1.478 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Blandingsracer Blandingsracer

Hej alle hestemennesker
Vi er to piger der godt kunne være interesseret i at få føl på vores hopper(en traver og en barok pinto)
Spørgsmålet er så bare: har i nogle gode foreslog til hvilke racer man kunne parre dem med(vis meget gerne et billede af afkom hvis muligt)?
Vi har tænkt lidt på PRE, lusitano og frieser, så altså de lidt “bredere” typer.
Vi ser gerne at unødige kommentarer holdes for sig selv.
Vi håber i har nogle gode foreslag??
Vh Thea og Natasha

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • plæneklipper knivslibning 500 kr.
  • Afmontering af induktionskogeplade og installation af ny induktionskogeplade samt opsætning af kontakt på væg til samme. 1.000 kr.
  • Flytte kommoder mm. 2.293 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Blandingsracer
  • #1   18. nov 2020 Er hopperne kåret?

• #2   18. nov 2020 Nej de er ikke kåret.

• #3   18. nov 2020 Altså jeg synes det ville være oplagt, at bruge en frieser eller barockpinto på barockpintoen. Jeg er ret sikker på at føllet så også vil være barockpinto. I kan evt. læse mere her: http://www.pinto.dk/BAROK-PINTO-130012 smiley

Traveren synes jeg er mere tricky, fordi traverblandinger sjældent falder ret godt ud, desværre smiley
    Desuden kan det være svært at få solgt, hvis I på et tidspunkt ønsker at sælge.
    Hvad havde I tænkt jer, at føllet skal bruges til i fremtiden? Det er nemmere at komme med et bud, hvis vi ved hvad jeres mål er med den. Cirka hvad højde tænker I den skal have? Hvad vil I gerne forbedre ved hoppen, udover I ønsker mere fylde?

• #4   18. nov 2020 Jeg ville slet ikke avle på ikke-kårede heste. Jeg er lidt af den opfattelse, at man ikke skal avle "bare fordi" men fordi man vil stræbe efter at avle de bedste afkom, og når man ikke kender hoppernes styrker og svagheder, så synes jeg at det bliver for tilfældigt.
    Jeg er også enig med ovenstående svar, at traverblandinger sjældent bliver gode. Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvad formålet med avlen er?

• #5   18. nov 2020 Avl er et spil i lotteriet. Måske man er heldig, måske er man ikke. Tab og vind med samme sind.
    Barok Pinto til Barok Pinto, eller Frieser. Til Traveren tænker jeg i har frit valg på alle hylder. Men hvorfor ikke en Traver hingst til Traveren?
    Men allerførst, gør op med jeres ønsker til føl. Hvad skal de bruges til?
    Barok Pinto kan bruges til alt, da det er en alsidig race. Derimod Traveren er avlet til trav og det er de så også til gengæld, ret, gode til. Selvf kan de, både, springe og gå dressur, men ikke på højere plan. Så blanding med andre racer, er ikke ensbetydende med, i avler traveren ud af føllet fordi i bruger en dyr hingst på Traveren, af kåret race, så får i ikke et værdifuldt føl ud af det. Så hvad med, at finde en flot hingst, der ikke, nødvendigvis, er kåret og avlsgodkendt? Og så håbe på et godt resultat, til det i ønsker, at bruge føllet til?
    Jeg er ikke imod, at man krydser racer. Det må man helt selv om og også hvad man vil bruge sine penge på. Men igen, gør op med hvad i ønsker resultatet skal være og håb det bedste.
    Igen, avl er et spil i lotteriet. Tænk på alle de vallaker, der findes inden for alle racer. Hvorfor er de ikke avlshingste i stedet? Fordi de ikke kan komme igennem nåleøjet, de er simpelthen ikke gode nok. Men det forhindre dem ikke i, at blive, rigtig, gode rideheste til det, de nu er avlet til.

• #7   18. nov 2020 Hvad tænker i at lige disse to heste kan bidrage med? Verden mangler ikke heste , særligt ikke "hyggemusser". Og når man sætter liv i verden, synes jeg man skylder dette liv at tænke længere end "det kunne være hyggeligt og min hest er sød".

Der er i øvrigt ikke noget galt med "hyggemusser", mit indtryk er bare at der er rigtig mange af dem.

• #8   18. nov 2020 Jeg forstår slet ikke alt den her hype om at "verden mangler ikke hyppemusser" og "lad være med at avle på en hest der ikke er kåret" og "hvad kan føllet bidrage med".

