918 visninger
|
Oprettet:
Nyt pas {{forumTopicSubject}}
Hey alle!
Vi har en hest som dsv er en "hovsa" hest. Det vil sige at hos tideligere ejer blev mor gravid uden de opdagede det men de ved hvem faren og moren er. Sagen er det at hun har et grønt pas og da vi ville avle på hende kunne vi jo godt tænke os et rødt. Er der nogen der ved om det kan lade sig gøre da vi kender begge forældre et par generationer tilbage. Kh Sara
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.460
jul 2010
Følger: 72 Følgere: 70 Heste: 7 Emner: 65 Svar: 771
jan 2013
Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 2
sep 2007
Følger: 146 Følgere: 160 Heste: 19 Svar: 121
Rødt pas er ikke noget man "bare" lige får , og i og med den har grøn pas nu så skal du nok ikke satse på det muligt - blå pas så var chancen lidt større
Men skriv dens navn så skal jeg gerne finde ud af det for dig
nov 2007
Følger: 151 Følgere: 391 Heste: 5 Emner: 140 Svar: 1.625
aug 2014
Følger: 27 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 2
sep 2007
Følger: 146 Følgere: 160 Heste: 19 Svar: 121
- hvis du skal have din hoppes far ind i passet ( dette kan godt gøres også selvom han ikke er kåret men har stamtavle så bliver passet bare sort ) så skal der ihvertfald laves DNA som en anden også skriver , dog vil jeg så lige tilføje at så dyrt er det altså overhovedet ikke - det altså bare en skrøne , dyrlægen skal tage hår til prøven ( ca 500 kr , gav jeg ) og så koster det 475 for analysen ved DNA kontoret , så ca samlet 1000 kr skal man regne med , det for mig ihvertfald slet ikke dyrt - i forhold til hvad andre ting med hest kan koste
Håber det hjalp dig lidt , den "billig" løsning for dig ville nok bare være og stille din hoppe til kåring ved DV så hun kan blive optaget i Foregisteret og ved brug af avls godkendt hingst får hendes føl så grøn ( hvis det en hingst ) og blå pas ( hvis det en hoppe ) får det hoppe føl så når den er ældre et hoppe føl som får et hoppeføl ( selvfølgelig efter godkendt avls hingst ) så ender du med rødt pas til sidst når man har alle 4 led med fuld stamtavle
Ja det lidt en laaang proces men det er da muligt , dog vil jeg så sige hvis det "bare" er for at lave en ny ridehest til dig selv så papir jo lige meget - men er det for at være avler i fremtiden ville jeg nok anbefale dig at benytte en hoppe som jo så har et rødt pas
Har du flere spørgsmål eller interesseret i mere info er du meget velkommen til at skrive en PB
Rigtig god jul
Mvh Kimi Nielsen / Stald Struntze
Nyt pas