3.642 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 55 Svar

Fjordhest blandingsføl udseende Fjordhest blandingsføl udseende

Hej HG
Jeg er så heldig at have en dejlig fjordhestehoppe, som jeg skal ifole til foråret. Vi skal selv beholde følet, og søger nu efter føles far.
Vi vil gerne have et blandingsrace føl, som selvfølgelig vil være ½ fjordhest, og vi spørger nu jer, om i har nogle billeder af fjordhesteblandinger og hvilke racer de er en blanding af?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • Fjernelse af defekt skrue i lampeudtag, opsætning af IKEA-lampe 790 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fjordhest blandingsføl udseende
  • #1   27. jul 2019 Min er en blanding af 2/4 fjordhest, 1/4 araber og 1/4 new forrest smiley

Med mor i baggrunden.

profilbillede
  • #2   27. jul 2019 Sådan her ser hun ud i dag 25 år efter smiley

profilbillede
  • #3   27. jul 2019 Hvor er hun fin

• #4   27. jul 2019 Se mit galleri for Revsgaards Cairo smiley

• #5   27. jul 2019 På mit galleri kan du finde bambam han er 1/2 fjordhest halv traver mix. Det kan ikke helt anbefales, han var jordens dejligste pony, men nøj der var krudt i røven på ham og han havde en meget traver præget gang, dermed havde han også svært ved galoppen som ung og nøj hvor jeg arbejdede med den.Derudover var han ikke sat super godt sammen, kort tynd hals fjordhest krop. Det jo et sats når man blander to forskellige racer om det falder godt ud eksteriør mæssigt. Jeg holdte meget af ham og havde nogen fantastiske år med ham. Men tror ikke jeg vil prøve med sådan en blanding igen. Har set mange pæne fjordhest blandet med araber og varmblodsheste smiley

• #6   27. jul 2019 Araber x fjord er vidst en ret brugt blanding som skulle give nogle super fine rideheste (og hvad man ellers vil bruge dem til) smiley

Ellers har jeg set fjord x islænder, fjord x oldenborg, fjord x pinto og fjord x dv som alle har set ret fine ud, men det er jo hvad man er til.

Ønsker du noget tungere, lettere, højere..?

• #7   27. jul 2019 Jeg kan ikke andet end IKKE anbefale araber og fjordheste kryds. De fleste af dem, eller snare alle dem jeg har mødt, var fuldstændig bims, med en fjordhestekrop og et arabersind. Det var et helvede, når sådan en kraftkarl stak af!

• #8   27. jul 2019 Altså hvorfor ikke bruge en fin fjordhest? Min oplevelse er at blandinger af fjordhest ofte hverken er fugl eller fisk. Og ofte er de rigtig billige, hvilket betyder at efterspørgslen er lille. Nu ved jeg godt at du skriver at føllet er til jer selv, men heste lever længe...

• #9   27. jul 2019 Uhh. Hvorfor blande to skønne racer, hvor resultatet ofte falder ret uheldigt ud.
    Hvorfor ikke finde en top fin fjordhingst og lave et føl der giver mening. Forstår ikke at der skal laves så mange blandings føl, hvor forældre er to vidt forskellige typer. En islænder kan noget som en traver ikke kan og en traver kan noget en fjordhest ik kan.
    Det er alt for sjældent føllet kan det hele ved disse mix.
    Ønsker i ikke et fjordheste føl, så må i ud og finde en hoppe, som har det i drømmer om. Eller måske købe et føl, som i kan følge helt fra start. At lave et føl med gode papirer, kendte forældre osv. Koster stort set det samme som en rundkørsel føl. Måske kun lige med undtagelse af bedæknings omkostningerne, som er en dråbe i havet.
    Til gengæld er det nemmere at sikre hesten fremadrettet, hvis den er lavet med omtanke, for en hest bliver måske 20-30 år, det er dælme mange år.

