Drægtighed- mærke føl ?? Drægtighed- mærke føl ??
Kære avlere og andre godtfolk.
Jeg købte for 14 dage siden en hoppe som angiveligt skulle have gået med hingst fra maj-oktober 19.
Jeg har været i dialog med dyrlægen og vi vil give hende 4 uger også håndprøve.
Jeg synes i starten jeg kunne mærke liv, d. 29 & 30 havde hun meget uro, maven kramper, hun spiser on/off, kan se hun har været nede at ligge on/off også hun blev utrolig høj bagtil.
Hun har ikke sat yver, men fået ødme. Hun er rimelig blød bagtil kontra mine andre hopper.
Hun er undervægtig, mangler muskler Ja generalt alt.. Hun var ikke passet derfor hun kom med hjem i trykke omgivelser så hun kan få det godt.
Hun er Self begyndt at få foder så hun kan tage på, hvilket vi også kan se.
Hvad synes i det lyder som om? Ifolet? Hvad ser i på billedet her af hende?
jan 2008
Følger: 103 Følgere: 421 Heste: 13 Emner: 116 Svar: 1.343
Hold godt øje med yver, det kan komme fra den ene dag til den anden.
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.472
Hun kan sagtens være i fol ud fra billedet, men også en hoppe der "bare" er muskelfattig og maven derfor falder sådan ned
jul 2014
Følger: 9 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 256
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 2
Hun har leveret Mener jeg fandt frem til 7 stk føl, hun har alle dage blevet brugt som avlshoppe, hun er 23.
Jeg er ikke i tvivl om det er ødme
jan 2008
Følger: 103 Følgere: 421 Heste: 13 Emner: 116 Svar: 1.343
Ved mindste mistanke om drægtighed, skal hun fodres som en drægtig hoppe, medmindre hun er overvægtig, så er det i vitamin form. Men det er hun jo ikke.
Få lagt en foderplan af konsulent og denne følger du til du har fået hende håndprøvet og ved mere præcist om hun er drægtig.. og der er ingen grund til at vente, få hende da håndprøvet med det samme.
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 2
Vil give dyrlægen et kald idag
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.280
Du har ret i, at fodring kan have indflydelse på fosterets tilvækst og dermed fødselsvægt.
Det skyldes imidlertid højt proteinniveau. Modsat kan du få for lav fødselsvægt ved for lavt proteinniveau/fodringsniveau.
sep 2010
Følger: 79 Følgere: 89 Heste: 7 Emner: 63 Svar: 756
Om hoppen er drægtig eller ej kan være meget svært at vurdere ud fra et foto. Hvis hun er drægtig, ville jeg fokusere på at få hende i lidt bedre huld, end hvad hun umiddelbart ser ud til at være i på det foto du har lagt op. Så som en anden sagde: Få hoppen scannet eller håndprøvet hurtigst muligt, så du kan få tilrettelagt en korrekt foderplan ud fra hoppens fysiologiske tilstand.
Drægtighed- mærke føl ??