1.189 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

Drægtighed- mærke føl ?? Drægtighed- mærke føl ??

Kære avlere og andre godtfolk.
Jeg købte for 14 dage siden en hoppe som angiveligt skulle have gået med hingst fra maj-oktober 19.
Jeg har været i dialog med dyrlægen og vi vil give hende 4 uger også håndprøve.

Jeg synes i starten jeg kunne mærke liv, d. 29 & 30 havde hun meget uro, maven kramper, hun spiser on/off, kan se hun har været nede at ligge on/off også hun blev utrolig høj bagtil.

Hun har ikke sat yver, men fået ødme. Hun er rimelig blød bagtil kontra mine andre hopper.
Hun er undervægtig, mangler muskler Ja generalt alt.. Hun var ikke passet derfor hun kom med hjem i trykke omgivelser så hun kan få det godt.
Hun er Self begyndt at få foder så hun kan tage på, hvilket vi også kan se.

Hvad synes i det lyder som om? Ifolet? Hvad ser i på billedet her af hende?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylder, rullegardiner og hyldedele skal nedtages og bortskaffes 2.000 kr.
  • Forbedring af digital foto 300 kr.
  • Balkony door handle 2.000 kr.
  • Trægulv buler 2.000 kr.
  • Elektriker tilslutning af varmvandsbeholder 1.200 kr.
  • Montering af TV på væg med beslag 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Drægtighed- mærke føl ??
  • #1   4. maj 2020 Jeg synes hun ser drægtig ud, men med tid til termin endnu. Hvor gammel er hun, har hun fået føl før? Det er fint at få hende håndprøvet.
    Hold godt øje med yver, det kan komme fra den ene dag til den anden.

• #2   4. maj 2020 Jeg havde håndprøvet så hurtigt som muligt, der skal fodres på en anden måde hvis hun skulle være i fol, ligesom der skal tages højde for vaccine osv. smiley

Hun kan sagtens være i fol ud fra billedet, men også en hoppe der "bare" er muskelfattig og maven derfor falder sådan ned

• #3   4. maj 2020 Men hvis hun har reel ødem, så er det vel tegn på drægtighed, for hopper får vel ikke ødem buler ellers?

• #4   5. maj 2020 Vi kan ikke fodre anderledes end vi gør nu, dels fordi hvis hun er drægtig må hun ikke få for meget til evt foling så føllet bliver for stor.
    Hun har leveret Mener jeg fandt frem til 7 stk føl, hun har alle dage blevet brugt som avlshoppe, hun er 23.
    Jeg er ikke i tvivl om det er ødme

• #5   5. maj 2020 Føllet bliver absolut ikke for stort til foling og slet ikke pga foderet. Føllet tilpasser sig hoppen.
    Ved mindste mistanke om drægtighed, skal hun fodres som en drægtig hoppe, medmindre hun er overvægtig, så er det i vitamin form. Men det er hun jo ikke.
    Få lagt en foderplan af konsulent og denne følger du til du har fået hende håndprøvet og ved mere præcist om hun er drægtig.. og der er ingen grund til at vente, få hende da håndprøvet med det samme.

• #6   5. maj 2020 Det er netop dyrlæge der har fortalt med for stort føl og konsulent der har udarbejdet en foder-plan efter drægtighed, så det er der styr på.
    Vil give dyrlægen et kald idag smiley

• #7   5. maj 2020 Ida H
    Du har ret i, at fodring kan have indflydelse på fosterets tilvækst og dermed fødselsvægt.

Det skyldes imidlertid højt proteinniveau. Modsat kan du få for lav fødselsvægt ved for lavt proteinniveau/fodringsniveau.

• #8   9. maj 2020 Jeg har aldrig hørt om at man kan fodre et føl/foster så stort, at hoppen kan få besvær ved at føde det. Hvilken dyrlæge har udtalt det, kunne være meget spændende at høre mere om?

Om hoppen er drægtig eller ej kan være meget svært at vurdere ud fra et foto. Hvis hun er drægtig, ville jeg fokusere på at få hende i lidt bedre huld, end hvad hun umiddelbart ser ud til at være i på det foto du har lagt op. Så som en anden sagde: Få hoppen scannet eller håndprøvet hurtigst muligt, så du kan få tilrettelagt en korrekt foderplan ud fra hoppens fysiologiske tilstand.

Kommentér på:
Drægtighed- mærke føl ??

Annonce