Altså - der er jo tydeligt godt gang i salget af heste pt., og priserne på søde rideheste er steget markant. Det er lige før jeg vil sige, at det nærmest kan være svært at finde en god, sød ridehest, som ikke kan det store, til under 30.000 kroner.
    Det er helt vildt hvor meget salg der er i heste pt. - og det er jo udbud og efterspørgsel. Priserne stiger, fordi der er mangel. Når efterspørgslen er høj stiger priserne.

Så jeg tænker go for it. Ja, det er da oplagt med en barok pinto eller en frieser til barokpintoen. Til traveren tænker jeg, at man skal gøre op med sig selv og vælge en hingst, der kan komplimentere de "svagheder" en traver kan have som ridehest, hvis tanken er at lave en ridehest mere. Hvad med f.eks. dansk varmblod (og de racer, der ofte er i sådan nogle) eller måske welsh sec. D? Det kan jo være stort set hvilken som helst hesterace, der ofte giver gode rideheste.

Måske var det en ide at I gjorde jer nogle overvejelser omkring hvad I ønsker, at fremtidige føl skal kunne og måske noget ift. udseende - det vil hjælpe meget ift. hvilken retning, I skal gå. smiley

• #9   18. nov 2020 Jeg er enig med Bidløse Madsen - dog holder jeg på, at det KAN være svært at sælge en traverblanding, HVIS I står i den situation om nogle år.

Jeg måtte selv aflive min hest i år, og har i den forbindelse kigget på markedet.
    Ja, der er godt gang i salget, og priserne er virkeligt høje i tiden, men de heste, der står til under 20.000,- er altså tit travere og traverblandinger :C

Min første tanke til traveren var også Welsh sec. D (Welsh cob), når I siger I gerne vil have noget fylde - føllet vil så blive en welsh partbred smiley

Personligt havde jeg valgt en springhingst, da travere tit er rigtig gode springere, og I formentligt aldrig får en dressurstjerne.
    Evt. en DV med en god galop.
    Tænker I kunne få en ganske udemærket springhest ud af det, hvis det er noget I kunne være interesseret i smiley

• #10   18. nov 2020 Jeg er helt enig med dig, Louise. smiley Travere og blandinger deraf kan være rigtig svære at sælge.
    Men hvis tanken ikke er at lave et føl med salg for øje (det har jeg ikke lige set her i forummet i hvert fald), så kan det jo sagtens give mening at lave et føl på en travhoppe. ??

• #11   18. nov 2020 Præcis Bidløse Madsen, jeg tror heller ikke planen er at sælge, men deres situation kan jo pludselig ændre sig om nogle år, så tænker det kan være en fordel, at have dét aspekt med i sine overvejelser, hvis man pludseligt står og ikke kan/vil have hest mere smiley

Hvis de gerne vil avle en fremtidig ridehest til sig selv, så synes jeg da også de skal go for it smiley

• #12   18. nov 2020 Til traveren tænker jeg umiddelbart en koldblod hvis i vil have fylde.
    Her i Norge bliver dølen ofte blandet med kaldblodstraver og det gir fine resultater.

• #13   18. nov 2020 Tak for alle kommentarerne.
    Hovedformålet med føllene skal være allround hest.

• #14   18. nov 2020 personligt ville jeg putte en frieser på begge to

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #15   18. nov 2020 For mit vedkommende er det et for stort sats at ville lave en All round hest på en traver.

Traveren er fantastiske heste til trav sport, men mange af dem har jævne problemer med basale gangarter, fordi at de er avlede ud fra et meget specifikt mål.

Barock pintoen, ville jeg bruge en god Barock hingst, som komplimentere hoppens svagheder.

• #16   18. nov 2020 Traveren er ikke helt ligetil, for som flere nævner, så falder en traverblanding altså ikke ofte heldigt ud.
    Måske ikke dumt som Tina siger, at smide en døle eller måske en koldblodstraver på - det vil i hvert fald give en knap så spinkel hest, og blandingen er ikke helt hen i vejret heller.

Med Barockpintoen synes jeg I skal smide en fin barockpinto hingst på, evt. en frieser eller en varmblodshest afhængig af om I ønsker en hest der måske er mere let og langbenet, eller om I ønsker en der er mere "tung" og "robust" (jeg er helt med på at langt fra alle friesere er sådan, og ligeledes barockpintoer, men de er givet vis mere "kraftige" end en DV hingst).

Har Barockpintoen stamtavle og har mindst 50 % frieserblod dokumenteret, kan hun kåres i DBF og så kan I også få følle deri, afhængig af hvilken hingst I vælger.

• #17   19. nov 2020 Cecilie og co
    Barok pintoens far er guido Van robico, og hun er 50 procent frieser, men ingen af hendes forældre står i passet. Er der nogen der ved hvordan det kan være?

