Omkostninger til en avlshoppe Omkostninger til en avlshoppe
Hej HG
Nu er jeg her igen og denne gang er det om spørgsmål om omkostninger omkring en avlshoppe
Hvis jeg går hen og køber en fin DV hoppe med fin og smart stamtavle, kan jeg så ligge hvilken som helst hingst? for eksempel en knapstubber hingst? eller skal det være den samme race? plus når jeg har fået føllet hvor meget kraften skal jeg lægge i føllet ?
Og er det ikke noget med at hoppen skal have ekstra i foder og strøelse og noget spicelt foder ??
Og hvad med sæd?
Hvad koster sæd idag endelig idag?
Bare et skud?
Er der forskelligt fra hingst til hingst ?
Mvh En pige der ville prøve og avle ??
maj 2009
Følger: 104 Følgere: 146 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 2.185
blandingsføl giver typisk meget lavere salgspris
mange af dine spørgsmål får du let svar på ved helt enkelt at kigge lidt rundt på nettet - google er din ven
Du kan finde priser på bedækning, vejledning omkring foder mm.
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 225 Heste: 6 Emner: 52 Svar: 663
Blandinger "er ikke lige så velsete som rene"
Det er en smagssag, hvis det er til eget behov - så gør det, er det med henblik på salg, ville jeg ikke.
Føl kræver meget. De skal lære alt. Lære at blive rørt, lære at få grime på, løfte ben, blive trukket med, skilt fra mor - listen er så godt som uendelig. Så ja, det kræver at man er villig til at lægge en GOD sjat energi i følle.
Hoppen skal være dækket ind på normal basis mht foder, og den sidste tid af drægtigheden skal der tilføres lidt ekstra energi, amminosyrer, omega 3 fedtstyrer og letfordøjelige fibre..
Der er ingen "regler" for strøelse - min folede i spåner.
Grovfoder ad libitum er altid godt, og det går du ikke galt i byen med.
Prisen for sæd er individuel fra hingst til hingst, så det kan du ikke "give et skud på", kig på hingstene og tjek priserne ud på dem du finder interessante.
Der er ikke meget andet for.
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.472
Priserne på hingstene kan du oftest se hvor de står til salg,
https://www.bluehors.com/da/avl/hingste/blue-hors-don-olymbrio/
Her kan du se både 1. og 2. rate.
https://www.euro-hingste-saed.dk/hest?id=66®=DE%20433330843106&priser
Det samme gælder herinde.
Det er ikke billigt at avle, så hvis du gør det for at blive rig - så lad være. Det er super dyrt, både i foder og i dyrelæge udgifter.
jan 2008
Følger: 103 Følgere: 421 Heste: 13 Emner: 116 Svar: 1.343
Du kan få DV hoppen kåret til indkrydsning i KNN regi. Og dermed bruge KNN (knabstrupper hingst) og derned få et føl med fulde papirer som er lige så meget knabstrupper som alle andre knabstruppere.
Jeg avler knabstruppere og ifolede sidste år min varmblods (som var godkendt til indkrydsning i KNN)
Du skal dog først vælge hvad du ønsker at avle, hvad er formålet, hvad forventer du af føllet.
Det er ikke bare at vælge hingst, hoppen skal kåres og du skal finde en hingst der matcher hoppens stærke og svage sider.
Hoppen skal have tilført specielt foder til drægtige de Sidste tre måneder af drægtigheden. Hun skal være i god form og ikke overvægtig. Der er lovkrav om boks størrelse du skal tage hensyn til. Føllet skal kunne komme ud på mudderfri fold samme dag.
Du er velkommen til at tage yderligere kontakt, hvis du vil vide mere om fx knabstrupperen, eller andet med avl
jan 2004
Følger: 6 Følgere: 17 Heste: 18 Emner: 4 Svar: 362
jan 2008
maj 2009
Følger: 104 Følgere: 146 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 2.185
Men hobbyavl er generelt hvad navnet antyder - hobby og i vores verden koster en hobby penge. De færreste hobbyavlere tjener penge på deres avl. Det kan være en ret dyr affære at avle og det kræver god erfaring med heste at kaste sig ud i det - eller i det mindste at man har et godt og erfarent netværk hvor man kan hente hjælp.
Helt sikkert er det hyggeligt i foråret når føllene bliver født men der er rigtig meget der kan gå galt.
Til TS: der er mange udgifter ved avl:
indkøb af hoppe - prisen kan variere meget.
evt. kåring - medlemskab af avlsforbund
opstaldning og fodring af hoppen - alm. dyrlæge- og smedeomkostninger - er der jo også selvom hesten måske ikke rides
bedækning og insemineringsomkostninger samt indberetning af føl m.m.
evt. dyrlæge ifm. foling mm.
alt afhængig af hvor længe man vil beholde afkommet - kommer der omkostningerne til opstaldning, dyrlæge og smed mm til
herefter evt. tilridning, kåring osv osv osv
jan 2008
feb 2008
Følger: 72 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 61
feb 2008
jan 2008
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.472
Vil du avle til dig selv?
Vil du avle til andre?
Vil du lave et auktionsføl?
Vil du avle en championatsvinder?
Vil du avle en gran prix hest?
Vil du avle en god almindelig hest?
Der er og skal være masser af tanker bag avlen, og man skal fine ud af hvorfor man avler, netop fordi det koster så mange penge.
feb 2008
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Ift hoppen så skal denne scannes 1-2 gange i løbet af drægtigheden (formodet drægtighed) måske skal hun først skylles, så skal den de sidste måneder af drægtigheden samt det første halve år efter føllet er født have specialfoder (til drægtige og diegivende hopper)
Føllet skal være i hænder fra dag et. Det skal vænnes til berøring, få grime på, smed bør tjekke benstilling, den skal chippes og vaccineres, hoppen skal have ormekur, føllet også, føllet skal lære at trækkes med, løfte hove, så skal den have special foder når den er 6 mnd. Så skal den fravænnes, det skal gøres gradvist for at undgå yverbætendelse hos hoppen og for at føllet ikke får varige men. Den skal lære at køre trailer med mor.
Som du kan læse så koster det rigtig meget, og er rigtig meget arbejde.
Mvh TT
mar 2011
I mit avlsforbund er det hingste ejer som skal melde ind bedækningen.
Men da jeg hold til på stutteriet der avler Dv mener jeg at huske at de meldte ind da hoppen var drægtig da avlsforbundet er så stort, og hingstene "bedækker" så meget
Mvh TT
feb 2008
det eneste jeg ikke ved er bedækning og hvordan det forgår i det forløb og hvor meget en hoppe skal tjekkes efter og op til en brust periode
Desuden er jeg for gammel til at være med i ung DV
mar 2011
Mvh TT
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.112
Hobbyavl er med garanti spændende, men resultatet uforudsigeligt, og hvis man er uheldig bruger man prisen på en god unghest uden at få et føl ud af det.
Mvh Charlotte
mar 2011
Mvh TT
Omkostninger til en avlshoppe