{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
726 visninger | Oprettet:

Fodring af føl hoppen... {{forumTopicSubject}}

Inspireret, og lidt overrasket over et andet emne. Bliver jeg nødt til at spørge.
Hvorfor fodrer I jeres føl hopper med special foder?
Føllet tager jo det, denne skal have, og så længe hoppen er i trivsel og god form, så er der da ingen grund til at over fodre da føllet kan vokse for hurtigt. Ja nogle har brug for lidt ekstra den sidste tid optil folingen, men det undrer mig at man giver hoppen special foder..
Så fortæl smiley

Mvh TT

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodring af føl hoppen...
  • #1   3. okt 2018 Altså som jeg forstår det, så er der ingen grund til at fodre hoppen med ekstra eller andet foder, før der er 3 måneder til foling. Det er jo der, at føllet først rigtig begybder at vokse.
    Og det er der, at hoppen kan få brug for ekstra, når føllet indeni tager meget næring, og hun samtidig skal sætte yver. Så Mini skal fodres med specielt foder de sidste 3 måneder før foling, hvis hun er ifolet. smiley Men før dette er der ingen grund til at fodre unødigt (det er der jo aldrig!) smiley
    Men jeg har alligevel købt en del forskellige tilskud til Mini. Det handler dog om, at det er tilskud som hun alligevel måske har brug for, og nogle af dem er med til at give en god "graviditet" eller give god fertilitet, fordi vi jo endnu ikke ved, om hun er ifolet eller ej, og hvis ikke hun er, så skal hun jo til hingst i foråret, så vi starter tidligt denne gang! smiley

• #2   3. okt 2018 Et sted hvor jeg stod opstaldet for 7 år siden havde de en drægtig hoppe, som fik det foder og samme mængde hun altid havde fået igennem hele drægtigheden. Hoppen blev hurtigt tynd, og føllet var lille da det kom til verden. Føllet kom så rigtig fint efter det, og blev en stor flot plag og senere unghest, men var tydeligt "bagud" i forhold til jævnaldrende føl i de første par måneder. Hoppen var i øvrigt rigtig svær at få i pæn foderstand igen efterfølgende.

Et andet sted jeg havde part for mange år siden brugte de specialfoder i den sidste periode af drægtigheden og har altid haft hopper i pæn foderstand - både under drægtigheden, men også da føllene kom til. Føllene var tilsvarende større og sundere at se på.

Så jeg vil nok selv kigge på foderet, og se om hoppen får hvad hun har behov for under drægtighed og med føl ved siden når jeg engang skal have føl smiley

• #3   3. okt 2018 Det er vel ikke meget anderledes end ved menneskers graviditet, hvor fosteret(og senere barnet) kan få både gavn og tage skade af forskellige indtag i kroppen smiley

• #4   3. okt 2018 Mig bekendt gør man det, da der er andre krav til indholdet i foder ift. vitamin/mineral.
    Noget med bl.a. calcium og phosphor så vidt jeg husker smiley

Min bliver rykket til et andet foder (Horselux Grow), når hun skal have føl og kommer i 8. måned smiley Og hun får også Grow efter folingen. Føllet vil også blive fodret med Grow fra den er fravænnet til den er 3 år smiley

• #5   3. okt 2018 Fodring under drægtighed ville jeg nok ikke overlade til tilfældighederne. Som eksempel, så er det netop fodringen up close til kælvning vi hos køerne har mulighed for at påvirke kalvens størrelse, kælvningsforløb og efterfølgende opstart til laktation.

Det præs kroppen fysiologisk udsættes for er så stort, de sidste fjorten dage før og første tre uger efter fødsel, at man skal sætte ind med alt det man kan for at støtte hoppen/koen.

Hvis ikke koen er forsynet med energi, aminosyrer og vitaminer, koster det på råmælk - mængde og kvalitet. Kalven er lille, den har besvær med at sutte, kan få diarre indenfor de første levedage, som følge af for lav kvalitet af råmælk. Koen har svært ved at komme af med efterbyrd og blive ren i børen, hvilket giver reproduktionslidelser.

Der er et rigtigt stort pres på stofskiftet, idet hoppen/koen skal til at mobilisere mineraler fra knogler og energi/fedt fra kropsvæv til mælkeproduktion. Hos køer mere end hopper pga. volumen af mælk. Men fysiologisk er det samme proces. Det er bare et dårligt udgangspunkt at være underforsynet.

Tænker det er derfor man går op i fodring under drægtighed smiley

• #6   3. okt 2018 Okay, det I her skriver giver jo mening smiley men inde på den anden opfattede jeg det som om man gav hoppen special foder ifra den var kommet i fol smiley også tænker jeg ikke på Grow som special foder smiley så jeg er da enige med Jer her. På stutteriet fik hoppen en lille smule ekstra i krybben (de fodret med havre osv) de sidste uger op til folingen, og så fik de ekstra foder pga mælke produktion efterfølgende smiley
    Michala - Tindurs mor fik intet ekstra da de ikke vidste hun var drægtig. Tindur har været normal i vækst og str smiley

Mvh TT

• #7   3. okt 2018 Vi mennesker spiser jo også andre eller ekstra vitaminer når vi er gravide, der er et andet behov når man er gravid/drægtig, så her kommer avlsfoderet ind i billedet smiley

• #8   3. okt 2018 Det har jeg aldrig gjort smiley jo forresten tog jeg folinsyre, men det var det eneste, ellers levede jeg som normalt smiley

Mvh TT

Kommentér på:
Fodring af føl hoppen...

Annonce