• #18   19. nov 2020 Jeg har selv en traverblanding.

Jeg grinede hele vejen ned til banken - han havde været en del dyrere, hvis han havde været fx quarter...

Med begge hopper.
    Hvorfor vil I have føl?
    Hvad skal føllet bruges til?
    Hvorfor ikke bare købe føl /unghest /tilredet hest, når I skal bruge dem, så kan I jo se hvad I får - det ved man jo ikke helt med hjemmefødninge.

-de spørgsmål er lidt en provokation - men økonomisk set kan det nok bedre betale sig at købe en unghest om 3 år frem for at avle.
    Især for travere. Nogle travere falder meget heldigt ud - andre gør ikke set med standard hest-rul-sandkasde-ridning-øjne.
    Så hvis I om 5 år skal sælge, så vil mange potentielle købere springe fra pga ordet "traverblanding" og i risikerer nemt at få fx 20.000 kr for en hest, der ville have været 30-50.000 kr værd, hvis der ikke var traver i.
    -Aslan har rødt pas, faren var palomino, Aslan fik den ønskede farve og har derfor rødt pas. Men var der ikke traver i, skulle jeg nok have givet en del mere...

• #19   19. nov 2020 Jeg kender til andre der har Guido som far der har grønt pas og ingen anført stamtavle - jeg skal ikke kunne sige hvorfor, måske for sen indmelding af føl eller sådan noget. For han er vel kåret?

Men det er jo fint, så kan hun optages i hvert fald i Forregister hos Dansk Barok Pinto, hvis det kan dokumenteres at hun er efter Guido på en eller anden måde.
    Jeg vil virkelig anbefale dig at få hende kåret hvis det er muligt, så får du en beskrivelse af hendes fejl/mangler, men også hendes kvaliteter, og så er det så meget nemmere at vælge den korrekte hingst smiley

• #20   19. nov 2020 Grunden til at vi gerne vil have føl på vores hopper, er at vi i fremtiden når de er gået bort stadig har noget fra dem, at minde dem om.
    Kan jeg godt få hende kåret selvom ingen af hendes forældre står i passet, og når hun har grønt pas?

• #21   19. nov 2020 Om du kan det, det ved jeg ikke - derfor jeg skriver "hvis det er muligt" - du kan evt. prøve at spørge i Dansk Barok Pintos facebookside, de ved det helt sikkert - jeg er kun inde i reglerne for Pinto, og ikke Barokpinto smiley

• #23   19. nov 2020 Ok

• Pia J
    Pia J Tilmeldt:
    jul 2017

Følger: 8 Følgere: 7 Svar: 4
    #24   20. nov 2020 Ang avl på travheste,- hvis rigtige betegnelser for i øvrigt er standardbreed (og som egentlig bare er fuldblod), hvis blodlinierne er amerikanske og det er de ved de fleste danske travheste og jo, hvis din standardbreed/travhest har rødt pas er den registret i avlsforbundet og som dermed svare til at være "kåret". Det er dyrt at avle travheste, da de oftest kører med "følpenge" dvs bedækningerne er forholdsvise billige, men efter 7 dage efter foling ved levende føl skal der betales følpenge og det kan godt være store summer. Fx har jeg en efter Great Challenger, som i sin tid kostede 35 000 bare at lave.
    Hvis jeg var dig med med en travhoppe og ikke vil avle til løb, men til ridebrug, så er der faktisk en del muligheder,- der er nemlig flere racer avlet på bl.a standardbreed, såsom speed-raker, saddle-raker og saddle-breed som alle sammen er gangartsheste dvs det er store heste som kan tølte og er super brugsheste. Kontakt Gitte fra Stald Nordkap ved Hirtshals, hun har en rigtig fin saddlebreed hingst som hedder et eller andet med Playgirls et-eller-andet ellers har hun nogle rocky mountains hingste som også kunne være en mulighed. Og sådan et afkom ville sagtens kunne sælges osse for rigtige penge,- tyskerne har for alvor fået øjnene op for de her amerikanske gangsartsheste. Held og lykke.

• #25   20. nov 2020 Guido Van Robico er KFPS registreret, men er ikke avlsgodkendt, da han er en dansk hingst.

KFPS har hans DNA og jeg ved at rene Friesere efter ham kan få bibogs papirer, dog ved jeg ikke om Barokpinto vil godtage ham pga. den manglende avlsgodkendelse smiley

(Har selv en hoppe efter ham)

Kommentér på:
Blandingsracer

Annonce