Hvadfor en hingst ville du vælge? {{forumTopicSubject}}
Jeg er gået i bedæknings-planlægning:) Jeg har besluttet at min hoppe skal på herrebesøg til foråret. Men altså, hvilken hingst skal jeg vælge? Hun er en hvid (skimmel) connemara. Hendes forældre var hhv dun og skimmel.
Hun er 142 - men det kommende føl må meget gerne ende med hestemål.
Hun har et super sind og er ret flot synes jeg selv.
Jeg har selv tænkt araber, pinto eller palomino. Araber pga det meget elegante og fine og pinto for måske at få et broget føl og palomino pga den smukke farve. Men altså, det kunne jo også være at du derude har en god ide eller en hest som er blandet med connemara og som bare er toppen:)
Let me know:)
jun 2006
Følger: 143 Følgere: 151 Heste: 29 Emner: 55 Svar: 1.896
Så kan du jo altid se farven som en bonus, hvis du kan finde en med en lækker farve:-)
jun 2006
okt 2015
Følger: 6 Emner: 2 Svar: 6
Jeg vil gerne have et sundt føl, men har derudover ikke andre ønsker. Jeg nyder at ride i naturen og ved vandet. Gå ture med hestene og generelt bare hygge hos dem. På den måde har jeg ikke brug for at få en hest med et super talent indenfor spring eller dressur.. Talent indenfor distance kunne jeg måske godt tænke mig, men er det ikke mere træning end noget man avler ind?
jun 2006
Hvis du vil distance skal du ikke vælge en for tung model, og ej heller en kæmpe, men det giver jo lidt sig selv når det er på pony:-)
mar 2011
Følger: 58 Følgere: 200 Heste: 9 Svar: 2.043
Men du skal se på en hingst, der højest er 162 cm, med mindre du vil have gjort det på en anden måde.
Vælg en hingst, der styrker hoppens svage sider, en der ikke er tung.
feb 2012
Følger: 63 Følgere: 66 Heste: 13 Emner: 92 Svar: 784
http://www.hestegalleri.dk/galleri/238333-palomino_shulay_gold_fever
jun 2006
Men uanset om det er naturlig bedækning eller inseminering, så vælg en hingst der ikk er for stor til din hoppe. I de fleste tilfælde tilpasser føllet sig str så den kan fødes, men det er set det kan give problemer, hvis føllet bliver for stort.
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 924
feb 2008
Følger: 154 Følgere: 162 Heste: 5 Emner: 263 Svar: 2.153
apr 2013
Følger: 62 Følgere: 52 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.567
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
feb 2012
Følger: 63 Følgere: 66 Heste: 13 Emner: 92 Svar: 784
okt 2015
Sebastian, jeg kan ikke i min vildeste fantasi tro at et føl kan skuffe mig. Jeg synes at det kunne være sjovt at prøve at få et broget føl, palomino eller andet lækkert. Men når alt kommer til alt er farve og udseende ligegyldigt. Jeg elsker mine heste som de er. Desuden ser din helt vildt skøn ud:) Et sådan eksemplar ville helt sikkert ikke skuffe:)
Astrid, jeg har overvejet en connemara hingst, så den mulighed er der bestemt også, men ville nok gerne have at føllet kunne få heste mål og tænker derfor at en lidt større hest måske kunne hjælpe til der. Lige nu synes jeg bare at det er spændende at høre andres mening og råd, der er jo stadig lidt tid at planlægge i:)
okt 2015
jun 2006
Pintoen er også en dejlig hest, ved ikke om det gælder pinto generelt, men ham af min syntes det er meget sjovt og lære forskellige tricks som spanske skridt, smile, ryste på hovedet osv. Meget klog hest til og lære nye ting.
Det er egentlig meget hyggeligt og træne dem på den måde når tiden til ridning ikke lige er der, eller vejret for den sags skyld:-)
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Det er dyrt og kan være med hoppens liv som indsats at man vil have et føl. Især når man er ude i, at have en pony og ønske en hest.
Det er MEGET billigere, at købe et føl med den farve, de aftegn og den ønskede forventede højde, end at lave selv.
Når det er sagt, så kan jeg godt forstå, at når man holder af hoppen, så vil man gerne lave en yngre udgave af sin yndlingspony. Problemet er jo så, at ønsket reelt jo ikke er en udgave af ponien, men i dette tilfælde en væsentlig anden højde, farve og aftegn.
Næste problem bliver at avl ikke er nemt - typen på ponien/hesten er "rimelig" fast. Får du et afkom af to welsh så er du rimelig sikker på type og højde. Får du på to shireheste ligeså. Men at mikse hest og pony gør at du kan ende med 120 cm i stang eller 160 cm i stang - ingen ved hvad afkommet falder ud efter. Og er du rigtig uheldig, så får dit afkom "ulemper" fra begge typer heste/poni du blander.
Næste overvejelse skal også gå på, at lige nu og her vil du sikkert gerne beholde dit afkom for evigt - men hvor gammel er du, hvad bringer fremtiden af uddannelse, køb af hus, udlandsrejser ect. Hvis man risikere at skulle sælge om 5-6 år, ja så står et afkom med papirer, sig bedre end "grønt pas", især hvis du nu er endt op med et afkom med alle de uheldige egenskaber fra forældrene.
Og nej jeg siger ikke, at grønt pas heste/ponier ikke er gode, jeg har selv en superskøn blandingshest stående i stalden - men det er jo held at han er endt godt, og ikke udvalgt avl der har ført dertil.
Mvh Charlotte
maj 2006
Følger: 189 Følgere: 205 Heste: 55 Emner: 2 Svar: 129
Vi har en bred vifte af hingste stående for sæson 2016 og kan sikkert godt finde noget der matcher din hoppes eksteriør.
Kh
Charlotte
Hvadfor en hingst ville du vælge?