Misforstå mig ikke. Jeg har intet imod blandingheste, men nogle er så udprægede i typer at jeg simpelthen ikke forstår det. Blandt andet fjordhesten.

• #10   28. jul 2019 Tjek trolle ud på mion profil, han er 50% fjord og 50% araber smiley super ridelig pony og køre hest. kan håndteres af ikke hestefolk, børn, handicappede og alle andre. sprang alt du satte for ham, og gik rimelig pænt.

Hippie, så skal du sku møde min gamle smiley han er jordens skønneste pony fyr smiley

• #11   28. jul 2019 Mit første valg, ville være en fjordhest.
    Men hvis ikke det er dét i ønsker, tænker jeg at man burde sætte sig ned, og overveje hvad man gerne vil(eller håbe på at) opnå:
    Er det for at give højde? Er det for at gøre mindre tung? Er det for ridelighed? Temperament, udseende, mfl.

Jeg har set et par fjordheste-blandinger, der var rigtig smukke - ved dog ikke ifht hvordan de var som heste.

Men
    fjordhest x knapstrupper
    Fjordhest x frieser
    Fjordhest x oldenborg
    Fjordhest x araber
    Fjordhest x pinto

Må tilstå at jeg har set 2 stk af fjordhest x knapstrupper. Den ene var super flot cremefarvet-agtig med lyse hove. Den anden var fjordheste-brunklak, med hvide pletter, lys mule, kødfarvet om øjne, baller, mule. Så udfaldet kan være meget forskelligt.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #12   28. jul 2019 hvis i ikke ønsker så fjordhest, så lad være med at benyt jer af en fjordhest hoppe. hvis i ønsker jer en fjordhest, så find en fjordhest hingst.

hvorfor lave et afkom hvor hoppens race ofte skinner ret meget igennem, hvis det ikke er det i ønsker?

man bør ikke avle for sjov, det er levende væsner, og man bliver simpelthen nødt til at sætte sig ned bare 5 min og overveje om den avl man skal til gavner noget - dermed ikke sagt at man kun må avle, hvis man avler efter at skabe elite heste.

men hvis udfaldet er så ligegyldigt, at man vil blande MEGET forskellige typer, så bør man måske hellere lade være??

• #13   28. jul 2019 Tjek Yasmin ud, på min profil.
    Du kan også smutte forbi Milan og Fanny. Under fotoalbum finder du billeder af både Yasmins og Milans forældre

Hvis man har en fjordhoppe og ønsker et føl med lidt mere højde, så forstår jeg udmærket ideen om at blande racer, af forskelligt udseende.

• #15   28. jul 2019 Hvis I er sikre på I vil lave en blanding, synes jeg også I skal tænke meget over hvad I gerne vil have i den kommende hest. Vil I gerne have en større hest, eller skal den helst holde ponymål fx?

Jeg har set en del forskellige fjordblandinger efterhånden.
    Hvis I gerne vil have den holder ponymål, tænker jeg udmiddelbart araber. Dem jeg har mødt har primært mindet om fjordhesten i temperament og udseende.
    Fx. Frede: https://billeder.bazoom.dk/heste/album/879/m/4394282/frede----gammel-passer-hest.jpg Super sød, fornuftig og alsigdig pony smiley

Har også kendt et par stykker, der var halvt new forest.

Hvis I gerne vil have mere højde tæker jeg oldenborger. Dem jeg har set har også haft et fornuftigt temperament, og været alsigdige. Jeg har primært stødt på dem som rideskoleheste, hvor vi også har brugt et par stykker til ridefysioterapi.
    Udseendemæssigt minder de også en en fjordhest i hestekrop. Enten gule eller grå typisk.
    Fx. Max https://scontent.fsvg2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/66692883_2533435626687539_1526334400931823616_o.jpg?_nc_cat=105&_nc_oc=AQmSIgYwYmaqRJF7zQsu6Hd0s6Fr5fO6vFmLwf42BnWNip4r6bnNDuX1DCcYlXtqHOU&_nc_ht=scontent.fsvg2-1.fna&oh=0c3c9f06cfffa62ed9e0119eabd436b0&oe=5DA4C5EB

