998 visninger
|
Oprettet:
Frieser + welsh? {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Har I nogen erfaringer med Frieser/welsh krydsninger?
Hingsten er kun 132cm, så kan han nå?
Eller kender I andre racer der er gode at krydse med Friesere?
??
sep 2013
Følger: 16 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 282
men hvad er formålet med krydsningen? hvorfor ikke købe en welsh, hvis du vil have en welsh?
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.646
Når det så er skrevet, så syntes jeg du skal overveje, grundigt, hvad meningen skal være med føllet. Der er et hav af blandinger tilsalg. Nogen mere vellykkede end andre.
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 13 Svar: 473
Så hvis man ønsker en ok ridehest, er jeg ikke sikker på at det et et godt mix.
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
Hav i øvrigt inmente at selvom man laver den til sig selv, kan man komme ud for omstændigheder som gør at man er nødt til at sælge, personligt ville jeg ikke ønske den blanding, jeg ville ikke engang så meget som klikke ind på annoncen.
Er også helt enig med Anne Julie, jeg kan ikke se at de to racer komplimenterer hinanden.
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
Hvis man ønsker at krydse en så gennemavlet race som både Frieser og de fleste welsh-sektioner er, så må/bør formålet være at “forbedre”, altså at bringe resultatet nærmere den moderne sportshest - og lige netop dén blanding, som forfatter beskriver, gør vel nærmest det modsatte.
I mine ører lugter det mest af en gratis bedækning til en følskruk hoppeejer - ikke det bedste udgangspunkt, rent avlsmæssigt
mar 2020
Følger: 1 Følgere: 4 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 4
Formålet er en lille hest/stor pony, der kan registreres som sec F, og er en bedre ridetype end Friesere. Jeg ønsker ikke DV gummibold gang, men en fornuftig allround ridetype.
Jeg har allerede welsh ponyer og er meget glad for dem.
Jeg har en hingst i tankerne som netop ikke er overbygget, har højt ansat hals eller er svajrygget, og hvis afkom har særdeles god front, hals og tøjlelængde, foruden et godt temperament.
Men jeg er ikke erfaren avler, så spørger derfor om andre på HG har nogle erfaringer med Frieser krydsninger.
dec 2008
Og fordi welsh er så bred med div. typer ville jeg personligt vælge to gode typer, som komplimenterer hinanden, med omtrent den højde jeg ønsker.
Skulle jeg blande, ville jeg vælge fx. en oldenborg af den kraftige type, som kan tilføre højden, men lige meget hvad kan man jo aldrig vide sig sikker på hvor den ender højdemessigt, med så stor str. forskel.
Hvordan kan det være du gerne vil bruge friser, er det fordi du har en friser eller fordi du godt kan lide racen?
apr 2019
Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 214
@TS: Tror måske du vil ha' større held med at søge rådgivning i Welsh-kredse - da de jo netop registrerer partbreed.
Som du muligvis har spottet, kan rådgivning herinde af og til blive en anelse biased - og der konkluderes ind imellem på et relativt spinkelt grundlag...
dec 2008
Hvorfor jeg også spørger til om det er fordi hun allerede har friseren
apr 2019
Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 214
dec 2008
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.646
Du ønsker ikke gummibold gang. Er det ikke netop det Frieseren har? Den fjedre da, rigtig, meget i sin gang og det kan jo godt forekomme, selvom du "fortynder" Frieseren med Welsh.
feb 2009
Følger: 29 Følgere: 28 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 185
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
dec 2007
Følger: 150 Følgere: 174 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 2.083
Hvis målet mere er at lave en frieserkrydsning, som bliver lille hest/stor pony, uden at blive helt som en DV, så tror jeg du har gode muligheder ved pintoerne - de kommer jo i forskellige højder Afkommet bliver jo så en barokpinto.
Ellers ved jeg at SIPO herinde har fået et super fin Warlander føl, på sin frieser hoppe, det var måske også et bud
Har også set nogle ret fine frieser palominoblandinger
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 395
Jeg synes, at de er super lækre.
Frieser + welsh?