{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Frieser + welsh?
  • #1   1. mar 2022 Der er en del der krydser frisere med tinker eller pinto.
    men hvad er formålet med krydsningen? hvorfor ikke købe en welsh, hvis du vil have en welsh?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #2   1. mar 2022 Hvad er formålet med at krydse forskellige racer?

• #3   1. mar 2022 Hvor der er vilje, er der vej. Kender en der havde en hoppe på 175 cm, der blev bedækket af en hingst på 135 cm. Det var bestemt ikke planlagt, men der kom et flot føl ud af det.
    Når det så er skrevet, så syntes jeg du skal overveje, grundigt, hvad meningen skal være med føllet. Der er et hav af blandinger tilsalg. Nogen mere vellykkede end andre.

• #4   1. mar 2022 Altså hvad skal den bruges til? Jeg tænker at begge racer har tendens til at være svejryggede, overbyggede og med højt ansat hals.
    Så hvis man ønsker en ok ridehest, er jeg ikke sikker på at det et et godt mix.

• #5   2. mar 2022 Jeg tilslutter mig de andre, hvad er formålet, hvad skal den bruges til?
    Hav i øvrigt inmente at selvom man laver den til sig selv, kan man komme ud for omstændigheder som gør at man er nødt til at sælge, personligt ville jeg ikke ønske den blanding, jeg ville ikke engang så meget som klikke ind på annoncen.

Er også helt enig med Anne Julie, jeg kan ikke se at de to racer komplimenterer hinanden.

• #6   2. mar 2022 Enig med de to foregående skribenter.
    Hvis man ønsker at krydse en så gennemavlet race som både Frieser og de fleste welsh-sektioner er, så må/bør formålet være at “forbedre”, altså at bringe resultatet nærmere den moderne sportshest - og lige netop dén blanding, som forfatter beskriver, gør vel nærmest det modsatte.

I mine ører lugter det mest af en gratis bedækning til en følskruk hoppeejer - ikke det bedste udgangspunkt, rent avlsmæssigt smiley

• #7   2. mar 2022 Wauv, kun 1 svarer faktisk på et af mine spørgsmål.
    Formålet er en lille hest/stor pony, der kan registreres som sec F, og er en bedre ridetype end Friesere. Jeg ønsker ikke DV gummibold gang, men en fornuftig allround ridetype.
    Jeg har allerede welsh ponyer og er meget glad for dem.
    Jeg har en hingst i tankerne som netop ikke er overbygget, har højt ansat hals eller er svajrygget, og hvis afkom har særdeles god front, hals og tøjlelængde, foruden et godt temperament.
    Men jeg er ikke erfaren avler, så spørger derfor om andre på HG har nogle erfaringer med Frieser krydsninger.

• #8   2. mar 2022 Jeg kan kun svare for mig selv, og jeg synes da at det er relevant at vide hvad afkommet skal bruges til, for at kunne rådgive, generelt synes jeg ikke at friser blandinger er fantastiske, men der findes da nogen som er ok.
    Og fordi welsh er så bred med div. typer ville jeg personligt vælge to gode typer, som komplimenterer hinanden, med omtrent den højde jeg ønsker.

Skulle jeg blande, ville jeg vælge fx. en oldenborg af den kraftige type, som kan tilføre højden, men lige meget hvad kan man jo aldrig vide sig sikker på hvor den ender højdemessigt, med så stor str. forskel.

Hvordan kan det være du gerne vil bruge friser, er det fordi du har en friser eller fordi du godt kan lide racen?

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 214
    #9   3. mar 2022 @Maria E: Som jeg læser det, er det hoppen, der er Frieser - det er i hvert fald hingsten i overvejelse, der kun er 132 cm - så hvis ønsket er en "småheste"-størrelse, er Oldenborg nok ikke det mest oplagte alternativ... smiley

@TS: Tror måske du vil ha' større held med at søge rådgivning i Welsh-kredse - da de jo netop registrerer partbreed.
    Som du muligvis har spottet, kan rådgivning herinde af og til blive en anelse biased - og der konkluderes ind imellem på et relativt spinkelt grundlag... smiley

• #10   3. mar 2022 Dorte, jeg må ikke have udtrykt mig klart, det er netop friseren, altså hoppen jeg ville udskifte med oldenborg smiley
    Hvorfor jeg også spørger til om det er fordi hun allerede har friseren smiley

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 214
    #11   3. mar 2022 @Maria - UPS, som jeg jo selv skrev: "der konkluderes ind imellem på et relativt spinkelt grundlag... " - troede ganske rigtig, det var hingsten du mente... smiley

• #12   3. mar 2022 Lige præcis, det er svært at rådgive på spinkelt grundlag og det kan nemt misforstået hvad andre mener, vi er jo ikke inde i hovedet på hinanden smiley

• #13   3. mar 2022 Eva s
    Du ønsker ikke gummibold gang. Er det ikke netop det Frieseren har? Den fjedre da, rigtig, meget i sin gang og det kan jo godt forekomme, selvom du "fortynder" Frieseren med Welsh.

• #14   3. mar 2022 Nu har jeg ren frieser og min veninde har en barokpinto. Kunne jeg vælge om havde jeg nok gået efter en krydsning måske jeg har været uheldig, men hendes er sundere end min, har stærkere overlinje, bedre hove men noget mindre gang. Nu er jeg forvirret over om du har frieseren eller welsh. Men du kan jo krydse frieseren med pinto og få barokpinto eller en pre og få en warlander. Har selv set flere varmblod krydset med frieser som også giver fine afkom, mener også de kan kåres som barok pherd.

• #15   4. mar 2022 Altså både min frieser og min welsh har hoppe bold gangarter som en DV kan se langt efter. Så hvis målet var ikke at få det, tror jeg du skal krydse med noget andet smiley

• #16   6. mar 2022 Altså hvis du er fast besluttet på at lave en sec. F, så tror jeg du får mere ud af at spørge i welshgrupperne på facebook fx smiley

Hvis målet mere er at lave en frieserkrydsning, som bliver lille hest/stor pony, uden at blive helt som en DV, så tror jeg du har gode muligheder ved pintoerne - de kommer jo i forskellige højder smiley Afkommet bliver jo så en barokpinto.

Ellers ved jeg at SIPO herinde har fået et super fin Warlander føl, på sin frieser hoppe, det var måske også et bud smiley

Har også set nogle ret fine frieser palominoblandinger smiley

• #17   6. mar 2022 bedækning kan være rigtig dyrt, og har man en mening med sådan en blanding, så skal man da bare det. Jeg har fået bedækning til min fjord, og selvom selve bedækningen har været billig, så har det hele nok løbet op i 6000. Det gælder for friseren, at deres gang er lidt svær at avle væk af hvad jeg har set, de har som regel en lidt stor galop f.eks.
    Jeg synes, at de er super lækre.

Kommentér på:
Frieser + welsh?

Annonce