Hvis I gerne vil have en lidt anderledes farve kunne I gå efter fx. en pinto eller knabstrupper. Sådan et par stykker har jeg også set.
    Det er sjældent, men ser en fjordblanding, der ikke er dun (enten gul eller grå) dog smiley Typisk skal man et par generationer ud, før de ikke har fjordhestefarve mere smiley
    Samba (fjordhest/pinto), som en af mine veninder havde part på engang: https://billeder.bazoom.dk/heste/galleri/424/m/2115365/anden-saerlig-race-samba.jpg

Bonus: Mange af de fjordhestebalndinger jeg har kendt, har ikke haft kæmpe gangarter, men har faktisk været ret gode springheste?

• #16   28. jul 2019 Hippie, nu er araberne jo ikke sindssyge dyr, som mange gerne vil gøre dem til.. smiley

• #17   28. jul 2019 #2 wow, hun ligner næsten min hest på en prik! Både farve, aftegninger og blis i panden! Min er halv fjordhest og halv DV smiley

Han er 3 år nu. Hvis du vil se hvordan han ser ud, så se min nyeste video herinde, for billederne på hans profil er ret gamle.

• #18   28. jul 2019 Frida, helt enig! Min søsters hest er arabisk fuldblod, og han er simpelthen noget af det sødeste! Min lille 6-årige kusine elsker at stå og nusse ham, for han er bare så blid og rolig. Energisk under rytter, men på ingen måde hysterisk!

• #19   28. jul 2019 Katrine, lige præcis! De er ikke for alle mennesker, men hysteriske er de bestemt ikke. Tror de færreste andre racer ville kunne holde hovedet koldt til et arabershow smiley

• #20   28. jul 2019 Frida, det påstod jeg faktisk heller ikke. Jeg sagde at DEM JEG HAR MØDT var sindssyge smiley

• #21   28. jul 2019 Hippie, ja, det kan jeg se, men du skriver stadig at de er "fuldstændig bims" på grund af araberen ("De fleste af dem, eller snare alle dem jeg har mødt, var fuldstændig bims, med en fjordhestekrop og et arabersind."), og jeg informerer bare om at arabere ikke er sindssyge. Hvordan er du så sikker på at det temperament du har oplevet specifikt er kommet fra araberen?
    Jeg har personligt aldrig stødt på en araber som var "bims". Jeg har derimod mødt fjordheste (samt andre racer, og enkelte arabere) som har været totalt uden for pædagogisk rækkevidde, men jeg ved også at det ikke er racernes karaktertræk, men som regel dårlig opdragelse/håndtering.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#22   28. jul 2019 men hvorfor overhovedet blande araber og fjordhest ?

hvad er formålet med at blande to så forskellige typer?

• #23   28. jul 2019 AMT, tænker at nogle gør det for at få en stadig stille og rolig hest (tager man "den typiske fjordhest"), men en mere ædel hest. Eller for at få araberens familieorienterede sind. Ved det ikke. Dem jeg har mødt har været ganske fornuftige, men jeg foretrækker selvfølgelig araberen helt ren smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#24   28. jul 2019 Frida: men hvorfor så ikke benytte sig af en hoppe der faktisk har de kvaliteter man søger - frem for at benytte sig af en hoppe som ikke har de kvaliteter man søger? smiley

• #25   28. jul 2019 AMT, sådan som jeg har forstået emnet ønsker de at bruge hoppens sind, men vil gerne have noget andet end ren fjordhest (måske pga. højde, bygning etc.?), og når de nu har hoppen virker det oplagt at søge efter en anden hingst smiley
    Men lidt svært at vide når TS ikke har meldt ud

