{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.019 visninger | Oprettet:

Førstegangs følhoppe - hvornår og hvem? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Dette er ikke aktuelt lige pt, men jeg tænker at det engang bliver. Ville dog gerne lige have nogle år mere i hendes bedste alder på stævnebanerne. Men jeg har en 9 års hoppe, jeg overvejer at lave føl på engang. Men hvornår tænker i det er ved at være sidste udkald for en hoppe der aldrig har haft føl før? smiley

Hvilke hingste ville i evt anbefale?
Det er en springhoppe på 163 cm efter Volstrups Casillas og Casir Ask. Hun har fine store gangarter, men ville nok bare have lidt mere højde på et evt kommende føl. Men endelig heller ikke for meget. Bare en på omkring de 165-167 cm. Skal selvfølgelig være en springhest. Gerne et godt temperament men med lidt gnist smiley
Har i nogle idéer?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Førstegangs følhoppe - hvornår og hvem?
  • #1   25. jan 2018 Min hoppe var 15 år i 2011 da hun fik det første føl. Han blev desv aflivet pga sygdom som 1,5 mrd's. Efter 2 forgæves forsøg på at ifole igen i 2013 og 2014 har jeg opgivet. Noget kunne tyde på hun var blevet for gammel.

• #2   25. jan 2018 Tak for svar! smiley

• #4   25. jan 2018 I 2013 var det naturlig bedækning og i 2014 var det Ansager der klarede det. Hoppen måtte skylles flere gange da hun blev ved med at være uren. Så vit jeg husker måtte hun også sprøjtes i brunst flere gange.
    Men min anden hoppe kom ifol efter et par forsøg på Ansager og fik et super lækkert føl smiley smiley smiley

• #5   25. jan 2018 Jeg vil sige 13-14 år begynder det og være sidste udkald..

• #6   25. jan 2018 Jeg ville ikke ifole en hoppe som var mere end 10, hvis hun ikke tidligere har haft føl.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #7   25. jan 2018 jeg ville også sige 10, aller max 11 ved første føl.

jeg syntes at du skal kontakte ask, bøgegaarden, og andre avlere af springheste, så du kan blive vejledt professionelt, og så korrekt som muligt smiley

De har nemmere ved at komme med en konkret bud på et match som kan opfylde dine krav, og de kender deres hingste og ved hvordan de avler.

• #9   25. jan 2018 Jeg ville bestemt ikke vente længere.. Også bør du kigge/få en til at kigge med objektive briller på, således at du ser hvilke svagheder din hoppe har, og så finde en hingst der kan opveje dette. Husk også at kigge på indavlsprocenten samt at hingsten har et godt kåringstal smiley

Mvh TT

• #10   25. jan 2018 Føler bare ikke tiden er nu, da jeg stadig læser og ved ikke helt hvordan fremtiden vil se ud, derfor ved jeg ikke hvor smart det er snart at stå med 2 heste. Men tror så heller aldrig jeg får så god en hest igen, så hvis ikke jeg avler på hende vil jeg nok også fortryde... Rigtig svært

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#11   25. jan 2018 LM: så er avl måske bare ikke det rigtige.

eller også bliver det på kompromis af hesten helbred. smiley

Bare fordi at du har en hest du syntes er fantastisk, så er det ikke sikkert at afkommet vil få samme plads ved dig smiley

• #12   25. jan 2018 Er ret sikker på at finder jeg en god hingst, så vil afkommet blive rigtig godt også. Så derfor synes jeg også det er ærgerligt ikke at udnytte at man har en hoppe. Jeg ved nemlig heller ikke om jeg vil få råd til så god en hest igen. Men ja der er mange overvejelser smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#13   25. jan 2018 LM: Der findes mange lige så gode, og bedre heste som din smiley

for de penge hvad det vil koste at lave et ordentligt føl, med en ordentligt hingst, der kan du næsten købe et føl af god kvalitet. smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#14   25. jan 2018 Men jeg er helt enig, det er ærgerligt at lade en god hoppe "gå til spilde" i avlen.

