Fjordhest blandingsføl udseende Fjordhest blandingsføl udseende
Hej HG
Jeg er så heldig at have en dejlig fjordhestehoppe, som jeg skal ifole til foråret. Vi skal selv beholde følet, og søger nu efter føles far.
Vi vil gerne have et blandingsrace føl, som selvfølgelig vil være ½ fjordhest, og vi spørger nu jer, om i har nogle billeder af fjordhesteblandinger og hvilke racer de er en blanding af?
sep 2008
Følger: 140 Følgere: 139 Heste: 2 Emner: 418 Svar: 1.893
Med mor i baggrunden.
sep 2008
Følger: 140 Følgere: 139 Heste: 2 Emner: 418 Svar: 1.893
okt 2014
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 5
dec 2007
Følger: 31 Følgere: 42 Heste: 12 Emner: 2 Svar: 226
feb 2009
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 185
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.211
Ellers har jeg set fjord x islænder, fjord x oldenborg, fjord x pinto og fjord x dv som alle har set ret fine ud, men det er jo hvad man er til.
Ønsker du noget tungere, lettere, højere..?
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.748
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 13 Svar: 466
jan 2008
Følger: 103 Følgere: 421 Heste: 13 Emner: 116 Svar: 1.343
Hvorfor ikke finde en top fin fjordhingst og lave et føl der giver mening. Forstår ikke at der skal laves så mange blandings føl, hvor forældre er to vidt forskellige typer. En islænder kan noget som en traver ikke kan og en traver kan noget en fjordhest ik kan.
Det er alt for sjældent føllet kan det hele ved disse mix.
Ønsker i ikke et fjordheste føl, så må i ud og finde en hoppe, som har det i drømmer om. Eller måske købe et føl, som i kan følge helt fra start. At lave et føl med gode papirer, kendte forældre osv. Koster stort set det samme som en rundkørsel føl. Måske kun lige med undtagelse af bedæknings omkostningerne, som er en dråbe i havet.
Til gengæld er det nemmere at sikre hesten fremadrettet, hvis den er lavet med omtanke, for en hest bliver måske 20-30 år, det er dælme mange år.
Misforstå mig ikke. Jeg har intet imod blandingheste, men nogle er så udprægede i typer at jeg simpelthen ikke forstår det. Blandt andet fjordhesten.
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 218 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.825
Hippie, så skal du sku møde min gamle
apr 2008
Følger: 244 Følgere: 566 Heste: 10 Emner: 400 Svar: 1.408
Men hvis ikke det er dét i ønsker, tænker jeg at man burde sætte sig ned, og overveje hvad man gerne vil(eller håbe på at) opnå:
Er det for at give højde? Er det for at gøre mindre tung? Er det for ridelighed? Temperament, udseende, mfl.
Jeg har set et par fjordheste-blandinger, der var rigtig smukke - ved dog ikke ifht hvordan de var som heste.
Men
fjordhest x knapstrupper
Fjordhest x frieser
Fjordhest x oldenborg
Fjordhest x araber
Fjordhest x pinto
Må tilstå at jeg har set 2 stk af fjordhest x knapstrupper. Den ene var super flot cremefarvet-agtig med lyse hove. Den anden var fjordheste-brunklak, med hvide pletter, lys mule, kødfarvet om øjne, baller, mule. Så udfaldet kan være meget forskelligt.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
hvorfor lave et afkom hvor hoppens race ofte skinner ret meget igennem, hvis det ikke er det i ønsker?
man bør ikke avle for sjov, det er levende væsner, og man bliver simpelthen nødt til at sætte sig ned bare 5 min og overveje om den avl man skal til gavner noget - dermed ikke sagt at man kun må avle, hvis man avler efter at skabe elite heste.
men hvis udfaldet er så ligegyldigt, at man vil blande MEGET forskellige typer, så bør man måske hellere lade være??
sep 2007
Følger: 66 Følgere: 70 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 1.049
Du kan også smutte forbi Milan og Fanny. Under fotoalbum finder du billeder af både Yasmins og Milans forældre
Hvis man har en fjordhoppe og ønsker et føl med lidt mere højde, så forstår jeg udmærket ideen om at blande racer, af forskelligt udseende.
dec 2007
Følger: 150 Følgere: 175 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 2.083
Jeg har set en del forskellige fjordblandinger efterhånden.
