidt rarer for hoppeejeren

• #2   13. nov 2007 1) Hvornår skal jeg have hende til hingst? Har hørt at det "bør" være i foråret..
    Det er noget med at føllet skal kunne nå at få vinterpels osv.
    - Jeg fortrækker at sende hopper afsted i Maj, Juni eller Juli.

2) Hvordan ser jeg at min hoppe er i brunst?
    ´Wr godt tegn er at hun er mere vågen når hun er i brunst, og hun er mere interesseret i andre heste. Prøv at klø hende ved siden af halen på numsen, og hvis hun er i brunst skulle hun gerne løfte halen. Men ja, det er ret svært at se.

3) Hvor lang tid er hun i brunst?
    Mener det er omkring en uge ad gangen. Og så går der ca 21 dage mellem hver brunst.

4) Hvornår skal hun køres ud til hingsten?
    Det skal du nok snakke med hingsteejeren om. Da Silke skulle bedækkes kørte vi hende du til hingsten præcis samme dag vi bemæprkede noget brunstigt over hende.

5) Hvor lang tid skal hun være ved hingsten?
    Det kommer helt an på hvor længe din hoppe vil tage i mod hingsten. Og selvfølgelig også om hvor mange gange hingsten har været på, og om det er gået vellykket osv. Silke stod ved hingsten i 5 dage, og hingsten var på 4-5 gange.

• #3   13. nov 2007 du kan jo også få dyrlægen til at ensiminere hende hjemme ved dig selv.. så bliver hun ikke så stresset

• #4   13. nov 2007 Her hjemme starter vi i marts, men mange foretrækker maj -juni.

Prøv at løfte halen på din hoppe og se om hun virker lidt slimet, man kan til tider kigge på benene, da der sidder rester på benene, de ser ud som om hun har tisset på sig selv. Prik hende ved siden af skeden og hun, hvis hun er i brunst, vil blinke.
    der er 16 dage hvor hun ikke brunster og ca 5 dage hvor hun gør altså et interval på 21 dage.
    Hun skulle gerne starte brunst på 16 dagen efter sidste brunst.

Hvis hun skal ud til hingst, vil jeg sige et par dage før
    brunsten starter, så hingsteholder kan følge hendes brunst.

Hun skal være ved hingsten til brunsten stopper og hun slår fra, hun viser tydelige tegn på når hun ikke gider hingsten mere. Hvis hun skal til hingst, skal hun ha taget svaberprøve på brunstens 1 dag af dyrlæge, så hun ikke er uren (bakterier der kan smitte hingsten og som kan gøre hun kaster føl)

Du kan også vælge at få insemineret din hoppe, så skal du ha scannet din hoppe om hun er klar og så efterfølgende få hende insemineret.
    det kan gøres hjemme.

• #5   13. nov 2007 Mht. hvilken årstid, så er det en fordel at satse på at folingen foregår sen forår eller tidlig sommer, så kan føllet nå at få glæde af det gode græs midt på sommeren når den er begyndt at spise lidt mere selv. Vi har de sidste tre år fået en masse føl nogle født i starten af april og en enkelt født sidst i september. De var alle født med en pelstykkelse der passede til årstiden. Ham der er født i september fik kæmpe vinterpels.

• #6   16. nov 2007 Når Lady er i brunst, og hun møder en hingst begynder hun at tisse en tis, som STINKER! Er du gal den er slem! Men har hørt at hvis den er i brunst, skulle den være blød lige over halen, eller også var det når det var drægtig:S Sikkert flere sprøgsmål end svar:)

-Julie.

Kommentér på:
Hoppe til hingst

Annonce