Hest døde efter bedækningsfejl {{forumTopicSubject}}
Et stutteri skal betale erstatning til en hoppe-ejer efter en bedækningsfejl, hvor hingsten desværre ramte det forkerte hul.
Tilbage i 2003 kørte hoppejeren sin hoppe til håndbedækning hos hingste-ejer. Personen, som skulle forestå ved bedækningen bandt hoppen til en trailer og hentede hingsten, der desværre kom til at ramme det forkerte hul under bedækningen. Det var der desværre ingen der opdagede, hverken hingste-ejer eller hoppe-ejer, så hun blev sat tilbage på boks.
Næste dag døde hoppen som følge af bughindebetændelse efter perforeringen af endetarmen.
Det er først nu og efter 2 retsinstanser har behandlet sagen, at hingste-ejer er blevet idømt erstatningspligt til hoppeejer samt sagens omkostninger. Allerede tilbage i 2003 krævede hoppe-ejeren 26.000 kroner i erstatning, støttet af en uvildig dyrlæge. Dyrlægen mente blandt andet, at der altid bør være mindst 2 og helst 3 hjælpere ved en såkaldt håndbedækning, da man ellers ikke kan sikre at hingsten rammer rigtigt.
På det grundlag har begge retsinstanser vurderet at stutteriet har begået en ansvarspådragende fejl, og skal betale ca. 16.000 til hoppe-ejeren + sagsomkostninger så alt ialt ca. 60.000,- skal hingstejeren af med.
maj 2006
Følger: 54 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 1.652
okt 2005
Følger: 4 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 153 Svar: 3.551
mar 2006
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 7 Emner: 7 Svar: 64
Der SKAL være opsyn ved sådanne sager.
okt 2004
Følger: 59 Følgere: 57 Heste: 7 Emner: 183 Svar: 3.976
Ham der har hingsten og som hjælper til håndbedækning har ansvaret, selv ville jeg aldrig vide om der var ramt forkert da jeg ikke har forstand på sådan noget. Og det er stadig ikke forbudt at ifole sin hoppe selvom man ikke har helt styr på bedækningen osv, Synes helt klart det er fair.
Og den person der har hingsten har ansvaret for at det går rigitg til, ellers skal man ikke tilbyde bedækning fra sin hingst!
feb 2006
Følger: 161 Følgere: 143 Heste: 2 Emner: 300 Svar: 3.013
utroligt at de ikkekunne se det på hoppen?
jan 2005
Følger: 15 Følgere: 14 Heste: 12 Emner: 30 Svar: 109
kan give mit besyv med .. forstår godt at det kan gå
temmeligt hetktisk til
jeg er guskelov opmærksom her på.. se nermer på
vidio Tango...
der er vi to... smil
jan 2005
Følger: 15 Følgere: 14 Heste: 12 Emner: 30 Svar: 109
ja, hvad skal jeg sige til dette .. men det er sku da hel
sikker at ma skal kende sin hingst og se efter at det
går rigtig til... jeg er altid opmærksom på det jeg fortager
mig .. og forstå slet ikke at nogen kan være så pisse
ligeglad med hvor de bedækker eller hvordan det forår
det er sku ikk bare lige at gører.. det kan jeg selv se
jeg har haft hingst siden 1994 og ikke en gang har jeg
prøvet noget i den stil... eller at det har gået dårligt
så hvordan kam man få sig selv til at tro at det bare lige er at gører ... og de ting der der går godt .. ja det var så bare heldigt men nej .. det hade jeg aldrig turer selv at gører uden omtanke ...
og jeg fatter slet ikke at du har kunne holde en hoppe og en hings aflene .. det kan end ikke jeg selv .. tros jeg har kendskab til mine ejne hopper .. .. det er sku da hel ude at fornuft ... sorry .. det er min mening
håber ikke du selv en dag ... vil gøre det
mvh nat
Hest døde efter bedækningsfejl