{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
918 visninger | Oprettet:

Nyt pas {{forumTopicSubject}}

Hey alle!
Vi har en hest som dsv er en "hovsa" hest. Det vil sige at hos tideligere ejer blev mor gravid uden de opdagede det men de ved hvem faren og moren er. Sagen er det at hun har et grønt pas og da vi ville avle på hende kunne vi jo godt tænke os et rødt. Er der nogen der ved om det kan lade sig gøre da vi kender begge forældre et par generationer tilbage. Kh Sara

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nyt pas
  • #1   22. dec 2016 For at få rødt pas kræver det at begge forældre er renracede og kåret i samme forbund. Hvis det er tilfældet kan der laves nyt pas, når der er taget DNA af både mor og far.

• #2   22. dec 2016 Hvis det er en blandingshest, så er det nærmest umuligt. Så kan det kun lade sig gøre hvis blandingen er godkendt inden for et forbund og dens forældre er godkendte.

• #3   22. dec 2016 Prøv at ringe ind til SEGES eller dv forbundet (:

• #4   22. dec 2016 vis begge forældre ikke er raceren som tidligere nævnt, mener jeg ikke det kan lade sig gøre. end ikke selv om begge forældre er racerene, men ikke samme race hest, dvs eks en pinto. og en ja eks dv. mener jeg stadig ikke det kan lade sig gøre,, for så er hesten plusseligt en blanning, også selv om begge forældre er racerene, men stadig to forskellige racer

• #5   22. dec 2016 Hvad navn har hesten ?? så kan jeg undersøge det for dig på hestedata - da det nemlig er som folk skriver noget og gøre med om hesten er race ren eller og om dens forældre er kåret i samme forbund osv smiley

Rødt pas er ikke noget man "bare" lige får , og i og med den har grøn pas nu så skal du nok ikke satse på det muligt - blå pas så var chancen lidt større

Men skriv dens navn så skal jeg gerne finde ud af det for dig smiley

• #6   23. dec 2016 der skal laves DNA på både moderen og faderen - derud fra ved du så om "Racen" disse 2 forældre er og OM det er muligt med rødt pas - men ud fra din måde at skrive på - vedr. racerne - så burde det jo være muligt at få det røde pas - men DNA kræves og dette kan blive en dyr affære alt efter forbundet som far og mor er i

• #7   23. dec 2016 Hun hedder cashiva

• #8   23. dec 2016 Der er intet oplyst omkring hendes far på hendes stamtavlen , og så kan jeg fortælle dig at hendes mor ikke er kåret og desværre ikke engang så meget som er registreret i Foregisteret ved DV , og da hun ikke har fuld stamtavle ( hendes mor ) så kommer der aldrig til at kunne komme rødt pas på din hoppe smiley

- hvis du skal have din hoppes far ind i passet ( dette kan godt gøres også selvom han ikke er kåret men har stamtavle så bliver passet bare sort ) så skal der ihvertfald laves DNA som en anden også skriver , dog vil jeg så lige tilføje at så dyrt er det altså overhovedet ikke - det altså bare en skrøne , dyrlægen skal tage hår til prøven ( ca 500 kr , gav jeg ) og så koster det 475 for analysen ved DNA kontoret , så ca samlet 1000 kr skal man regne med , det for mig ihvertfald slet ikke dyrt - i forhold til hvad andre ting med hest kan koste smiley

Håber det hjalp dig lidt , den "billig" løsning for dig ville nok bare være og stille din hoppe til kåring ved DV så hun kan blive optaget i Foregisteret og ved brug af avls godkendt hingst får hendes føl så grøn ( hvis det en hingst ) og blå pas ( hvis det en hoppe ) får det hoppe føl så når den er ældre et hoppe føl som får et hoppeføl ( selvfølgelig efter godkendt avls hingst ) så ender du med rødt pas til sidst når man har alle 4 led med fuld stamtavle smiley

Ja det lidt en laaang proces men det er da muligt , dog vil jeg så sige hvis det "bare" er for at lave en ny ridehest til dig selv så papir jo lige meget - men er det for at være avler i fremtiden ville jeg nok anbefale dig at benytte en hoppe som jo så har et rødt pas smiley

Har du flere spørgsmål eller interesseret i mere info er du meget velkommen til at skrive en PB smiley

Rigtig god jul

Mvh Kimi Nielsen / Stald Struntze

profilbillede
Kommentér på:
Nyt pas

Annonce