Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Ophæng af lampe 350 kr.
  • Planlimning af kogeplade 1.000 kr.
  • Toilet løber 1.000 kr.
  • Overgang EL net 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kåres ind i dv?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #1   4. nov 2018 Ja, den kan kåret i forregister.
    Det kræver dog 3 led med fuld stamtavle før at afkom kan registreres i DR, DS eller DH (Alt efter kvalitet og højde).
    Så man bør måske overveje, hvad man vil få ud af det smiley

• #2   4. nov 2018 Fuldblodshopper kan ikke kåres til DVs forregister. Fuldblodshopper kåres enten til DS eller DH eller afvises.
    Men når det så er sagt. Du kan ikke regne med pasfarven på en fuldblodshest, fordi den farve skifter hvert eneste år, de kan være lilla eller polkaprikkede næste år. Det betyder dog stadig at de er at sidestille med røde pas. Fuldblod, hvis det er en XX, er altid at betragte som en hest med "rødt pas" uanset passets kulør på omslaget.
    Din hoppe kan kåres til hovedstambogen DH, hvis den ellers opfylder DVs kåringskrav til det.
    Håber det er svar til dig.

• #3   4. nov 2018 Tak for det smiley hun er kun 158 så tror ikke dh bliver muligt men vil nemlig gerne lave et afkom på hende og hvis nu det skulle blive en hoppe ville det være lækkert at den fik rødt pas i tilfælde af at man ville bruge den til avl smiley

• #4   4. nov 2018 Golden: ved du om der er samme regler for fuldblodsheste i de andre avlforbund? smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#5   4. nov 2018 afkom har ingen avls værdi så længe at der ilke er tre led kårede forældre på begge sider. smiley

• #6   4. nov 2018 AMT - det ved jeg nu ikke om jeg er enig i. Det bliver jo halvblods man laver, det er ikke helt sammenligneligt med at hive en tilfældig hest ind fra gaden og få kåret.
    Der forædles jo jævnligt i DV, og selvom der er delte meninger om, om det blod ikke hellere skal komme fra fra farsiden, så er det slet ikke så usædvanligt at bruge fuldblodshopper i varmblodsavlen.
    Jeg antager at TS's hest er XX, så det er jo ikke ukendt afstamning e.l. og bruger man den i avl, skal man selvfølgelig sætte sig ind i, hvad der er af gode og dårlige sider ved at bruge fuldblod, men at afkommet skulle være uden avlsmæssig værdi er jeg slet ikke enig i. Vil man blive ved at have blod i avlen, må nogen nødvendigvis også være dem, der laver halvblods...

• #7   4. nov 2018 Tak michelle smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#8   4. nov 2018 Michelle: en tilfældog fuldblod, fra en tilfældig ejer, har ingem avlsmæssig værdi.

Der er mange fuldblod i DV, så det er ikke fordi at det er et sæesyn.

• #9   4. nov 2018 Spørgsmålet var bare om det var muligt smiley afkommet er til mig selv og jeg syntes det kunne være hyggeligt at komme ud og kunne kåre den men det kræver jo bare at moren er smiley

• #10   4. nov 2018 AMT - TS's fuldblod er vel ikke mere tilfældig end andre fuldblodshopper kåret ind i DV. Antaget at den får en fornuftig kåring naturligvis.
    Så eventuelle afkom er vel, afhængig af deres kvalitet, ligeså værdifulde/værdiløse som andre halvblodsføl.
    Nu har TS jo ikke sagt noget videre om hoppen, så det er jo slet ikke sikkert den kan få en ordentlig kåring og/eller at den i det hele taget er avls materiale, der stilles trods alt lidt krav til eksteriør og bevægelser. Og med kun 158 cm er det ikke sikkert DV er begejstret.

Men afkom efter en god fuldblodshopper er da ikke mindre værdifulde for avlen, blot fordi de har en "tilfældig ejer" - ejer bidrager mig bekendt ikke med arvemateriale smiley

• #11   4. nov 2018 Kimmie - som DV hingsteholder og statsautoriseret hesteinseminør, så har jeg da en beskeden viden.
    En hoppe skal være min. 155 cm for at opnå kåring til DS, til DH kræves det, at hun er min 160 cm - så dermed kan du allerede nu udelukke en kåring til DH, hvis hun er 158 cm på dagen, når hun blir målt.
    Og ja - fleretallet af øvrige avlsforbund har samme regelholdning til fuldblodshopper i avlen.

AMT - det er noget ubegrundet og ubegavet ævl at fremture med.

• #12   4. nov 2018 Super tak for din hjælp smiley er det bare en almindelig hoppekåring man skal melde hende til? smiley ved godt dh er et umuligt mål smiley

• #13   4. nov 2018 Ja det er helt almindelig hoppekåring du tilmelder. Du skriver jo i anmeldelsen, at det er en fuldblod, når du angiver afstamning.
    Se denne link - http://varmblod.dk/DK/HOPPER/Tilmelding%20til%20hoppek%C3%A5ring.aspx - den ændrer sig naturligvis fordi vi er på vej imod 2019, men det vil være lignende.

• #14   4. nov 2018 Du behøver ikke tage til kåring, du kan evt få hoppen bedømt hjemme af bare 1 dommer. Det gjorde jeg i år med min halvblodshoppe, da jeg gerne ville have rødt pas på føllet og jeg på forhånd vidste at det ikke er en elitehoppe i DV øjemed og samtidig et træls heldbred. Så jeg ringede og talte med en af DV dommerne som rådede mig til hjemmekåring og forsikrede mig at det ingen betydning har for hendes afkom.
    Ved hjemmekåring med kun en dommer kan hoppen maks komme i DS, men man kan jo altid stille hoppen til omkåring, hvis hun nu har et stjerneføl ved siden, dermed viser at hun er en fantastisk avlshoppe.
    Oldenborg, TAF og DSAH har samme regelsæt vedr. Fuldblod. Hvis du vælger en tysk reg. Hingst kan du sagtens få hende kåret i et tysk forbund, de køre rundt i Danmark det meste af sommeren. Så får dit føl bare et rødt tysk pas. Hvis du vælger tysk, så kåre de hoppen samtidig som de kommer og chipmærker føllet. De er vildt flinke og jeg kan roligt at tale med evt. Malene fra Eurohingstesæd, hun er yderst hjælpsom og hjælper alt hvad hun kan.
    Håber der er lidt du kan bruge og pøj pøj med føl;)

• #15   4. nov 2018 Mange tak for hjælpen:)

• #16   4. nov 2018 Det er korrekt, at det også er muligt med hjemmekåring. Der kan dog være både fordele og ulemper ved en hjemmekåring, som måske bør overvejes, hvis ellers hoppen er iorden og velgående i det daglige og tåler at komme i byen uden at tænde for meget.
    Flere tyske forbund kommer til Danmark flere gange årligt, hvis man er mere til det ja. Vi bruger også både Oldenburger, ZfdP og Zangersheide her bla. Men det løber hurtigt op.

• #18   5. nov 2018 Du har helt ret. Det er bare at når man har en forælderhoppe er der rigtig mange muligheder, både herhjemme og i udlandet, så man er ikke låst af DV hvis man hellere vil have en hannoveraner, araber eller andre.
    Så her har man mulighed for stortset at vælge den hingst man vil have også kan man kåre hoppen derefter. ?

Kommentér på:
Kåres ind i dv?

Annonce