949 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Til jer der har lånt hoppe maver Til jer der har lånt hoppe maver

Hej HG

Jeg står i den situation at jeg har fået mulighed for at låne en skøn hoppe til at få føl på næste år, men for at der ikke skal opstå misforståelser om noget som helst, skal der jo strikkes en kontrakt af en art frem, desuden skal mig og hoppeejer have talt omkring ALT, men jeg syntes lidt jeg mangler en ide om hvad der er relevant, hvad der er mega vigtigt, eller knap så vigtigt.

Hvad er dine erfaringer ? både dig som har lånt hoppen, men også dig som har lånt hoppen ud til andre? hvilke ting sikre du dig, for at sikre dig selv, føllet og hoppen?

Jeg er med på der skal aftales hvem der står med udgifterne på hesten, altså de almene udgifter som ville være der uanset hvad. Så skal vi også være enige om hvem der holder udgifterne i forbindelse med føllet (Scanning, tilskud til hoppen, ekstra foder når føllet kommer etc) Desuden skal der selvfølelig skrives ned hvem har ansvaret for hvis noget går galt med hoppen, føllet eller begge, og hvem der står for at passe begge dyr under hele forløbet.

Hoppen jeg må låne står i forvejen i den stald jeg selv har hestene til at gå, så hoppen vil ikke skulle flyttes, desuden har hoppeejer en hest mere i stalden så vi har begge daglig gang i stalden, hvilket også gør at det nok er vigtigt at blive enige om hvem der har den daglige pasning.
Men kom rigtig gerne med dine erfaringer på området, de tanker du gjorde dig før, under og efter lånet af hoppen fandt sted.

På forhånd mange tak smiley

Med venlig hilsen
Nichole

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af spots 400 kr.
  • Fjernet glasvæg 2.500 kr.
  • Opsætning af 3 svæve hylder 950 kr.
  • Hylder, rullegardiner og hyldedele skal nedtages og bortskaffes 2.000 kr.
  • Fix electricity issue 1.000 kr.
  • Samling og montering af garderobeskab 1.191 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Til jer der har lånt hoppe maver
  • #2   25. okt 2019 Eva (Maiah) se pb smiley

• #3   26. okt 2019 Jeg skulle have lånt en hoppe, men det gik desværre ikke med resten af flokken.
    Men
    Vi havde næsten fået aftalt at jeg stod for de daglige afgifter eftersom hesten skulle stå hos os, samt alt i forbindelse med føl - dyrlæge, ekstra foder, scanning osv. Jeg kan ikke huske hvad det blev til med smed, mener at jeg skulle overtage den post også - hvilket jeg synes er helt fair smiley
    Ikke føl-relaterede skader var det eneste store punkt vi manglede, men det ville nok blive en aftale om at deles om udgifterne.
    Selvom det er en du kender, så lav ALTID en kontrakt! Ikke så meget i forhold til retssager, men simpelthen for at I ikke kan snyde hinanden med "du sagde" og "jeg sagde" hvis I skulle blive uvenner. Hvis det hele er skrevet ned er der ikke noget at diskutere indbyrdes, OGSÅ selvom det er en du kender/en veninde.
    Jeg tror det er lidt svært når hesten allerede står hos dig, men som minimum synes jeg at opstaldingen med alt det der er inkluderet i prisen, er gratis for den pågældende hest nu det er dig som får glæde af den smiley
    Hvem der så skal muge og ride den, hvis den er i ridning og skal rides under forløbet, kan I jo aftale smiley

• #4   27. okt 2019 Nu har jeg aldrig lånt eller udlånt hoppe mave, men vi har selv haft snakket om det før.
    En ting jeg tænker på, netop fordi I står samme sted, det er at jeg bestemt ville få skåret igennem at det er MIG der bestemmer over føllet, og at alle beslutninger omkring føllet er 100% mine. Det burde være en selvfølge, men kunne forestille mig at det var sådan et punkt der nemt kunne blive et problem, alt efter hvordan hoppeejer er.

• #5   28. okt 2019 Jeg har haft lånt en hoppe, det var for at lave føl, men blev betragtet som et egentligt lån og ikke kun maven, derfor blev hun også flyttet hjem til mig og jeg holdte alle udgifter.
    En ting jeg fortryder gevaldigt er at hoppen ikke var forsikret på nogen måde og ejer ville ikke forsikre hende. Dengang var det kun ejer der kunne tegne forsikring på hesten.

Skulle jeg gøre det igen skulle hoppe have liv-, uanvendelighed- og dyrlægeforsikring samt noget der dækker drægtighed og føl. Simpelthen fordi jeg var så uheldig at hoppen først pådragede sig to benskader på fold, det er hvad det er, og en generel risiko ved at have hest. Men 6 uger før termin fik hun kolik og endte med at blive indlagt, hvor de dagen efter måtte operere for børvending, det kostede mig 26.000 kr. Og ejer holdte meget fast i at jeg holdte alle udgifter (hun havde faktisk sagt at vi skulle rede føllet og lade hoppen gå til om nødvendigt) Men både jeg og dyrlæge mente at begge skulle redes, så det gjorde vi heldigvis!
    Se det er så når det går galt, men heldigvis overlevede begge to.
    Men hold op hvor var det en hård, dyr og træls omgang, ejer ville have hoppen hjem efter operation, hun fik valget at tage hoppen hjem, mod at købe føllet, eller lade hoppen gå hos mig til fravending, som aftalt. Hun valgte det sidste.
    Så mit råd er, lav kontrakt, snak sammen om alle de ricisi i kan komme i tanke om og hvad løsning skal være, hvem der betaler hvad og hvad hvis uheldet er ude og hoppe og/eller føl går til, sørg for at have forsikringer i orden og hav en god dialog og lav alle aftaler på papir, kommunikation er altafgørende!

• #6   30. okt 2019 Tusind tak for jeres input,
    Både hoppe ejer og jeg er enige om at hvad end vi når frem til så skal det ned på papir så begge parter er enige og som flere af jer skriver, der er ikke nogen der kan snyde den anden.

Jeg må lige have undersøgt ekstra med forsikring af drægtig hoppe hvordan, regler osv forholder sig til det, for vi er alle interesseret i at det skal gå bedst muligt med så lidt risici som muligt smiley
    Det med at jeg skal have alt at sige med føllet, vil jeg notere ned at det skal der være med i kontrakten, eftersom føllet jo er mit, blot så vi igen ikke skulle have grund til uenigheder.

• #7   12. nov 2019 Alt omkring føllet som ekstra foder til hoppen i den sidste del af drægtighed og under diegivning, scanninger, ekstra dyrlæge osv vil jeg mene er dig som låner af maven der bør betale, samt alle udgifter på føllet selvfølgelig.

Om du bør betale alle udgifter syntes jeg kommer an på om ejer selv bruger hesten under drægtigheden og efter folingen igen, når den er klar til det, for hvis ejer rider hesten i den tid det er muligt, syntes jeg det er fair at ejer selv betaler lidt for og ha sin hest og eks smed også. Det ville ha kostet uanset hvad.

Ofte koster det jo et beløb og låne en hoppemave, og det kan man jo så aftale om det eks er et engangsbeløb eller at man som låner betaler alle udgifter på hoppen mens projekt føl står på.

Og så ville jeg altid få skrevet en pris i en kontrakt på hoppen, i tilfælde af uheldet skulle være ude, så du ved hvad du må betale hvis hoppen i værste fald dør under foling.

Kommentér på:
Til jer der har lånt hoppe maver

Annonce