726 visninger
|
Oprettet:
Fodring af føl hoppen... {{forumTopicSubject}}
Inspireret, og lidt overrasket over et andet emne. Bliver jeg nødt til at spørge.
Hvorfor fodrer I jeres føl hopper med special foder?
Føllet tager jo det, denne skal have, og så længe hoppen er i trivsel og god form, så er der da ingen grund til at over fodre da føllet kan vokse for hurtigt. Ja nogle har brug for lidt ekstra den sidste tid optil folingen, men det undrer mig at man giver hoppen special foder..
Så fortæl
Mvh TT
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Og det er der, at hoppen kan få brug for ekstra, når føllet indeni tager meget næring, og hun samtidig skal sætte yver. Så Mini skal fodres med specielt foder de sidste 3 måneder før foling, hvis hun er ifolet. Men før dette er der ingen grund til at fodre unødigt (det er der jo aldrig!)
Men jeg har alligevel købt en del forskellige tilskud til Mini. Det handler dog om, at det er tilskud som hun alligevel måske har brug for, og nogle af dem er med til at give en god "graviditet" eller give god fertilitet, fordi vi jo endnu ikke ved, om hun er ifolet eller ej, og hvis ikke hun er, så skal hun jo til hingst i foråret, så vi starter tidligt denne gang!
okt 2007
Følger: 72 Følgere: 138 Heste: 24 Emner: 154 Svar: 1.572
Et andet sted jeg havde part for mange år siden brugte de specialfoder i den sidste periode af drægtigheden og har altid haft hopper i pæn foderstand - både under drægtigheden, men også da føllene kom til. Føllene var tilsvarende større og sundere at se på.
Så jeg vil nok selv kigge på foderet, og se om hoppen får hvad hun har behov for under drægtighed og med føl ved siden når jeg engang skal have føl
nov 2007
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 24 Svar: 281
nov 2009
Følger: 87 Følgere: 99 Heste: 9 Emner: 225 Svar: 5.305
Noget med bl.a. calcium og phosphor så vidt jeg husker
Min bliver rykket til et andet foder (Horselux Grow), når hun skal have føl og kommer i 8. måned Og hun får også Grow efter folingen. Føllet vil også blive fodret med Grow fra den er fravænnet til den er 3 år
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
Det præs kroppen fysiologisk udsættes for er så stort, de sidste fjorten dage før og første tre uger efter fødsel, at man skal sætte ind med alt det man kan for at støtte hoppen/koen.
Hvis ikke koen er forsynet med energi, aminosyrer og vitaminer, koster det på råmælk - mængde og kvalitet. Kalven er lille, den har besvær med at sutte, kan få diarre indenfor de første levedage, som følge af for lav kvalitet af råmælk. Koen har svært ved at komme af med efterbyrd og blive ren i børen, hvilket giver reproduktionslidelser.
Der er et rigtigt stort pres på stofskiftet, idet hoppen/koen skal til at mobilisere mineraler fra knogler og energi/fedt fra kropsvæv til mælkeproduktion. Hos køer mere end hopper pga. volumen af mælk. Men fysiologisk er det samme proces. Det er bare et dårligt udgangspunkt at være underforsynet.
Tænker det er derfor man går op i fodring under drægtighed
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Michala - Tindurs mor fik intet ekstra da de ikke vidste hun var drægtig. Tindur har været normal i vækst og str
Mvh TT
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
Fodring af føl hoppen...