477 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Grøntpas? Grøntpas?

Hej, jeg har købt mig en ung hest, med grøntpas, men vil rigtig gerne have en anden slags pas, da jeg gerne vil have stamtavle på.
Hun er blandigs hest? Hvordan og hvorleds, mener hun kan få blot pas da hun er blandings hest? eller er jeg helt galt på den?

Kan i hjælpe mig?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • plæneklipper knivslibning 500 kr.
  • Afmontering af induktionskogeplade og installation af ny induktionskogeplade samt opsætning af kontakt på væg til samme. 1.000 kr.
  • Flytte kommoder mm. 2.293 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Grøntpas?
  • #1   14. jul 2016 Der er jo forskellige krav til et rødt pas.
    Begge forældre ska være kåret i samme forbund.
    Så i takt med, at hun er blanding, blir det nok ved det grønne.
    Men hvorfor vil du gerne ha stamtavlen i passet?

• #2   14. jul 2016 men blåt pas, kan hun vel godt få fordi hun er blanding, det har jeg læst

• #3   14. jul 2016
    Når du ikke aner hvem der er forældre, kan du ikke ændre pas farven.
    Og hvis du gjorde, skulle man hen og have taget DNA test som DU skulle betale og det er ikke billigt og enkelt.

Så lev med farven :o) Hvis man gerne vil det, en hest med rødt pas kan deltage i så køb en med rødt pas.

• #4   14. jul 2016 jeg aner jo godt hvem forælderne er?
    Men da hun er blanding så kan hun ikke få RØDT. Men har læst hun kan få BLÅT?

• #5   14. jul 2016
    Som nævnt, for at bevise det, så skal du have taget DNA prøver af forældrene.
    Hesten kan KUN få rødt pas hvis dens forældre også har kendte forældre - altså at man kender hestens forfædre langt tilbage.

• #6   14. jul 2016 Er blåt pas ikke udgået..?

• #7   14. jul 2016 Men den skal ikke have RØDT

• #8   14. jul 2016 har lige være inde på landbrugs et eller andet og der er stadig blåt pas?

• #9   14. jul 2016
    Igen, for at få noget som helst andet på den, skal forældrene stadig være kendte.
    Sorte pas gives hvis hesten fader ikke er avlsgodkendt, men kendt med tavle - så du skal STADIG have DNA på forældrene for at få en anden farve pas og forældrene skal stadig have kendte aner for at få anden farve pas.

• #10   14. jul 2016 Er forældrene kåret, for ellers kan du godt skyde en hvid pil efter det...

Også selvom det ikke skal være rødt....
    Og som de andre siger, skal det laves dna-test

• #11   14. jul 2016 Hvis det er Black n gold efter kr blue ene, så er han af ukendt hollandsk afstamning, og så kan du højest få byttet det grønne pas ud med et sort pas.
    For at kunne det skal der dna-test af både mor-hoppen og far-hingsten - og det giver intet mht at man kan bruge det til noget ( spild af penge)

For at få blåt pas krævedes det, at hingsten er kåret i et EU anerkendt stambog - og så vidt jeg husker udstedes der ikke blå pas længere. De heste får grønt pas.

Mvh Charlotte

• #12   14. jul 2016 blåt pas eksisterer stadig!
    Det er nu bare forbeholdt heste i forregister.
    De heste der tidligere fik blåt pas fordi forældrene kom fra forskellige forbund får nu grønt pas med afstamning.

• #13   14. jul 2016 Kontakt seges 8740 5000 så er du sikker på at få de korrekte informationer omkring hvad dine muligheder er, og hvad der skal gøres.

• #14   15. jul 2016 Hvad skal du bruge passet til?

• #15   15. jul 2016 Hvis du vil have en anden farve pas med afstam ing i, så skal du nok købe dig en anden hest smiley
    Der er faktisk en årsag til at hestene får de pas, de nu engang gør - det er ikke en farvepalette, hvor man selv designer.

• #16   15. jul 2016 Rødt = fuld stamtavle og avlsgodkendte/kårede fædre gennem de sidste par generationer. Racerene heste eller heste i et typeavlsforbund hvor der er fuld afstamning på begge sider

Blåt = Manglende led i afstamningen. Faren skal dog være kåret/avlsgodkendt ellers kan det ikke udstedes
    Blå ses især ved Welsh sec. F og DSP

Eftersom hesten er voksen er det DIG der skal bevise hvem forældrene er, for at få et blåt pas. Dvs DNA etc. Det kan lynhurtigt rende op på 15.000 kr. eller mere.

Så spørg nu dig selv om det virkelig er SÅ vigtigt at få et blåt pas? Hvis ja, så køb en anden hest. Det er lettere!

Husk på at blå pas kun er til GODKENDTE krydsninger. Dvs. hvis du fx laver en blanding hvor hoppen er shetlænder med rødt pas og faren er islænder med rødt pas og er kåret, kan du ikke få blåt pas. Så kan du kun få grønt smiley Så du skal også undersøge om krydsningen er godkendt.

• #17   15. jul 2016 tror der er grunde til hesten har et grønt pas hvis den kunne få et blåt havde den sikkert fået det. men det heldigvis ikk det man rider på men hesten.

Kommentér på:
Grøntpas?

Annonce