Hvis I gerne vil have den holder ponymål, tænker jeg udmiddelbart araber. Dem jeg har mødt har primært mindet om fjordhesten i temperament og udseende.
Fx. Frede: https://billeder.bazoom.dk/heste/album/879/m/4394282/frede----gammel-passer-hest.jpg Super sød, fornuftig og alsigdig pony
Har også kendt et par stykker, der var halvt new forest.
Hvis I gerne vil have mere højde tæker jeg oldenborger. Dem jeg har set har også haft et fornuftigt temperament, og været alsigdige. Jeg har primært stødt på dem som rideskoleheste, hvor vi også har brugt et par stykker til ridefysioterapi.
Udseendemæssigt minder de også en en fjordhest i hestekrop. Enten gule eller grå typisk.
Fx. Max https://scontent.fsvg2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/66692883_2533435626687539_1526334400931823616_o.jpg?_nc_cat=105&_nc_oc=AQmSIgYwYmaqRJF7zQsu6Hd0s6Fr5fO6vFmLwf42BnWNip4r6bnNDuX1DCcYlXtqHOU&_nc_ht=scontent.fsvg2-1.fna&oh=0c3c9f06cfffa62ed9e0119eabd436b0&oe=5DA4C5EB
Hvis I gerne vil have en lidt anderledes farve kunne I gå efter fx. en pinto eller knabstrupper. Sådan et par stykker har jeg også set.
Det er sjældent, men ser en fjordblanding, der ikke er dun (enten gul eller grå) dog
Samba (fjordhest/pinto), som en af mine veninder havde part på engang: https://billeder.bazoom.dk/heste/galleri/424/m/2115365/anden-saerlig-race-samba.jpg
Bonus: Mange af de fjordhestebalndinger jeg har kendt, har ikke haft kæmpe gangarter, men har faktisk været ret gode springheste?
dec 2008
mar 2008
Følger: 73 Følgere: 69 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 201
Han er 3 år nu. Hvis du vil se hvordan han ser ud, så se min nyeste video herinde, for billederne på hans profil er ret gamle.
mar 2008
Følger: 73 Følgere: 69 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 201
dec 2008
nov 2011
dec 2008
Jeg har personligt aldrig stødt på en araber som var "bims". Jeg har derimod mødt fjordheste (samt andre racer, og enkelte arabere) som har været totalt uden for pædagogisk rækkevidde, men jeg ved også at det ikke er racernes karaktertræk, men som regel dårlig opdragelse/håndtering.
maj 2007
hvad er formålet med at blande to så forskellige typer?
dec 2008
maj 2007
dec 2008
Men lidt svært at vide når TS ikke har meldt ud
okt 2014
dec 2007
Følger: 150 Følgere: 175 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 2.083
Min egen er også 100% fuldblods araber af brugstypen, og han har ry for at være staldens sødeste hest. Har haft børn ned til 2års alderen til at ride ham, folk der aldrig har siddet på en hest kan selv skridte rundt på ham, folk der er bange for heste kan selv trække ham på fold osv. osv.
Jovist det bedste han ved er at galopere for fuld fart på tur, men stopknappen virker som den skal, slev når han bliver tændt efter en god galop, og han er altid til at få til at slappe af igen. Resten af tiden er han den nemmeste hest, og roligere end flere rideskoleheste jeg har arbejdet med.
Ikke-araberfolk bliver altid meget positivt overraskede over ham, og ligger fordommen om "sindsyge, hidsige, utilregnelige arabere" på hylden efter de møder ham, og det er typisk stortset den samme historie jeg hører fra andre araberejere.
Synes ofte man høre det er showtyperne, der er noget mere tændte, men de bliver også gearet voldsomt op til shows.