Der kan stort set ikke avles nok godt rideheste materiale, og din har imo ret meget at byde på. smiley

(Det er altså også en jævnt lækker hoppe) smiley

• #15   25. jan 2018 Mange tak smiley og ja det er også det mine tanker går på. Derfor jeg synes det er svært, da jeg er oppe mod tiden på flere punkter og den kan man jo ikke gøre så meget ved. Men nu ved jeg at jeg snart skal til at tænke på det hvis det skal ske smiley

• #16   25. jan 2018 Altså jeg ville ikke have et problem med og vente til hun blev 11 eller 12 med og ifole. Kender manger avler og de siger også 13- 14 år. for første føl. så hvis hun kun bliver 9 i år kan du jo uden problemer ride hende 1-2 år før du sætter hende ifol og du kan jo også sagtens ride hende nå hun er ifol .

• #17   25. jan 2018 Okay, kan høre der er mange forskellige bud så skal nok prøve at snakke med en dyrlæge eller avler omkring det. Men jeres svar er stadig meget brugbare, for nu ved jeg hvad andre har prøvet og oplevet smiley

Og ja jeg kan self godt ride imens hun er ifolet, men måske ikke helt så meget spring og konkurrencer, hvilket lidt er mit mål lige pt, da vi har været ude af stævnerne i en periode nu smiley

• #18   25. jan 2018 I starten kan du jo godt.. det først længere hen af du skal stille og roligt sætte hende ned.. og kender mange som stille og roligt starter dem op igen efter de har fået føl. 1-2 måneder efter begynder så stille og roligt.. =) så det behøver ikke betyde at hesten skal komme helt ud af form. mm

• #19   25. jan 2018 Nej det er rigtigt smiley

• #20   25. jan 2018 Nu er jeg blondine, og må godt spørge dumt.

Hvis du alligevel skal spørge avlere til råd, om valg af hingst, var det så ikke logisk også at spørge til hvor sent det er fornuftigt at trække første (og måske eneste) føl.

Hvis det er umuligt at få føl på hende snart, og du mistænker at hun er for gammel, når det passer ind i dit liv, var det så en overvejelse at få frosset embryoner efter hende?
    Hvis hun har gode gener kan embryoner jo gemmes til du er klar??
    Indrømmet - jeg ved ikke meget om fertilitetsbehandling af heste, men var det en ide??

• #21   25. jan 2018 Jeg havde ikke tænkt mig at spørge avlere til råds om hingst før det blev aktuelt at avle på hende. Men jeg skal jo vide hvornår det så skal være aktuelt, ellers spørger jeg måske for sent.

Hvis man kan det med heste så ja. Men ved ikke rigtig noget om det, så hvis de bare bliver frosset ned og stadig skal avles i hende, så kan hun måske stadig ikke holde til det når hun er ældre. Men hvis man skal bruge en rugehest eller hvad du nu tænker, så skal man selvfølgelig også finde sådan en først. Men tak for ideen smiley

• #22   25. jan 2018 Jeg tænker netop rugehest.

Hvis det betyder meget for dig med en efterkommer, så er det måske muligt?

• #23   26. jan 2018 Whitney fik hendes første føl som 16 årig, og kender en der var første gangs som 19 årige. Begge hopper klarede det uden problemer smiley så længe hoppen er sund og rask, og dyrlægen siger god for det smiley

• #26   28. jan 2018 Jeg satte i sommers min i føl, hun bliver 16 til maj, hun har dog fået en tilbage da hun var 5, men ville altså ikke være ridehest mere. hun blev insemineret en gang og var drægtig med tvillinger, den ene blev dog klemt, så nu er der en lille forhåbentlig lækker ny ridehest til mig på vej.

Vil som de andre siger nok heller ikke vente for længe, når det er den første, men få dig en god snak med dyrlægen der kender din hest.

Kommentér på:
Førstegangs følhoppe - hvornår og hvem?

Annonce