• #26   28. jul 2019 Jeg elsker selvfølgelig min hoppe, hun har et fantastisk sind og gode gangarter, og jeg ønsker mange af de kvaliteter fjordhesteracen bringer med sig, ellers ville jeg selvfølgelig ikke lave et føl på en fjordhest... Jeg har overvejet mit valg med at lave et blandingsføl grundigt, og jeg har mange grunde, der ligger bag det valg, jeg har taget. Jeg lavede dette opslag af nysgerighed og for at få en mere konkret viden om, hvordan fjordheste-blandingsafkom kan se ud. I sidste ende vil mit valg af hingst dog komme ned til hingstens sind, da dette er hvad der betyder mest for MIG.

• #27   28. jul 2019 Lige med hensyn til fjordhest/araber diskussion, vil jeg gerne sige at jeg er 100% enig med Frida.

Min egen er også 100% fuldblods araber af brugstypen, og han har ry for at være staldens sødeste hest. Har haft børn ned til 2års alderen til at ride ham, folk der aldrig har siddet på en hest kan selv skridte rundt på ham, folk der er bange for heste kan selv trække ham på fold osv. osv.
    Jovist det bedste han ved er at galopere for fuld fart på tur, men stopknappen virker som den skal, slev når han bliver tændt efter en god galop, og han er altid til at få til at slappe af igen. Resten af tiden er han den nemmeste hest, og roligere end flere rideskoleheste jeg har arbejdet med.
    Ikke-araberfolk bliver altid meget positivt overraskede over ham, og ligger fordommen om "sindsyge, hidsige, utilregnelige arabere" på hylden efter de møder ham, og det er typisk stortset den samme historie jeg hører fra andre araberejere.
    Synes ofte man høre det er showtyperne, der er noget mere tændte, men de bliver også gearet voldsomt op til shows.

Mht. fjordhestene kan jeg fortælle at vi blandt andet har to fjordheste på mit arbejde (Er medhjælper til ridefysioterapi). Den ene er en vallak af den gammeldags type, og er noget af det tætteste man kommer på bombesikker, (næsten) alles yndlings, nem at håndtere osv, kan dog have en meget lang bremselængde *facepalm*
    Den anden er en hoppe af den sporty type.... Også super sød, men noget mere vågen. Begge er brøl stærke når det tager dem, og særligt hoppen kan være ret strid at gå med. Hvis hun har fået en idé om at hun skal en vej, er hun voldsomt svær at stoppe.

Tror de heste jeg personligt har oplevet som mest vansklige har været en tinker, en new forest og en traver, men det handler primært om opdragelse/træning og oplevelser osv. tidligere i deres liv.

Så summersumarum: Jeg ville bestemt ikke være betænklig ved at vælge en araber, såfremt du (TS) skulle ønske at gå den vej smiley

• #28   28. jul 2019 Louise jeg er helt enig, man kan ikke dømme en hests sind ud fra dens race, ligesom alle andre dyr (tænk fx på hunderacer) afhænger sind og temperament på så meget mere end race. Så interassant som denne diskussion end må være, var det dog ikke formålet med dette indslag...

• #29   29. jul 2019 Nu er det jo heller ikke givet, at en fjordhest altid er en rar hest. Fjordhesten er selvisk og egenrådig, den er en intelligent lille hest, men den er ikke for børn.

Men læs dig til viden omkring avl, jeg vil anbefale dig at læse om den Mendelske udspaltning, og så skal du læse det til du forstår det. Når man laver en avlsplan, så overvejer man alle de positive og negative egenskaber ved både hundyr og handyr. Ikke bare race.

• #30   29. jul 2019 Min søster havde en Fjordhest/ Oldenborg bladning, som var en smuk, harmonisk rød hest, uden udseende af Fjordhest. Billed har jeg desv ikke da der er maaange år siden. Han var utrolig rar og let at ride.