Mht. fjordhestene kan jeg fortælle at vi blandt andet har to fjordheste på mit arbejde (Er medhjælper til ridefysioterapi). Den ene er en vallak af den gammeldags type, og er noget af det tætteste man kommer på bombesikker, (næsten) alles yndlings, nem at håndtere osv, kan dog have en meget lang bremselængde *facepalm*
Den anden er en hoppe af den sporty type.... Også super sød, men noget mere vågen. Begge er brøl stærke når det tager dem, og særligt hoppen kan være ret strid at gå med. Hvis hun har fået en idé om at hun skal en vej, er hun voldsomt svær at stoppe.
Tror de heste jeg personligt har oplevet som mest vansklige har været en tinker, en new forest og en traver, men det handler primært om opdragelse/træning og oplevelser osv. tidligere i deres liv.
Så summersumarum: Jeg ville bestemt ikke være betænklig ved at vælge en araber, såfremt du (TS) skulle ønske at gå den vej
okt 2014
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.280
Men læs dig til viden omkring avl, jeg vil anbefale dig at læse om den Mendelske udspaltning, og så skal du læse det til du forstår det. Når man laver en avlsplan, så overvejer man alle de positive og negative egenskaber ved både hundyr og handyr. Ikke bare race.
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.640
nov 2011
maj 2007
nov 2009
det jo ikke lige frem hestenes valg at avler vil have denne hingst på den så den kan få et præmie føl eller et blandings føl, tror ærligt hesten er ligeglad med om føllet er fjord type eller ligner et æsel
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Jeg har egentligt ikke noget imod at folk avler blandinger hvis det så var gennemtænkt - hvis man så satte to heste sammen, som gav mening og opvejede hinandens svagheder. Samt heste som var salgbare hvis man ikke længere kan have dem.
Men de fleste der laver hul i hækken heste, er det sjældent gennemtænkt og tit nogle underlige blandinger - fx en fjordhest med andre racer. Fjordhesten stryger så tydeligt igennem og giver for mig ikke nogen mening, at putte på en anden hest, når den er så "unik" i sit udseende.
Ligesom når man vil blande en travhest med noget andet - det giver for mig heller ikke mening, da det også er en ret særpræget hest og ikke en særlig salgbar hest i forvejen.
Vi alle ønsker og beholde vores hest til den bitre ende, men ind imellem sker der bare noget i livet så man må sende dem videre til en anden - også er det bare ikke en fordel og være en mindre skøn blanding.
Har man en blandings pony eller varmblods hest, som er godt sat sammen - så kan man få dem kåret i DV eller DSP og dermed få en avle og noget "hold" i det. Ligesom mange andre forbund optager blandede heste - hvis de er blandet med godkendte racer fx Welsh Partbred eller Arabere. Men lige fjordheste er så unikke og giver et så særpræget udseende, at man ikke kan få den kåret ind nogen steder forståeligt nok.
maj 2007
jun 2011
Selvom prisen på dem er lave, skal vi så blande os i prisen på den renavlede og forbyde, at de bliver solgt billigt?
Er der nogen der blander sig i om brune og gule mennesker får børn sammen? Eller sorte og hvide?
Her er der så godt nok tale om dyr, hvilket udgør en forskel. Men princippet er det samme. Ingen skal blande sig i, om jeg vil krydse min zebra med mit æsel. Eller min hund med min kat, hvis det ellers kunne lade sig gøre.
Lad dem, der vil avle gøre det. Uanset om andre syntes det er en underlig sammensætning. Så længe dyrene ikke bliver behandlet dårligt, så kan alle andre være ligeglade.
Og så glemmer vi lige, at ved blanding, så undgås mande af de svagheder renavlede dyr, ofte, lider af. Vi kender alle Pekingeserens flade fjæs, der knap kan spise og trække vejeret. Det samme med de fladfjæsede katteracer. Schæferens hoftedyspasi. Frieserens dårlige hove. Irish Cobens anlæg for mider og muk. Alt sammen for at tilfredsstille vi menneskers trang til et bestemt udseende, på lige den race.
maj 2007
hvis avlsdyret lider af en arvelig yæsygdo , så videregives denne, i samme grad uanset om der er tale om raceavl eller blandingsavl.
