1.252 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
17 Svar
Kåres ind i dv? Kåres ind i dv?
Hej
Er der nogen der har forstand på dv avl som kan svare mig på om en fuldblodshoppe med blåt pas kan kåres ind i dansk varmblod?
På forhånd tak
0 synes godt om
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
Det kræver dog 3 led med fuld stamtavle før at afkom kan registreres i DR, DS eller DH (Alt efter kvalitet og højde).
Så man bør måske overveje, hvad man vil få ud af det
apr 2004
Følger: 87 Følgere: 105 Heste: 13 Emner: 21 Svar: 435
Men når det så er sagt. Du kan ikke regne med pasfarven på en fuldblodshest, fordi den farve skifter hvert eneste år, de kan være lilla eller polkaprikkede næste år. Det betyder dog stadig at de er at sidestille med røde pas. Fuldblod, hvis det er en XX, er altid at betragte som en hest med "rødt pas" uanset passets kulør på omslaget.
Din hoppe kan kåres til hovedstambogen DH, hvis den ellers opfylder DVs kåringskrav til det.
Håber det er svar til dig.
sep 2009
Følger: 124 Følgere: 117 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 64
sep 2009
maj 2007
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.141
Der forædles jo jævnligt i DV, og selvom der er delte meninger om, om det blod ikke hellere skal komme fra fra farsiden, så er det slet ikke så usædvanligt at bruge fuldblodshopper i varmblodsavlen.
Jeg antager at TS's hest er XX, så det er jo ikke ukendt afstamning e.l. og bruger man den i avl, skal man selvfølgelig sætte sig ind i, hvad der er af gode og dårlige sider ved at bruge fuldblod, men at afkommet skulle være uden avlsmæssig værdi er jeg slet ikke enig i. Vil man blive ved at have blod i avlen, må nogen nødvendigvis også være dem, der laver halvblods...
sep 2009
maj 2007
Der er mange fuldblod i DV, så det er ikke fordi at det er et sæesyn.
sep 2009
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.141
Så eventuelle afkom er vel, afhængig af deres kvalitet, ligeså værdifulde/værdiløse som andre halvblodsføl.
Nu har TS jo ikke sagt noget videre om hoppen, så det er jo slet ikke sikkert den kan få en ordentlig kåring og/eller at den i det hele taget er avls materiale, der stilles trods alt lidt krav til eksteriør og bevægelser. Og med kun 158 cm er det ikke sikkert DV er begejstret.
Men afkom efter en god fuldblodshopper er da ikke mindre værdifulde for avlen, blot fordi de har en "tilfældig ejer" - ejer bidrager mig bekendt ikke med arvemateriale
apr 2004
En hoppe skal være min. 155 cm for at opnå kåring til DS, til DH kræves det, at hun er min 160 cm - så dermed kan du allerede nu udelukke en kåring til DH, hvis hun er 158 cm på dagen, når hun blir målt.
Og ja - fleretallet af øvrige avlsforbund har samme regelholdning til fuldblodshopper i avlen.
AMT - det er noget ubegrundet og ubegavet ævl at fremture med.
sep 2009
apr 2004
Se denne link - http://varmblod.dk/DK/HOPPER/Tilmelding%20til%20hoppek%C3%A5ring.aspx - den ændrer sig naturligvis fordi vi er på vej imod 2019, men det vil være lignende.
apr 2013
Følger: 9 Følgere: 6 Heste: 6 Svar: 3
Ved hjemmekåring med kun en dommer kan hoppen maks komme i DS, men man kan jo altid stille hoppen til omkåring, hvis hun nu har et stjerneføl ved siden, dermed viser at hun er en fantastisk avlshoppe.
Oldenborg, TAF og DSAH har samme regelsæt vedr. Fuldblod. Hvis du vælger en tysk reg. Hingst kan du sagtens få hende kåret i et tysk forbund, de køre rundt i Danmark det meste af sommeren. Så får dit føl bare et rødt tysk pas. Hvis du vælger tysk, så kåre de hoppen samtidig som de kommer og chipmærker føllet. De er vildt flinke og jeg kan roligt at tale med evt. Malene fra Eurohingstesæd, hun er yderst hjælpsom og hjælper alt hvad hun kan.
Håber der er lidt du kan bruge og pøj pøj med føl;)
sep 2009
apr 2004
Flere tyske forbund kommer til Danmark flere gange årligt, hvis man er mere til det ja. Vi bruger også både Oldenburger, ZfdP og Zangersheide her bla. Men det løber hurtigt op.
apr 2013
Følger: 9 Følgere: 6 Heste: 6 Svar: 3
Så her har man mulighed for stortset at vælge den hingst man vil have også kan man kåre hoppen derefter. ?
Kåres ind i dv?