• #31   29. jul 2019 Frida: Jeg har aldrig - amager halshug - aldrig mødt en fjordhest der var "bims". Derfor går jeg ud fra, at det er araberen smiley Men jeg er faktisk ikke interesseret i at diskutere det, så hvad med at vi bare bliver enige om, at vi ikke er enige, og derved går hvert til sit?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#34   29. jul 2019 Mariah: ja, lad os støtte folk i bare at avle for at avle. smiley

• #35   30. jul 2019 AMT: men det er jo det alle gør? alle avler for at avle, om det så er med henblik på at beholde, sælge eller hvad står da ikke op for andre.. smiley

det jo ikke lige frem hestenes valg at avler vil have denne hingst på den så den kan få et præmie føl eller et blandings føl, tror ærligt hesten er ligeglad med om føllet er fjord type eller ligner et æsel smiley

• #36   30. jul 2019
    Jeg har egentligt ikke noget imod at folk avler blandinger hvis det så var gennemtænkt - hvis man så satte to heste sammen, som gav mening og opvejede hinandens svagheder. Samt heste som var salgbare hvis man ikke længere kan have dem.

Men de fleste der laver hul i hækken heste, er det sjældent gennemtænkt og tit nogle underlige blandinger - fx en fjordhest med andre racer. Fjordhesten stryger så tydeligt igennem og giver for mig ikke nogen mening, at putte på en anden hest, når den er så "unik" i sit udseende.

Ligesom når man vil blande en travhest med noget andet - det giver for mig heller ikke mening, da det også er en ret særpræget hest og ikke en særlig salgbar hest i forvejen.

Vi alle ønsker og beholde vores hest til den bitre ende, men ind imellem sker der bare noget i livet så man må sende dem videre til en anden - også er det bare ikke en fordel og være en mindre skøn blanding.

Har man en blandings pony eller varmblods hest, som er godt sat sammen - så kan man få dem kåret i DV eller DSP og dermed få en avle og noget "hold" i det. Ligesom mange andre forbund optager blandede heste - hvis de er blandet med godkendte racer fx Welsh Partbred eller Arabere. Men lige fjordheste er så unikke og giver et så særpræget udseende, at man ikke kan få den kåret ind nogen steder forståeligt nok.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#37   30. jul 2019 lunse: jeg vil da mene at de er stor forskel på at avle, for at forbedre en race/type eller med henblik på sport - altså i mine øjne seriøs avl, også avle bare for hyggens skyld, hvor man faktisk er mere eller mindre ligeglad med udfaldet.

• #38   30. jul 2019 Nu er der, ja et hav af blandinger tilsalg og ved i hvad? De bliver også solgt, så det er noget fis at påstå, at de ikke gør. Vi kan da alle blive enige om, at det ikke er vores opgave, at bestemme prisen på, hverken en renracet, eller blandingen.

Selvom prisen på dem er lave, skal vi så blande os i prisen på den renavlede og forbyde, at de bliver solgt billigt?
    Er der nogen der blander sig i om brune og gule mennesker får børn sammen? Eller sorte og hvide?
    Her er der så godt nok tale om dyr, hvilket udgør en forskel. Men princippet er det samme. Ingen skal blande sig i, om jeg vil krydse min zebra med mit æsel. Eller min hund med min kat, hvis det ellers kunne lade sig gøre.

Lad dem, der vil avle gøre det. Uanset om andre syntes det er en underlig sammensætning. Så længe dyrene ikke bliver behandlet dårligt, så kan alle andre være ligeglade.