den eneste forskel er, at f.eks. ved hunde, der avles restektioner, og derfor skal hunden undersøges inden avl. - det gør man sjældent ved blandingsavl, fordi at folk utroligt nok tror at blanding + blanding = sund..
jun 2011
maj 2007
jun 2011
Så 2 x Schæfer med klasse C gir ikke øget risiko for yderligere Hoftedyspasi? For at spørge dig om det samme.
maj 2007
blandinger kan have lige så mange racerelaterede sygdomme som renracede dyr kan - faktisk endda flere,da man pludselig har to racer i puljen.
jun 2011
maj 2007
jun 2011
Kender du udfaldet 100% hvergang? Det kan ikke engang den garvede avler. Derfor vil jeg stadig påstå, at chancen for, at du fjerner dig fra en avlet skavank, vil være 50% Læg mærke til at jeg skriver chancen for. Hvilket ikke er ensbetydende med hver gang. Hvis du ikke skulle ha lagt mærke til det.
maj 2007
jun 2011
Men hvem skal sætte sig til herre over det?
Skal vi ha en lov, der forbyder det?
Hvordan skal nye typer opstå, hvis ikke blandinger er tilladt?
Barok hesten, Palomino, DV, Pinto, Knapstrupper osv. ville alle ikke ha været her, hvis ikke vi prøvede at lave noget andet. Hvem kan se ud i fremtiden og forudse, at en Fjordhest/ Araber ikke bliver en Fjordaraber?
nov 2009
nej du kan aldrig vide udfaldet på føllet, men avlen hvor man ønsker salg går desværre på det med mest blikfang frem for sundhed. tænkte folk mindre på høje knæløft og mere på sund krop, så havde vi mere holdbare heste i dag
blanding eller ej, så er alt avl blot avl for vores egen skyld, ikke hestenes. og der er fint salg i blandings heste, min egen blev solgt før han blev sat til salg
okt 2006
Følger: 95 Følgere: 73 Heste: 5 Emner: 47 Svar: 693
Den ene er fjordhest / oldenborg og hendes søn's far er welsh cob.
De er begge gode rideponyer/heste og er i min verden meget smukke.
De kan alle ses på min profil.
Blogger
Følger: 942 Følgere: 3048 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.764
Ikke en blanding jeg skal have nogensinde igen.
jul 2009
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 321
okt 2012
Følger: 1 Følgere: 2 Heste: 4 Emner: 10 Svar: 41
Og husk at DV og DSP også er blandingsheste
jun 2011
Så dyr er kun for folk med penge til at købe renavlede dyr?
Det er det du reelt fremtuer med, ved at påstå at blandinger kun henvender sig til fattige, der ikke vil behandle dem ordenligt og at renavlede dyr kun er for folk med penge? Og en rig person kan ikke finde på at købe en blanding? Samt at de altid vil behandle dem helt efter bogen? At en fattig ikke kan behandle et dyr ordenligt? Hvorfor skal en rig være bedre til at behandle et dyr bedre, end en fattig? Fordi de har givet flere penge for et racedyr? Det er en gang sludder du kommer med.
Jeg har hørt og set talrige eksempler på rarceheste, der er fundet hos usle hestehandlere og hvordan ender de der? Fordi dine rige mennesker ikke kan finde ud af at passe deres fine dyr. Min egen Holstener hoppe med den fineste stamtavle,er købt hos en hestehandler. Hendes historie er, at tidliger ejer ikke kunne finde ud af, at ride hende. Hun blev byttet for en anden hest, endda en blanding og jeg købte hende til, en latterlig, lav pris.
Jeg påstår IKKE, at et dyr med en race skavank ikke kan avles videre. Jeg skriver, at chancen for at fjerne sig fra skavanken stiger med 50%.
okt 2014
jul 2009
Du kan se flere billeder i mit album om Hannibal
https://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse-hest/313973-en_dag_med_joy
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
Så jeg kan godt forstå ønsket om en blandingshest.
Men da 2 forældre heste, kan lave en milliard (eller flere) forskellige føl, afhængig af hvordan generne krydses og hvilke gener som er overruller. Så er det ret svært at sige noget som helst om udfaldet.
jul 2009
Fjordhest blandingsføl udseende