694 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Avle på SE hest? Avle på SE hest?

Jeg vidste ikke lige hvad jeg skulle skrive i overskriften, men ja...
Sagen er den, at jeg fik sat min hoppe i fol for snart 3 år siden. Jeg fik, så heldig som jeg var, mit drømmeføl - en sort hoppe med en stjerne i panden. Min plan var at avle på hende når hun blev gammel nok, så jeg på den måde kunne starte min egen lille avl op, hvis hun altså blev kåret "godt nok" (hendes mor er kåret med 7 i klasse 2A, så det er jo ikke et dårligt udgangspunkt).
Sidste år var hun så så uheldig, at hun fik konstateret sommereksem, som kun 1 år gammel. Min dyrlæge sagde det vat arveligt, og min drøm om avl blev jo så lige knust.
Jeg har så efterfølgende hørt at det IKKE er arveligt, så jeg ved ikke hvad jeg skal tro.
Spørgsmålet er: ville i turde avle på hende? Min umiddelbare tanke er selv nej. Men så vil jeg jo høre, ville i turde lave føl på hendes mor igen? Hendes mor har ikke SE, men jeg er da bange for at hun alligevel kan have givet noget videre. Hun har selv allergi over for nogle grimer, så måske ligger allergien der? En anden mulighed er jo at det kommer fra hingsten, men det ved jeg jo ikke. Jeg ville ikke lave samme kombination af hoppe og hingst.

Ih det blev langt. Håber i har lidt råd smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fejlfinding og reparation af kabel 1.000 kr.
  • Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Sæt vaskemaskine til (el) 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • elektriker 600 kr.
  • Mounting of TV on wall 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avle på SE hest?
  • #1   19. feb 2016 Om jeg ville turde ved jeg ikke. Men hvor jeg er opstaldet er der to ismuler der er mor og søn; mor har sommereksen, søn har ikke. smiley

Om det er arveligt og de bare har været heldige ved jeg ikke noget om.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #2   19. feb 2016 Jeg ville aldrig avle på en hest med fejl smiley (her menes ikke skader som f.eks. er sket på fold).

der er så mange lækre hopper der kan benyttes i avlen, så man kan lige så godt bruge det bedste og sortere det fra med fejl smiley

• #3   19. feb 2016 Helt enig med dig AMT smiley
    Men hvad så med hendes mor?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #4   19. feb 2016 ballonfisken: ved ikke om se er arveligt, men hvis det ikke er, og hesten ikke har nogen fejl og ellers kan bidrage med noget godt så ser jeg ingen grundt til at lade være.

moderen er desuden helt absurd lækker!! (var lige inde og lurer)

hun ser ud som mange pony ryttere gerne vil have at deres ponyer skal se ud smiley

• #5   19. feb 2016 Jeg har selv en connemarahoppe, der som fire-års udviklede SE. Hun skal aldrig have føl. Jeg ved godt det er meget omdiskuteret hvor arveligt SE er, men jeg skal ikke tage chancen.

Til gengæld har jeg lavet et føl på hendes mor efterfølgende, og han har endnu ikke vist nogle tegn. Det turde jeg at gøre, fordi jeg allerede havde lavet et afkom, der (7-9-13) ikke fejler noget.

Din har ikke haft føl før, så det kan du ikke bruge som rettesnor, så du er nok bare nødt til at gøre op med dig selv, om du vil tage chancen. Hvis det var mig, ville jeg lave et afkom, og så se om det udvikler SE. Hvis det gør, ville det være sidste føl til den hoppe.

• #6   19. feb 2016 Mange tak for inputs. Tror heller ikke jeg tør avle på den lille smiley

Mange tak AMT. Hun er en rigtig lille Barbie pony smiley

• #7   20. feb 2016 Iforhold til allergien med grimer vil jeg tro at de ligger på et andet allel og derfor ikke er skyld i eksemen.

Derudover bør du finde ud af om genet hvis det er arveligt er recessivt eller dominant for hvis det er recessivt er der ingen problemer så længe du ikke bedækker med en hingst der har gener for eksem :3 Hvis det derimod er dominant ville jeg ikke avle på det smiley

• #8   20. feb 2016 Ida: tak for forklaring. Hvordan kan jeg finde ud af det? Blodprøve? smiley
    Og jeg aner jo egentlig ikke om hverken hoppe eller hingst har genet, eller om føllet bare har været uheldig smiley

• #9   20. feb 2016 Åha, nu skal jeg lige grave min noget slatne viden frem efter 2 ugers ferie.... Det er vidst sådan, at man ved at tage en blodprøve eller er det en prøve fra eksemen? og bruger indikatorer til at finde genet. Hvis det fx sidder på kromosom 16 kan man så teste for om det er homozygot eller heterozygot homozygot=2 dominante eller 2 recessive og hetero = 1 dominant og 1 recessiv, hvis jeg husker rigtigt, men det viser jo ikke om det er dominant eller ej. Men vil tro at et gen som eksem er recessivt, hvis det er arveligt. Mit eksem har hvertfald sprunget en generation over, hvilket vil sige at genet er recessivt.....
    Men eftersom man har kortlagt hele menneskets genom er det let at finde ud af ved mennesker, dyr er vidst lidt mere tricky smiley
    Håber noget af det gav mening og så vil jeg sige at det ikke er helt sikkert, at jeg er rigtigt på den, men ellers bare spørg....

Men prøv at snak med dyrlægen, det er nok ham der kan give det endelige svar smiley

• #10   20. feb 2016 Det gav rigtig god mening smiley
    Men ja du har nok ret, det er nok lettest at spørge dyrlægen lige med det.

• #11   20. feb 2016 Det var godt xD Håber du får det føl du ønsker dig smiley

• #12   20. feb 2016 Det er aveligt men det jo ikk 100 % sikkert den avler det vidre.

• #13   20. feb 2016 Men nej jeg ville ikke avle vidre på det

• #14   20. feb 2016 Camilla: Men ville du avle på moderen igen? smiley

• #15   20. feb 2016 Ikk uden og få tjekket om hun bære på det.

• #16   20. feb 2016 Okay tak smiley

Kommentér på:
Avle på SE hest?

Annonce