761 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Navn til hygge avl! Navn til hygge avl!

Heeeeej!
Min mor og jeg går med drømmen om, at opstarte hygge avl, med nogle lækre heste som vi også gerne vil kåre og gøre noget specielt ud af, men vi er lidt i tvivl om vi må kalde det eksempelvis “Stald Salomon”
Altså, om vi skal have tilladelse til, at kalde det Stald foran? Det skal ikke være et stutteri, men jeg har en islænder, som er ifolet og hun er sat til, at fole i April, så mit spørgsmål er, om jeg kan kalde føllet (der kommer lide et eksempel igen) “Julie fra stald Salomon”
Jeg håber i forstår hvad jeg mener smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fix washing machine 750 kr.
  • Havearbejde 1.500 kr.
  • Rengøring 117m2 lejlighed 2.500 kr.
  • Lave garageport, vejer er hoppet af 500 kr.
  • Nedgravning af trampolin og bortkørsel af jord 3.400 kr.
  • Udendørs vandhane 2.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Navn til hygge avl!
  • #1   28. jan 2019 Det må du gerne.
    Jeg ved ikke om man kan søge patent på et navn, og hvor man i så faldt skulle undersøge hvilke navne man ikke må bruge, men du må gerne kalde det "stald et eller andet" smiley

• #2   28. jan 2019 Førhen kunne man søge patent på et stutterinavn, det kan man ikke længere - eller rettere, det kan man ikke under landsudvalget. Jeg ved ikke om de samme regler gælder for islændere, de stambogsføres jo andet steds.
    Du kan i princippet kalde dine afkom lige nøjagtig hvad du vil - dog er der nogle etiske hensyn at tage omkring etablerede stutterinavne. Hvis der i forvejen er avlere med samme navn, så bør man finde et andet.

• #3   28. jan 2019 Nej, det må du som udgangspunkt ikke. Hvis en islænder skal registreres, skal den hedde (godkendt islandsk navn) fra (fødestedets navn f.eks. gård, by, område)” (se http://stambogskontor.islandshest.dk/article/stutteri-navn-til-heste/). Dvs. du må kun kalde den eks. Júlía fra Stald Salomon, hvis Stald Salomon er navnet på det sted, føllet bliver født.

• #4   28. jan 2019 Vi har haft noget der hed "stald pinvig" hvor hestene kom til at hedde Pinvig's XX.

Du skal bare være opmærksom på at heste må max hede 30 tegn ved Seges. Så lad være med at bruge xx "fra stald" xx.
    Giver det mening?

• #5   28. jan 2019 Barok: Eftersom hun har en islænder skal den registres hos DI, ikke SEGES, og skal hedde xx fra xx

• #6   28. jan 2019 Skírnir, Ágústa og Annika har ret smiley

Islændere skal navngives navn fra fødested. før i tiden kunne man godt selv finde på et stednavn eller bruge sit efternavn, ligesom mit avl hedder fra Vang fordi jeg ikke ejede en gård men gerne ville have noget personligt alligevel.
    Nu er reglerne skærpet så nye stednavne skal være navnet på det faktiske sted og må ikke være efternavne eller stednavne man selv finder på. Gårdnavne skal f.eks. kunne spores tilbage så det ikke blot er et stednavn man lige selv fandt på. Har gården ikke sit eget navn må man bruge den by eller område det ligger i.

Kommentér på:
Navn til hygge avl!

Annonce