Og så glemmer vi lige, at ved blanding, så undgås mande af de svagheder renavlede dyr, ofte, lider af. Vi kender alle Pekingeserens flade fjæs, der knap kan spise og trække vejeret. Det samme med de fladfjæsede katteracer. Schæferens hoftedyspasi. Frieserens dårlige hove. Irish Cobens anlæg for mider og muk. Alt sammen for at tilfredsstille vi menneskers trang til et bestemt udseende, på lige den race.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#39   30. jul 2019 sunshine: Du er helt galt på den.

hvis avlsdyret lider af en arvelig yæsygdo , så videregives denne, i samme grad uanset om der er tale om raceavl eller blandingsavl.

den eneste forskel er, at f.eks. ved hunde, der avles restektioner, og derfor skal hunden undersøges inden avl. - det gør man sjældent ved blandingsavl, fordi at folk utroligt nok tror at blanding + blanding = sund.. smiley

• #40   30. jul 2019 Lige presis på Schæfer hunde, ved jeg at hoftedyspasi tillader avl på, helt ud, i Klasse C, hvor A er bedst, så dermed avles, der stadig på lidelsen, selvom, der er forsøgt, at undgå det. Så det gir jeg ikke meget for.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#41   30. jul 2019 sunshine: ja? også. men i følge din udtalelse, hvis jeg vel og mærke har forstået dig ret, så vil schæferhunden med C hofter, blandet med en hvilken som helst anden race give sunde hvalpe

• #42   30. jul 2019 AMT
    Så 2 x Schæfer med klasse C gir ikke øget risiko for yderligere Hoftedyspasi? For at spørge dig om det samme.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#43   30. jul 2019 Sunshine: blandinger kan lige så vel have C-hofter...

blandinger kan have lige så mange racerelaterede sygdomme som renracede dyr kan - faktisk endda flere,da man pludselig har to racer i puljen.

• #44   30. jul 2019 Hvis vi lige forlader klasse C og krydser en fladfjæset med en ikke fladfjæset, kat eller hund, så får man chancen for , at resultatet gir en 50% mindre risiko for at dyret er helt så flad i fjæset og dermed bedre kan spise og trække vejeret. Vi du benægte det?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#45   30. jul 2019 sunshine: Ja, for så simpelt er det ikke. smiley

• #46   30. jul 2019 AMT
    Kender du udfaldet 100% hvergang? Det kan ikke engang den garvede avler. Derfor vil jeg stadig påstå, at chancen for, at du fjerner dig fra en avlet skavank, vil være 50% Læg mærke til at jeg skriver chancen for. Hvilket ikke er ensbetydende med hver gang. Hvis du ikke skulle ha lagt mærke til det.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#47   30. jul 2019 Sunshine: netop, man kan ikke garantere udfaldet. derfor giver det heller ikke mening at blande forskellige typer.

• #48   30. jul 2019 AMT
    Men hvem skal sætte sig til herre over det?
    Skal vi ha en lov, der forbyder det?
    Hvordan skal nye typer opstå, hvis ikke blandinger er tilladt?
    Barok hesten, Palomino, DV, Pinto, Knapstrupper osv. ville alle ikke ha været her, hvis ikke vi prøvede at lave noget andet. Hvem kan se ud i fremtiden og forudse, at en Fjordhest/ Araber ikke bliver en Fjordaraber?

• #49   30. jul 2019 så vidt jeg ved inde for avlen i dag så avler man på alt for skrøbelige heste, blot for at få spring teknik og gangarter. frem for sunde og holdbare heste smiley

nej du kan aldrig vide udfaldet på føllet, men avlen hvor man ønsker salg går desværre på det med mest blikfang frem for sundhed. tænkte folk mindre på høje knæløft og mere på sund krop, så havde vi mere holdbare heste i dag smiley

blanding eller ej, så er alt avl blot avl for vores egen skyld, ikke hestenes. og der er fint salg i blandings heste, min egen blev solgt før han blev sat til salg smiley og rigtig mange hestefolk jeg kender ejer blandings heste smiley

• #50   30. jul 2019 Jeg har selv 2 fjordblandinger.

Den ene er fjordhest / oldenborg og hendes søn's far er welsh cob.
    De er begge gode rideponyer/heste og er i min verden meget smukke.

De kan alle ses på min profil. smiley

• #52   1. aug 2019 Mor var fjordhest, far var dsp med araber og new forest.

Ikke en blanding jeg skal have nogensinde igen.

profilbillede
  • #53   1. aug 2019 Ham her skulle være blanding af fjordhest og oldenborg, han var 155 i stang

profilbillede
  • #54   2. aug 2019 Jeg har en halv fjordhest, halv araber verdens bedste hest. Kæmpestor personlighed, klog, energisk, udholdende, charmerende som bare pokker, og gudesmuk. Han er helt hvid, og mange har spurgt om han er connemara. Han går hos mig LA dressur (træner pt changementer og pirouetter), LC spring (Han er Max ponymål, og min datter red LA/MB spring indtil hun faldt for aldersgrænsen), CNC90 military, og distanceridt er vi nået til LB i, men kunne sagtens gå LA. Han egner sig til det hele, men det er klart military der er vores favorit. Han står perfekt i tænding. Jo mere man forlanger, jo mere vågen bliver han.
    Og husk at DV og DSP også er blandingsheste smiley

• #56   2. aug 2019 Zindy
    Så dyr er kun for folk med penge til at købe renavlede dyr?
    Det er det du reelt fremtuer med, ved at påstå at blandinger kun henvender sig til fattige, der ikke vil behandle dem ordenligt og at renavlede dyr kun er for folk med penge? Og en rig person kan ikke finde på at købe en blanding? Samt at de altid vil behandle dem helt efter bogen? At en fattig ikke kan behandle et dyr ordenligt? Hvorfor skal en rig være bedre til at behandle et dyr bedre, end en fattig? Fordi de har givet flere penge for et racedyr? Det er en gang sludder du kommer med.
    Jeg har hørt og set talrige eksempler på rarceheste, der er fundet hos usle hestehandlere og hvordan ender de der? Fordi dine rige mennesker ikke kan finde ud af at passe deres fine dyr. Min egen Holstener hoppe med den fineste stamtavle,er købt hos en hestehandler. Hendes historie er, at tidliger ejer ikke kunne finde ud af, at ride hende. Hun blev byttet for en anden hest, endda en blanding og jeg købte hende til, en latterlig, lav pris.

Jeg påstår IKKE, at et dyr med en race skavank ikke kan avles videre. Jeg skriver, at chancen for at fjerne sig fra skavanken stiger med 50%.

• #58   2. aug 2019 Nu gider jeg altså ikke høre mere om denne diskission om, hvorvidt blandingsheste burde avles, hvis i vil diskutere videre må i oprette jeres egen tråd. Tak til alle der har sendt billeder af deres smukke blandingsheste, og så håber jeg den gode tone vil blive brugt fortsat, ellers sletter jeg opslaget.

• #59   3. aug 2019 Giver TS ret, hvad er meningen, hold jer til emnet. TS søger erfaringer med udfald af blanding, og ikke jeres personlige meninger og fordomme.
    Du kan se flere billeder i mit album om Hannibal
    https://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse-hest/313973-en_dag_med_joy

• #61   3. aug 2019 Da jeg læste, havde jeg faget arvlighedslære, og vi lærte, at ved at krydse to racer, frem for en ren-racet-avl, kunne man opnå en krydsningsfrodighed. Som betød at dyret var sundere, end forældre dyrerne, da generne var fjernere fra hinanden.

Så jeg kan godt forstå ønsket om en blandingshest.

Men da 2 forældre heste, kan lave en milliard (eller flere) forskellige føl, afhængig af hvordan generne krydses og hvilke gener som er overruller. Så er det ret svært at sige noget som helst om udfaldet.

• #62   3. aug 2019 Zindy nu var det også mest til dem der begynder at diskutere Arabere. Det hører overhovedet ikke til i denne tråd. Og diskussion om en blandingshest har et godt liv. Jeg er sikker på TS gerne vil høre om gener, og se eksempler på udfald.

Kommentér på:
Fjordhest blandingsføl udseende

Annonce